خانه » پیشنهاد سردبیر » دبیر انجمن علمی تئاتر آبان در گفتگو با وقایع استان:/فقر پژوهش در تئاتر امروز ملموس است

دبیر انجمن علمی تئاتر آبان در گفتگو با وقایع استان:/فقر پژوهش در تئاتر امروز ملموس است

دوشنبه ۱۲ مهر ۹۵ شماره ۴۳۱

وقایع استان:
دومین نشست تخصصی انجمن علمی تئاتر آبان اراک با مروری بر ترجمه مقالاتی در دو حوزه موسیقی دراماتیک و سایکودرام و اجرای قطعاتی در موسیقی دراماتیک با آنسامبل کلاژ برگزار شد. این نشست بهانه ای بود تا با آرش زرنیخی مدیر مسئول آموزشگاه رسمی تئاتر آبان و دبیر این انجمن گفتگویی داشته باشیم.
وی گفت: بعد از شکل گیری آموزشگاه رسمی تئاتر آبان بنا به دغدغه های شخصی و خالی بودن جای پژوهش در تئاتر کشور، به ویژه در استان ها و شهرستان ها و به تبع آن استان ما انجمن علمی آبان به فاصله چند ماه در سال ۹۴ شکل گرفت که نگاه پژوهشی و علمی به حوزه تئاتر در دستور کار آن قرار گرفت.
زرنیخی با اشاره به فقر پژوهش در تئاتر امروز ما اضافه کرد: کار تئاتر بر خلاف نگاه عوام فقط یک کار اجرایی نیست و نباید از پشتوانه فرهنگی آن غافل شد، بُعد اجرایی فقط یک بخش از تئاتر است و بی شک این هنر نیاز به پشتوانه پژوهشی بسیار و ریشه در علوم دیگری چون تاریخ، جامعه شناسی و … دارد.
وی ابراز کرد: این انجمن با هدف ترغیب هنرمندان علاقمندان به حوزه پژوهش در تئاتر تاسیس و به طور خاص ارائه خروجی های علمی و پژوهشی مدنظرمان بود.
زرنیخی با اشاره به اینکه نخستین نشست انجمن علمی آبان در ۱۶ شهریور ۹۴ برگزار شد، تصریح کرد: این نشست با محوریت تئاتر ابزورد و شاخصه های آن برگزار و رویکردهایی روانکاوانه داشت.
وی با بیان اینکه تمامی فعالیت های این انجمن پژوهش محور است، ادامه داد: نکته حائز اهمیت این بود که این پژوهش ها عمدتا از سوی هنرجویانی که رشته های دانشگاهیشان مرتبط با آن بود انجام شده است.
زرنیخی تشریح کرد: بعد از آن بحث پژوهشی سایکودرام یا تئاتردرمانی مورد توجه قرار گرفت و نتیجه آن در دومین نشست انجمن علمی در قالب مقالات «مروری بر خاستگاه و برخی تکنیک های سایکودرام» ترجمه ای از مقالات صحنه و سوژه در سایکودرام نوشته کلارک بیم از موسسه تئاتر درمانی بیرمنگام انگلستان توسط طیبه اسکندری و «تفاوت های درام تراپی و سایکودرام با رویکردی بر پزشکی» توسط سارا بهشتی ارائه شد.
دبیر انجمن علمی تئاتر آبان در ادامه با تاکید بر اهمیت موسیقی دراماتیک گفت: موسیقی دراماتیک یا همان موسیقی تئاتر و فیلم جز لاینفک آثار دراماتیک است که فقر آن در کشور ما بسیار احساس می شود.
زرنیخی اظهار کرد: در ایران در این زمینه منابع محدود و نیز تعریف ها درست ارئه نشده است، بطوریکه بسیاری از موزیسین های بزرگ کشور با این بخش آشنایی نداشته و یا قریحه ای در این زمینه ندارند و یا کار در این حوزه برایشان سخت است.
وی افزود: البته این به آن معنا نیست که ما آهنگساز دراماتیک در کشور نداریم؛ اما تعداد آن ها با توجه به اهمیت این موضوع بسیار کم است.
زرنیخی ادامه داد: با توجه به اهمیت این حوزه در تئاتر برگزاری کارگاه هایی در این خصوص آغاز تا شاخصه های موسیقی دراماتیک و جایگاه آن در آثار دراماتیک مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: در این بخش یک همکاری مشترک با آنسامبل موسیقی کلاژ به سرپرستی علیرضا مجدالاشرافی در روند این انجمن شکل گرفت که نتیجه نشست های مشترک با این گروه ارائه موسیقی های دراماتیک برخی از فیلم ها در سومین و چهارمین شب های تئاتر آبان بود.
این مدرس و کارگردان تئاتر اظهار کرد: فعالیت های این بخش به شکل گیری آنسامبل زهی که تمامی اعضایش عضو انجمن علمی آبان هستند منجر شد.
زرنیخی ادامه داد: یکی از بخش های اجرا شده در دومین نشست تخصصی انجمن علمی آبان ارائه پژوهش و مقاله هایی در باب موسیقی دراماتیک توسط علیرضا مجدالاشرافی و بنده بود.
وی توضیح داد: « تبارشناسی موسیقی تئاتر با رویکردی بر دستور زبان دو هنر» توسط من بعنوان دبیر انجمن شرح و بسط داده شد که در آن به چیستی دستور زبان دراماتیک و ارتباط و همخوانی آن با دستور زبان موسیقی برای ساخت یک اثر خوب پرداخته شد.
زرنیخی گفت: در ادامه علیرضا مجدالاشرافی این دستور زبان و مسائل مطرح شده را به شکل علمی با تکیه بر گام ها و حالت های موسیقی در مقاله ای تحت عنوان « ابزارها و پارامترهای کلیدی آهنگسازی دراماتیک» ترجمه ای از دایلا و برند ویلمیک تشریح کرد.
وی ادامه داد: در پایان این نشست قطعات انتخابی موسیقی فیلم توسط آنسامبل کلاژ متشکل از علیرضا مجدالاشرافی، کیوان ربیعی، فرهاد کرباسی، پانیذ عبدالغفاری، حسین یزدی، محمد اصغری، رضا ملک و کاوه صولتی انجام شد.
زرنیخی افزود: همچنین با حضور نوازندگان مهمان احمدرضا مجدالاشرافی و فرهاد دلشادی یک قطعه با تنظیم استاد روشن روان از آلبوم «دود و عود» استاد شجریان به مناسبت بازگشت وی به میهن و در ادای احترام به استاد پرویز مشکاتیان اجرا شد.
وی در ادامه با اشاره به حضور فراتر از انتظار مخاطب در این نشست پژوهشی گفت: انجمن علمی در نشست های خود به دنبال مخاطب بسیار نیست زیرا اساس در این حوزه تکلیف مشخص است و به علت کمبود مطالعه و وضعیت فرهنگی استقبال از اینگونه برنامه ها کم است.
زرنیخی اظهار کرد: نکته قابل تامل این بود که در دومین نشست حضور مخاطب چشم گیر بود و جالب تر اینکه با وجود تمامی بحث های تخصصی و پژوهشی این مخاطب پیوسته همراه برنامه بود که این مسئله در میان تمام آشفته بازار فرهنگ و هنر جامعه دلگرم کننده بود و این نشان می دهد که مردم به خوراک فرهنگی غنی رغبت دارند.
وی در پایان از ساخت مستندی پیرامون فعالیت های آموزشگاه رسمی تئاتر آبان توسط محمد چاهکی خبر دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.