دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ شماره ۱۵۵۳
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفتوگو با روزنامه وقایع استان از اخذ تأییدیه دانشبنیان شرکت فناوران دانش هوش مصنوعی «هیوا» (محصول دستیار صوتی هوشمند) خبر داد.
حسین مالکینژاد در گفتگو با روزنامه وقایع استان، در تشریح فعالیتهای این شرکت، کارکرد محصول و برنامههای آتی اظهار کرد: فعالیت تحقیقاتی برای ایجاد یک دستیار صوتی هوشمند که بتواند در نقش اپراتورهای مراکز تماس فعالیت کند و پاسخگوی تماسها و سؤالات مخاطبان باشد از اسفند سال ۱۳۹۸ آغاز و تیمی از فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه امیرکبیر با تخصصهای پردازش گفتار و پردازش متن برای انجام پروژه تشکیل شد.
وی افزود: عملیات تحقیق و توسعه محصول، جمعآوری دادههای لازم برای آموزش و ایجاد محصول ۲۰ ماه به طول انجامید و در این مسیر تلاشهای زیادی صورت گرفت تا نمونه اولیه محصول آماده بهرهبرداری شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بیان کرد: شرکت فناوران دانش هوش مصنوعی هیوا، اردیبهشت ۱۴۰۰ به ثبت رسید و زمینه فعالیت شرکت تولید محصولات در حوزهای مختلف هوش مصنوعی در سه شاخه پردازش گفتار، پردازش متن و پردازش تصویر است.
مالکینژاد ادامه داد: دستیار صوتی هوشمند «هیوا» قابلیت آموزش و عملکرد در حوزههای مختلف را دارد و میتواند بهعنوان یک مشاور هوشمند برای زمینههای مختلف آموزش ببیند و خدمات ارائه دهد.
تشریح جنبه کاربردی و تجاریسازی دستگاه محصول دستیار صوتی هوشمند
وی یادآور شد: در نخستین گام دادههای آموزشی در حوزه مشاوره تحصیلی مهیا و دستیار صوتی با ۲ هزار پرسش و پاسخ در ۱۱ دسته مختلف تحصیلی (مدارس، کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری) آموزش داده شده و اکنون قادر است به ۸ هزار پرسش در حوزه مشاوره تحصیلی پاسخ دهد و حالتهای متنوع مطرح شدن سؤالات را نیز با دقت بالایی شناسایی کند.
مدیر عامل شرکت دانشبنیان فناوران دانش هوش مصنوعی گفت: در گامهای بعدی برای بررسی قابلیت تعمیم مدلها، دادههای مربوط به حوزههای مشاوره IT و مشاوره حقوقی برای آموزش سیستم مورد استفاده قرار گرفت و در این حوزهها نیز عملکرد دستیار صوتی هوشمند هیوا قابل قبول است.
مالکینژاد تصریح کرد: آزمایش مختلف نشان داد که برای آموزش یک حوزه عملکردی جدید به دستیار صوتی، حداکثر فقط دو ماه زمان نیاز است.
وی به جنبه کاربردی و تجاریسازی دستگاه دستیار صوتی هوشمند اشاره کرد و ادامه داد: از نظر کاربردی و تجاریسازی محصول در گام نخست صنعت مخابرات انتخاب شد و اپراتور هوشمند ۱۱۸ نخستین محصولی است که نسخه اولیه آن پیادهسازی شده و با بخشی از دادههای مربوط به مشترکان تلفن استان تهران آموزش داده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دستیار صوتی هوشمند در آینده نزدیک در کنار اپراتورهای انسانی ۱۱۸ پاسخگوی تماسهای مخاطبان خواهد بود. اپراتور هوشمند ۲۰۲۰ که بتواند برخی درخواستهای مشترکان را پاسخ دهد نیز آموزش داده شده و در مراحل تست و بهبود عملکرد قرار دارد.
مالکینژاد سایر زمینهها و فعالیتهای شرکت فناوران دانش هوش مصنوعی هیوا را یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه این شرکت در زمینههای مختلف هوش مصنوعی فعالیت دارد و محصولات متنوعی در این حوزه تولید میکند، میتواند پاسخگوی نیاز صنایع و حوزههای کاربردی مختلف باشد.
مدیر عامل شرکت دانشبنیان فناوران دانش هوش مصنوعی توضیح داد: اکنون چند سرویس متنوع هوش مصنوعی مانند از تبدیل گفتار به متن(ASR)، تبدیل متن به گفتار(TTS)، چت بات، احراز هویت از طریق شناسایی چهره و صدا، خلاصهساز متون فارسی، تشخیص موجودیتهای اسمی، دستهبندی متن، تحلیل بار معنایی، دستهبندی متن و تشخیص حالت گوینده توسط شرکت ارائه میشود.