خانه » پیشنهاد سردبیر » درد و دل های بی پایان

درد و دل های بی پایان

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹  شماره ۱۳۸۷

وقایع استان مشکلات رانندگان تاکسی را در گفتگو با معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک پیگیری می کند؛ تعویض خودروهای فرسوده، مسافربرهای شخصی و بیمه رانندگان تاکسی

درد و دل های بی پایان

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک:
از سال ۱۳۹۵ تا به حال هیچ گونه تسهیلات و سهمیه ای برای تعویض تاکسی های فرسوده در اختیار شهرهای مختلف کشور قرار نگرفته و فقط تعدادی سهمیه به صورت نقدی اعلام شده است که همانطور که می دانید به دلیل درآمد کم رانندگان تاکسی هیچ کدام از رانندگان قادر به خرید تاکسی و تبدیل به صورت نقدی نیستند

فاطمه چاپاری

شغل رانندگی آن هم با تاکسی نه روز می‌شناسد و نه شب! نه سرما و نه گرما، شغلی است برای تمام روزها و فصول! به شرایط سخت کاری رانندگان تاکسی، مثل هزینه بنزین، روغن، استهلاک تاکسی و…. باید مواردی را هم افزود که ناشی از بی توجهی به مشکلات صنفی این قشر از جامعه است. مشکلات اقتصادی رانندگان تاکسی که به دلیل فعالیت مسافربران شخصی همواره مطرح بوده حالا در شرایط شیوع کرونا دو چندان شده است، از سویی مشکلاتی چون عدم توانایی در تعویض خودروهای فرسوده و بیمه رانندگان تاکسی نیز شرایط کاری رانندگان را به کلی سخت کرده است. به گفته معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری، تعداد ۲۵۰۰ تاکسی در شهر اراک وجوددارد که دو سوم از این تعداد فعال هستند، آنچه از صحبت های راننده های تاکسی در شهـــر برمی آید حاکی از این است که مشکلات بسیار این رانندگان؛ مسائل کوچک و قابل حلی که مورد بی توجهی قرار گرفته را در بر می گیرد تا معضلات پیچیده تری که برنامه ریزی هایی اساسی در سطح ملی را می طلبد، به همین منظور وقایع استان در گفتگو با محمدرضاخسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک وچند تن از رانندگان تاکسی به بررسی این مشکلات پرداخته است.
آقای احمدی یکی از رانندگان تاکسی در خصوص مشکلاتی که برای تعویض خودرو خود دارد به خبرنگار وقایع استان گفت: ۴ سال از مهلت فرسودگی ماشینم می گذرد با این حال آن را تعویض نکرده ام، یعنی نتوانسته ام، ماشینم را اوراق کنم بفروشم گـــران تر می خرند تا به ازای ۷ میلیون تومان آن را به تاکسیرانی تحویل دهم برای تعویض، وامی که برای تعویض تاکسی های فرسوده به ما تعلق می گیرد هم سود خیلی بالایی دارد، یک راننده تاکسی با درآمدی ناچیز چگونه می خواهد از پس پرداخت اقساط آن بربیاید. مثلا یکی از راننده ها ماشینش را تعویض کرد ولی از پس پرداخت اقساط برنیامد ده قسط را نتوانست پرداخت کند ماشینش را پس گرفتند.
وی همچنین مشکلات بیمه رانندگان را این گونه شرح داد: بیمه تاکسیرانی شامل بیمه تکمیلی نمی شود و ما چون بیمه تکمیلی نداریم برای خیلی از ویزیت هایمان در درمانگاه ها و مطب ها که هزینه هایی زیادی دارند دچار مشکل می شویم. همین طور یکی دیگر از مشکلات دیگر این است که رانندگانی که که با خود بیمه تامین اجتماعی قرارداد دارند به ازای یک روز دیرکرد در پرداخت حق بیمه، حق بیمه شان دو برابر می شود چرا این دیرکردها را روزانه محاسبه نمی کنند یعنی فرقی ندارد چه ما یک ساعت در پرداخت حق بیمه تاخیر داشته باشیم چه یک ماه باید به میزان یک ماه حق بیمه جریمه پرداخت کنیم، خب ممکن است مشکلی پیش بیاید و راننده نرسد حالا باید برای یک ساعت یا یک روز دیر پرداخت کردن به اندازه یک ماه جریمه بدهد؟
وفایی یکی دیگر از رانندگان تاکسی در گفتگو با خبرنگار وقایع گفت: هیچ نظارتی روی خطوط ویژه تاکسی نیست هر ماشین یا موتوری از این خطوط ویژه می گذرد، همین طور خیلی از خیابان ها خطوط ویژه ندارند و جدای از همه این ها هیچ نظارتی بر ایستگاه های تاکسی نیست خیلی از خطوط ایستگاه ندارند و مسافربران شخصی در آن خطوط فعال اند تا تاکسی ها، باید فرهنگ سازی و نظارت بیشتری برای استفاده از ماشین های تاکسی به جای ماشین های شخصی صورت بگیرد.
وی رد و بدل کردن پول خرد بین مسافر و راننده را از دیگر مشکلات دانست که علاوه بر اینکه در این دوران باعث شیوع ویروس کرونا خواهد شد همواره یک معضل اصلی است چرا که اکثر مسافران پول خرد نداشته و رانندگان نیز در پرداخت مابقی کرایه به مشکل می خورند، وقتی مسافری سوار می شود به دلیل نبود پول خرد و مشکلات آن راننده از اخذ بخشی از کرایه صرف نظر می کند، این مساله با توجه به مشکلات معیشتی و کاهش درآمد، این قشر را متضرر کرده است.
وفایی همچنین با اشاره به مشکلاتی چون عدم کیفیت مناسب خیابان ها و حفاری هایی که توسط شهرداری یا دیگر دستگاه ها برای ایجاد تاسیسات شهری انجام می شود گفت: این موارد باعث فرسوده شدن لاستیک ها و ماشین می شود که با در نظر گرفتن شرایط سخت اقتصادی رانندگان تاکسی گلایمندی آنان در این زمینه را به دنبال داشته است.
محمدرضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در خصوص مشکلات رانندگان تاکسی برای تعویض خودروهایشان به خبرنگار وقایع گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ دستگاه از تاکسی های شهر اراک فرسوده هستند، تبدیل به احسن و تعویض تاکسی باید با ارائه تسهیلات و سهمیه از طریق وزارت کشور و سازمان شهرداری ها انجام شود که متاسفانه از سال ۱۳۹۵ تا به حال هیچ گونه تسهیلات و سهمیه ای برای تعویض تاکسی های فرسوده در اختیار شهرهای مختلف کشور قرار نگرفته و فقط تعدادی سهمیــه به صورت نقدی اعلام شده است که همانطور که می دانید به دلیل درآمد کم رانندگــان تاکسی هیچ کدام از رانندگان تاکسی قادر به خرید تاکسی و تبدیل به صورت نقدی نیستند.
وی در خصوص مشکلات بیمه رانندگان افزود: بیمه رانندگان از طریق معرفی افراد از طرف سازمان به اتحادیه تاکسیرانی ها و از اتحادیه تاکسیرانی ها به ستاد حمل و نقل و سوخت و از آن جا به سازمان تامین اجتماعی قابل انجام است که این روند تا سازمان تامین اجتماعی انجام شده ولی این سازمان به دلیل بدهی بالای دولت به تامین اجتماعی از ابتدای سال ۹۶ به بعد هیچ کد بیمه ای را برای هیچ یک از رانندگان تاکسی و اتوبوس و شاغلین در حمل و نقل عمومی ایجاد نکرده است.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک همچنین گفت: در خصوص نظارت بر فعالیت مسافربران شخصی در مواردی سازمان با اقدام به انعقاد قرارداد با راهور ناجا برخوردهای قهری و موقعیتی انجام داده اما برای نتیجه بخشی در این زمینه لازم است این موضوع از طریق راهور به صورت جدی پیگیری شود زیرا راهور دارای کد جریمه در خصوص حمل مسافر با وسیله نقلیه شخصی است.
وی افزود: راهکاری که برای حل این مشکل می توان ارائه داد این است که جهت انجام این امور، شهرداری و سازمان حمل و نقل با ایجاد طرح های ترافیکی کارهایی صورت دهند تا حمل و نقل مسافر به وسیله مسافربرهای شخصی به حداقل برسد.
خسروی در خصوص تمهیدات در نظرگرفته شده برای جبران کاهش درآمد رانندگان تاکسی اظهار کرد: در بحث افزایش درآمد رانندگان تاکسی، ایجاد تاکسی هوشمند و معرفی رانندگان تاکسی به این مرکز افزایش درآمد چشمگیری برای رانندگانی که در این موقعیت فعلی و در شرایط شیوع کرونا فعالیت می‌کنند ایجاد شده، اما یکی از مواردی که برای افزایش درآمد کلی رانندگان باید به آن توجه کرد بحث مسافربران شخصی است که بایستی به جدیت پیگیری شود.
وی در این خصوص افزود: طرح های ترافیکی متعدد و ایجاد خطوط ویژه از مسائلی است که باید به آن توجه شود تا فرق بین استفاده از تاکسی و اتومبیل مسافربران شخصی در طول زمان سفر برای افراد مشخص شود تا از این طریق بتوانیم دست مسافربر شخصی را کوتاه کنیم تا بر درآمد رانندگان تاکسی که به شکل قانونی این کار را حرفه خود دانسته اند افزوده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.