خانه » جدیدترین » دانشگاه علوم پزشکی در تمامی رده بندی ها جزو پنج دانشگاه برتر کشور است

دانشگاه علوم پزشکی در تمامی رده بندی ها جزو پنج دانشگاه برتر کشور است

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱   شماره ۱۵۵۵

سینا خان بابایی: به مناسبت هفته سلامت، مراسم تجلیل از پرسنل حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با حضور دکتر محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، دکتر علی علیمحمدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک و جمعی از مسئولان و مدیران استان و دانشگاه برگزار شد.
به گزارش وقایع استان محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این مراسم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از نیروهای حوزه بهداشت در ایام شیوع کرونا، گفت: در هفته سلامت فرصتی دست داده تا از خدمات و زحمات شبانه روزی نیروها به ویژه در دوسالی که درگیر بیماری و بحران کرونا بودیم قدردانی شود، نیروهای بهداشت و سلامت در این ایام نشان دادند که برای خدمت مردم و از خودگذشتگی از هیچ تلاشی مضایقه نخواهند کرد و این تلاش شما افتخارآفرین بود.
وی افزود: خدا را شاکریم که توانستیم رضایتمندی مردم را در این مدت به دست آوریم و طبق ارزیابی ها و نتایج اعلام شده از وزارت بهداشت شاهد هستیم که در هر رده بندی و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی از ۵ دانشگاه برتر کشور است و این ماحصل زحمات نیروهای این دانشگاه است. نمونه آن کسب رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی اراک در برنامه سلامت نوروزی سال ۱۴۰۱ در گروه سلامت محیط است. در این ایام هر اتفاقی که در کشور رقم می خورد پای تلاش نیروهای دانشگاه علوم پزشکی در میان بود این نیروها در کنار وظایف معمول خود به فراهم کردن بسترهای لازم برای بازگشایی مدارس، دانشگاه و دیگر اجتماعات مردمی می پرداختند و در امر واکسیناسیون تلاش قابل شایانی ارائه دادند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: من شهادت می دهم که تمامی پرسنل دانشگاه علوم پزشکی نمونه هستند و این از کمبود بضاعت دانشگاه است که مجبور است با تقدیر از جمعی از نیروها به نمایندگی تمامی افراد قدردانی خود را از این افراد به انجام برساند.
وی ادامه داد: انسان به طور غریزی همیشه در برابر تغییرات مقاومت نشان می دهد، در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با اینکه همه می دانستیم عدم رعایت پروتکل ها مساوی با تهدید جانی و حتی مرگ بود چه مقاومت هایی در برابر رعایت پروتکل ها شکل گرفت، مشابه انچه در امر واکسیناسیون شاهد آن بودیم.
جمالیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز این مقاومت ها در شکل دیگر خود ادامه پیدا کرده، اگر شعار سازمان بهداشت جهانی را کنار فرمایشات مقام معظم رهبری بگذاریم متوجه خواهیم شد که انسان مجبور است یک تغییر فوری در نوع زندگی خود ایجاد کند، ادامه این روند با سبک زندگی امروزی بشر امکان ناپذیر است و این موضوع تنها مختص کشور ما نیست و همان طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید فرمودند، بحران امروز یک بحران بین المللی است و سیاره زمین دیگر توانایی پاسخگویی به نیازهای بشریت را ندارد.
وی تاکید کرد: حال ما می توانیم با رجوع به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود این روش از زندگی را متوقف کرده و سبک بهینه تری را برگزینیم. اسرافی که بشریت امروزه دچار آن شده باعث هدررفت منابع غذایی و منابع انرژی و .. می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی یادآور شد: ایران از شبکه مویرگی و قوی بهداشت برخـوردار است به گونه ای که ما حتی در محروم ترین مناطق هم نیروهای بهداشتی داریم و نقطه ای در ایران وجود ندارد که تعدادی انسان در آن ساکن باشند و این منطقه فاقد خانه بهداشت باشد. همه نیروهایی که در شبکه مویرگی بهداشت کشور در حال فعالیت هستند باید این پیام جدید را به همه نقاط کشور برساند و در راه ایجاد زندگی بهینه در جامعه قدم بردارند.
وی خاطرنشان کرد: بیماری های غیرواگیری چون بیماری های قلبی عروقی، کم تحرکی و چاقی و .. که در مدت شیوع کرونا کمتر به آن پرداخته شد کماکان بیشترین علل مرگ و میر به شمار می روند، این نشان دهنده این نکته است که روش زندگی امروز بشر با میزان مرگ و میرها همسو است و با تغییر روش زندگی انسان می توان سلامت جامعه را افزایش داد، تحقق این امر نیازمند همکاری همه حوزه ها است اما برنامه ریزی و مطالبه گری آن وظیفه اصلی متولیان امر سلامت در کشور است.
جمالیان گفت: بنده از همه روسای شبکه بهداشت خواستارم که در جلساتی که در شهرستان ها بــرگزار می شود این مطالبه گری را شکل دهند. ما موظف هستیم به مسئولان شهرستانی برای تغییر نوع زندگی افراد و حفظ سیاره زمین برنامه دهیم چرا که سلامتی زمین تاثیر مستقیمی روی سلامتی ما دارد.
وی تاکید کرد: زندگی بهینه باید به شکل یک فرهنگ درآید، تا چه زمانی ما می توانیم از دولتمردان مطالبه ساخت نیروگاه و افزایش منابع انرژی را داشته باشیم، این مطالبه ماست چرا که اگر ما به طور بهینه از منابع انرژی خود استفاده نکنیم دولت مردان برای اینکه سلامت و زندگی مردم با خطر مواجه نشود مجبورند دست به افزایش نیروگاه ها بزنند که این امر افزایش سوخت های فسیلی و تهدید سلامت زمین و انسان را در پی خواهد داشت.
مقوله سلامت مقوله ملی و فرادستگاهی است
دکتر علیمحمدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: شرایط زیست محیطی امروز زمین شاهدی بر اهمیت دوچندان حوزه بهداشت و سلامت است، امروز همه کشورها در سراسر زمین باید با مدیریت در منابع انرژی، به سمت ایجاد آب، خاک و هوای سالم که همگی روی سلامت انسان نقش مستقیم دارند قدم بردارند.
وی افزود: همه ما می دانیم که مقوله سلامت مقوله ملی و فرادستگاهی است و دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت و درمان تنها متولی اجرای بخشی از آن هستند و تحقق کامل این امر نیازمند تعامل و همکاری تمامی دستگاه ها است.
دکتر علی علیمحمدی بیان کرد: کاهش و مدیریت بلایا و حوادث به اقداماتی نیاز دارد که از جمله این اقدامات می توان به آموزش های عمومی، تخصصی و فنّی اشاره کرد زیرا دولت ها مسئولیت حفاظت از شهروندان و دارایی های ملّی را برعهده دارند اما از طرف دیگر کاهش خطر بلایا نیاز به مشارکت فعّال جامعه در همه سطوح دارد.
وی افزود: نقش زنان و مشارکت آنان برای مدیریت مؤثر خطر بلایا و طراحی، تأمین منابع و اجرای سیاست ها، برنامه ها و طرح های کاهش خطر بلایا که با توجه به موضوع جنسیت تهیه شده اند همچنین کودکان و جوانان عوامل تغییر هستند و باید شرایط و فضای لازم به آنها داده شود تا به کاهش خطر بلایا مطابق با قوانین، رویه های ملی و مواد و محتوای آموزشی کمک کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: بدیهی است که ایجاد فرهنگ پیشگیری کار ساده ای نیست زیرا سرمایه گذاری که امروز انجام می شود در آینده ای دور به ثمر می نشیند.
دکتر علیمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین برای ارتقاء آمادگی مردم یک جامعه لازم است قبل از وقوع مخاطره آموزش های لازم برای آمادگی وکاهش خسارت به مردم ارائه گردد؛ همچنین ظرفیت های موجود در جامعه شناسایی شــده و بر اســـاس آن برنامه ریزی صورت گیرد و مردم بدانند که در زمان حادثه چکاری برای خود و دیگران انجام بدهند و یا به کجا مراجعه کنند.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سازمان های مردم نهاد فارغ از هر گونه تعصب و سوء گیری می توانند نقش خود را در هر یک از فازهای چرخه مدیریت خطر بلایا ایفاء نمایند، این سازمان ها توانایی فوق العاده ای در جلب حمایت های اجتماعی دارند، یکی از مهمترین ویژگی های آنها چابکی و سرعت عمل در گسیل به منطقه تحت تأثیر و انجام ارزیابی های اولیه می باشد.
وی در پایان تاکید کرد: حضور در مدارس و ارائه آموزش های لازم در این خصوص، استفاده از ظرفیت شبکه های محلی برای اطلاع رسانی در حوزه مدیریت خطر بلایا و تغییر اقلیم، استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی، استفاده از ظرفیت رابطین سلامت در واحدهای ارائه خدمت و تأکید بر برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار دربرابر بلایا، انجام مصاحبه و درج آن در سایت های دانشگاه های مربوطه، برگزاری تمرین و مانور در واحدهای بهداشتی مهمترین اقداماتی است که در هفته سلامت انجام شده است.
به گزارش خبرنگار وقایع استان در پایان این مراسم از جمعی از نیروهای نمونه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.