خانه » پیشنهاد سردبیر » دفاع جانانه تشکل های زیست محیطی از مردم در حضور معصومه ابتکار/خیانت صنایع به مردم

دفاع جانانه تشکل های زیست محیطی از مردم در حضور معصومه ابتکار/خیانت صنایع به مردم

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۹۵   شماره ۴۱۲

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست از سرفصل های اولویت دار در برنامه ششم توسعه است و راهبردهای کلیدی و مهمی در این برنامه برای حوزه زیست محیطی دیده شده است. دکتر معصومه ابتکار در جریان سفر یک روزه اش به اراک، در نشست با اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان مرکزی، اعضای اتاق فکر محیط زیست و اعضای سازمان های مردم نهاد استان مرکزی در سالن غدیر استانداری مرکزی در اراک، افزود: برنامه ششم توسعه سند بالادستی مهمی در اقدامات کشور است و آنچه که در خصوص این برنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده ، بخش هایی است که به قانون دارد و تمام وجوه برنامه را شامل نمی شود. وی بیان کرد: فصل محیط زیست در برنامه ششم مباحث مفصلی دارد و از بخش های اصلی این برنامه محسوب می شود و کلیت این فصل،سند فرابخشی بسیار جامعی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: در تدوین برنامه ششم توسعه ،سازمان ها و شبکه های مردم نهاد کشور به صورت مستقیم اثرگذاری و مشارکت داشته اند و بنیه مفاد آن با حضور دانشگاهیان و نخبگان کشور تدوین شده است.
به گزارش ایرنا، ابتکار اظهار کرد: این سند فرابخشی در حوزه محیط زیست باید در اتاق فکر استان ها بومی سازی شده و با بحث و نظر راهبردهای منطقه ای ویژه از آن حاصل شود.
وی ادامه داد: پس از ابلاغ سیاست های کلی نظام توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، محیط زیست به یک اصل پایه ای در کشور تبدیل شده و نمی توان این موضوع مهم را به بهانه توسعه، اشتغال و رشد اقتصادی نادیده گرفت.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: دولت تدبیر و امید به مسائل زیست محیطی حساسیت و نگاه ویژه ای دارد و این مسئله مشخص ترین مولفه سیاست های برنامه ششم است.
ابتکار عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه ،آیین نامه مربوط به حمایت از تشکل های مردمی بسیار قوی است و این آیین نامه با همفکری و نظر تشکل ها شکل یافته و می تواند تسهیلگر و کمک کننده باشد.
وی تاکید کرد: دولت با ابلاغ این آیین نامه اراده جدی خود را برای رفع جامعه مدنی در همه ابعاد، سیاست گذاری، جلب مشارکت، حضور سازمان های مردم نهاد به عنوان دیده بان نشان داده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در مسئله دیده بانی زیست محیطی، مهم این است که کارها علمی، کارشناسی و دقیق دنبال شود و نظارت بر امور این حوزه با حساسیت و درایت باشد.
ابتکار گفت: تعداد روزهای آلوده اراک در سال ۹۲ به ۱۱۵ روز و در سال ۹۴ به ۳۷ روز کاهش یافته ، اما امسال دوباره این روزها روند افزایشی دارد که باید بر اساس دیده بانی علت ها را بررسی کرد.
وی اظهار کرد: علت افزایش روزهای آلوده کلانشهر اراک در سال جاری ناشی از احتراق سوخت، بنزن در هوا، اکسیدهای گوگرد نیست بلکه مانند بسیاری دیگر از مناطق کشور منشا این آلایندگی ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و گرد و غبار است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ،ادامه داد: دیده بانی زیست محیطی یعنی مسائل را دقیق دیدن، پیشرفت ها را مشاهده کردن و تلاشی هدفمند برای رفع موانع موجود و اراک در این حوزه باید تقویت شود.
ابتکار بیان کرد: حذف مازوت از سوخت نیروگاهی در دستور کار دولت قرار گرفته و ۴۳ درصد از سوخت نیروگاه های کشور در سال ۹۲ مازوت بود اما در چهار ماه اول امسال،۹۹ و هفت صدم درصد از سوخت نیروگاه شازند گاز طبیعی بوده است.
وی تاکید کرد: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سطح ملی پیشرفت خوبی داشته و در لایه استانی نیز برای این مهم گام های بلندی برداشته شده است اما کافی نیست و تا رسیدن به اهداف فاصله وجود دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا و تشکل های مردم نهاد مسئولیت سنگینی در بهبود محیط زیست برعهده دارند و در این راستا باید همه تلاش خود را به کار گیرند.
ابتکار گفت: تمام شهرهای کشور اعم از بزرگ، متوسط و کوچک و حتی روستاها باید برنامه محیط زیست داشته باشند و به تمامی این مناطق به جزء شهرهای بزرگی که از قبل با مشکل آلودگی همراه بوده اند، تدوین برنامه های کاهش آلودگی ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: توسعه فضای سبز برای مجموعه شهرهای کشور یکی از شاخص های کیفیت زندگی است که این مهم باید مورد توجه ویژه با تاکید بر توسعه عرصه های درختکاری شده نه چمن کاری مورد توجه قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: مدیریت پسمانداز اولویت های مهم دیگر در حوزه زیست محیطی است که باید با حساسیت به ان توجه شود و در مباحث تفکیک از مبداء، آموزش کاهش مصرف و بازیافت باید برنامه های جدی انجام شود.
ابتکار عنوان کرد: آموزش های زیست محیطی از سال تحصیلی جدید در کتاب های درسی لحاظ می شود و دانش آموزان با این اموزش ها اگاهی و مشارکت جویی بیشتری خواهند داشت.
وی گفت: در سال تحصیلی جدید حداقل یک و نیم میلیون دانش آموز به جمع تشکل های دانش آموزی و زیست محیطی اضافه می شوند و دستور العمل محیط زیست برای تمام مدارس ابلاغ خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: برنامه ای در راستای آموزش یک ساعته محیط بانی در کنار اطراف مناطق حفاظت شده برای دانش آموزان نیز مصوب شده و در مجموع در بخش آموزش گام های بلندی برداشته شده است.
ابتکار یادآور شد: لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی در مراحل پایانی است و با تصویب آن یک قانون پیشرفته را شاهد خواهیم بود که ضوابط و ابزار لازم و ازامات قوی دارد.
وی اظهار کرد: لایحه تالاب ها نیز در خانه ملت نهم پیشنهاد شد که اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد و انتظار است این لایحه در مجلس دهم از سرگرفته شود وبرای کمک به تالاب های کشور و از جمله تالاب میقان قوانین موثر تصویب شود.
به گزارش ایسنا، نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکل های زیست محیطی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: محیط زیست سالم حق طبیعی مردم است اما، سال ها است که اولویت محیط زیست نادیده گرفته شده و در تصمیم سازی ها کمرنگ عمل شده است.
حمید اخوان افزود: استان مرکزی با چالش های زیادی در حوزه منابع پایه زیستی مواجه است اما تشکل های مردم نهاد تلاش ها و زحمات انجام شده را نادیده نمی گیرند.
وی بیان کرد: ظرفیت این استان برای صنایع سنگین تمام شده و بحران آب یک واقعیت است و زمان ان رسیده به روش های پاک در تولید و کشاورزی کم آب بر به صورت جدی توجه شود.
اخوان اظهار کرد: صنایعی که در استان مرکزی مستقر است و بر اساس تصمیمات گذشته رقم خورده و چالش های آن را به وضوح می توان دید.
وی افزود: به صنایع آلاینده نظیر ایرالکو همه فرصت ها داده شده و با این صنعت انواع مساعدت ها در دولت قبل و دولت تدبیر و امید انجام گرفت و اکنون حجت بر آن ها تمام است و اگر معضلات زیست محیطی در کوتاه ترین فرصت رفع نشود ، دهن کجی به مردم کلانشهر اراک است.
نایب رئیس و عضو هیات مدیره شبکه تشکیل های زیست محیطی استان مرکزی اضافه کرد: تنها راه نجات محیط زیست اراک که از توان اکولوژیک گذشته ، تقویت ظرفیت هایپاک و مشارکت همه بخش ها در ادای تکالیف اجتماعی و زیستی است.
یکی دیگر از نمایندگان زیست محیطی استان مرکزی در این نشست گفت: اصلاح فرایند تولید در صنایع آلاینده، با بودجه، زمین و تسهیلات حل نمی شود بلکه با تغییر تفکر مدیران صنایع آلاینده حل می شود.
احسان آخانی افزود: امروز سهم شهرداری ها و دولت برای ایجاد فضای سبز مشخص نیست و باید برنامه ای کارآمد و اجرایی با سهم بندی شفاف در این راستا تدوین شود.
وی بیان کرد: اگر قرار است محیط زیست را حفظ کنیم نیاز به ابزار، تجهیزات و نیرو است و محیط زیستی که با ۷۰ درصد پست خالی کار می کند چه طور می تواند مناطق تحت مدیریت خود حفاظت کند.
این نماینده تشکل های زیست محیطی استان ادامه داد: برداشت مواد معدنی از سطح قابل ملاحظه ای از تالاب کویری میقان اراک اکوسیستم این تالاب ارزشمند را شکننده کرده و اگر این روند پیش رود چیزی از تالاب باقی نخواهد ماند.
آخانی عنوان کرد: آیا وقت آن نرسیده که تالاب کویری میقان اراک به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شود و این نگین ارزشمند زیست محیطی به کنوانسیون رامسر اضافه شود.
وی بیان کرد: تالاب کویری میقان اراک حقابه طبیعی دارد اما، ۲۷۲ بند خاکی و سد خاکی، شریان های اصلی آب به این تالاب را مسدود کرده است.
نماینده تشکل های زیست محیطی استان مرکزی اضافه کرد: از سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر روحانی به استان مرکزی کانال تلگرامی و سخنرانی نمی خواهیم بلکه یک خروجی اثربخش در بهبود شرایط زیست محیطی این استان را خواستاریم.
آخانی اظهار کرد: کودکان سرطانی کلانشهر اراک به واسطه وضعیت نابسامان آلودگی هوای این شهر نمی توانند نفس بکشند و ادامه زندگی به بسیاری از این کودکان داده نشد.
رییس شبکه محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه ما برنامه زمان‌بندی ایرالکو را قبول و باور نداریم، افزود: ۱۰ سال است که انتقال بخش آندسازی این واحد صنعتی که قرار بوده به خارج از محدوده شهری منتقل شود محقق نشده است.اخوان در نشست رییس سازمان محیط زیست کشور با شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان، اتاق فکر محیط زیست استان و اعضای سازمان های مردم‌نهاد گفت: تا چه زمان باید حیثیت محیط زیست بوسیله صنعت آلاینده ایرالکو زیر سوال برود.
وی عنوان کرد: ایرالکو بدون هیچ توجهی به مسائل زیست محیطی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و به این طریق به مردم خیانت می‌کند. بیش از این صبر جایز نیست و باید برخوردی جدی با این صنعت آلاینده صورت گیرد.
اخوان عنوان کرد: با وجود تعدد صنایع در استان مرکزی باید پژوهشکده ملی پایش آلودگی هوا در این استان تاسیس شود.
وی بر لزوم در اولویت قرار گرفتن مسائل زیست محیطی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، نماینده شبکه زیست محیطی خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: چرا باید تریبون در اختیار صنعت آلاینده ایرالکو قرار گیرد.
آخانی بیان کرد اصلاح صنایع آلاینده تنها با تخصیص بودجه محقق نمی‌شود، مدیران این صنایع باید تفکرات‌شان را تغییر دهند و بر اصلاح آلایندگی اهتمام ورزند.
وی با اشاره به در نظر گرفتن تصویب‌نامه هیات وزیران برای سازمان‌های مردم‌نهاد به جای تصویب قانون جهت این سازمان‌ها در مجلس بیان کرد: این موضوع توسط سمن‌های کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات سمن‌ها پیگیری میشود و ما خواستار اصلاح این تصویب‌نامه هستیم.
آخانی تاکید کرد: سهم دولت و شهرداری جهت توسعه فضای سبز باید مشخص شود .
وی با اشاره به خالی بودن ۷۰ درصد پست‌های حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیاز به تامین اعتبار و نیروی انسانی دارد.
آخانی اظهار کرد: محیط زیست باید پایدار باشد، اما در کشور ما این گونه نیست و این موضوع نیاز به رسیدگی دارد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت ادامه برداشت غیر اصولی از تالاب میقان توسط شرکت املاح معدنی حیات این تالاب با خطر مواجه می‌شود، افزود: تالاب میقان اراک باید به کنوانسیون رامسر بپیوندد و به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شود.
آخانی ادامه داد: ۲۷۲ بند و سد خاکی در حوزه تالاب میقان احداث شده و شریان‌های حیات این تالاب به این طریق بسته شده است.
وی با بیان اینکه از دولت دوربین و گروه و کانال تلگرامی نمی‌خواهیم، عنوان کرد: ما از دولت رسیدگی به موقع سریع و موثر می‌خواهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.