خانه » جدیدترین » خارج از دایره آلودگی

خارج از دایره آلودگی

سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰   شماره ۱۴۴۵

مزایای سکونت در شهرهای کوچک در گفتگوی شهردار داودآباد با وقایع استان:

خارج از دایره آلودگی

ازدحام و سرانه کم زمین در کلانشهرها باعث افزایش مرتفع سازی و آپارتمان نشینی در این مناطق شده است، در این میان گرانی های اخیر مسکن نیز مزید بر علت گشته و مردم به زندگی در شهرهای کوچکتر و به دور از هیاهو و آلودگی شهرهای شلوغ رو آورده اند.
وقایع استان در گفت و گو با مسعود ایرانشاهی شهردار داودآباد به بررسی این مساله پرداخته است.
شهردار داودآباد در این گفتگو بیان کرد: شهر داود آباد در ۳۲ کیلومتری شمال شرق اراک قرار دارد، کشاورزی و دامپروری از مشاغل اصلی این شهر بوده و کارگاه های صنعتی کوچک ریخته گری، آلومینیوم و چدن کارگاه های تولیدفرش دستبافت ،تولید کفش،محصولات لبنیاتی، تولید لباس و… هم از دیگر حرفه های رایج در این شهر است.
مسعود ایرانشاهی افزود: باتوجه به اینکه رویکرد دولت و نظام جمهوری اسلامی این است که به سمت صادرات غیر نفتی پیش رویم در این شهر توسعه زمینه های کشاورزی و ایجاد شهرک دامپروری در آن محیا بوده و می توان گفت امکان توسعه و اشتغال زایی در این شهر وجود دارد.
وی تصریح کرد: با این که این شهر در نزدیکی کلانشهر اراک قرار دارد، هزینه های جاری مانند خرید زمین تجاری، مسکونی و یا اجاره در داودآباد بسیار پایین تر بوده و قابل مقایسه با هزینه های خرید واجاره مسکن در اراک نیست. همچنین وجود ۳۷۰ هکتار زمین در این شهر پتانسیل بسیار خوبی را برای ایجاد کارگاه های زود بازده کوچک و کارگاه های صنعتی در آن فراهم آورده است.
وی در خصوص مزایای شهرهای کوچک گفت: بسیاری از شهرهای استان مرکزی به خصوص اراک جزو شهرهای آلوده کشور قرار دارند، درحالی که شهرهای کوچکی چون داودآباد به دور از این آلودگی ها از آرامش و هوای پاکی برخوردار هستند.
ایرانشاهی درباره امکانات شهر داودآباد اظهارکرد: بافت شهر داودآباد با چشم انداز ۱۰۰ ساله طراحی شده به طوری که با افزایش جمعیت و خودرویی شدن شهر تا صدسال آینده با ترافیک و قفل شدن خیابان ها مواجه نخواهیم شد، زندگی به سبک سنتی در بعضی از قسمت های این شهر و امکان دسترسی به تمام نقاط شهر بدون پرداخت هزینه، از جاذبه هایی است که افراد را برای مهاجرت به این سمت ترغیب می کند.
شهردار داودآباد در خصوص معایب مهاجرت به شهرهای کوچک گفت: امکانات بهداشتی، درمانی و رفاهی که در شهرهای بزرگ مهیاست در این شهرهای کوچک وجود ندارد، بطور مثال اگر فردی بخواهد از شهر اراک با وجود امکانات لازم به شهرهای کوچک اطراف مانند داود آباد که سرانه رفاهی ورزشی آن کمتر از اراک بوده مهاجرت کند قطعا نارضایتی هایی را به همراه خواهد داشت، از همین رو مجموعه شهرداری توسعه زیرساخت های شهری و اصلاح معابر و کوچه های شهر را در برنامه خود دارد و نیز برای ایجاد جاذبه های لازم، توسعه فضای سبز و پارک شهری و توسعه فضاهای تجاری و اماکن بزرگ تجاری مانند فروشگاه و پاساژ و مراکز خرید را در برنامه های بلند مدت خود قرارداده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر زمین چمن و سوله ورزشی در شهر وجود دارد اما اگر شهر بخواهد گسترش پیدا کند این تعداد جوابگو نیست و به طبع باید توسعه فضاهای ورزشی ازجمله استخر را در برنامه های خود داشته باشیم.
وی افزود: سرانه ی آموزشی شهر داودآباد در حال حاضر در وضعیت مطلوب قرار دارد و در صورت گسترش شهر این سرانه آموزشی نیاز به تقویت دارد.
ایرانشاهی درخصوص مجموع اقداماتی که برای رفاه شهروندان درحال انجام است، گفت: با توجه به اینکه شهر داودآباد نزدیک منطقه ای کویری قرار دارد و از پوشش گیاهی تنکی برخوردار است، مجموعه ما درصدد توسعه فضای سبز این شهر و افزایش تعداد پارک ها است، توسعه فضای فرهنگی شهر توام با حفظ بافت سنتی از جمله اقدامات در حال انجام برای توسعه زیرساخت های شهری می باشد.
شهردار داودآباد در پایان افزود: گرچه ممکن است شهر داودآباد برای زندگی مورد استقبال قشر جوان قرار نگیرد ولی با توجه به بافت سنتی آن و آرامشی که از آن برخوردار است مکان مناسبی برای افراد میانسال و مسن بوده تا به دور از پیچیدگی های زندگی ماشینی، اوقات آرامی را در آن سپری کنند. همچنین جوانانی که به دنبال بنگاه های زودبازده هستند می توانند از قابلیت هایی مانند ارزان بودن زمین و سهولت در اخذ مجوزات ساختمانی و کارگاهی که در این شهر مهیا است استفاده کرده و در جهت اهداف اقتصادی از آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.