خانه » پیشنهاد سردبیر » روزگار سیاه یاقوت های سرخ

روزگار سیاه یاقوت های سرخ

یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰   شماره ۱۴۸۲

وقایع استان در گفت و گو با معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی و مدیرعامل تعاونی باغداران انار شهرستان ساوه به بررسی مشکلات انارداران ساوه پرداخته است

روزگار سیاه یاقوت های سرخ

استان مرکزی پس از یزد دومین استانی است که بیشترین سطح کشت و تولید انار در کشور را به خود اختصاص داده است
بر اثر سرمازدگی بهاره به حدود ۳۰ درصد از باغ های انار ساوه امسال شاهد افزایش محصول انار این شهرستان نخواهیم بود
بزرگترین مشکل باغداران انار ساوه گرانی نهاده های کشاورزی است

فاطمه چاپاری

در بازارهای جهانی همه انار را با نام ساوه می شناسند، ده هزار و پانصد هکتار از باغات استان مرکزی انار کشت می کنند که بخش عمده ای از این باغات در شهرستان ساوه قرار دارد. به گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان ساوه بر اثر سرمازدگی بهاره به ۲۰ الی ۳۰ درصد از باغات انار در این شهرستان خسارت وارد شده است و در سال جاری افزایش محصولی در باغات انار ساوه شاهد نخواهیم بود و همچون سال گذشته در هر هکتار ۱۵ تن انار کشت شده و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۰بیش از ۵۱۰ هزار تن انار از باغات ساوه برداشت شود، باغداران ساوه امسال هم چون گذشته در کنار مشکلات اقتصادی باید با چالش های بزرگی چون سرمازدگی هم مقابله کنند.
احمد اسدی معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی در این باره به خبرنگار وقایع گفت: در سال جاری متوسط عملکرد انار استان در ۷ هکتار، ۱۵ تن پیش بینی شده است، متاسفانه مواجهه با حادثه سرمازدگی باغات انار در سال های گذشته باعث کاهش عملکرد این باغات شد، که خوشبختانه با میانگین مطلوبی که در سال جاری رقم خورد استان مرکزی پس از یزد دومین استانی است که بیشترین سطح کشت و تولید انار در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: ارقام این محصول در استان شامل ملس ترش ساوه، ملس شیرین ساوه، یوسفخانی، خالک و برخی ارقام جزئی دیگر می باشد اما بیش از ۸۰ درصد ارقام استان را ملس ساوه تشکیل داده است.
معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: ۱۰ الی ۱۵ درصد انار شهرستان ساوه به عنوان انارهای خطی به دست شرکت های این شهرستان از جمله شرکت نارایران و غیره که از بزرگترین و معتبرترین شرکت های کشور محسوب می شوند، برداشت شده و در صنعت آب گیری و اسانس گیری و دیگر صنایع فرآوری مورد استفاده قرار می گیرد.
اسدی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵درصد از انار استان به خارج از کشور و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در سطح کشور توزیع می شود و ۲۰ درصد باقی مانده در سطح استان به مصرف می رسد.
وی تصریح کرد: به دلیل تحریم ها در سال های اخیر صادارت این محصول کاهش چشمگیری داشته است. کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس همچون عمان، امارات و همچنین کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق و افغانستان متقاضی انار استان مرکزی می باشند که برخی از کشورهای اروپایی چون آلمان، سوئد را نیز می توان به این اسامی افزود.
اسدی ادامه داد: در حال حاضر اثرات تداوم خشکسالی ها و کاهش نزولات جوی، در سطح کلیه باغات استان از جمله باغات انار استان مرکزی محسوس می باشد و در صورتی که در سال های آتی در این خصوص تدبیری اتخاذ نشود، کاهش عملکرد در واحد سطح را شاهد خواهیم بود، از دیگر مشکلات انارکاران می توان به آفتاب سوختگی در سطح باغات اشاره نمود که علت آن کاهش رطوبت نسبی هوا و افزایش دما می باشد. کرم گلوگاه انار نیز از جمله مشکلات فرعی در حوزه انار استان می باشد که در سال های اخیر با اتخاذ راهکارهای مکانیکی بسیاری در این خصوص، جمعیت آن رو به کاهش است.
بزرگترین مشکل باغداران گرانی نهاده های کشاورزی است
راضیه کریمی مدیرعامل و مسئول فنی شرکت تعاونی کشاورزی و باغداران و صادر کنندگان انار شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل باغداران گرانی نهاده های کشاورزی است، بنـابراین کشـــاورزان نمی توانند به میزان کافی از سم و کود استفاده نمایند در حالی که استفاده از این نهاده ها برای رشد محصول و جلوگیری از آفت زدگی واجب می باشد. علاوه بر آن دستمزدهای کارگری نیز افزایش پیدا کرده، کشاورزان با قیمت گزاف محصولاتشان را تولید می کنند و دلال تمام سود را می برد.
وی افزود: صادرکنندگان انار در استان، بخش خصوصی هستند و از آن جا که صادرکنندگان نیز انار را از باغداران خریداری می کنند در واقع باغداران از سود واقعی محصول بی نصیب می مانند.
راضیه کریمی در ادامه اظهار کرد: در این میان مشکل کم آبی نیز مزید بر علت شده و باعث ضعیف شدن درخت، افزایش بیماری هایش و حملات آفت ها می شود، آفتاب سوختی و سرمازدگی انار از دیگر مشکلات باغداران ساوه می باشد.
وی تصریح نمود: از آن جا که شهرستان ساوه منطقه ای کویری محسوب می شود و در تابستان ها شدت تابش آفتاب زیــاد است، باغات انار دچـــار آفتاب سوختگی می شوند و راهکار مقابله با آن نیز نصب سایبان است که این امر هم نیازمند هزینه ای است که از عهده کشاورزان خارج است.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران انار شهرستان ساوه خاطرنشان کرد: امسال هم باغداران ساوه با سرمازدگی روبرو بوده اند اما نه به آن شدتی که در سال های ۸۶ یا ۹۴ رخ داد، سرمازدگی چالشی است که هر ساله باغداران را دچار مشکل می کند و برای مقابله با آن بایستی در پاییز کود پتاس بالا به درختان داد تا در برابر این مشکل ایمن شوند.
وی افزود: همه این کارها نیازمند هزینه های بسیاری است که کشاورزان از عهده آن برنمی آیند، دولت می تواند تسهیلات بلاعوض یا بلندمدت با درصد سود پایین در اختیار کشاورزان بگذارد تا این مشکلات حل شود.
کریمی همچنین گفت: متاسفانه در سال جاری نسبت به سال های گذشته آفت کرم گلوگاه خسارت بیشتری را به باغات انارداران وارد کرده است، علاوه بر آن با ورود مگس مدیترانه ای به باغات خسارت در این زمینه نیز افزایش داشته است.
وی در پایان اشاره کرد: روش هایی که ما برای مقابله با آفت کرم گلوگاه پیشنهاد می کنیم خالی کردن تاج انار است، اما خود کشاورزان استفاده از سم را برای مقابله با این آفت در پیش گرفته اند، انار تنها میوه ای بود که در کشت آن کمتر از سم استفاده می شد اما متاسفانه با گسترش کرم گلوگاه باغداران برای اینکه بتوانند محصولاتشان را به موقع به بازار عرضه کنند و با خسارت زیادی روبرو نشوند مجبور شدند از سم و روغن استفاده کنند، توصیه ما عدم استفاده از سم می باشند چرا که هر دو روش برای مقابله با کرم گلوگاه به نوعی هزینه بر است، اما از آن جا که روش استفاده از سم در بین کشاورزان معمول شده متاسفانه توصیه های ما کارگر نبوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.