خانه » پیشنهاد سردبیر » خواب زمستانی فرودگاه اراک/زمانی برای رقیب قمی

خواب زمستانی فرودگاه اراک/زمانی برای رقیب قمی

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴    شماره ۳۲۱

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی:
فرودگاه اراک یکی از اولین فرودگاه‌هایی است که در ایران تاسیس شد. تاریخ تأسیس این فرودگاه بدرستی معلوم نیست اما تاریخ رسمی افتتاح آن به سال ۱۳۱۷ باز می‌گردد، به دلیل دوری این شهر از دریا و نبود امکانات دریانوردی، این انگلیسی‌ها بودند که برای اولین بار به فکر تأسیس یک فرودگاه در اراک افتادند و نام آن را بالان خانه گذاشتند و خود آن را اداره می‌کردند.
اما فرودگاه فعلی اراک در ۱۷ کیلومتری شمال این شهر واقع شده‌ از شهریورماه سال ۷۸ مورد بهره برداری قرار گرفته و تا به امروز که حدود شانزده سال از احداث آن می گذرد بارها خبر شروع برنامه زمانی پروازهایش اعلام و بارها خبر تعطیلی و لغو پروازهایش به گوش رسیده است.
عدم استمرار این پروازها و تعطیلی آن پس از یک دوره زمانی غالبا کوتاه سبب شده تا هر از چند گاهی مورد توجه مردم و رسانه ها قرار گیرد.
بهره برداری های ناقص از فرودگاه
فرودگاه فعلی اراک که در مجاورت تالاب میقان و تصفیه خانه فاضلاب اراک قرار گرفته است جدای از انتقادهایی که به جانمایی این مجموعه که توسط سازمان هواپیمایی تعیین شده وجود دارد، دارای نواقصی بوده که هر از چند گاهی برخی از این نواقص با پیگیری ها و تعطیلی ها رفع شده و هر بار پس از راه اندازی کمتر از یک سال دوباره نقص دیگری خود نمایی کرده و لغو پرواز و تعطیلی این فرودگاه را رقم زده است.
و این تعطیلی ها باعث می شود سوالاتی در ذهن مردم شهر پیش می آید، که آیا جانمایی این فرودگاه اشتباه بوده است، آیا طرح مصوبه این فرودگاه کارشناسی بوده است و یا بر اساس چه ضرورتهایی محل فرودگاه اول اراک به ساخت و ساز ها اختصاص یافت و مکان فعلی برای ساخت فرودگاه جدید جانمایی شد.
پس از مصوبه هیات دولت و توسعه عرض باند فرودگاه از ۴۵ متر به ۶۰ متر، نبود روشنایی مناسب در طول باند پروازی عاملی بود که فرودگاه را به تعطیلی کشاند و با تأمین روشنایی طول باند پروازی (لایتینگ فرودگاه)، عدم استقبال از برنامه های پروازی مسافربری فرودگاه اراک و کاهش رغبت مسافران به این فرودگاه مشکلی بود که با تدبیر معاونت قبلی امور هماهنگی و عمرانی استانداری رفع و هنوز شش ماه از سر گیری پرواز ها نمی گزرد که اینبار خبر تعطیلی فرودگاه به دلیل مه گرفتگی به گوش رسید.
مه فرودگاه اراک را به خواب زمستانی برد
بنا به گفته مجید قاسمی، مدیر فرودگاه اراک تمامی پروازهای این فرودگاه به علت شرایط جوی نامناسب، وجود مه غلیظ و آلودگی هوا که باعث کاهش دید تا فاصله یکهزار و ۵۰۰ متری شده، تا اطلاع بعدی لغو شد.
وی اظهار کرد: احتمال دارد شرکت هواپیمایی زاگرس پروازهای فرودگاه اراک را به علت نداشتن تراز و تاخیرهای ایجاد شده تا بهمن ماه لغو کند.
مدیر کل هواشناسی استان مرکزی نیز در این باره گفت: این استان به واسطه قرار گرفتن در شرایط اقلیمی خاص جزء استان های پرمخاطره کشور است و به دلیل اینکه در اغلب روزهای پاییز و زمستان در اراک شاهد پدیده مه گرفتگی هستیم این قضیه باعث تعطیل شدن فرودگاه اراک شده است.
مرتضی ذوالفقاری بیان کرد: این استان در معرض طوفان، مه و شرایط جوی و آب و هوایی متفاوتی است همه این موارد باعث می شود دید افقی در استان کاهش پیدا کند و البته به دلیل اینکه در اغلب روزهای پاییز و زمستان در اراک شاهد پدیده مه گرفتگی هستیم این قضیه باعث تعطیل شدن فرودگاه اراک شده است.
خرید دستگاه ILS، مشکل لغو پروازها را رفع می کند
اگر چه به گفته صاحب نظران این عرصه با خرید دستگاه ILS، با اعتبار حدود ۸۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال مشکل لغو پروازها به علت شرایط جوی در فرودگاه رفع میشود چرا که دستگاه فوق در عملیات پروازی از تاثیر و اهمیت بسزایی برخوردار است و با اجرای سامانه فرود اتوماتیک ILS مشکل لغوشدن پرواز ناشی از کاهش دید به حداقل می رسد ولی اینکه چرا مسئولین امر جهت تداوم برنامه پروازی این فرودگاه مصر نیستند نکته ای قابل تامل است.
مشکلات ساختاری و نبود زیرساخت ها و تجهیزات لازم در فرودگاه اراک عاملی بوده است برای عدم تداوم فعالیت این فرودگاه و ازسوی دیگر وعده های مسئولان برای اختصاص اعتبار، داغی بوده بر پیشانی بهره برداری های ناقص این فرودگاه که از کانون های زیربنایی مهم برای استان مرکزی است.
نداشتن توجیه اقتصادی بهانه ای برای تعطیلی
نزدیکی و مجاورت اراک به تهران یکی از دلایلی است که مسافران رغبت زیادی را برای استفاده از سفر هوایی به پایتخت از خود نشان نمی دهند و عدم استقبال از برنامه های پروازی مسافربری فرودگاه اراک که به نظر می رسد علت آن نداشتن صرفه اقتصادی است باعث شده برخی از افراد تصور کنند که به دلیل نبود توجیه اقتصای پروازهای این فرودگاه نباید دایر شود، در حالی که وجود فرودگاه برای استان صنعتی و کشاورزی مرکزی یک فرصت و پتانسیل محسوب می شود.
شاید فرودگاه اراک برای سفرهای نزدیک توجیه نداشته باشد اما برای سفرهای خارجی و استان هایی که فاصله جغرافیایی زیادی با اراک دارند به طور قطع توجیه اقتصادی دارد و می توان با یک برنامه ریزی هدفمند و تبلیغات مطلوب پرواز های عتبات عالیات، نجف و حج را در این فرودگاه دایر و از راکد شدن این زسرساخت مهم استان جلوگیری کرد.
بنا به اظهار نظر بسیاری از صاحبنظران حوزه گردشگری رکود سفر در فصل سرد بالاخص تا اواخر بهمن ماه موضوع اجتناب ناپذیر تمامی فرودگاه ها است و با پایان یافتن بهمن ماه و نزدیک به تعطیلات نوروز، بازار سفرهای آغازسال نو نیز رونق می یابد و با توجه به افزایش میزان رغبت مردم در استفاده از فرودگاه می بایست مسولین برای این مهم برنامه ریزی کنند.
سایه فرودگاه قم بر سر اراک
اگر چه برخی از مسئولین بومی استان در دوران مدیریتی خود با توجه به ساخت فرودگاه قم، تلاش های زیادی برای بهسازی و تجهیز و تکمیل فرودگاه اراک کرده اند، اما شاید تعطیلی های مداوم فرودگاه اراک به جای استمرار پروازهای آن، در شرایطی که فرودگاه قم با عزم مسئولین استانی اش در حال راه اندازی است و پیشرفت بیش از ۹۵ درصد را دارد، حالا به هر دلیلی اعم از عدم رغبت مسافرین، نبود زیرساختها، کمبود تجهیزات، نگاه مسئولین و … تنها به حال فرودگاه قم نفع داشته باشد و بس؛ و تعطیلی فرودگاه با قدمت اراک، فرصتی را برای رونق فرودگاه رقیب فراهم کند.
اما به نظر می رسد استان قلب ایران، استان قطب چهارم صنعت، استان قطب دوم صنایع مادر تخصصی، استان تولید کننده گلهای زینتی و … که همیشه با خلاء ناوگان هوایی برای صادرات و واردات روبرو بوده است باید از مزیت فرودگاه به نحو احسن بهره برده و حل مشکلات زنجیره ای فرودگاه و رفع نواقص و تجهیزات آن به صورت یک امر جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا نرسد روزی که سایه فرودگاه قم برسر استان مهد مفاخر و استان زادگاه امام(ره) بیافتد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.