خانه » جدیدترین » خرما هم طلا شد

خرما هم طلا شد

یکشنبه ۱۵ اردی بهشت ۱۳۹۸   شماره ۱۰۷۷

«وقایع استان» وضعیت بازار در آستانه ماه رمضان را بررسی می کند

خرما هم طلا شد

الهه فراهانی

امسال در حالی به استقبال ماه مبارک رمضان می رویم که قیمت اقلام به نسبت سال های قبل جهش عجیبی به خود گرفته و این جهش موجب خالی شدن سفره افطار چندین میلیون نفر شده است. این درحالیست که وعده های زیادی در خصوص کنترل و نظارت روی قیمت ها از سوی مسئولان داده شد اما باید دید این اقلام اساسی که مصرف شان در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگر می‌شود، می‌تواند قیمت ثابتی داشته باشد و مسئولان به عنوان ناظر و کنترل‌کننده اصلی بازار به وعده‌های شان عمل خواهند کرد؟
البته مهمترین موضوع افزایش قیمت ها به چند نرخی شدن قیمت ارز باز می گردد که مغازه ها را تهی از نیازمندی های روزمره مردم کرده و موجب بر هم زدن تناسب میزان تقاضا با عرضه شده است.

قرار نیست در ماه مبارک رمضان، افزایش قیمت در اقلام و محصولات غذایی اساسی لحاظ شود
چندی پیش، عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلیِ وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامین اقلام و محصولات غذایی اساسی و پر مصرف مردم در ماه مبارک رمضان را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستورکار‌های ستاد تنظیم بازار اعلام کرد. وی در این خصوص گفت: افزایش عرضه مرغ با هدف پیشگیری از بالا رفتن قیمت آن یکی دیگر از تدابیری است که در دستور کار قرار گرفته، زیرا نرخ پیشنهادی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود که مورد قبول و تایید قرار نگرفت و نرخ مرغ همچنان بر پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.
قبادی در خصوص قیمت پیاز بیان کرد: با ممنوعیت صادرات، نرخ این محصول کاهش یافته و به تدریج شاهد تنزل هر چه بیشتر قیمت این محصول خواهیم بود. وی تاکید می‌کند که شهروندان و عموم مردم در صورت مشاهده تخلف، تقلب، کم فروشی، گران فروشی و خودداری از صدور فاکتور از سوی فروشندگان و توزیع کنندگان، موضوع را از طریق سامانه ۱۲۴، منعکس کنند.

قیمت صعودی خرما
دبیر انجمن ملی خرمای ایران گفت: اگر قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در بازار ۳۰ هزارتومان باشد، هر کیلوگرم این محصول از نخلستان‌داران با بسته بندی ۱۵ هزار تومان و بدون بسته بندی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خریداری شده است.
مقداد تکلوزاده با تاکید بر اینکه میزان خرمای آماده عرضه برای ماه رمضان امسال نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، اظهار کرد: هر ساله ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن خرما برای ماه رمضان در انبارهای شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد ذخیره می‌شود و تا قبل از آغاز این ماه در بازار توزیع شود.
وی یادآور شد: هر ساله حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۲۵ درصد آن صادر و مابقی در کشور مصرف می‌شود.
تکلوزاده عمده خرمای عرضه شده در داخل کشور را رقم مضافتی عنوان کرد و افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد انواع خرمای عرضه شده در بازار داخل در یک ماه رمضان مصرف می شود که عمده آن رقم مضافتی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خسارات سیل بر نخلستان‌ها بر بازار خرما تاثیر گذاشته است، ‌گفت: خرمایی که اکنون در انبارها آماده عرضه برای ماه رمضان است تولید سال گذشته بوده، خسارات سیل بر نخلستان‌ها سال آینده تاثیر خود را بر بازار خرما نشان می‌دهد.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران گرانی خرما در بازار را نتیجه مشکلات موجود در سیستم توزیع و عدم نظارت کافی بر آن دانست. تکلوزاده در پایان تاکید کرد: علی رغم اختلاف قابل توجه قیمت خرید خرما با قیمت فروش در بازار، نخلستان دارانی که مجبور به پیش فروش محصول نبوده‌اند، در سال‌جاری متضرر نشده‌اند.

توزیع ۳ هزار تن برنج و شکر دولتی در آستانه رمضان در استان
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز از توزیع ۳ هزار تن برنج و شکر دولتی در آستانه ماه مبارک رمضان در استان مرکزی خبر داد. جواد حسنی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در خصوصی اقدامات مدنظر شرکت غله در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی در کنار فعالیت در بحث آرد و نان، در حوزه تأمین کالاهای اساسی موردنیاز دولت از داخل و یا خارج از کشور گام برمی‌دارد. حسنی اظهار کرد: بر همین اساس عرضه برنج و شکر به بازار و روغن خام به کارخانه‌های تصفیه روغن مدنظر شرکت است که این مهم تا قبل از ماه رمضان انجام می‌شود و حجم تأمین کالا در حدی است که نیاز رفع و بازار به تنظیم برسد.
وی ادامه داد: تا قبل از ماه رمضان ۲ هزار تن شکر و هزار تن برنج با نرخ دولتی وارد بازار می‌شود که امیدواریم با توزیع مناسب مشکلی در بازار بروز نکند. مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با اشاره به اینکه توزیع کالاها با سازمان صنعت، معدن و تجارت است بیان کرد: این میزان کالا در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف و برخی واحدهای صنفی مورد تائید ستاد تنظیم بازار توزیع می‌شود.

مانع اصلی توزیع اقلام و کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی است
حسین عباسی، رییس اتحادیه صنف خوار و بار و لبنیات اراک در گفتگو با وقایع استان بیان کرد: اقلام خوراکی نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و بیشترین افزایش قیمت اقلام صنوف خوارو بار و لبنیات مربوط به رطب است که حدود ۲۵۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: بیشتر مشکلات مربوط به واردات بوده که نظم بازار را بر هم زده است. اکنون می بینیم که ماکارونی در بازار با ۱۵۰ درصد افزایش روبه رو شده و این درحالی است که ۷۰ درصد افزایش قیمت برای آن تصویب شده بود.
عباسی تصریح کرد: وارد کنندگان تهرانی هیچ گاه به مــا فاکتور ارائه نمی دهند و با هر قیمتی که مدنظرشان است اقلام را برای ما توزیع می کنند و متاسفانه بخش بازرگانی سازمان صنعت، معدن با توجه به وظیفه خود، هیچ نظارتی روی این موضوع ندارد. وی افزود: نمونه ای بارز از علت افزایش قیمت مربوط به شکر است که از ۱۹ فروردین برای اراک ۱۵۰ تن شکر درخواست شده که تاکنون شکری به ما تحویل نداده اند. این نشان می دهد که کالای مورد نیاز باید وجود داشته باشد و در بازار جریان داشته که با شوک قیمتی مواجه نشود.
عباسی تاکید داشت: ای کاش اصلا ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود نداشت و با همان ارز نیمایی اقلام خریداری می شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی دارد که مانع توزیع اقلام می شود و همین مانع سبب افزایش تورم و چندین برابری قیمت اقلام شده است.
یکی از کسبه های شهر اراک نیز در گفتگو با وقایع استان در این بــاره می گوید: هر سال با نزدیک شدن به ماه رمضان قیمت ها اوج می گیرد اما امسال افزایش قیمت ها واقعا کمر شکن است و حتی کاری از ما بر نمی آید. وقتی یکی از اقلام در بازار به میزان خیلی کم وجود داشته باشد قیمت آن را دیگر نه ما تعیین می کنیم و نه دولت. معمولا قیمت اقلام کمیاب را توزیع کنندگان با توجه به میزان تقاضا بالا می رود.
وی ادامه می دهد که متاسفانه دیدگاه مردم با این افزایش قیمت های یک سال اخیر نسبت به کسبه ها منفی شده است و این موضوع تنها بـه بی تفاوتی و سکوت برخی مسئولان باز می گردد. البته برخی دلالان هم موج های خودخواسته ای را در جهت منافع جیبشان به بازار تحمیل می کنند و از این راه سود بسیاری می برند که این سوداگران هیچ گاه به فکر مردم نبوده اند که بخواهند به جیب آنان رحم کنند.
***
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که با هدف رفاه اقشار آسیب‌پذیر، طرح نظارت بر بازار ماه رمضان را با ۲۵ تیم ویژه بازرسی و نظارت از روز گذشته در نقاط مختلف استان به صورت شبانه روزی آغاز کرده است. این در حالیست که نگرانی از افزایش قیمت مانند سال گذشته همچنان پابرجا است. علیرغم تورم های لحظه ای انتظار می رود این موضوع برای ماه مبارک رمضان با جدیت بیشتری کنترل گردد. همچنین لازم است برنامه‌ریزی مدون و اصولی و همگرایی دستگاه‌های ذی ربط، ثبات مطلوب و شایسته‌ای در بازار اقلام و محصولات غذایی در ایام ماه مبارک رمضان حاکم شود که یقینا تحقق این امر با توجه به نوسانات قیمتی ماه‌های گذشته، یک امر مهم و ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.