خانه » پیشنهاد سردبیر » توطئه خرید/یک دیدگاه درباره خطرات دلار ۴۲۰۰ تومانی

توطئه خرید/یک دیدگاه درباره خطرات دلار ۴۲۰۰ تومانی

چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ شماره ۸۱۵

روز گذشته با اعلام خبر تک نرخی شدن ارز برای بار سوم در ۴۰ سال گذشته بسیاری از کارشناسان نظرات و دیدگاه های مختلف خود را در این باره مطرح کردند. در فضای مجازی هم اقدام دولت در تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار و خبری که رئیس بانک مرکزی در مجلس رسانه ای کرد مبنی بر جایگزین کردن یورو به جای دلار به موضوع داغ برای بحث های کارشناسی تبدیل شده است. در ادامه به یکی از مطالبی که در این باره در تلگرام منتشر شد می پردازیم.
کانال راهبرد که به مدیریت محمد جواد روح از روزنامه نگاران مطرح کشور اداره می شود در این رابطه نوشت: بهادر نظری‌فرد از همراهان کانال درباره تک نرخی شدن ارز می نویسد:« هرچقدر دلار در ایران گرانتر شود؛ به همان نسبت ایرانیان فقیرتر می شوند و تورم افزایش می یابد. بنابراین، مدیریت و کنترل قیمت دلار برای دولت حیاتی است. البته افزایش قیمت دلار برای دولت بعنوان یک بنگاه اقتصادی سود دارد و برای مملکت نیز انگیزه صادراتی ایجاد می کند. اما در این تحلیل فرض این است که دولت نگاه بنگاهی ندارد و تصمیم قاطع دارد که قیمت دلار را کنترل کند. در نتیجه، دولت باید به میزان کافی دلار در بازار تزریق کند تا قیمت آن کنترل شود. آیا دولت می تواند این کار را انجام دهد؟ چند سناریو را بررسی می کنیم:
١. تقاضای داخلی: بیش از ١۴٠٠ هزار میلیارد تومن نقدینگی در ایران وجود دارد و با قیمت دلار ۴٢٠٠ تومنی یعنی در بدبینانه ترین حالت ٣٣٣ میلیارد دلار برای جمع کل تقدینگی کافی است. حالت منطقی و خوش بینانه آن است که کمتر از ١٠ درصد این نقدینگی سمت دلار برود. در نتیجه حدود ٣٠ میلیارد دلار در حالت منطقی ممکن است جهت پوشش تقاضای داخلی کافی باشد. دولت گفته ١۵ تا ٢٠ میلیارد دلار برای تزریق در نظر گرفته است؛ احتمالا تحلیل دولت آن است که حدود ۵ درصد نقدینگی سمت دلار خواهد رفت.
٢. توطئه خارجی: طبق آخرین برآوردها صندوق توسعه ملی در سال ٩۵، نزدیک ٨٠ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته است. در حالت خوشبینانه فرض می کنیم اکنون ١٠٠ میلیارد دلار شده است. درنتیجه ایجاد تقاضایی بیشتر از ١٠٠ میلیارد دلار، باعث خالی شدن صندوق و سقوط دولت خواهد شد. جمع بندی: تصمیم دولت برای تزریق حدود ١۵ میلیارد دلار در بازار فقط برای حالت خیلی خوشبینانه و جذب ۵ درصد نقدینگی کافی است. اگر تقاضا و یا توطئه برای خرید دلار افزایش پیدا کند، دولت تنها تا ٣٠ درصد نقدینگی را می تواند با دلار جذب کند و برای بیشتر از آن دلار ندارد. اعداد و ارقام نشان می دهد که در روزهای آینده باید شاهد اعمال محدودیت هایی برای کاهش تقاضا باشیم، چون توان افزایش عرضه دولت محدود است (مانند رصد خریداران و…) تصمیم دولت برای برخورد با خریداران ارز بالای ۴٢٠٠ تومنی نیز با همین منطق قابل توجیه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.