خانه » جدیدترین » روی ریل توسعه

روی ریل توسعه

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹  شماره ۱۳۹۹

گفتگوی وقایع استان با شهردار خمین

روی ریل توسعه

وضعیت شهر خمین از نظر زیرساخت های شهری و عمرانی در بهترین شرایط ممکن است

مهمترین ابزار برای ارزیابی عملکرد شهرداران، رضایت شهروندان است که در این خصوص بنابر آمار و نظرسنجی ها عملکرد شهرداری خمین کاملا مثبت بوده است.
در سه سال اخیر نیز شهرداری خمین با حضور ابوالفضل مرتضیان به عنوان شهردار در حوزه های عمرانی، خدمات شهری، حقوقی و املاک و البته فرهنگی عملکرد درخشانی به جای گذشته است. به همین بهانه روزنامه وقایع استان با ابوالفضل مرتضیان شهردار شهر خمین گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:
ابوالفضل مرتضیان شهردار شهر خمین در گفتگو با خبرنگار وقایع استان گفت: شهرستان خمین، از لحاظ رتبه و جمعیت سومین شهر استان مرکزی محسوب شده و جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر و ۱۲۰ پست سازمانی دارد و نزدیک به ۱۲۵۳ هکتار آن در محدوده شهری قرارگرفته که قریب به ۴۰ هزار بنا با کاربری های مسکونی، آموزشی و اداری و حدود ۷ هزار فضای کسبی در این شهر وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش ۴ برابری بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری خمین گفت: در خصوص بودجه ای که مرتبط با شهرداری خمین است، در ابتدای این دوره کمتر از ۳۰ میلیارد تومان بود که خوشبختانه با ایجاد درآمدهای پایدار و پیگیری مطالبات شهرداری این بودجه در سال جاری ۸۰ میلیارد تومان شد و در نهایت با متمم بودجه به ۸۸ میلیارد تومان رسید؛ همچنین برای سال ۱۴۰۰ هم بودجه ای که برای شهرداری در نظر گرفته شده است ۱۲۵ میلیارد تومان بوده که قطعا این بودجه هم محقق خواهد شد.
شهردار خمین در خصوص حوزه عمرانی در ۳ سال اخیر اظهار کرد: در این دوره بیش از ۳۰۰ طرح پروژه، فعال بوده است که بالغ بر ۲۵۰ پروژه آن به بهره برداری رسیده است؛ حدود ۷۰ درصد مجموع اعتباراتی که در شهرداری هزینه می شود در خصوص پروژه های عمرانی است و کمتر از ۳۰ درصد آن در خصوص هزینه های جاری استفاده می شود.
وی افزود: در حوزه های عمرانی می توانیم به پروژه مناسب سازی اشاره کنیم که در شهر خمین، تحت عنوان طرح مطالعاتی شهر بدون مانع تهیه شد و خوشبختانه در کمیته فنی مناسب سازی استان هم مطرح گردید که سایر نقاط استانی بتوانند از آن الگوبرداری کنند و در خمین هم خیلی از معابر شهری و پارک ها و نقاط مختلف شهر این طرح اجرایی شده، مانند بلوار شهید بهشتی که کار مناسب سازی به اتمام رسیده و بلوار پاسداران و بلوار شهید صدوقی و بلوار جانبازان که در حال انجام هستند.
مرتضیان افزود: رویکرد بعدی ما، فعال کردن ستاد حوادث شهرداری بود که بــا طرحی تحت عنوان جمع آوری آب های سطحی صورت گرفت و در چند محور هم انجام شده که کانال های زیرزمینی بتوانند به جمع آوری آب های سطحی کمک کنند و تعدادی هم اجرا شد که می توان به کانال جمع آوری آب های سطحی خیابان فرهنگسرا و کانال جمع آوری آب های سطحی خیابان مصطفی خمینی اشاره کرد.
شهردار خمین ادامه داد: پروژه احداث پارکینگ خودروهای سنگین نیز با هماهمگی شورای ترافیک و راه داری استان مرکزی و با حضور استاندار کلنگ زنی و احداث شد تا هم آلودگی صوتی که خودروهای سنگین برای همشهریان ایجاد می کنند، کاهش یابد و هم صدمه ای که به روکش معابر وارد می شود کمتر شود.
مرتضیان با اشاره به مجموعه کارگاه های شهرداری که یکی از پروژه های زیرساختی است که نقش بسزایی در افزایش درآمدهای پایدار در شهرخمین دارد، گفت: معدنی مربوط به شهرداری است که مدتی تعطیل شده بود و شهرداری شن و ماسه مورد نیاز خود را از جای دیگر تامین می کرد و با مساعدت استاندار یک طرح توجیهی تهیه کردیم و جرایم سنگینی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آن در نظر گرفته شده بود، بخشیده شد و در نتیجه توانستیم معدن را فعال کنیم و درصد تولید آن را از ۸۰ هزار تن به ۱۱۰ هزار تن برسانیم. البته در کنار این معدن، کارخانه بسیار مستهلک شهرداری هم وجود داشت؛ با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان کارخانه آسفالت را احیا کردیم و کنار آن هم کارگاه کفپوش های بتونی را راه اندازی نمودیم. مجموعه ای که در آنجا راه اندازی شده مجموعه ای است که ارزش آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر، تولید آزمایشی آن راه اندازی و به زودی به بهره برداری می رسد.
وی افزود: همچنین ساختمان خانه کارگر، بهسازی پارک های اصلی شهر خمین، مانند پارک مدرس، ترافیک، فرهنگسرا و هفتاد و دو تن و … که وضعیت بسیارنابسامانی داشتند نیز از دیگر اقدامات شهردایر در حوزه عمرانی هستند که به سرانجام رسیدند.
وی در خصوص طرح مطالعاتی ساماندهی ترافیک شهرستان خمین گفت: با راه اندازی این طرح توانستیم از اعمال نظر شخصی و سلیقه ای جلوگیری کنیم؛ این طرح در شورای ترافیک شهرستان و استان به تصویب رسید و اصلاح هندسی میادین خمین مانند میدان معلم، شهید اسکندری، جهاد، ۹ دی و … را به همراه داشت.
وی افزود: درخصوص کاهش مشکلات ترافیکی هم، بلوار امام رضا را احداث کردیم که برای ساخت آن بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع تملک ایجاد شد و حد فاصل میدان شهدای کمره و میدان ۹ دی را شامل می شود.
شهردار خمین درباره ی حوزه خدمات شهری گفت: از جمله کارهای بسیار خوبی که انجام شد، تبلیغات محیطی شهر بود. طرح تبلیغات محیطی شهر را تهیه کردیم و از لحاظ جانمایی سازه های مختلف مثل بیلبوردها و تابلو های سه بعدی و کلیه تابلوهای ورودی شهر (که شامل ۵ ورودی می شود) بهسازی شدند و کلیه سازه های تبلیغاتی داخل شهر هم تعویض گردید، وسایل موجود در پارک ها استانداردسازی شده و جایگزینی انجام شد و نور پردازی های مختلف در ورودی شهر و میادین داخل شهر و بلوار ها هم صورت گرفت.
وی در ادامه گفت: از جمله مشکلاتی که برای فضای سبز داشتیم، نداشتن آب پایدار بود. ما از آب منطقه ای سهیه ای تحت عنوان فضای سبز و خدمات شهری از سد فرنق که ۱۵ لیتر بر ثانیه است گرفتیم و در حال حاضر خط انتقال آن هم طراحی شده و به زودی انجام خواهد شد؛ همچنین با حفر چاه ها و ایجاد خط انتقالات جدید آب مورد نیاز را فراهم کردیم.
شهردار خمین در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری کرونا گفت: با ورود بیماری کرونا، یک غسالخانه برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم و جداسازی انجام شد؛ از ابتدای کرونا با تجهیز چندین اکیپ شروع به گندزدایی کردیم و ضد عفونی شهر را مرتبا انجام دادیم. همچنین بنر و چاپ بروشورها و بستن نقاط تمام ورودی ها هم در دستور کار قرار گرفت.
مرتضیان در خصوص حوزه های فرهنگی گفت: تا قبل از دوران کرونا با مناسبت های مختلف، مراسمی را با حضور مردم و هنرمندان برگزار کردیم و همچنین برنامه ای تحت عنوان محله به محله داشتیم و تا قبل از کرونا در روزهای جمعه به محله های مختلف رفته و برنامه هایی اجرا می شد تا روحیه نشاط و شادی را در بین همشهریان برقرار کنیم.
وی گفت: بازدید از خانواده های شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده های تحت پوشش بهزیستی و همچنین طرح خواهر خواندگی شهر خمین با شهر نوفل لوشاتو فرانسه را در برنامه داشتیم که همه این برنامه ها به سرانجام رسید. طرح خواهر خواندگی با بورسای ترکیه را هم در نظر داریم که کارهای مقدماتی آن انجام شده است و در کنار این ها ۴۰ سازه خاص در خصوص مسائل اجتماعی و آسیب های اجتماعی در تمام محله های حاشیه ای تهیه و نصب شده و ایجاد گرمخانه هم بصورت دائم انجام شده است.
وی افزود: یک پروژه بسیار مهم تحت عنوان روز بازار در نظر گرفته ایم که یک مکان مشخص برای آن مشخص شده و غرفه هایی هم در آن وجود دارد و به جای جمعه بازار، روز بازار برگزار می شود که در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید. پروژه های خانه گفتمان شهری نیز از دیگر پروژه های شهرداری است که عملیات اجرایی آن شروع شده است.
شهردار خمین در خصوص اقدامات حوزه حقوقی گفت: یکی از رویکردهای بسیار خوبی که داشته ایم این است که هیچ طرحی را تا قبل از اینکه زمین آن تملک نشده به اجرا در نیاوردیم.
وی در خصوص آسفالت و روکش معابر نیز گفت: ۲۷۰ هکتار معابر شهری وجود دارد که ۶۰ هکتار آن در بافت های ناکار آمد قرار گرفته است. مجموع حوزه شهری ۲۰ محله دارد که ۱۳ محله آن بافت ناکارآمد است یعنی ۲۰ درصد مساحت شهری ما در حوزه بازآفرینی قرار دارد و البته که از مشکلات اصلی شهر خمین معابر این شهر است و ما سعی کرده ایم آسفالت کاری را انجام داده و یا معابر را لکه گیری و روکش کنیم.
وی در پایان گفت: مجموع این فعالیت ها باعث شد تا شهرستان خمین در دفتر امور شهری استانداری، در کلیه ارزیابی ها رتبه اول را کسب کند و در فضای سبز هم دو سال متوالی تقدیر و تشکر از شهرداری خمین به عمل بیاید. شهرستان خمین روی ریل توسعه ی خوبی قرار گرفته و آینده این شهر، در سال های آینده در خصوص زیرساخت های شهری و پروژه های عمرانی، معبر شهری و کارهای فرهنگی شرایط بسیار خوبی خواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.