خانه » جدیدترین » خانواده خوشبت از رویا تا واقعیت

خانواده خوشبت از رویا تا واقعیت

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹  شماره ۱۳۵۱

خانواده خوشبت از رویا تا واقعیت

میلاد قمی

عضو هیات مدیره انجمن مشاوره ایران شعبه استان مرکزی

قطعا موارد زیادی راجع به خانواده های خوشبخت و شاد و… شنیده و می شنوید. و خیلی از افراد جامعه در ذهن خود رویاهای زیاد و دست نیافتنی از خانواده خوشبخت دارند و آن را دست نیافتنی می دانند. در این شماره از ستون (صدای مشاور) قصد داریم شما را با مواردی از تجربیات خانواده های با نشاط و خوشبخت آشنا کنیم. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که خانواده های خوشبخت در تجربیات شان به آنها اشاره کرده و می کنند.
خانواده های خوشبخت:
۱٫ مخازن عاطفی همدیگر را پر می کنند. هر زن، مرد و فردی یک مخزن عاطفی دارد که باید پر شود. درست مثل باک سوخت خودرو، وقتی که مخزن عاطفی به سمت خالی شدن می رود، روابط عاطفی شروع به مخدوش شدن می‌کند. وقتی که این مخزن کاملا خالی شود، ممکن است که رابطه ها از هم گسیخته شود.
ذخایر عاطفی خود را روزانه تقویت کنید. از کلمات شیرین و دلگرم کننده یا اشارات و حرکات عاشقانه ‌استفاده کنید. یک متن شیرین و دلپسند، یک دست کشیدن آرام بر پشت، یک تعارف یا تعریف ساده، جلوی خالی شدن مخزن عاطفی را خواهد گرفت.
به رویاها، امیدها، ایده ها و علایق شریک زندگی خود گوش فرا دهید. شما یک تیم هستید و باید به همدیگر کمک کنید تا به رویاهایتان برسید.
۲٫ بر نکات مثبت همدیگر متمرکز می شوند
شما دوست دارید که او ظرف ها را بشوید. او دوست دارد که شما بیشتر رابطه جنسی داشته باشید. متمرکز شدن بر چیزهایی که شما نمی توانید بدست آورید یک کار عبث است.
به جای این ها بر ویژگی های مثبت شریک زندگی خود متمرکز شوید و او را به دلیل داشتن این ویژگی های مثبت ستایش و تقدیر کنید. اشکالی ندارد اگر در مورد چیزهائی که دوست دارید همسرتان انجام دهد (مانند شستن ظرف یا رابطه جنسی)، با همدیگر به صورت سازنده صحبت کنید اما بهتر است در اینگونه مواقع به جای اتخاذ عصبانیت و تندی، از رویکرد مؤدبانه ‌استفاده کنید. با همدیگر به توافق برسید و از همدیگر تقدیر کنید. یادتان باشد که به هر چیزی زیاد توجه کنید، بزرگتر می‌شود . این یک قانون جهانی است. پس به چیزهای خوب توجه کنید. وقتی ما چیزهای خوب را در دیگران ببینیم، آن خوبی ها را در درون خود می کاریم. ما در زندگی حداقل به یک نفر نیاز داریم که این چیزهای خوب را در درون ما ببیند و به خوبی‌های ما اعتقاد داشته باشد. در یک خانواده سالم و خوشبخت، پدرها و مادرها برای همدیگر این نقش را ایفاء می‌کنند و در والدگری مثبت نیز والدین این نقش را برای کودکان خود ایفاء می‌کنند. شما با دقت به همسرتان برای دیدن خوبی هایش نگاه کنید و حتی می توانید این نکات خوب را بنویسید و بر آنها متمرکز شوید و روزانه آنها را یادآوری کنید. نوشتن برای کسانی که عادت کرده‌اند فقط به جنبه های منفی بنگرند، کمک بیشتری می‌کند. دیدن نکات مثبت در شریک زندگی تان یک شروع عالی است اما نیاز است تا این نکات مثبت را با صدای بلند به همسرتان بگویید. از قدرت کلمات بهره بگیرید تا بهترین جمله ها را برای اظهار عشق به همسرتان خلق کنید.
۳٫ بحث های سازنده دارند.
تضاد و تصادم و اختلاف نظر در زندگی اجتناب ناپذیر است اما زوج های خوشبخت، همیشه برای حل منازعات خود قوانین و دستورالعمل‌هایی دارند.
اگر شما به یک منازعه منصفانه اعتقاد دارید، در لحظه اقدام نکنید و پس از آرام شدن، به موضوع برگردید و درباره آن صحبت کنید.
در منازعات از نقاط ضعف همسر خود بـــرای آسیب زدن به او یا ناراحت کردن او استفاده نکنید..
احساستان را برای خود نگه دارید و بدون مقصر دانستن طرف مقابل، احساسات خود را بیان کنید.
در زمان بروز منازعه و عدم توافق، به جای تأکید کردن بر حرف خود، به دنبال نقاط مشترک و یافتن راه حل باشید. وقتی که در حال رفع یک مشکل هستید، به همسرتان حمله نکنید و او را مورد انتقاد قرار ندهید. این موضوع غیر از روابط همسری، برای رابطه والدین با کودکان نیز کاربرد دارد. احساس خود را با یک نیاز مثبت بیان کنید. به جای جملاتی که با «تو» شروع می‌شود از جملاتی استفاده کنید که با «من» شروع می‌شود. برای مثال، به جای اینکه بگویید «تو هیچوقت من را هیچ جا نمیبری» می توانید بگویید «من احساس می کنیم کمی دلم گرفته‌است، کاش می شد بچه ها را جایی بگذاریم و با هم بیرون برویم».
گوش کنید که بشنوید. گوش نکنید که جواب بدهید. سعی کنید بحث همسرتان را با گوش دادن بفهمید نه اینکه صرفا گوش دهید.
هیچوقت از گزینه خشونت استفاده نکنید. از به کار بردن عبارات و حرکات خشن پرهیز کنید.
۴٫ با همدیگر محترمانه رفتار می کنند.
همسرتان را در قدرت و تصمیم سازی شریک قرار دهید. همدیگر را با دید مساوات و نگاه انسانی ببینید. احترام متقابل سنگ بنای انسجام در روابط است. در روابط محترمانه، همسران نه تنها از اعمال منفی (توهین، نادیده گرفتن و اجتناب کردن) استفاده نمی‌کنند بلکه از اعمال مثبت ( مهربانی، اهمیت دادن و متانت) بهره می گیرند. همسران محترم یاد گرفته‌اند که تفاوت ها را بپذیرند و برای آن اهمیت قائل شوند.
۵٫ همدیگر را تنها می گذارند.
خوشبختی و صمیمیت و مرتبط بودن به این معنا نیست که همیشه پیش چشم هم باشیم. لازم است که شما سرگرمی‌ها و علایق خود را نیز داشته باشید. البته اینها باید به میزانی باشد که به خانواده آسیب نرسد. برخی مواقع تنها بودن به‌اندازه با هم بودن به رابطه شما کمک می‌کند. به نیاز همسرتان برای تنها بودن احترام بگذارید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.