خانه » جدیدترین » خنده های شیرین به مشکلات تلخ

خنده های شیرین به مشکلات تلخ

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰  شماره ۱۴۱۴

خنده های شیرین به مشکلات تلخ

درباره کتاب «قبرستان غیرانتفاعی»

کتاب «قبرستان غیر انتفاعی» نوشته وحید حاج سعیدی با مقدمه استاد رضا رفیع منتشر شد. «وحید حاج سعیدی» یکی از روزنامه نگاران و طنزپردازان کشور می‌باشد که در سال‌های اخیر نوشته‌های زیادی از وی در جراید به چاپ رسیده است. او که روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۷۶ در دوران دانشجویی و با نشریه امانت در ارومیه آغاز کرد، تابه‌حال بیش از ۲۰۰۰ اثر در قالب سرمقاله، مقاله، گزارش، یادداشت، طنز، داستان کوتاه و ترجمه در نشریات معتبر کشوری و استانی به چاپ رسانده است و در ۳۸ جشنواره مطبوعات نیز حائز رتبه برتر شده است.
کتاب «قبرستان غیر انتفاعی» سومین کتاب این روزنامه نگار گلستانی است که با موضوع طنز اجتماعی به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب که توسط نشر زرین اندیشمند و در ۳۰۷ صفحه منتشر گردیده است شامل طنز نوشته های کوتاه این نویسنده گلستانی است که در سالیان اخیر در نشریات مختلف کشوری و استانی از جمله وقایع استان منتشر شده اند.
در مقدمه این کتاب آمده است: «طنز مکتوب» را می توان یکی از پرمخاطب‌ترین ستون‌های یک نشریه یا رسانه نامید که طرفداران زیادی دارد و تقریباً اکثر مخاطبان، خواندن این بخش را در نشریه از دست نمی‌دهند. کوتاهی و ایجاز، جذابیت و لطافت، توانایی ورود به حوزه‌های مختلف، داشتن هماهنگی با ذائقه بیشتر افراد جامعه، به روز بودن، بیان درد دل اکثریت جامعه و … از جمله دلایل رغبت خوانندگان مطبوعات و رسانه‌های مجازی به خواندن مطالب دارای محتــوی طنـــز محسوب می شوند.
با این وجود می بینیم هنوز بسیاری از روزنامه‌ها و جراید فاقد یک ستون طنز ثابت هستند و تعداد روزنامه‌های کشوری که طنز ثابت و روزانه دارند بسیار ناچیز و اندک است.
بسیاری از نشریات حتی با وجود داشتن سابقه طولانی از ورود به این حوزه ابا دارند و آن را با سیاست‌های نشریه خود در تضاد می بینند! در صورتی که طنز، ملایم‌ترین، شیرین‌ترین و در مواقعی مؤثرترین نوع انتقاد و به قول قدما تکامل یافته ترین وجه نقد است که می تواند بدون ایجاد تنش و مخاصمه به بررسی و معرفی ایرادات و معضلات یک جامعه بپردازد و سایرین را از وجود این معضلات و کاستی‌ها آگاه کند.
نویسنده هدف از نگارش کتاب را آشنا ساختن جامعه به ویژه نسل جوان با مقوله طنز و شیوه های ملایم انتقاد از کژتابی های جامعه عنوان کرده است و از آنجا که ذائقه مردم نسبت به خواندن مطالب طولانی تغییر کرده است سعی نموده با کوتاه نویسی حوصله مخاطب را در هنگام مطالعه کتاب، در نظر داشته باشد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.