خانه » پیشنهاد سردبیر » حمید سوریان به هفت مقدس بسنده کرد/عبدولی مرد برنزی ایران

حمید سوریان به هفت مقدس بسنده کرد/عبدولی مرد برنزی ایران

سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۳

گروه ورزش- سجاد کاوی:
سعید عبدولی با غلبه بر حریف مجارستانی، بعد از ۵۶ سال ایران را در المپیک صاحب گردن‌آویز برنز کرد ولی حمید سوریان در کمال ناباوری با دو باخت، دستش از مدال دور ماند.
ماه‌ها و روزها انتظار برای رسیدن مسابقات کشتی المپیک به سر رسید و کشتی‌گیران ایرانی، حمید سوریان و سعید عبدولی در روز نهم مسابقات به مصاف رقبای خود رفتند.
سوریان کشتی‌گیر عنوان‌دار ایران در وزن ۵۹ کیلوگرم، از ساعت ۱۷:۳۰ مقابل حریف ژاپنی‌اش، شینوبو اوتا قرار گرفت. اما نتیجه را با احتساب ۵ بر ۴ به این کشتی‌گیر واگذار کرد. سوریان چند ماه پیش هم در مسابقات گزینشی قزاقستان مغلوب این کشتی‌گیر شده بود. شینوبو اوتای جوان در ادامه با نتیجه با نتیجه ۶ بر صفر آلمات کبیسپایف قزاقستانی را شکست داد و راهی یک‌چهارم نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه ۴ بر صفر از سد استیگ آندره برگ، نفر سوم جهان از نروژ گذشت و گام به مرحله نیمه‌نهایی گذاشت.
اوتا در این مرحله نیز با ضربه فنی روشن بایراموف، کشتی‌گیر کهنه‌کار آذربایحانی را شکست داد و فینالیست شد تا حمید سوریان شانس حضور در گروه شانس مجدد و تلاش برای کسب مدل برنز را پیدا خواهد کرد.
اما سوریان قدر این فرصت را نیز ندانست و در مقابل حریف قزاقستانی باخت و شانس دستیابی به برنز را نیز از دست داد. این شکست ناباورانه در حالی اتفاق افتاد که سوریان در نمایشی قدرتمندانه ۷ بر صفر پیش افتاده بود و به نظر می رسید می تواند با برنز المپیک ذره ای از غم شکست مقابل حریف ژاپنی را کم کند. اما ستاره کشتی ایران اسیر بدلکاری حریف قزاقستانی شد. نابغه کشتی ایران ناگهان به پل رفت و ضربه فنی شد تا نتیجه را واگذار کند. بدون شک این دو شکست تلخ‌ترین شکست‌های حمید سوریان در دوران حرفه‌ایش بوده است تا دل هواداران پرشمارش به درد آید. سوریان با این باخت شانس به دست آوردن هشتمین طلایش را از دست داد و به هفت مدالش بسنده کرد. در این وزن کشتی‌گیر کوبایی ۸ بر صفر حریف ژاپنی خود را برد و طلا گرفت و ژاپنی دوم شد، ازبکستان و نروژ هم به مقام سوم مشترک دست یافتند.
محمد بنا درباره باخت سوریان به خبرنگاران گفت: همه چیز را تقصیر خودم می‌دانم. سوریان مقصر نبود. او در ۱۰ ماه گذشته به صورت شبانه روزی دلاورانه زحمت کشید و بارها ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرد اما در نهایت آن چیزی که می‌خواستیم، رقم نخورد.
وی درباره صحبت سوریان مبنی بر اینکه «بد تمام شد» و برخی این جمله را خداحافظی او برداشت کرده‌اند، گفت: بد تمام شدن برای المپیک است. تا المپیک بعدی چهار سال زمان مانده و سوریان آن زمان ۳۵ ساله می‌شود و حضور در این بازی‌ها با توجه به شرایطی که وجود دارد، دیگر امکان‌پذیر نیست. او گفت بد تمام شده، چون به المپیک بعدی نمی‌رسد، وگرنه با ۳۱ سال سن اگر بخواهد کشتی بگیرد، می‌تواند همچنان حضور داشته باشد.
سعید عبدولی نیز همچون حمید سوریان در دیدار اولش مغلوب شد. عبدولی در دور اول با قرعه استراحت مواجه شد و در دور بعدی به مصاف مارک مادسن، کشتی‌گیر دانمارکی رفت. اما اتفاقات این کشتی به سود عبدولی نبود. وی در این دیدار با نتیجه یک بر یک مغلوب مارک مادسن، دارنده چهار مدال نقره جهان از دانمارک شد. امتیاز پایانی را حریف دانمارکی گرفته بود و با این اوصاف در صورت مساوی شدن بازی، برنده نهایی کشتی‌گیر دانمارکی بود. عبدولی سال گذشته در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات جهانی لاس‌وگاس نیز مغلوب این کشتی‌گیر شده بود.
مادسن دانمارکی در مرحله بعد با نتیجه چهار بر صفر از سد ویکتور نمس از صربستان گذشت تا عبدولی به ادامه کار امیدوار بماند. مادسن در مرحله نیمه نهایی نیز با نتیجه یک بر صفر از سد پیتر باکسی از مجارستان گذشت و فینالیست شد تا عبدولی شانس مبارزه در گروه شانس مجدد برای کسب مدال برنز را پیدا کند.
عبدولی در نخستین دیدار شانس مجدد به مصاف ویکتور نمس از صربستان رفت. سعید فرنگی‌کار ۷۵ کیلوگرم کشورمان در گروه شانس مجدد مقابل حریف صربستانی با نتیجه دو بر دو متوقف شد اما به علت اینکه آخرین امتیاز را دریافت کرده بود پیروز شد و به رده‌بندی صعود کرد.
در دیدار رده بندی نیز عبدولی مقابل پیتر باکسی مجارستانی دلاورانه کشتی گرفت و با نتیجه پنج بر دو او را مغلوب کرد تا بعد از ۵۶ سال در المپیک، کشتی فرنگی ایران را صاحب نشان برنز کند. آخرین بار مرحوم محمد پذیرایی در المپیک ۱۹۶۰ مدال برنز گرفته بود.
مارک مادسن در فینال، برای پنجمین بار به رومن ولاسوف از روسیه باخت و نقره گرفت. کیم هیون وو از کره جنوبی نیز در کنار عبدولی برنز مشترک گرفت.
محمد بنا درباره عنوان سومی سعید عبدولی در وزن ۷۵ کیولگرم مسابقات کشتی فرنگی المپیک اظهار داشت: ما در این وزن سال‌ها بود که حتی سهمیه المپیک هم نمی‌گرفتیم که شکر خدا این بار به این مهم رسیدیم تا تیم ملی با ترکیب کامل به ریو اعزام شود. به نظرم سعید لیاقت این را داشت که حداقل فینالیست شود و فکر می‌کنم اگر او فینال را با «رومن ولاسوف» روس برگزار می‌کرد، دیدار نهایی جذاب‌تر می‌شد.
فردریک ولیعهد دانمارک، مدال عبدولی را به گردنش انداخت و مامیاشویلی رئیس فدراسیون روسیه، نشان ویژه المپیک را به وی اهدا کرد.
به این ترتیب پرونده روز اول کشتی ایران با یک مدال برنز بسته شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.