خانه » اخبار » ساختمان های جدید از آتش نشانی مجوز ایمنی می گیرند

ساختمان های جدید از آتش نشانی مجوز ایمنی می گیرند

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸   شماره ۱۱۵۴

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک:

ساختمان های جدید از آتش نشانی مجوز ایمنی می گیرند

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفتم مهر ماه روز آتش نشانی و ایمنی در جمع خبرنگاران گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در دو محور عملیات و آموزش و پیشگیری فعالیت دارد که در این محورها عملیات اطفاء حریق و حوادث را عهده دار است.
مسعود آقازیارتی افزود: در یکسال گذشته یعنی از مهرماه سال ۹۷ تا مهرماه سال ۹۸ با توجه بــه بارندگی های زیاد و رویش علف های هرز در بیابان ها دردسرهایی برای همکاران ما ایجاد شد که از آن جمله می توان به خشک شدن علف ها و خودسوزی آنها و یا آتش گرفتن بیابان به دلیل عوامل خارجی اشاره کرد.
وی ابراز کرد: در طول یکسال گذشته ۷۷۳مورد حریق در فضای سبز و مراتع، ۱۷۸ مورد حریق باغ، ۹۱ مورد حریق مزرعه و زمین، ۱۲۳ مورد حریق منزل مسکونی، ۱۷۲ مورد حریق ضایعات و ۶۰ مورد حریق تجاری در اراک رخ داده است.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با بیان اینکه در این عملیات ها ۴۳ نفر مجروح و یک نفر فوتی داشتیم، ادامه داد: بالاترین رقم حادثه در طول یکسال گذشته مربوط به آسانسور با ۲۷۲ مورد بوده است، همچنین ۲۱۷ مورد محبوس شدن حیوانات و امدادرسانی به آنها را در این مدت داشته ایم.
آقازیارتی افزود: مشاهده حیوانات و جانوران وحشی و موذی در منزل ۱۸۲ مورد، بسته شدن در همراه با محبوس شدن ۱۸۲ مورد، سوانح خودرویی ۱۷۷ مورد، آوار و ریزش ساختمان ۲۲ مورد که در مجموع جمع حوادث یکسال گذشته ۱۵۱۵ مورد بوده است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع حوادث سال گذشته ۲۴۷ مورد مجروح و ۵۲ مورد فوتی داشته ایم، بیان کرد: در این راستا اداره آموزش و پیشگیری با اقداماتی که انجام داده و مکاتباتی که با اداره های ذیربط همچون استاندارد داشته است تا حدودی سعی کرده این حوادث را کاهش دهد.
آقازیارتی ادامه داد: در بحث اداره آموزش و پیشگیری تائیدیه اتمام بناهای ساختمان و بحث ایمنی ساخت و سازهای جدید را نیز در دستور کار داریم که تمام صنوف را با هماهنگی اداره اصناف برنامه ریزی و صنوف پر مخاطره را شناسایی کرده و در اولویت قرار داده ایم، ضمن اینکه مغازه به مغازه از این صنوف بازدید داشته ایم و اخطارها و دستورهای ایمنی لازم را به آنها ارائه داده ایم.
وی یادآور شد: همکاری خوبی نیز با اداره کل بهزیستی داریم و ارگان های ذیربط آنها نظیر خانه سالمندان، مهدهای کودک و کمپ های ترک اعتیاد را با تائید کارشناسان سازمان آتش نشانی مجوز برای آنها توسط بهزیستی صادر می شود.
آقازیارتی افزود: به این مراکز دستـــورات ایمنی را می دهیم تا در مرحله اول رعایت کنند و سپس در مرحله بعدی بازدید اگر دستورات لازم را رعایت کرده باشند که مشکلی وجود ندارد و اگر آن نواقص رفع نشده باشد تائیدیه سازمان آتش نشانی برای آنها صادر نمی شود و در نتیجه نمی توانند مجوز را از بهزیستی بگیرند.
وی با بیان اینکه در شهر اراک تمام ساختمان های بلند مرتبه، مراکز آموزشی و درمانی به لحاظ ایمنی بازدید شده و دستورات لازم در این خصوص به آنها ارائه شده است، تعداد کارهای صورت گرفته در اداره آموزش و پیشگیری این سازمان طی یکسال گذشته را برشمرد و اظهار کرد: ۲۴۸ پرونده در بررسی تائیدیه اولیه نقشه ها، ۲۸۵ مورد ارائه دستورالعمل ایمنی برای ساختمان ها، ۲۲۰ مورد بازدید کارشناسان بعد از ساخت ساختمان ها، ۱۷۸ مورد بازدید از واحدهای صنفی پرخطر، ۵۵ مورد بازدید از کارگاه ها و ساختمان های نا ایمن،۶۴ مورد بازدید از مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی، ۴۹ مورد بازدید از مراکزی مثل مهدهای کودک، ۳۹ بازدید از جایگاه های سوخت و ۹۶ مورد علت یابی حریق توسط کارشناسان از اقدامات صورت گرفته این اداره طی یکســال گذشته بشمار می رود.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک افزود: طی سال گذشته ۲ دستگاه خودرو تهیه و آنها را برای اطفاء و امداد و نجات تجهیز کردیم، ضمن اینکه با هماهنگی شورای تامین استان ۵ دستگاه موتور سیکلت سنگین مجهز به کپسول آتش نشانی برای اضافه شدن به ناوگان موتوری سازمان در دست اقدام است. آقازیارتی گفت: نـردبان ۶۸ متری در همه ساختمان ها و معابر نمی تواند مورد استفاده و استقرار قرار بگیرد، ضمن اینکه هزینه تهیه آن حدود ۲۶ میلیارد تومان است و معتقدیم که ساختمان ها خودشان باید ایمن باشند و بتوانند در برابر حوادث از خودشان دفاع کنند.
وی با بیان اینکه البته در حال پیگیری تهیه این نردبان هستیم که بتوانیم ظرف یکی دو سال آینده آن را تهیه کنیم، ادامه داد: در بحث تجهیزات فردی پرسنل سال گذشته برای نیروهایمان دو دست لباس فرم کامل و کفش ایمنی تهیه کردیم و در خودروهای عملیاتمان نیز کلاه عملیاتی و چکمه وست تنفسی به تعداد نفرات حاضر در عملیات وجود دارد.
آقازیارتی اظهار کرد: کاپشن و شلوار آتش نشانان وارداتی است، برندها را شناسایی کردیم و ۳۰ دست کاپشن و شلوار تهیه شده و قرارداد بسته ایم هر سه ماهی نیز ۳۰ دست تهیه کنیم و در اختیار پرسنل قرار دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.