خانه » جدیدترین » زنان، بدون فیش های نجومی

زنان، بدون فیش های نجومی

یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵ شماره ۴۶۳

نرجس محمددوست لشکامی
فعال حوزه زنان. دکترای جامعه شناسی سیاسی

توسعه را به معنای کاهش فقر، بیکاری، نابرابری، صنعتی شدن بیشتر، ارتباطات بهتر و ایجاد نظام اجتماعی مبتنی بر عدالت تعریف می کنند. مفهوم توسعه، اشاره به فرآیندی همه جانبه دارد که معطوف به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم یک جامعه است. از آنجا که هدف اصلی توسعه، حذف نابرابری ها است، در طول دهه‌های گذشته تلفیق و زدودن نابرابری جنسیتی مشاغل هم راستا با تلاش‌های زنان پیش نرفته است و در برخی صنایع و مشاغل مانند ساخت ساز، هیچ پیشرفتی در راستای مشارکت بیشتر زنان به چشم نمی‌خورد. این تفکیک جنسیتی پایدار، عامل مهمی در عدم پیشرفت جوامع در زمینه برابر شدن شرایط کار از جمله بسته شدن شکاف جنسیتی دستمزد به حساب می‌آید. در چند ماه های اخیر مسئله افشای فیش های حقوقی و به تعبیری فیش های نجومی و اینکه فیش حقوقی زنی، نجومی نبوده است و لااقل تا الان رسانه ای نشده است ،دست مایه این یادداشت نگارنده است که اشاره ای داشته باشد ،به مسئله توسعه و رفع نابرابری کار و اشتغال زنانی که پیشتازان علمی درجه یک اند اما دربحث اشتغال درجه ۲ محسوب می شوند .با وجود افزایش زنان شاغل در سراسر جهان، نابرابری دستمزد، قراردادهای کاری و تقسیم کار ناعادلانه همچنان گریبانگیر زنان است و حتی گاهی آنان را به خانه نشینی می کشاند. این در حالی است که سطح علمی زنان رو به افزایش است و تنها در ایران ۶۰ درصد کرسی های دانشگاه در اختیار آنان قرار دارد.
طی سالیان گذشته شاید تاریخ اشتغال کشور این حجم از زنان را در رابطه با حق خواهی، برابری و مطالبه گری به خود ندیده است؛ مطالبه گری برای کسب حقوق اولیه که ثبات شغلی و برخورداری از بیمه کامل را در بر می گیرد. با وجود تاریخ سازی این قشر از زنان در مطالبه گری اما باز چرخ های نابرابری جنسیتی قوی تر از همیشه عمل کردو این جز معدود فرصتهای توجه به اشتغال زنان عملا رنگ و بویی مردانه به خود گرفت .
به گزارش «مجمع جهانی اقتصاد» که از سوی تارنمای «معاونت امور زنان وخانواده» ریاست جمهوری منتشر شده است ، بین ۱۴۲ کشور جهان، ایران به لحاظ زیرشاخص فرصت های اقتصادی در رتبه یکصد و سی و نهم جای گرفته است. نرخ مشارکت زنان در ایران ۲۳ درصد و دستمزد زنان ۴۱ درصد کمتر از مردان است که این رقم، با احتساب برابری قدرت خرید به ۱۷ درصد کاهش می یابد. این در حالی است که براساس این گزارش، زنان ۴۶ درصد نیروی کار حرفه یی و تخصصی را به خود اختصاص داده اند
حال با این گزارش و کمتر بودن ۴۱ درصدی نرخ دستمزد زنان نسبت به مردان در کشور،شاید بد نباشد که گفته شود حال که انواع و اقسام فیش های حقوقی با رقم های مختلف صادرمیشود ،فیش های نداشته این زنان هم صادر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.