خانه » پیشنهاد سردبیر » اعتراض کواکبیان به لاریجانی در جریان بررسی یک طرح در مجلس/ماستمالی به سبک رییس/کواکبیان: با وجود مخالفت دولت و مجلس حضرتعالی چون اراده کرده اید می خواهید کاری را انجام دهید که ماستمالیزاسیون است

اعتراض کواکبیان به لاریجانی در جریان بررسی یک طرح در مجلس/ماستمالی به سبک رییس/کواکبیان: با وجود مخالفت دولت و مجلس حضرتعالی چون اراده کرده اید می خواهید کاری را انجام دهید که ماستمالیزاسیون است

دوشنبه ۲۴ آبان ۹۵ شماره ۴۶۴
وقایع استان-علی امیدی:
روز گذشته در مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی های مازاد به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا از سوی نمایندگان مجلس رد شد، پیش تر این طرح در قالب یک طرح در تیرماه سال جاری به تصویب نمایندگان رسیده بود و با مخالفت نمایندگان از دستور کار خارج شد.
بر اساس طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی های مازاد، هرگونه پرداخت بیش از سقف مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است و پرداخت کننده و دریافت کننده تحت تعقیب کیفری قرار می گرفت. همچنین پرداخت از محل منابع اعتباری خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت اضافه بر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری مستوجب تعقیب کیفری بود.
در این طرح پیش بینی شده بودند که شرکت ها و موسسات خصوصی که بخشی از سهام آن‌ها متعلق به دولت و شرکت های دولتی ، شهرداری ها و نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، مشمول این طرح شوند و دریافت کنندگان این پول ها موظف بودند وجوه دریافتی را مسترد کنند.
رای گیری روز گذشته در مجلس حواشی هم به همراه داشت. مصطفی کواکبیان در جریان بررسی طرح انتقاداتی را به مجلس وارد کرد و این شیوه را «ماستمالیزاسیون» خواند.
این نماینده مجلس گفت: تا به حال هشت نفر اخطار اصل ۹۰ را داده‌اند و همه هم معتقد بودند نباید این طرح را به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع می‌دادیم. ما می‌خواهیم جلوی اجحاف بیت‌المال را بگیریم؛ این ماستمالیزاسیون است، کاری نیست که مجلس که در رأس امور است انجام دهد.
وی ادامه داد: در حال حاضر هم دولت مخالف است و هم مجلس ولی حضرتعالی چون اراده کرده‌اید می‌خواهید انجام دهید.
لاریجانی در پاسخ به این نماینده مجلس گفت: اراده‌ای از طرف ما نیست. من طرح ندادم بلکه ۱۵ نفر از نمایندگان طرح دادند. خود کمیسیون اصل ۹۰ هم به طرحی رسیده بود و ما گفتیم اگر این طرح‌ها یکجا بررسی شود منطقی‌تر است اما این‌که شما می‌گویید بعضی جاهای این طرح اشکال دارد، در زمانی که جزئیات طرح بررسی می‌شود نظر بدهید.
وی در ادامه با اشاره به این‌که «برخی بخش‌های این طرح خلاف برنامه پنجم است» پیشنهاد دوشوری شدن این طرح را مطرح کرد که نمایندگان با کلیات آن مخالفت کردند.
در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به انتقادات یکی از نمایندگان مجلس که به جبهه پایداری نزدیک است گفت: حداکثر حقوق ۲۰ میلیونی برای مقامات خلاف است چراکه در ماده ۲ طرح مجلس حدود ۱۲ میلیون برای مدیران در نظر گرفته شده است. محمد دهقان نماینده طرقبه در مجلس شورای اسلامی و از چهره های نزدیک به جریان پایداری در جریان بررسی طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد، در تذکری شفاهی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مسئول رسیدگی به شکایات است و در آیین نامه و قانون اساسی در مورد اینکه این کمیسیون بتواند طرحی را بررسی و تصویب کند ماده‌ای وجود ندارد بنابراین این طرح مهم نیز می بایست به کمیسیون اجتماعی ارجاع می شد. وی رسیدگی به طرح مذکور در کمیسیون اصل ۹۰ را خلاف قانون اساسی و آیین نامه دانست و ادامه داد: در نظر گرفتن حداکثر حقوق مقامات و مسئولان به میزان ۲۰ میلیون تومان در طرح مذکور با شفاف سازی دریافتی مدیران همخوانی ندارد و بهتر است به نظر دولت که مبنی بر حداکثر حقوق ۱۰ میلیونی است اکتفا کرد.
پیش از رای گیری جمشید انصاری رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به نمایندگی دولت در جایگاه سخنرانان قرار گرفت و با این طرح مخالفت کرد. اکثریت مدیران کسانی هستند که حقوق نجومی دریافت نکردند. در بین دستگاه‌ها نیز چند دستگاه وجود دارند که این اتفاق در آنها رخ داده و دلیل اصلی هم وجود قوانین خاصی است که با تصویب مراجع قانونی مثل مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاده است.
وی افزود: دولت معتقد است حالا که فرصت دایمی کردن نظام پرداخت فراهم است، نمی‌توان بخشی از نظام پرداختی را بدون توجه به سایر بخش‌های نظام پرداختی به تصویب رساند. ما از نمایندگان می‌خواهیم این فرصت به دولت و مجلس داده شود که در جریان دایمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری این مسائل رفع شود و بتوانیم نظام هماهنگ اجرایی طراحی کنیم.
انصاری تأکید کرد: دولت علیرغم اینکه تصمیمات شاذتری گرفته و محدودیت‌های بیشتری ایجاد کرده و این قانون به نوعی می‌تواند گشایشی باشد در این مقطع با آن مخالف است. در پایان با رای مخالف نمایندگان یک بار دیگر حرف دولت در مجلس به کرسی نشست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.