خانه » پیشنهاد سردبیر » دیدار نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان با نمایندگان سازمان های مردم نهاد /روزنه های ارتبـاط/سمن ها ؛ نماد های پیوند مردم با حاکمیت

دیدار نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان با نمایندگان سازمان های مردم نهاد /روزنه های ارتبـاط/سمن ها ؛ نماد های پیوند مردم با حاکمیت

یکشنبه ۲ آبان ۹۵ شماره ۴۴۵

نمایندگان مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در دو روز متوالی به دیدار نمایندگان سازمان های مردم نهاد استان رفتند. سید مهدی مقدسی و علی اکبر کریمی در این دیدارها با توجه به سفر امروز رییس جمهور به استان بر بیان صریح مطالبات مردم تاکید کردند.
سیدمهدی مقدسی در نشست با نمایندگان سازمان های مردم نهاد استان جهت ارائه پیشنهادات و خواسته های تشکل های مردم نهاد در سفر هیات دولت، با تاکید بر اینکه هر زمان به ظرفیت های سازمان های مردم نهاد توجه شده است تصمیم های مناسب تری اتخاذ شده، گفت: باید یک جایگاه واقعی برای نظرات سازمان های مردم نهاد به عنوان نمایندگان مردم قائل شویم و هر دولتی که به این مهم توجه داشته موفق تر و در راستای توسعه حرکت کرده است.
وی بیان کرد: کشورهای توسعه یافته از این ظرفیت به نحو مطلوبی بهره می گیرند و با رصد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و میزان فعالیت و جایگاه سازمان های مردم نهاد این موضوع مشخص می شود.
نماینده مردم خنداب، کمیجان و اراک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته سازمان های مردم نهاد در تصمیم گیری ها بسیار موثر هستند و در کشور ما نیز باید بیش از پیش مورد توجه واقع شوند.
مقدسی با بیان اینکه تا به حال در دولت تدبیر و امید در این خصوص اقدامات موثری انجام شده و در اراک نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: یکی از اقدامات موثر ارائه لایحه زیست محیطی به مجلس شورای اسلامی بود که در این لایحه نقش سازمان های مردم نهاد پررنگ بود و چهار ماده برای این لایحه با همفکری تشکل های مردم نهاد زیست محیطی استان ارائه داده شد.
وی با قدردانی از اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید بیان کرد: خنثی کردن جو سازی های بین المللی که مخالفان ایجاد کرده بودند و مانع رسیدن صدای صلح طلبی و تعامل ما به دنیا بودند از مهم ترین اقدامات دولت بود.
نماینده مردم خنداب، کمیجان و اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به همراه تشکل های مردم نهاد به استقبال هیات دولت می رویم، اما با صدای بلند مشکلات و خواسته های مردم را عنوان می کنیم، افزود: بیان اقدامات مثبت دولت مانع انتقاد نیست و در واقع انتقاد سازنده که همراه با ارائه پیشنهاد باشد و رصد ضعف های موجود، مصداق کمک به دولت و مردم است.
مقدسی عنوان کرد: جلسه هایی با نوبخت، وزرا و معاونین وزرا داشته ایم و خواسته های مهمی مطرح و پیگیری شده است که در سفر هیات دولت مورد توجه قرار گیرد، خواسته هایی که مورد توجه تشکل های مردم نهاد نیز قرار دارد.
وی عنوان کرد: مبــاحث مربوط به کشاورزی و ظرفیت های این بخش در استان، تالاب میقان و بحث احیای تالاب، تخصیص پساب اراک به بخش صنعت و آزاد شدن اب شربی که مورد استفاده صنعت است، پروژه های عمرانی، موضوع آلودگی هوا و توسعه بیمارستان آیت ا… خوانساری از جمله موضوعاتی است که در سفر هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد.
وی به شکایت ایرالکو از شهرداری نیز اشاره کرده و با بیان اینکه این شکایت قابل قبول نیست، اظهار کرد: به این شرکت اجازه نمی دهیم بودجه ها را جذب و صرف وکیل های میلیونی کند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با شهرداری ها گفت: رویکرد مجلس حمایت از شهرداری هاست و لایحه ای که در برنامه ششم شهرداری ها را محدود کند مورد قبول نیست.
مقدسی عنوان کرد: طرح درآمدهای پایدار شهرداری ها ارائه شده و امیدواریم لایحه دولت هم در این خصوص ارائه شود. شهرداری ها نیاز به درآمد پایدار دارند و یکی از عواملی که سبب شده شهرداری ها از شهرسازی فاصله بگیرند نداشتن درآمد پایدار است و این موضوع پیگیری می شود.
وی در رابطه با پیشنهادات تشکل های مردم نهاد جهت مطرح شدن در سفر هیات دولت بیان کرد: در کنار پروژه هایی که از قبل تعیین شده است پیشنهادات را نیز می توانیم مطرح کنیم و تشکل ها می توانند پیشنهادات خود را به صورت مکتوب ارائه دهند، این پیشنهادات به امضای مجمع نمایندگان می رسد و در سفر هیات دولت مطرح می شود.
مقدسی عنوان کرد: در صورتی که امکان مطرح شدن و پیگیری تمامی خواسته های سازمان های مردم نهاد به عنوان نمایندگان دولت نبود، موضوعات از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود
دکتر علی اکبر کریمی هم در دیدار خود با نمایندگان سمن ها در رابطه با موضوع قانون سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان خواسته‌ای به حق و مهم در این حوزه، بیان کرد: این موضوع به جد مورد پیگیری نمایندگان قرار می‌گیرد.
کریمی در نشست صمیمی با اعضای بخش‌های مختلف خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی در آستانه سفر هیات دولت به این استان با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد نماد پیوند مردم با حاکمیت هستند، گفت: شاید پذیرش این نقش در کشور ما همچنان با مقاومت‌هایی در بخش دولتی مواجه باشد، اما با این حال فعالیت این نهادهای مردمی روند رو به رشدی را طی می‌کند و به تدریج شاهد تقویت این رویکرد هستیم.
وی با اشاره به موارد و مباحث مطرح شده در جلسه بیان کرد: جهت پیگیری موثر موارد و مسائل بهتر است جلسه‌هایی به صورت دوره‌ای و تخصصی با حضور بخش‌های تخصصی خانه سازمان‌های مردم‌نهاد و مسئولین مرتبط برگزار و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد، قطعا این تبادل نظر می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید به بهره‌گیری مطلوب از سفر هیات دولت به استان مرکزی عنوان کرد: بررسی‌های کارشناسی بسیاری در رابطه با سفر هیات دولت به استان از ماه‌ها قبل انجام شده و مصوباتی نیز در نظر گرفته شده است که می‌تواند گره‌گشای مشکلات استان باشد و در کنار این موارد مشکلات و مسائل استان را در چند محور می‌توان مطرح کرد.
کریمی با بیان اینکه نکته اول در رابطه با اشتغال در دو بخش صنعت و کشاورزی است و با تاکید بر اهمیت رفع چالش‌های این بخش، ادامه داد: چالش دیگر این استان کارآمدی است، در سالیان متمادی مدیرانی که شایسته این استان بوده‌اند، جهت پیگیری مسائل و مشکلات نداشته‌ایم.
وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون تنها دو استاندار بومی داشته‌ایم، عنوان کرد: نیروهای بومی استان به دلیل عدم بکارگیری توانمندی‌هایشان نتوانسته‌اند قابلیت‌های خود را به بروز و ظهور برسانند و در حقیقت به نیروهای بومی در این زمینه فرصت داده نشده است و این موضوع نیاز به بازنگری دارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با معضلات و مشکلات اجتماعی، گفت: این موضوع در اراک و ساوه بیش از سایر شهرستان‌های استان بروز و ظهور دارد و به ویژه در رابطه با مسائل حاشیه‌نشینی باید ورود پررنگ‌تری داشته باشیم و حل این معضلات را به جد پیگیری کنیم.
کریمی با بیان اینکه با مبلغ تخصیص داده شده برای یکی از تقاطع‌های اراک می‌توان اقدام موثری جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داد، عنوان کرد: قطعا تقاطع‌ها از نیازهای اصلی هستند، اما در برخی از نقاط اراک به واقع نیاز ضروری به ایجاد تقاطع نداریم و با مد نظر قرار دادن اولویت‌بندی می‌توان مبلغ یکی از تقاطع‌ها را به امور اجتماعی تخصیص داد.
وی افزود: صرف هزینه در امور اجتماعی ارزش بسیار بالایی دارد و باید توجه داشت که معضلات اجتماعی ضررهای جبران‌ناپذیری به اجتماع وارد می‌کنند و با توجه به محدودیت منابع باید از منابع مالی بهترین استفاده را در راستای کاهش این معضلات داشته باشیم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اقدامات موثری در حوزه سلامت انجام داده است، اما در حوزه پیشگیری باید دقت و توجه بیشتری شود، عنوان کرد: یکی از عوامل مهم در امر پیشگیری توجه به رفع آلودگی هواست و آلودگی ۹۰ روزه اراک در سال جاری موضوعی جدی است که سلامت مردم را تهدید کرده و هزینه‌های گزاف درمان را به دولت تحمیل می‌کند.
کریمی در رابطه با موضوع قانون سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان خواسته‌ای به حق و مهم در این حوزه، بیان کرد: این موضوع به جد مورد پیگیری نمایندگان قرار می‌گیرد.
در این دیدارها نمایندگان سازمان های مردم نهاد استان و جمعی از تشکل های فعال کشاورزی برخی از مطالبات مردمی از رییس جمهوری را مطرح کردند. نیاز به قانونی مدون در رابطه با سازمان‌های مردم‌نهاد و اعمال نظر سازمان‌های مردم نهاد در تصویب‌نامه هیات وزیران، توجه به مسائل و معضلات اجتماعی بویژه رفع مشکلات مناطق حاشیه‌نشین و حمایت از فعالان حوزه اجتماعی، هدفمند شدن دانشگاه‌ها و در نظر گرفتن مشاورین جوان در نهادهای دولتی، توجه به نیازهای بخش سلامت بویژه معلولین ضایعه نخاعی، ایجاد اشتغال برای بانوان و توجه به رفع آلودگی هوا و انتقاد از برداشت شرکت املاح معدنی از تالاب میقان علیرغم مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.