خانه » پیشنهاد سردبیر » در ستایش آب

در ستایش آب

دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱  شماره ۱۵۵۳

آیین کهن سنتی و پهلوانی ۲ هزار ساله بیل گردانی شهر نیم ور برگزار شد

نیره یوسفی راد: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: آیین سنتی بیل‌گردانی در شهر نیم‌ور پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور مردم از شهرهای مختلف کشور برگزار شد.
مهدی لعل‌بار اظهار کرد: اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و دلیجان در آیین کهن، پهلوانی بیل گردانی حضور پرشور داشتند و با برگزاری این آیین به استقبال کشت های بهاره می‌روند.
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات بیان کرد: در این آیین که با موضوع اهمیت و جایگاه ویژه آب در کشت و کار انجام می‌شود نمایش ویژه‌ای نیز پیش از شروع مراسم و در راستای تبیین شکل‌گیری از مراسم آیینی اجرا شد.
لعل‌بار ادامه داد: مردم نیم‌ور با برگزاری آیین بیل‌گردانی برای حفظ این رسم معنوی، تعاون، کار گروهی، پاسداشت آب و ورزش پهلوانی تلاش می‌کنند. آیین بیل‌گردانی، نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌‌ور این آیین، به برکت و فراوانی آب در فصل بهار کمک می‌کند.
وی ادامه داد:گذشتگان اهل نیم‌ور بر این باور بودند که با گردش هفت بیل سنگین، هفت آسمان و ابرهای آن برای بارش باران به گردش در می‌آیند.
رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: در آیین بیل‌‌گردانی در یک طرف چهار بیل و در طرف دیگر نیز سه بیل را به هم گره می‌زدند و نحوه چرخاندن بیل‌ها به دور سرچنان است که بیل‌های دست راست به چپ می‌چرخانند. فلسفه چرخاندن هفت بیل در بالای سر نشانه تقدس عدد ۷ می باشد و مردم نیم ور در گذشته عقیده داشته‌اند که با گردش هفت بیل سنگین، هفت آسمان به گردش درآمده و باران رحمت الهی بر محصولات کشاورزان می بارد، همچنین یکی دیگر از علل چرخاندن هفت بیل در مراسم بیل گردانی قدرت نمایی در برابر راهزنان و دشمنان آن زمان بوده است.
در پایان این مراسم از سه نفر پهلوانان برتر همچنین و پیشکسوتان پهلوان با اهدا لوح و تندیس تجلیل شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.