خانه » پیشنهاد سردبیر » رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از ضعف های حوزه کاری خود گفت/تمام مصائب ما

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از ضعف های حوزه کاری خود گفت/تمام مصائب ما

چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ شماره ۸۱۵

*** طاهراحمدی: یکی از ریشه‌های اصلی تمام معضلات اجتماعی بیکاری است، بنده شرمنده‌ام که بگویم ما برای گرفتن ۴ نفر برای نگهبانی که فراخوان دادیم نزدیک به یک‌هزار نفر شرکت کردند

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

دکتر حسن طاهراحمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در نخستین مجمع سلامت شهرستان فراهان با بیان اینکه بنا نیست دیگر مانند گذشته دور هم جمع شویم و شعار بدهیم افزود: باید وارد مسائل عملیاتی شده و کار انجام دهیم، بدون تعارف در حوزه سلامت مشکلات عدیده‌ای داریم. وی در این نشست اظهار داشت: این که می‌گوییم سلامت باید اجتماعی شود برای این است که سلامت به این شکل معنی می‌شود که تنها داشتن یک جسم سالم نیست، سلامت مجموعه‌ای است از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، اگر این چهار بعد سلامت در کنار هم نباشند و اگر به هر یک از آنها خدشه وارد شود بر سه مورد دیگر هم تاثیرگذار است و سبب می‌شود که نه تنها انسان سالم نداشته باشیم بلکه جامعه سالمی هم وجود نداشته باشد. طاهراحمدی افزود: نقش وزارت بهداشت و درمان در ایجاد سلامت تنها ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد سلامت مربوط به تک تک افراد جامعه، تک تک ارگان‌ها و سازمان‌ها و مربوط به فعالان اقتصادی اعم از غیردولتی و دولتی، فعالان اجتماعی، فرهنگی، سمن‌ها، خیران و غیره است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: متاسفانه امروز اگر یک بررسی بدون تعارف نداشته باشیم اتفاق مثبتی را شاهد نخواهیم بود، زیرا اگر بنا براین باشد که تنها نکات مثبت را بیان کنیم و نقاط ضعف را نبینیم نمی‌توانیم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل و مشکلات را برطرف کنیم، بنابراین بنده در این جلسه بیشتر به نقاط ضعف می‌پردازم. گرچه کارهای اساسی و بزرگی در قالب طرح تحول سلامت انجام شده است، خیلی از افراد وقتی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند حتی هزینه درمان در بیمارستان‌های دولتی را هم نداشتند که خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت کار مردم بسیار تسهیل شده است.اما اگر وزارت بهداشت و درمان هنر داشته باشد و تمام هنر خود را هم به کار ببندد و ۱۰۰ درصد موفق باشد می‌تواند ۲۵ درصد از سلامت جامعه را تامین کند.
طاهراحمدی در ادامه بیان کرد: امروز ما گرفتار بیماری‌هایی به نام بیماری‌های غیرواگیر هستیم، بار بیماری‌های غیرواگیر در میان کل بیماری‌هایی که فرد و جامعه را مبتلا می‌کند و به سلامت فرد و جامعه آسیب می‌رساند در کل دنیا متوسط ۵۳ درصد است با درنظر گرفتن کشورهای عقب مانده در حوزه سلامت و کشورهای پیشرفته، اما در کشور ما متاسفانه این رقم ۷۶ درصد بیماری‌ها است یعنی نسبت به متوسط جهانی ۲۳ درصد بار بیماری‌های غیرواگیرمان بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه عامل ۷۷ درصد مرگ ایرانی‌ها سه مورد شامل ۴۶ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۷ درصد تصادفات، سوانح و خشونت‌ها و ۱۴ در اثر سرطان‌ها است بیان کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی ما زیاد است و سرطان‌ هم ۱۴ درصد است هرچند تا اندازه بسیار زیادی قابل پیشگیری هستند و هزینه‌های پیشگیری کمتر از یک دهم هزینه‌های درمان است، دنیا به مقوله پیشگیری توجه می‌کند اما متاسفانه ما توجه نمی‌کنیم. به سبب اینکه متاسفانه نسبت به تغذیه خود رعایت تغذیه مطلوب را نداریم، اصلی‌ترین علت بیماری‌ها قلبی و عروقی و سرطان تغذیه است، ما نسبت به متوسط جهانی حدود ۴ برابر نمک استفاده می‌کنیم، چند برابر قند مصرف می‌کنیم، چند برابر چربی مصرف می‌کنیم، فعالیت بدنی نداریم، در اثر عدم رعایت تغذیه و عدم انجام ورزش مطلوب و فعالیت بدنی و همچنین در اثر مصرف دخانیات و متاسفانه در اثر مصرف مشروبات الکلی که در ظاهر نیست و به صورت زیرزمینی است این مشکلات را داریم.
وی افزود: ۳۰درصد ما مبتلا به فشار خون هستیم، ۱۰ درصد دیابت داریم، ۵۷ تا ۶۰ درصد ما چربی داریم، متاسفانه حدود ۵۷ تا ۶۰ درصد افراد جامعه اضافه وزن دارند و ۹۰ درصد ورزش کافی ندارند و از سویی سیگار و سایر مواد دخانی را به وفور استفاده ‌می‌کنیم که نتیجه ان این بیماری‌ها می‌شود که بیماری‌های قلبی و عروقی ۴۶ درصد عامل مرگمان می‌شوند. ۱۷ درصد علل مرگ ایرانی‌ها تصادفات و سوانح است، هیچ کجای دنیا این حد از عدم رعایت در رانندگی، این میزان مرگ و میر در اثر حوادث وجود ندارد، در ۲۰ سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار از هم‌وطنانمان در اثر سوانح و حوادث از بین رفته‌اند و ۱۰ برابر این جمعیت هم مصدوم شده‌اند.
طاهر احمدی در ادامه اظهار داشت: یکی از ریشه‌های اصلی تمام معضلات اجتماعی بیکاری است که در اعتیاد، در فساد فردی، در افزایش طلاق، در بی‌بند و باری‌ها، سرقت‌ها نقش دارد، باید کاری کرد تا جوانان از این آسیب‌ها دور شوند، بنده شرمنده‌ام که بگویم ما برای گرفتن ۴ نفر برای نگهبانی که فراخوان دادیم نزدیک به یک‌هزار نفر شرکت کردند. ما که نباید تعارف به یکدیگر داشته باشیم، باید همه ما دست در دست هم دهیم، سلامت فرد و جامعه زمانی تامین می‌شود که همه ما دست در دست هم دهیم، جامعه احساس مسئولیت کند، همه باید در راستای برطرف کردن مشکلات جامعه همکاری کنند. هر کسی احساس مسئولیت کند، باید درصدد برطرف کردن مشکلات جامعه باشد، در بحث مسکن، حاشیه‌نشینی باید مشکلات برطرف شود، چرا حاشیه‌نشینی، عدالت اجتماعی باید برقرار شود، تفاوت درآمدها باید لحاظ شود و درمان شود، تا عدالت اجتماعی و مسائل جامعه عادلانه بررسی و برطرف نشود این مشکلات به قوت خود باقی می‌ماند.
وی در پایان بیان داشت: وضعیت سلامت اجتماعی جامعه ما وضعیت خوبی نیست، خشونت، همسرآزاری، کودک‌آزاری همه مسائلی هستند که شاهد هستیم، بنده به‌عنوان پزشک اطفال با این مسائل درگیر هستم که کودک ۹ ساله معتادی را باید درمان کنم، اقدامات بسیار شایسته‌ای انجام شده اما در کنار آن باید مشکلات را هم بگوییم. به هر صورت باید دست به دست هم دهیم و برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی تلاش کنیم،

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.