خانه » پیشنهاد سردبیر » در وقت مناسب سخن خواهم گفت/نگاهی به واکنش ها و اظهارنظرات روز گذشته سران و مقامات کشور درباره حوادث اخیر

در وقت مناسب سخن خواهم گفت/نگاهی به واکنش ها و اظهارنظرات روز گذشته سران و مقامات کشور درباره حوادث اخیر

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۵۷

*** راهپیمایی انسجام و و حدت ملی در جهت محکوم کردن حرکت عده‌ای که با سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم سعی کردند تا این درخواست‌ها و مطالبات را به حاشیه بکشانند امروز برگزار خواهد شد

***

وقایع استان

***

پس از گذشت چند روز که از اعتراضاتی همراه با آشوب های برخی سوء استفاده کنندگان از مطالبات بـــه حق مردم می گذرد. امروز مردم استان به دعوت گروه ها و اقشار مختلف مردم در راهپیمایی دعوت به انسجام و وحدت ملی شرکت خواهند کرد. طبق اعلام مردمی و عمومی در این مراسم اقشار مختلف مردم، احزاب و تشکل های سیاسی اراک از ساعت ۱۰ از مسیرهای مختلف به سمت میدان شهدای اراک تجمع می‌کنند. اما در روز گذشته واکنش ها و اظهارنظرات متعددی درباره حوادث اخیر رسانه ای شد که به مرور برخی از آنها می پردازیم.
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب روز گذشته در مراسم هفتگی خود با خانواده های معظم شهدا به حوادث اخیر درکشور اشاره نمودند و بیان داشتند: آنچه که مانع دشمن و اعمال دشمنیِ اوست، وجود روح شجاعت، فداکاری و ایمان در ملت است. ایشان عزت و امنیت و پیشرفت ملت ایران را مدیون فداکاری و از جان‌گذشتگی شهدا دانستند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به این واقعیت که دشمن همواره منتظر فرصت و رخنه برای ورود و ضربه‌زدن به ملت ایران بوده است، افزودند: در قضایای چند روز اخیر، دشمنان ایران با ابزارهای گوناگونِ در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند. ایشان گفتند: من در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش مهم روحیه شجاعت و فداکاری در جلوگیری از اِعمال دشمنیِ دشمنان، شهیدان را نمونه کامل این روحیه و مجاهدت خواندند و افزودند: ملت ایران تا ابد مدیون شهیدان عزیزی است که دل از خانه و خانواده خود کندند و در مقابل دشمن خبیثی سینه سپر کردند که مورد حمایت غرب و شرق و ارتجاع منطقه بود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای وضع تأسف‌بار برخی کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال افریقا را یادآور شدند و گفتند: اگر در جنگ تحمیلی پای دشمن بعثی به کشور باز می‌شد، به هیچ چیز رحم نمی‌کردند و وضعی به مراتب بدتر از وضعیت امروز لیبی و سوریه، برای ایران بوجود می‌آمد.

گفت‌و گوی وزارت کشور با احزاب درباره حوادث اخیر کشور
وزارت کشور با دعوت از دبیران و مسئولان احزاب عمده کشور ضمن دریافت دیدگاه و نظرات آنها درباره حوادث اخیر کشور به تبادل نظر در جهت تقویت همبستگی و اتحاد ملی پرداخت.
در این دعوت که از سوی معاون سیاسی کشور و باعنوان شورای گفتگوی سیاسی کشور انجام شد مسئولان تمامی احزاب اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل حضور داشتند و ضمن تاکید بر اهتمام ویژه مسئولان کشور بر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و رفع بی عدالتی و تبعیض ها خواستار برخورد ریشه ای و اصولی با عوامل بروز این حوادث در دو بخش نارضایتی های مردمی و اغتشاشات شدند. در این نشست همچنین توجه ویژه به نقش جریان انحرافی و لیدر این جریان در اعتبار زدائی از دستگاه های مختلف حاکمیتی و ترویج بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد نظام که یکی از عوامل بروز این حوادث به شمار می رود و واکاوی و دقت درعتاب مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه ششم دیماه در این رابطه مورد تاکید قرار گرفت.
از سویی دیگر، جمعه ای مشاور وزیر کشور ریشه اتفاقات اخیر کشور را ناشی از اعتبارزدائی و ترویج القای بی اعتمادی به قوای سه گانه کشور و مسئولان دانست. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، روح الله جمعه ای مشاور وزیر کشور با اشاره به اینکه قوام و استحکام یک نظام بر مقبولیت آن است گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه مشروعیت خود را از شریعت نبوی گرفته است، این افتخار را دارد که در طول چهل سال گذشته قریب ۴۰ انتخابات آزاد برگزار کرده است که در آخرین انتخابات نزدیک ۷۵ درصد واجدین شرایط به پای صندوق رای آمده و بر مقبولیت نظام مهر تائید زدند و لذا اقتدار و صلابت نظام با سنگ اندازی های مقطعی چه از سوی عده ای اخلالگر و قانون گریز در خیابان ها و چه از سوی برخی افراد قابل خدشه و آسیب نیست.
وی با تاکید بر اینکه وجود برخی نارضایتی ها در جامعه غیر قابل کتمان است و اساسا وظیفه مسئولان رفع این نارضایتی ها و نگرانی هاست افزود: بیان نارضایتی و مشکلات حق مردم است و در این مدت اخیر بارها شاهد اعتراضات مردمی درباره عملکرد برخی بنگاههای اقتصادی و موسسات غیر مجاز مالی و اعتباری بودیم که در فضایی منطقی و عقلانی بخش عمده آنها از سوی مسئولان مرتفع شد و گواه آن تجمعات مسالمت آمیز مردمی مقابل قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و برخی دستگاه های دولتی بود، اما آنچه اخیرا اتفاق افتاد سوء استفاده عده ای فرصت طلب هست که تحت تاثیر القائات ضد انقلاب و مقامات آمریکایی و سعودی و صهیونیستی قصد انتقام گیری از اقتدار و صلابت نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را دارند.
مشاور وزیر کشور افزود: البته در این میان نمی توان از نقش برخی افراد غافل شد که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سعی دارند نقش اپوزیسیون را بازی کنند و خود را منجی جلوه دهند و با لجن پراکنی و سنگ اندازی به آرامش و اعتماد عمومی از پاسخگویی به عملکرد خود که ریشه های عمده نارضایتی هاست فرار کنند، این افراد از مدت‌ها پیش نهادهای موثر حاکمیتی را هدف تهمت و افترا قرار دادند و هر روزه برای بیگانگان خوراک خبری و تحلیلی فراهم می کردند و به اعتبار زدائی اقتدار حاکمیتی پرداختند تا عملکرد خود و اطرافیان متهم خود را پنهان سازند.
جمعه ای با تصریح بر اینکه مردم آگاه و هوشیار ایران قطعا با تبعیت از مقام معظم رهبری و اعتماد به مسئولان از این تنگه هم با سربلندی و موفقیت عبور خواهد کرد گفت: برخلاف تصور دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی و ضد انقلاب خارج نشین خیال خام آشوب و بلوا نظیر آنچه در برخی کشورهای منطقه اتفاق افتاد در این کشور تعبیر نخواهد شد و هرچند ممکن است در مقطع کوتاه زمانی مزاحمت و آزار برای مردم ایجاد کنند اما تردیدی نیست سودای خیال پردازان داخلی و خارجی با اتحاد و همبستگی و وحدت مردم بر سر متوهمان آوار خواهد شد.
مشاور وزیر کشور هوشیاری و آگاهی و فراست انقلابی مردم را مهمترین عامل برقراری آرامش و پیگیری به حق و مناسب و قانونی مطالبات مردم و پاسخگویی و اهتمام ویژه مسئولان در رفع مشکلات و تبعیت از اوامر رهبر معظم انقلاب به ویژه در تحقق کامل اقتصاد مقاومتی را عامل موفقیت کشور در توسعه برشمرد.

دولت اعتراض را حق شهروندی مردم می‌داند
سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه قانون مرز اعتراض و اغتشاش را مشخص کرده است، گفت: از منظر دولت بر اساس حقوق شهروندی، اعتراض حق شناخته شده شهروندان است و آنها می‌توانند با توجه به این حقی که دارند پیام و صدای خود را به مسئولان در چارچوب ضوابط قانونی برسانند و اعتراض خود را داشته باشند.
محمدباقر نوبخت ادامه داد: تجمعات مختلفی در گذشته از جمله تجمعات سپرده‌گذاران یا بازنشستگان بدون مشکل برگزار شده است اما در روزهای اخیر شاهد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال عمومی بوده‌ایم. قانون اساسی مرز اغتشاش با اعتراض را در اخلال در نظم عمومی و امنیت می‌داند و بر این اساس حساب اغتشاشگران با معترضان جداست. البته کسانی که با اغتشاشات مقابله می‌کنند باید در چارچوب قانون و حدود و اختیارات این اقدام را انجام دهند.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه کسانی که به اموال عمومی آسیب می‌رسانند طبق قانون محکوم هستند، تصریح کرد: دولت بر اساس سازوکارهای قانونی در انتخابات از مردم رای گرفت و همه نیز سلامت انتخابات را تایید کردند. دولت هم اعلام کرده است که خدمتگزار همه مردم چه کسانی که به دولت رای داده‌اند و چه کسانی که به رقیب دولت رای داده‌اند، است.
نوبخت همچنین افزود: دولت از آسیب دیدن نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین آسیب رسیدن به اغتشاشگران ناراحت بوده و متاثر و دردمند حوادث اخیر است زیرا تمام کسانی که آسیب می‌بینند ایرانی هستند. به هر حال این ملت دشمن دارد و امروز اگر رئیس‌جمهور نسبت به این اتفاقات غمگین است، رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل خوشحالند و این خوشحالی خود را کتمان نمی‌کنند چون آنها دشمن ملت ایران هستند البته علاوه بر این کشورها، گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و سازمان منافقین که دستشان به خون مسئولان و مردم ایران آغشته است نیز بابت این اغتشاشات خوشحال هستند. دشمنان ایران بیکار ننشستند و می‌توانند از این فضای اغتشاش استفاده کنند. به هر حال دشمن از این اتفاقات خوشحال است و آماده ایجاد فتنه و آشوب در ایران است. وی تاکید کرد: اما ملت ایران ملتی آگاه، بصیر و نکته‌سنج است و به وقت خود نشان می‌دهد که با وحدت می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. دولت هم برای حل مشکلات مردم سیاست و برنامه‌های روشنی دارد و در حال اجرای آن است و ساده‌لوحانه است که منتظر کمک کسانی باشیم که از این شرایط فعلی کشور خوشحال هستند.
نوبخت اظهار کرد: در درون خانواده مشکلاتی پیش آمده و اکنون جایش نیست که بگویم چه کسانی اقدامات اخیر را شروع کرده‌اند. ما باید این اتفاقات که موجب خوشحالی دشمن شده است را حل کنیم. نباید اختلاف را تشدید کرده بلکه به دنبال وحدت ملی برای حل مشکلات باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از پشت پرده این اقدامات اخیر اطلاعی دارد؟ اظهار کرد: به هر حال دولت، وزارت اطلاعاتی دارد و به ریز می‌تواند پشت پرده حوادث را بفهمد، دولت زیرکانه همه چیز را تحت نظر دارد.
نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که آیا امام جمعه مشهد در پشت پرده این اتفاقات بوده است؟ گفت: به وقت به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه دولت و مجلس برای سهمیه‌بندی کردن یا دو نرخی کردن بنزین، بیان کرد: دولت دنبال سهمیه‌بندی یا دو نرخی کردن بنزین نیست. وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محل هزینه منابع حاصل از حذف یارانه‌ها یا افزایش حامل‌های انرژی، خاطرنشان کرد: این منابع در محل نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی، رفع آلودگی هوا، نوسازی ناوگان شهری و برون‌شهری، کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و بخش صنعت هزینه می‌شود. برنامه دولت هم در این زمینه‌ها به ریز مشخص شده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه حل مشکلات سپرده‌گذاران در سطح سران قوا در حال پیگیری است، افزود: تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به سپرده‌گذاران پرداخت شده است. موسسات مالی غیرمجاز هشت هزار میلیارد تومان اموال داشتند که مقدمات موافقت قوه قضاییه برای بهره‌برداری از این اموال به نفع سپرده‌گذاران فراهم شده است.
خبرنگاری به نوبخت گفت که دولت از کمبود بودجه می‌گوید اما بودجه نهادهایی مثل صداوسیما یا سایر نهادهای فرهنگی کامل اختصاص می‌یابد، چرا به جای پرداخت بودجه به این دستگاه‌ها، بودجه را برای حل مشکلات مردم به کار نمی‌برید که وی در جواب گفت: قانون حکم کرده است که باید درصد خاصی از بودجه سهم صداوسیما باشد. انتقاد ما به این قانون این است که باید بررسی کنیم در قبال بودجه‌ای که دستگاه‌ها می‌گیرند چه عملکردی دارند. ما در بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌ها بودجه تخصیص می‌کنیم. جامعه هم باید بداند هر دستگاهی چقدر بودجه دارد. وی با بیان اینکه در بودجه امسال ۵۹ دستگاهی که با اسم در قانون پول می‌گرفتند حذف شده‌اند، تاکید کرد: انتقاد از بودجه حق شماست ولی باید نکات مثبت هم دیده شود. شما به دولت کمک کنید تا جداول بودجه این دستگاه‌ها باز نگردد. اقدامات بزرگی برای اصلاح و شفاف‌سازی بودجه انجام شده است.
خبرنگاری از میزان هزینه‌کرد دولت در جنگ سوریه و عراق پرسید که سخنگوی دولت در پاسخ، گفت: هزینه جنگ را خود آن کشورها می‌پردازند و هزینه ما در حد مستشاری است. بودجه نهادهای نظامی به ریز در بودجه آمده است و شما می‌توانید با مراجعه به بودجه این مبالغ را متوجه شوید. پول دیگری غیر از بودجه در این زمینه پرداخت نمی‌شود.
سخنگوی دولت درباره مدت زمان فیلتر بودن تلگرام، خاطرنشان کرد: وزیر مسئول در این زمینه توضیحات کافی را داده است و نوع نگاه دولت داشتن پهنای باند کافی است. حل شرایط موجود برای ما در اولویت است. وی همچنین درباره اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد از بودجه در اختیار دولت نیست، گفت: منظور رئیس‌جمهور هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر مثل پرداخت حقوق کارمندان یا هزینه‌های رفاه اجتماعی است، منظور این نیست که این بودجه در اختیار دولت نیست.

 برخوردها بیشتر جنبه بازدارنده و تدافعی داشت
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی روزگذشته با بیان اینکه برخورد با آشوب‌طلبان بیشتر جنبه بازدارنده و تدافعی داشت، گفت: مطالبات در سیاست نظام خواسته‌ای به‌حق است، البته تا زمانی که مغایرتی با نظم عمومی نداشته و ساختارشکن نباشد. حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در رابطه با حوادث اخیر بیان کرد: متأسفانه حوادث چند روز گذشته در اراک نه تنها شبیه مطالبه نبود، بلکه هدف آن کاملا آشوب‌طلبی و اغتشاش‌آفرینی بود. وی ادامه داد: در حوادث چند روز اخیر عده‌ای به نیروی انتظامی، بانک‌ها، اموال عمومی، دستگاه‌های دولتی و حتی اموال شخصی مردم حمله و خساراتی وارد کردند.
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به تخریب و شعاری‌ها متوجه شدیم که آنها خواسته عمومی ندارند، چرا که اگر هدف آنها مطالبه‌گری بود به‌گونه‌ای آرام برخورد می‌کردند اما این اتفاق رخ نداد. عبداللهی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه مخالفتی با راهپیمایی آرام و دارای مجوز وجود ندارد، افزود: دستگاه قضا و نیروی انتظامی در مسائل اخیر سعی بر خویشتن‌داری داشتند، اما متاسفانه آشوب‌طلبان از این خویشتن‌داری سوءاستفاده کردند. وی بابیان اینکه اغتشاشگران حتی به جان و اموال مردم تعرض کردند، گفت: در این میان وظیفه حاکمان جلوگیری از این اتفاق است، زیرا حاکمان از سوی مردم و برای تأمین مال و جان آنها انتخاب ‌شده‌اند.
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه برخوردها بیشتر جنبه بازدارنده و تدافعی داشت، بیان کرد: تمام اقدامات در چند شب گذشته بازدارنده و با هدف دفاع از اموال مردم بود، زیرا باید جلوی اراذل و اوباشی که تنها قصد تخریب دارند، گرفته شود. عبدالهی ادامه داد: قطعاً باید جلوی افرادی که اقدام به سردادن شعارهای ساختار شکنانه داشته و هیچ توجهی به دین، شرع و قانون ندارد را گرفت. وی اظهار کرد: البته اغتشاشگران جوان‌هایی هستند که توسط عوامل ضدانقلاب تحریک‌شده و این عوامل هیچ‌گونه ارق دینی، اسلامی و ایرانی ندارند.
رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی افزود: با وجود تبلیغات زیاد از سوی ضدانقلاب، اما به خواست خداوند شاهد کم‌ترین میزان خسارات بودیم زیرا تمام افراد از جمله سپاه، نیروی انتظامی و بسیج برای کمک وارد شدند. عبداللهی گفت: بی‌شک جوان‌های ما بد نیستند و تحریک‌شده‌اند و هم‌اکنون نیز متنبه گشته‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.