خانه » جدیدترین » رفع تبعیض کلید پایان ایدز است

رفع تبعیض کلید پایان ایدز است

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰  شماره ۱۵۰۷

گفت و گو با حمید سپهری راد مدیر باشگاه مثبت اراک به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز

رفع تبعیض کلید پایان ایدز است

سمیه انصاری فر

بیایید با خودمان روراست باشیم. همین مایی که روزنامه می خوانیم. کتاب می خوانیم. به خیال خودمان کنشگر هستیم. همین ما که از برابری و عدالت در همه جنبه های زندگی حرف می زنیم. همین ما که برای انسانیت ارزش قائل هستیم همین ما همچنان در برابر بعضی موضوعات گارد داریم و برایمان تابو است. یک مثال برایتان می زنم یک مثال ملموس. شما اگر متوجه شوید فلان همسایه یا فلان فامیلتان آلوده به ویـروس اچ آی وی شده است چه می کنید؟ قرار است روراست باشیم در بهترین شکل، ممکن است به رویش نیاورید ولی ناخودآگاه نسبت به آن فرد علاوه بر دوری کردن، قضاوت هم خواهید داشت. مگر نه اینکه ایدز یک بیماری رفتاری است پس قضاوت می کنید که حتما کاری کرده که گرفتار شده و این دقیقا همان نکته ای است که باعث می شود هرگز بیماران واقعی مبتلا به ویروس اچ آی وی از بیماری خود حرف نزنند و حتی آن را پنهان کنند. خوب است بدانید در همین استان ما طبق گفته «علی علیمحمدی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ۲۲۵ بیمار مبتلا به ایدز با غربالگری و انجام آزمایش های تخصصی شناسایی شدند که ۷۵ درصد از آنان مرد و بقیه زن هستند. این مقام مسئول همچنین پیش‌بینی کرده یک‌هزار و ۱۲۵ نفر در استان مرکزی به ایدز مبتلا باشند که به‌دلیل ضعف نظام غربالگری از بیماری خود بی‌خبر هستند و به ‌عنوان عامل پنهان می‌توانند جامعه را در معرض آلودگی قرار دهند.
پس بهتر است به جای گارد گرفتن و پافشاری به ناآگاهی نسبت به این بیماری و تابو داشتن نسبت به آن کمی درباره اش بیشتر بدانیم تا خودمان و آن هایی که در ارتباط با ما هستند را از این بیماری دور نگاه داریم. این روزها به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز پایگاهی از سوی باشگاه مثبت اراک در پیاده رو امیرکبیر برپاست که علاوه بر مشاوره و دادن اطلاعات درست و صحیح نسبت به این بیماری در صورت نیاز از شما آزمایش اچ آی وی نیز می گیرد.
اول دسامبر برابر با ده آذر از سوی سازمان ملل «روز جهانی ایدز» در نظر گرفته شده است. این روز فرصتی است برای برگزاری برنامه ها و آگاهی دادن به مردم نسبت به پیشگیری، درمان و مراقبت از این بیماری. به مناسبت این روز و این هفته سازمان ها و مردم در کنار هم قرار می گیرند تا ضمن افزایش آگهی های عمومی این بیماری را مهار کنند.
در ادامه گفتگویی داشته ایم با حمید سپهری راد مدیر باشگاه مثبت اراک که بیش از پنج سال است با راه اندازی اتوبوس سلامت در این هفته به همراه دوستان خود مشغول به مشاوره و پاسخ به سوالات و انجام آزمایش برای حساس کردن جامعه و آگاهی دادن به مردم بوده است. امسال این پایگاه در پیاده رو امیرکبیر برپاست.
حمید سپهری راد گفت: شعار امسال روز ایدز «پایان دادن به نابرابری ها؛ به ایدز پایان دهید» است. این شعار به این علت انتخاب شده است که تقسیم بندی، نابرابری و بی توجهی به حقوق بشر از جمله شکست هایی است که باعث شد اچ آی وی به یک بحران بهداشت جهانی تبدیل شود و باقی بماند. در کشور ما یک هفته در امتداد این روز فعالیت هایی در جهت ایجاد آگاهی عمومی، تابو شکنی، کاهش انگ و آستیگما نسبت به بیماران اچ آی وی /ایدز ، تحت عنوان هفته اطلاع رسانی ایدز انجام می شود.
وی در خصوص مشکلات پیش روی شناسایی و پیشگیری این بیماری توضیح داد: متاسفانه، انجام تست اچ آی وی همواره با موانع بسیاری مواجه است. انگ و تبعیض مهم ترین آن است. دسترسی به خدمات تست اچ آی وی همواره یک دغدغه است. بسیاری از مردم هنوز پس از بروز علایم بیماری این تست را انجام نمی دهند.
سپهری راد تاکید کرد: برنامه های تست باید گسترش یابد. به این منظور، ما نیازمند اراده سیاسی و سرمایه گذاری و همچنین رویکردهای جدید و نوآورانه هستیم که به طور گسترده به کار گرفتــه شده و در سطح وسیعی تعمیم داده شوند. ما از مردم می خواهیم در روز جهانی ایدز برای اطلاع رسانی در رابطه با اهمیت آگاهی از وضعیت خود نسبت به این بیماری و تلاش در جهات حذف موانع دسترسی به تست اچ آی وی به ما بپیوندند.
این فعال اجتماعی با بیان اینکه ویروس اچ آی وی وقتی وارد بدن شود تا مرحله ایدز چندین سال طول می کشد، گفت: اچ آی وی و ایدز تفاوت دارند. نکته امیدوار کننده این است که فردی که احساس کند در معرض این ویروس قرار گرفته ۷۲ ساعت زمان دارد تا با مصرف برخی داروها از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کند.
وی افزود: ایدز به خودی خود یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از ناخوشی هایی است که با وجود ویروس اچ آی وی در بدن ایجاد می شود. در واقع ایدز مرحله ی آخر این ناخوشی است که سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف شده و اصطلاحا ما می گوییم بیمار وارد فاز ایدز شده و در این مرحله عفونت هــای فرصت طلب و بیماری های دیگری مانند سرطان و بیماری های بازپدید به راحتی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.
سپهری راد تاکید کرد: این بیماری هم مانند خیلی از بیماری های دیگر هست و اگر به موقع تشخیص داده شود فرد مبتلا می تواند با مصـــرف دارو و مراقبت های لازم سال ها در سلامت زندگی کند و حتی مانع انتقال آن به دیگران شود.
وی با اشاره به نگاه منفی و انگ نسبت به این بیماری گفت: ایدز چون یک بیماری رفتاری است و فرد باید یک رفتاری را بروز بدهد تا دچار آن بشود همراه با انگ و اتیکت است. مصرف تزریقی مواد و روابط جنسی محافظت نشده از راه های اصلی انتقال این بیماری است. بنابراین خیلی ها به خاطر همین مساله سعی می کنند این بیماری را کتمان کنند و ممکن است با علم به احتمال ابتلا باز هم اقدام به آزمایش نکنند. به دلیل این انگ و تبعیضی که نسبت به بیماران در جوامع بشری گذاشته می شود ممکن است که فرد نخواهد برود آزمایش بدهد و از شرایطش باخبر شود.
مدیر باشگاه مثبت اراک با اشاره به اینکه در خصوص ایدز نیز مانند سایر بیماری ها نیاز هست که اطلاعات و آگاهی کافی و صحیح از کانال های درست در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: اگر این اتفاق نیافتد طبیعتا مشکلات خیلی زیادی برای مــردم ایجـــاد می شود. یکی از مسائلی که در این سال ها با آن رو به رو بودیم اطلاعات نادرست یا اطلاعات ناکافی و ناقصی بوده است که در اختیار مردم بوده است. همین اطلاعات ناکافی یا ناقص باعث شده که ترس و نگرانی در مردم ایجاد شود. یکی از وظایف باشگاه مثبت این است که اطلاعات صحیح را از مجرای صحیح و علمی به مردم ارائه دهد تا نگرانی نسبت به این بیماری را در بین مردم کاهش دهد.
سپهری راد ادامه داد: این بیماری با انجام یک سری رفتارهای خیلی ساده به آسانی قابل پیشگیری است زیرا انتقال این ویروس سه راه اصلی بیشتر ندارد. از طریق تزریق مشترک، روابط جنسی محافظت نشده و دیگری از مادر مبتلا به نوزاد. بنابراین وقتی اطلاعات صحیح در اختیار مردم باشد خیلی راحت می توانند پیشگیری کنند تا مبتلا نشوند و از ابتدا می توانند خیلی راحت پیشگیری کنند.
وی اظهار کرد: موارد ابتلای جدید در چند سال اخیر بیشتر از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است برخلاف گذشته که بیشتر از طریق سرنگ آلوده و اعتیاد تزریقی بود. از طرفی خانم ها به واسطه شرایط فیزیکی و نوع دستگاه تناسلی و آناتومی بدنشان نسبت به آقایان برای ابتلا مستعدتر هستند.
سپهری راد تاکید کرد: کلیه خدمات سازمان های مختلف فعال در حوزه ایدز کاملا محرمانه است. آزمایشاتی که انجام می شود کاملا محرمانه است و جواب فقط به خود فرد داده می شود. هر نوع اطلاعاتی که ثبت و ضبط می شود چه در باشگاه مثبت چه در کلینیک های مثلثی چه در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در مورد اچ آی وی کاملا محرمانه است و این را ما به مردم منتقل می کنیم تا با آسودگی خیال در صورت نیاز به ما مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه هدف باشگاه مثبت در وهله اول آموزش به افراد مبتلا به اچ آی وی و خانواده هایشان است، اضافه کرد: هدف بعدی این باشگاه انجام حمایت های قانونی و اجتماعی، خدمات مشاوره ای، مددکاری و روانشناسی به بیماران و خانواده هایشان است.
مدیر باشگاه مثبت ادامه داد: در درجه بعدی ایجاد آگاهی عمومی در بین مردم رفع و کاهش انگ و تبعیض نسبت به بیماران و شناساندن بیمــاری و روش های ابتلا و پیشگیری از بیماری است به شیوه کاملا علمی و ایجادآگاهی عمومی در جامعه وظیفه این باشگاه است ولی اهم و اولویت فعالیت های باشگاه حمایت از بیماران و کسانی است که با آن ها دارند زندگی می کنند.
سپهری راد در خصوص عملکرد مسئولین در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: عملکرد مسئولین چندان دلچسب نیست نه تنها در مورد ایدز در موارد دیگر هم اوضاع همین است. مسئولین تـــرجیح می دهند مکان هایی حضور پیدا کنند که دیده شوند و نتیجه کارهایشان هم بصورت آنی یا کوتاه مدت دیده شود مثلا پرداخت هزینه داروی یک بیمار مبتلا به سرطان.
وی گفت: فعالیت های حوزه های پیشگیری یا اصولا فعالیت های حوزه آسیب ها به غیر از درمان، تاثیراتشان در بلند مدت مشهود هست، در حالیکه مسئولان با گزارشات مبتنی براعداد، ارقام و آمـــار می خواهند عملکردشان را نشان بدهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.