خانه » جدیدترین » در هشتمین رپرتوار تخصصی آموزشگاه رسمی تئاتر آبان اراک:/پرونده حکام قدیمِ ارشاد باز شد

در هشتمین رپرتوار تخصصی آموزشگاه رسمی تئاتر آبان اراک:/پرونده حکام قدیمِ ارشاد باز شد

شنبه ۲۹ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۷

گروه فرهنگی- وقایع استان:
هشتمین رپرتوآر تخصصی آموزشگاه تئاتر آبان اراک با نگاه ویژه به آثار موید الممالک نمایشنامه نویس عصر مشروطه برگزار شد.
آرش زرنیخی مدیر مسئول آموزشگاه تئاتر آبان با اشاره به برگزاری این مراسم گفت: آموزشگاه تئاتر آبان به دنبال آموزش هنرجویان در سایه علم و تجربه است و علاوه بر آموزش هاس عملی و کارگاه های تجربی، ایشان را با پروسه و تاریخ شکل گیری تئاتر در دنیا و ایران آشنا می کند.
وی ادامه داد: آموزشگاه رسمی تئاتر آبان اراک در هشتمین رپرتوار تخصصی خود که عموماً مروری است بر تئاتر جهان ، به پاس تلاش های مویدالممالک فکری (ارشاد) در نمایشنامه نویسی ایران، نمایشنامه حکام قدیم وی را روی صحنه برد.
زرنیخی اضافه کرد:نمایشنامه نویسی در ایران هنری جدید محسوب می شود، چرا که اغلب نمایش های ایرانی بجز تعزیه که بر پایه اشعار یا بحر طویل ها استوار است بیشتر به شکل بداهه ساخته و پرداخته می شدند .
وی بیان کرد: جرقه های آشنایی ایران با تئاتر غرب و نمایشنامه نویسی در دوره ناصری روزگار پس از خود یعنی عصر مشروطه را تحت الشعاع قرار داد و برای نخستین بار فرهیختگان زمانه آشنا با تئاتر شروع به نوشتن اولین نمایشنامه های ایرانی کردند.
زرنیخی با بیان اینکه مویدالممالک فکری یکی از مهم ترین پیشروان جریان نمایشنامه نویسی در ایران است، افزود: او در سال ۱۲۴۸ خورشیدی در طهران دیده به جهان گشود، در دالفنون درس خواند و علاوه بر نمایشنامه نویسی ید طولایی در روزنامه نگاری داشت. او مدتها بعنوان حاکم در عراق عجم، گلپایگان و مازندران مشغول بکار بود .
وی اضافه کرد: مویدالممالک از همان ابتدا به جریان مشروطه پیوست. دفتر روزنامه او در دوران محمدعلی شاه مورد هجوم قرار گرفت و مویدالممالک و دامادش میرزا جواد خان تبریزی مجبور به فرار از ایران شدند.
مدیرمسئول آبان تصریح کرد: بعدها با از میان رفتن استبداد صغیر او دوباره به وطن باز می گردد و روزنامه پلیس ایران را در سال ۱۲۸۸ منتشر می کند.از اینجا به بعد پرونده روزنامه قبلی وی یعنی صبح صادق بسته می شود و مویدالممالک روند تازه ای را در پیش می گیرد. او در سال ۱۲۹۱ به انتشار روزنامه دیگری دست می زند با عنوان ارشاد که در آینده پسوند نام او می شود .
زرنیخی گفت: مویدالممالک هم پای روزنامه نگاری کار نمایشنامه نویسی را به شکل جدی ادامه می دهد و در زمره نخستین نمایشنامه نویسان تاریخ تئاتر ایران قرار می گیرد . از جمله آثار وی می توان به نمایشنامه های : سرگذشت یه روزنامه نگار ، عشق درپیری ، حکام قدیم، حکام جدید و . . . اشاره کرد .
وی ادامه داد: از آنجاییکه مویدالممالک جایگاه ویژه ای در نمایشنامه نویسی ایران دارد در هشتمین رپرتوآر نمایشنامه حکام قدیم وی به روی صحنه رفت در این نمایش ستایش اسکندری، فاطمه طیبی، طیبه (مهدیه) اسکندری، فریده آشوری و نسرین مولایی ایفای نقش کردند.
زرنیخی گفت: در ادامه این مراسم تلخیصی از اتللو – اثر ویلیام شکسپیر، ترجمه به آذین با بازی دکتر عارف زارعی، احمدرضا میرطیبی، ابوذر غفاری اجرا شد. نمایش مرغ دریایی اثر ژان میشل ریب، ترجمه شهلا حائری، با بازی مهری میقانی، مرضیه نظام آبادی به روی صحنه رفت.
وی توضیح داد: همچنین نمایش های اوراق شناسایی اثرروژه آورمائته، ترجمه داریوش مودبیان با بازی علی سیروسیان، محمد حبیبی، محمد جیریایی، محمد سوخته زار، فرازی از کلفت ها اثر ژان ژنه، ترجمه میم کاشیگر با بازی مونا حیدری، سارا راد، فاطمه حافظی و نسترن قدری و طبق معمول رپرتوار های پیشین یک اثر از تئاتر کلاسیک یونان بنام تراژدی هفت دشمن تبس اثر آیسخولوس ترجمه عبدالله کوثری با بازی رضا خلیل آبادی و حسن میراحمدی نیز به روی صحنه رفتند.
زرنیخی خاطرنشان کرد: این رپرتوارهای تئاتری علاوه بر تاکید بر حوزه آموزش، حرکتی در راستای معرفی آثار درماتیک جهان است.
وی گفت: قرار است نشست دوم انجمن علمی تئاتر آبان اراک پس از ماه رمضان برگزار شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.