خانه » جدیدترین » سالن هایی که خاک می خورند

سالن هایی که خاک می خورند

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۵۱

وقایع استان نقش مدیریت شهری در ارتقا زیرساخت های فرهنگی شهر اراک را بررسی می کند:

فاطمه چاپاری: با وجود اینکه اراک محل تولد فرهیختگان زیادی است و به عنوان مهد مفاخر کشور از آن یاد می کنند، کمبود زیرساخت های فرهنگی در این شهر یک مانع جدی بر سر راه فرهیختگان و هنرمندان به شمار می رود؛ موضوعی که باعث مهاجرت سالیانه هنرمندان اراکی به دیگر شهرهای کشور شده است.
در این میان نبود زیرساخت ها در حوزه هنرهای نمایشی و سینما کاملا مشهود است، تمام سینماهای این شهر تعطیل یا تخریب شده و یا تغییر کاربری داده اند. در حوزه تئاتر نیز نبود پلاتو و سالن های نمایشی استاندارد همواره به عنوان یک دغدغه از سوی هنرمندان مطرح بوده است.
در این میان شهرداری می تواند به عنوان یک نهاد خدماترسان که از نظر اقتصادی نیز با محدودیت های سایر نهادهای فرهنگی مواجه نیست نقش موثری در ارتقا فضای فرهنگی، اجتماعی و هنری شهر داشته باشد‌.
این در حالی است که متاسفانه امکانات و تجهیزات بسیاری که مدیریت شهری در اختیار دارد به درستی در دسترس هنرمندان و هنردوستان قرار نمی گیرد. برای نمونه قول اکران فیلم در فرهنگسرای شهر که سابقا به عنوان سینما فعالیت داشته همچنان بلاتکلیف و بی نتیجه رها می شود و در ارائه سالن بلک باکس به هنرمندان (که بالاخره پس از سال ها انتظار به افتتاح رسیده) تعلل می شود.
با وجود اینکه علیرضا شعبانی سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در سال  گذشته بارها خبر  تجهیز سینمای فرهنگسرای شهر اراک جهت ایجاد سینمای دایم نیم روز و اکران فیلم در این محل را اعلام کرده و نسبت به آن تاکید ورزیده بود متاسفانه در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد و  از سالن سینمای شهر صنعتی هیچ گونه بهره فرهنگی ای نصیب مردم نمی شود.
به گفته رئیس گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی؛ علی رغم اینکه در این سالن تجهیزات بسیاری با قیمت های بالا فراهم شده متاسفانه سازمان فرهنگی شهرداری تمایلی به اکران فیلم در این سالن ندارد و مدیران این مجموعه ادعا می کنند اکران فیلم بازگشت سرمایه ای برای شهرداری ندارد.
در این خصوص داود قربانی رئیس شورای اسلامی شهر اراک که در هفتاد ویکمین کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای شهر اراک ضمن اشاره به تعطیلی سینماهای شهر اراک این اتفاق را غیرقابل قبول عنوان کرده و قول پیگیری بازگشایی سینماهای شهر در شورا را داده بود به خبرنگار وقایع استان می گوید: سالن شهر صنعتی یک فرهنگسرا است و تنها به علت مشکلی که به دلیل تعطیلی سینماهای شهر به وجود آمده بود برای اکران برخی فیلم ها به ویژه در دهه فجر در نظر گرفته شد.
وی ادامه می دهد: فضای این سالن مختص سینما نیست اما برای پرکردن خلاء زیرساختی در این حوزه از آن استفاده می شد اما حالا  با بازگشایی یکی از سینماهای شهر مشکل تاحدودی برطرف شده است.
وی همچنین در خصوص نحوه فعالیت هنرمندان استان در بلک باکس پارک شهر اراک که ابتدای شهریور ماه سال جاری افتتاح شده می گوید: هنوز تصمیمی در اینباره گرفته نشده و مصوبه نهایی پس از تشکیل جلسات کارشناسی به اطلاع عموم می رسد.

افتتاح بلک باکس
سالن بلک باکس اراک دوم شهریور ۱۴۰۲با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور و مسئولان استان مرکزی، افتتاح شد.
کاظم نظری در مراسم افتتاحیه این سالن گفته بود: داشتن سالن مناسب، همواره از مطالبات قدیمی و به‌حق هنرمندان تئاتر استان مرکزی بوده است و بلک باکس اراک هم با هدف فراهم‌سازی فضایی مناسب برای اجرای نمایش و آموزشِ هنرمندان، با همت شورای شهر و شهرداری اراک احداث و به بهره‌برداری رسیده است. امیدوارم وجود این سالن بتواند با مدیریت خوب به تولیدات نمایش استان مرکزی کمک کند و فضای هنرهای نمایشی در این استان را تقویت نماید. انجمن هنرهای نمایشی و هنرمندان اراک باید این سالن را فعال کنند و رونق بدهند. ما هم تلاش می‌کنیم رویدادهای تئاتری خوبی را برای استان مرکزی تعریف کنیم و شاهد برگزاری جشنواره‌های با کیفیتی در آن باشیم.
این در حالی است که با گذشتن نزدیک به ۴۰ روز از این تاریخ هنوز در خصوص نحوه فعالیت هنرمندان در این محل تصمیم گیری نشده و با وجود سالنی با ۱۵۰۰ متر مربع وسعت، بیش از ۷۰۰ هنرمند در ۳۳ گروه تئاتری فعال در استان مرکزی همچنان از کمبود سالن‌های مناسب و زیر ساخت‌های کافی برای اجرای نمایش رنج می‌برند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.