خانه » جدیدترین » در مسیر پیشرفت

در مسیر پیشرفت

یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹  شماره ۱۳۶۳

میز تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک افتتاح شد

در مسیر پیشرفت

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک: وجود تشکل ها برای انضباط در توسعه اقتصادی اجتناب ناپذیر است

حمیدرضا مهدی نیا رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک: اتاق پرچم دار تشکل های بخش خصوصی است، جامعه از اتاق و انجمن های اقتصادی انتظار رونق تولید دارد

فاطمه چاپاری

میز تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با حضور ناصر بیکی رییس، حامد امینی نائب رییس، حمیدرضا مهدی نیا مسئول کمیسیون‌ تشکل ها و عضو هیات نمایندگان اتاق و روسای هیات مدیره تشکل های ۱۷ گانه اتاق افتتاح شد.
رییس اتاق بازرگانی اراک در مراسم افتتاح این میز گفت: انسان از روزی که آفریده شده اجتماعی زندگی کرده و اهداف مشترک در تجمع ها بهتر احصا می شود. اهمیت تشکل ها از چندین قرن پیش در یونان و از ارسطو سرچشمه گرفته است و روحیه بشر کار جمعی را می طلبد.
ناصر بیکی اظهار کرد: ما فرهنگ کار گروهی را کم تمرین کرده ایم در حالی که تشکل ها به عنوان نهادهای مدنی نقش مهمی در جامعه دارند.
وی افزود: اهداف تشکل ها نباید در ناخودآگاه تشکل ها فراموش شود، هدف اتحادیه ها نباید فقط جلب سود برای اعضا باشد بلکه تشکل ها باید نگهبانی و نگه داری از هستی کارگاه ها را به عنوان اهداف بلند مدت در جهان صنعتی پیگیری کنند و برنامه های دراز مدتی در این زمینه در نظر بگیرند.
رییس اتاق بازرگانی اراک بیان کرد: گاهی اوقات آن انسجامی را که باید در بین اعضا نمی بینیم و همین موضوع باعث کوتاهی عمر تشکل ها خواهد شد. مدیران باید برای تدوین مقررات کسب و کار، روش های فنی و به کارگیری نیروی انسانی، داوری بین اعضا و دور نگاه داشتن اعضا از رقابت های مخرب تلاش کنند.
ناصر بیکی نقش فعالان اقتصادی در کلان اقتصاد را مهم تر از دولت دانست و گفت: ما چرا نباید دخالت تاثیر گذار در این حوزه داشته باشیم. فعالان اقتصادی در قانون گذاری در این حوزه باید نقش داشته باشند چرا که در کلان اقتصاد فعال هستند.
رییس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به مورد غفلت واقع شدن نقش فعالان اقتصادی در حوزه قانون گذاری گفت: ما در اتاق بازرگانی در حد بضاعت خود آمادگی کامل داریم تا هر فردی هر پیشنهادی در بخش خصوصی در کلان اقتصاد و کلان قانون گذاری داشته باشد، از طریق تشکل ها پیگیری کنیم. من معتقدم وجود تشکل ها برای انضباط در توسعه اقتصادی اجتناب ناپذیر است، اما آنچه باقی می ماند این است که ما تشکل ها چقدر پویا بوده و چه کارنامه ای را ارائه دهیم. ماباید به سمت کیفی کردن کارنامه ها حرکت کرده و برخوردهای علمی با مسائل داشته باشیم و هر تشکل باید کاری کارشناسی شده برای خدمت به اعضای خود انجام دهد.
بیکی تشکل ها را حلقه واسط برای انتقال ایده ها و نظرات اعضا و بنگاه های کوچک به دولت دانسته و افزود: نظر گرفتن از اعضای هر تشکل توسط مدیر تشکل ها و ارزیابی جهت کمک به فعالان اقتصادی و همین طور کمک زیربنایی به دولت می تواند نقش راهبردی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد. در بعضی تشکل ها شاهد مشکل درون تشکلی هستیم، نباید اهداف اصلی تشکل ها تحت مسایل ریز درون خانه ای قرار بگیرد، اتحاد و انسجام بین اعضا حداقل انتظار از مدیران تشکل ها است.
وی شناسایی موانع قانونی در مسیر گسترش تجاری کسب و کار را از وظایف اصلی تشکل ها دانسته و گفت: ایجاد همبستگی و یک پارچگی بین بنگاه ها و جلوگیری از رقابت های مخرب نباید مورد غفلت واقع شود. همچنین کمک به بهبود قوانین ومقررات، ارائه خدمات مشاوره ای به اعضا و حضور موثر در مراجع تصمیم گیری دولت باید از اهداف هر تشکل باشد. ما در اتاق بازرگانی متعهد و مصریم بر حمایت از تشکل های منسجم و برنامه محور و هرگز در این زمینه دچار کم کاری نخواهیم شد. ابزار ما برای اجرا و تحقق اهداف، خود فعالان اقتصادی اند بنابراین در تمام مراحل ما نیازمند کمک آنان هستیم.
حمیدرضا مهدی نیا رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی در آیین افتتاح میز تشکل های اتاق یکی از مسوولیت های اصلی اتاق بازرگانی را تاسیس و تقویت تشکل های اقتصادی دانسته و گفت: طبق برنامه تدوین شده اقدامات منسجمی در حال پیگیری است تا تشکل های اقتصادی برای تمامی فعالیت های اقتصادی تاسیس شوند و همین طور تشکل های فعالی که در حال حاضر در استان وجود دارند به سطح ملی ارتقا پیدا کنند.در حال حاضر اتاق بازرگانی فضای و امکاناتی را برای فعالیت مشترک تشکل ها در اختیار آنها قرار داده است.
مهدی نیا با اشاره به فعالیت ۱۷ تشکل در استان که هرکدام به لحاظ کیفیت در بخش های مختلفی قرار دارند، گفت: به عنوان مثال انجمن عایق های رطوبتی دلیجان یکی از انجمن های فعال و تاثیرگذار در کشور است. در واقع ۸۵ درصد تولید عایق رطوبتی کشور در دلیجان انجام می گیرد، بر همین اساس در تلاش هستیم که این انجمن با محوریت استان مرکزی به تشکل ملی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی توسط کمیسیون تشکل ها کمک می کند که انجمن ها با برنامه در مسیر رو به پیشرفت حرکت کنند، افزود: در حال حاضر ۱۷ انجمن همچون مدیران صنایع ساوه، انجمن خدمات فنی و مهندسی، کانون زنان بازرگان، انجمن ارگانیک، انجمن سازندگان نفت، گاز و پتروشیمی، انجمن صنفی تولیدکنندگان عایق های رطوبتی دلیجان، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان، انجمن شرکت های دانش بنیان، کانون کارآفرینی استان، انجمن جوانان کارآفرین، خانه معدن، انجمن صنایع ریلی، انجمن سازندگان تجهیزات و قطعات خودرویی، انجمن مشاوران مدیریت، انجمن پیشگامان صنعت، انجمن آلومینیوم و انجمن سنگ محلات در استان مرکزی فعالند که در تلاشیم تا پایان سال به ۲۰ انجمن افزایش یابند.
رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک سه انجمن مدنظر را شامل انجمن فرش، انجمن پرورش دهندگان ماهی و انجمن گل و گیاه دانست و افزود: اتاق پرچم دار تشکل های بخش خصوصی است، جامعه از اتاق و انجمن های اقتصادی انتظار رونق تولید دارد و قطعا این رونق، اشتغال، انتقال تکنولوژی و شکوفایی اقتصادی را به همراه دارد.
حامد امینی مصلح آبادی نایب رییس اتاق بازرگانی اراک، تشکل ها را بدنه اصلی اتاق عنوان کرد و گفت: وظیفه اصلی اتاق بازرگانی حمایت از اعضای تشکل ها است چه حمایت های معنوی، اقتصادی و چه تعاملی بین دستگاه ها و تا آن جا که بتواند خدمتگزار فعالان اقتصادی هست و باید باشد،در همین جهت با تصمیم هیات رییسه اتاق قسمتی از اتاق در اختیار تشکل ها برای توسعه اهدافشان قرار گرفت.
وی با بیان این که ریشه و نهاد اتاق بازرگانی به تشکل ها وصل است گفت: این سیستم مثل یک ریشه بالا می آید و درختی که به عنوان اتاق بازرگانی می بینیم ریشه هایش در همین تشکل ها است،ما به عنوان خدمتگذار در این جایگاه حتما به تشکل ها توجه می کنیم چون بدون ریشه درخت ثمره ای نخواهد داد. نائب رییس اتاق بازرگانی در پایان گفت: تشکل ها اعضای مختلف را زیرمجموعه خود دارند که مسلما باید برای حیات و بقای تشکل حق عضویت پرداخت کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.