خانه » پیشنهاد سردبیر » دختر هزار چهره

دختر هزار چهره

یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱  شماره ۱۵۵۸

گفتگو با سیما صوفی گریموری که در فضای مجازی محبوبیت بسیاری بدست آورده است

فاطمه حبیبی‌نژاد

افراد در طول تاریخ خدمات متعددی را به جامعه بشریت ارائه کرده‌اند که گاهی تبدیل به افراد محبوب شده‌اند. یا برخی از افراد در طول زندگی‌شان مانند قاتلان سریالی چنان جنایتکار بوده‌اند که از فرط منفور بودن، معروف شده‌اند و در کمال تعجب طرفدار‌هایی را به خودشان جذب کرده‌اند. دنیای سینما و تصویر بی شک قصه این افراد را مغتنم می‌شمرد و آثاری را در جهت آشنایی با تاریخچه زندگی آن‌ها یا انتقال دلالیل منفور بودن آن‌ها و… می‌سازد و به مخاطب ارائه می‌دهد. حال این آثار شخصیت محور، هرچه از لحاظ بصری شبیه‌تر به آن دوره تاریخی و یا آن آدم معروف باشند، موثرترند. برای نزدیک شدن به فرم چهره بازیگر، ابتدا سعی می‌کنند بازیگر مورد نظر را به آن فرد معروف، شبیه‌تر انتخاب کنند، گاهی هم معجزه «هنر گریم» به کمک آن‌ها می‌آید. گریم یا چهره پردازی یکی از ابزارهای مهم سینما برای روایت یک قصه یا شخصیت است. کار چهره پرداز با توجه به چهره بازیگر و چهره‌ای که برای نقش در نظر می‌گیرد، مشخص می‌شود، گاهی با خطوط ساده کمرنگ و یک تغییر رنگ سبک روی پوست و یا با مقدار بسیار زیادی خمیر و رنگ سنگین که به طور کلی چهره بازیگر را می‌پوشاند و تغییر می‌دهد (مثل گریم دنیل دی لوئیس در فیلم آبراهام لینکلن، برایان کاکس در فیلم چرچیل، برد پیت در فیلم مورد عجیب بنجامین باتن)
گریم می‌تواند اهمیت بسیار زیادی در پذیرفتن نقش و قصه از سوی مخاطب داشته باشد. چندی پیش یکی از سریال‌های تلویزیونی بابت عملکرد ضعیف در گریم سوژه نقد رسانه‌ها و مردم شده بود. این سریال پیر شدن شخصیت اصلی را فقط با اضافه کردن یک عینک طبی به صورت شخصیت نشان داده بود. برخی از مخاطبین با زبان طنز در نقد این گریم نوشته بودند که: «ای کاش زمان پیری تمام ما فقط با اضافه شدن یک عینک طبی و جوان ماندن پوستمان از راه برسد».با این که مخاطبان زیادی این سریال را دنبال می‌کردند اما همگی توافق نظر داشتند که این عملکرد بسیار ضعیف بوده و بابت همین عملکرد ضعیف با ریزش مخاطبانش مواجه شد. در صورتی که این عملکرد ضعیف با استفاده از هنرجویان و هنرمندان حوزه گریم حل می‌شود، کسانی که آناتومی صورت انسان را می‌شناسند و براساس منطق شباهت‌ها و تفاوت‌ها، صورت بازیگر را می‌آرایند. برای پیدا کردن افراد متخصص راه‌های بسیاری وجود دارد. ابتدا می‌توان از کسانی که تحصیلات این رشته را دارند، استفاده کرد یا بهره‌ بردن از تجارب هنرمندانی مانند سیما صوفی که با کار گریم و شبیه‌سازی چهره مورد استقبال بیشمار در فضای مجازی از سوی مخاطبان شده است. سیما صوفی با انتشار ویدیوهای کوتاهی از شبیه‌سازی صورت بازیگران یا هنرمندان معروف ایرانی و خارجی، عنوان «دختر هزار چهره» را از سوی مخاطبان به خود نسبت داده است. صوفی متولد ۱۶ خرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد چهار، متولد تهران و ساکن اراک است. فعالیت مداوم وی در فضای مجازی و تولید محتوای مستمر، یکی از دلایل دیگری است که دنبال کنندگان بسیاری را به خود جذب کرده است. وی علاوه بر فعالیت در عرصه گریم، به همراه خواهرش سحر صوفی، تولید محتوای طنز می‌کند. به جهت بازخورد مثبت دنبال کنندگان دختر هزار چهره و دامن زدن به تجربه فعالیت وی در این عرصه، گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


فعالیت در حوزه گریم را از کجا شروع کردید و علاقه شما به این حوزه از کجا شروع شد؟
علاقه ام به گریم برمی گردد به دوران کودکی که عاشق نقاشی چهره بودم و عکس بازیگران و خواننده ها را نقاشی می کردم تا اینکه روی صورتم نقاشی کردم و بعد از چند ماه از مواد گریم استفاده کردم و به طور حرفه ای ادامه دادم. حالا هم سعی می‌کنم از چهره بازیگران و هنرمندان معروف به عنوان الگو استفاده کنم و خود را مانند آن‌ها گریم کنم. من از کلاس‌های آموزشی استفاده نکردم و نقاشی و گریم را به صورت خود آموز یاد گرفتم. اما یکی از دلایلی که در این مسئله پیشرفت کردم و دیده شدم این بود که تمرین و تکرار بسیار زیادی در این مسئله داشتم و علاقه‌ام به این موضوع زیاد بود.


در مورد تخصصی که در گریم دنبال می‌کنید (شبیه‌سازی چهره) بیشتر توضیح دهید.
اغلب در آثار سینمایی یا تئاتری که ژانرهای تاریخی یا تخیلی دارند یا آثاری که از زندگی یک شخصیت معروف می‌سازند، نیاز است که بازیگر شبیه شخصیت مورد نظر باشد. آشنایی با مفهوم گریم شامل تاریخچه گریم، آناتومی چهره و اندام انسان، اشنایی با طراحی و سایه روشن، شناخت رنگ و حجم سازی و شناخت مواد و ابزار گریم بسیار موضوع مهمی است که می‌تواند به افرادی که علاقه‌مند به این رشته هستند کمک کند و همینطور آثاری که گریم‌های حرفه‌ای در آن دیده می‌شوند، توجه به جزئیات و اجرای جزئیات برایشان در الویت است. هر گریم تقریبا هفت الی هشت ساعت زمان می‌برد. البته بستگی به فرم چهره دارد و جزئیاتی که می‌خواهم از آن چهره در گریمم رعایت کنم. بعضی از چهره‌ها سخت تر هستند و قاعدتاً بیشتر زمان می‌برند.


مواد و متریال گریم‌هایتان را چگونه تهیه می‌کنید؟ آیا آن‌ها باعث آسیب به پوست شما می‌شوند؟
اگر گریم ها هر روز مدت زمان زیادی روی پوست بمانند قطعا آسیب می‌زنند. و در مورد استفاده از ابزار باید دقت کرد و هر نوع موادی را برای کار گریم استفاده نکرد. چون ممکن است برخی از علاقه‌مندان صفحه من را ببینند و دوست داشته باشند این کار را امتحان کنند می‌گویم که از مواد و متریالی استفاده کنند که باعث آسیب به پوستشان نشود. با استفاده از روتین روزانه و پاکسازی پوست به پوستم رسیدگی می‌کنم و سعی می‌کنم به صورت مرتب این کار را انجام بدهم که پوستم دچار آسیب‌هایی که مواد گریم دارند، نشود.


به کار‌های نمایشی که به صورت مشترک با خواهرتان سحر صوفی تولید می‌کنید بیشتر علاقه دارید یا کارهای گریمی که در پیج خودتان منتشر می‌کنید؟
کار طنز را بیشتر دوست دارم و برای همین با خواهرم کلیپ های طنز می‌سازیم. با اینکه کار بسیار سخت و زمان بری است. البته هر دو فعالیت من مکمل آن دیگری است. من برای کلیپ‌های طنزمان گریم می‌زنم و هر شخصیتی را بخواهیم به قصه وارد کنیم، با کار شبیه‌سازی چهره بسیار آسان است.


کار شما چطور در فضای مجازی معروف و دیده شد؟
کاری که من انجام می‌دهم شبیه‌سازی است که جنبه‌هایی از گریم و جنبه‌هایی از نقاشی را درون خودش دارد‌. من گریم هنرمندان و بازیگران معروف را روی صورت خودم پیاده کردم و ویدیویی از این گریم را در صفحه‌ام منتشر کردم، هنرمندان پس از دیدن این ویدیو از کار من خوششان آمد و صفحه مرا حمایت کردند. این اتفاق باعث بالا رفتن تعداد فالوئرهای صفحه‌ام و معروف شدنم شد. بابت حمایت‌هایی که از سوی خانواده‌ام شکل گرفت هم ممنونم و همینطور خواهرم که پا به پای من در این فعالیت قدم می‌گذارد.


چند سال است که در فضای مجازی فعالیت می‌کنید؟
حدود چهار سال است که کار گریم را در فضای مجازی انجام می‌دهم. ابتدا فعالیت من فقط مربوط به گریم بود اما در حال حاضر به همراه خواهرم سحر صوفی که ایشان هم فعال فضای مجازی هستند، ویدیوهای کوتاه طنز می‌سازیم. من در این ویدیوها هم کار گریم را انجام می‌دهم و فرم چهره‌هایمان را به شخصیت‌هایی که می‌خواهیم در ویدیوها استفاده کنیم نزدیک می‌کنم. جدا از قصه‌ی ویدیوها و بازیگری و کیفیت ابزار مورد استفاده مثل دوربین و نور، گریم‌هایی که انجام می‌دهم تاثیر زیادی در اشتیاق مخاطب دارد. اکثرا تشخیص نمی‌دهند که این خود ما هستیم که تمام نقش‌ها را بازی می‌کنیم و چهره‌مان را با گریم به شکل‌های دیگری در می‌آوریم.


آیا به فعالیت در حوزه گریم در فرمت‌هایی بزگتر مثل سینما هم علاقه دارید؟
بله اگر شرایطش پیش بیاید دوست دارم در این زمینه فعالیت کنم و این کار را گسترش بدهم.
اگر فضای مجازی با ممنوعیتی مواجه شود یا به هر دلیلی فعالیت شما در این فضا منع بشود، چه آسیبی به زندگی و شغل شما وارد می‌شود؟
فضای مجازی در دیده شدن کار من خیلی نقش مهمی داشت و اگر بسته شود تمام زحماتی که برای این حرفه کشیدم از بین می‌رود. نه تنها کار من، بلکه بسیاری از مشاغل و فروشگاه‌های اینترنتی وابسته به فضای مجازی هستند و نمی‌توانند کارشان را بدون اینترنت پیش ببرند. بسیاری از افراد تمام زندگی‌شان وابسته به این فضا است و ممکن است با بسته شدن آن آسیب‌های بزرگی ببینند.


برای علاقه‌مندان حوزه گریم چه پیشنهاد‌هایی دارید؟
برای دوستانی که علاقه به گریم دارند و خیلی از من میپرسند که چطور می‌توانیم که ما هم یاد بگیریم میگویم که ابتدا باید استعداد نقاشی داشته باشید نقاشی چهره را به بهترین حالت ممکن یاد بگیرید و خیلی تمرین کنید. تمرین کردن خیلی مهم است. اگر امکانات ثبت نام در کلاس‌های آموزشی را ندارند، می‌توانند از ویدیوهایی در فضای مجازی استفاده کنند و این حرفه را یاد بگیرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.