خانه » پیشنهاد سردبیر » حقِ شهر، یکی از حقوق فراموش شده بشر/کلانشهر بی دفاع /نگاهی به وضعیت شهری اراک در گفتگو با معاون عمرانی استاندار

حقِ شهر، یکی از حقوق فراموش شده بشر/کلانشهر بی دفاع /نگاهی به وضعیت شهری اراک در گفتگو با معاون عمرانی استاندار

یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۲

وقایع استان:
توسعه متوازن شهری یکی از ارکانیست که در مدیریت شهری لحاظ می شود. با افزایش مهاجرت از روستاها به شهر و روبرو شدن گسترده شهرها با حجم عظیمی از جمعیت، مدیران می بایست در برنامه ریزی های شهری نهایت دقت را داشته باشند. اراک نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروز که نام کلانشهر را بر آن نهاده ایم نمی توان با سیستم های کهنه و قدیمی در پی مدیریت شهر برآییم. سیستم های آبرسانی، حمل و نقل عمومی، امنیت شهری، تامین نیازهای فرهنگی و تفریحی، حق استفاده از آب و هوای سالم از حداقل نیازهایی است که مردم در یک شهر باید از آنها بهره مند باشند. حق مردم از شهرشان را می توان یکی از حقوق بشر در نظر گرفت. «دیوید هاروی» استاد ممتاز جغرافیا و انسان‌شناسی در دانشگاه شهریِ نیـویورک است، در کتاب «حق به شهر» می نویسد: «حق به شهر بسیار فراتر از آزادی فردی در دسترسی به امکانات شهری است. حق به شهر حقِ تغییر دادن خودمان از طریق تغییر دادن شهر است. آزادی ساختن و بازساختن شهرها و خودمان یکی از با ارزش ترین و در عین حال فراموش شده ترین، حقوق بشر است.»
در این میان «هانری لوفور» جامعه شناس فرانسوی، حق به شهر را حق به زندگی شهری می نامد. او این حق را یم حق جمعی می داند که به یک مکان معین مربوط می شود. مولفه های اساسی این حق عبارتند از: مشارکت شهروندان در فرآیند برنامه ریزی، تصمین دسترسی شهروندان به برنامه ریزی طراحی و مدیریت شهری، هدایت متوازن و برابری طلبانه کاربری زمین برای دسترسی همگانی به مسکن، کار، بهداشت و آموزش، حمل و نقل عمومی و فضای عمومی، اوقات فراغت و زندگی طولانی، تضمین دسترسی شهروندان کم درآمد به مسکن مناسب و ساماندهی اسکان غیررسمی، استفاده مشترک شهروندان از فضای عمومی با اختصاص پهنه های ویژه برای امور اجتماعی در شهر.
در همین چارچوب، دیوید هاروی با تاکید بر مداخله فعال کنشگران زندگی شهری در امور محتلف، معتقد است که نوع شهری که می خواهیم بسازیک باید بازتاب آرزوها و نیازهای شهری ما باشد. بنا به باور وی با توجه به آنکه زندگی در هر نقطه ای از شهر، شیوه خاص خود را می طلبد و نمی توان منکر این امر شد که شهر و ساختار شهری رفتار ما در قبال دیگران و خود شهر تعیین می کند، بنابراین حق طبیعی شهروندان است که زندگی شهری خود را بسازند و کنش های خود را باز تعریف نماید.
کمبود بودجه شهری در اراک از یکسو و مواجه شدن با آمار بالای افزایش مهاجرت به این شهر از سوی دیگر، شهر را در وضعیتی قرار داده است که نه می شود آن را تغییر داد و نه می شود پذیرفتش. شاید اراک را شاید بتوان کلانشهر بی دفاع نامید. شهری که کاری بیش از برای مردمش نمی تواند انجام دهد و از طرفی انتظارات روز به روز رو به افزایش است و متعاقبا هیچ دفاعی نمی تواند از خود داشته باشد.
عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی به چندی از سوالات شهری در خبرگزاری تسنیم پاسخ داده است که شنیدنشان خالی از لطف نیست.
یکی از پروژه‌هایی که تاکنون روند کندی داشته پروژه آبرسانی به شهرستان خمین است این پروژه به کجا رسیده است؟
از مهم‌ترین پروژ‌های درحال اجرا می‌توان به پروژه آبرسانی خمین اشاره داشت، این پروژه از سد کوچ‌علی منشعب می‌شود. طرفین مشارکت این پروژه با دریافت وام دولتی اقدام به اجرا این طرح کرده‌اند و موعد آغاز به‌کار این پروژه تا شهریورماه امسال در نظر گرفته شده است همچنین این پروژه از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار بوده است و تصمیم بر این بود که تا تیرماه امسال این طرح به بهره‌برداری برسد اما متاسفانه با تاخیر یک‌ ماهه مواجه بوده‌ایم. تا پایان تیرماه فاز اول این پروژه که انتقال آب خام را به درون مخازن انجام می‌دهد به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم با تحت فشار قراردادن پیمانکاران و مسئولان این زمینه شاهد دیرکرد مجدد این عملیات نباشیم. برای ساخت تصفیه‌خانه این طرح نیازمند زمان بیشتری هستیم زیرا این طرح مجموعه به نسبت بزرگی است و امیدواریم در دهه فجر امسال این طرح را نیز به بهره‌برداری برسانیم. از مهم‌ترین پروژه‌های درحال احداث که مقرر شد با سفر هیئت دولت به استان به بهره‌برداری برسد می‌توان به پروژه بزرگراه اراک-خمین اشاره داشت این پروژه دارای مسافتی به طول ۶۰ کیلومتر و چهار باند است و امیدواریم تا پایان مرداد ماه هم‌زمان با سفر ریاست جمهور آماده بهره‌برداری شود.
پروژه‌های در نظر گرفته شده برای سفر ریاست جمهوری را تشریح کنید؟
اخذ مجوزها و مصوبات در راستای شروع عملیات‌های جدید، پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی کشور کره و صرف مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان، پروژه تولید برق نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی در شهرستان ساوه با حضور سرمایه‌گذاران خارجی از کشور بلژیک که این طرح یکی از پنج نیروگاه دارای اهمیت کشوری محسوب می‌شود و هزینه اجرائی این پروژه یک میلیارد یورو در نظر گرفته شده است. همچنین ساخت هشتمین پالایشگاه پلاسمای خون جهان زیر نظر سرمایه‌گذاران خارجی از کشور کره‌جنوبی و بهره‌وری از ساختار داخلی با صرف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال، اخذ مجوز احداث آزاد راه تهران-اراک و در نهایت اتصال این آزادراه به محور سراسری بندر امام از اهم پروژه‌های در دستور کار قرا گرفته شده هستند.
در کنار اینها در نظر داریم باند دوم کنارگذر جنوبی اراک را در راستای کاهش آلودگی و خروج موج عظیمی از ترددها و ترافیک‌های خطوط اصلی احداث کنیم و این طرح اعتباری بالغ بر۱۵۰۰ میلیارد ریال احتیاج دارد. تصمیم بر این است که قطعه بزرگراه اراک- سلفچگان- ساوه را به مساحت ۸۰ کیلومتر با صرف هزینه ۶۰۰۰ میلیارد ریال با مشارکت راه‌‌ و شهرسازی احداث کنیم، همچنین از پروژه‌های تکمیلی که نیاز به تزریق اعتبار از سمت دولت دارند می‌توان پروژه‌های بزرگراه اراک- فرمهین، راه‌های خنداب به سمت کمیجان، خنداب به همدان و پروژه‌های بیمارستانی همانند پروژه بیمارستان ولی‌عصر(عج)، بیمارستان خمین و بیمارستان خنداب را نام برد که امیدواریم تا تابستان سال ۹۶ به بهره‌برداری برسند.
یکی از ایراداتی که در حوزه عمرانی راهها گرفته می‌شود، ساخت جاده و پس از آن صرف هزینه‌ای دیگر برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز است نظر شما در این باره چیست؟
در خصوص نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان می‌توان گفت که در طراحی این خطوط تمام مسائل بررسی می‌شود و هنگامی شخص راننده به علائم راهنمایی‌ و رانندگی توجهی نمی‌کند یا با سرعتی بالاتر از حد مجاز در جاده حرکت می‌کند و یا دیگر مواردی از این قبیل بدون شک در جاده حادثه رخ می‌دهد. اما در راستای بررسی این گونه اعتراضات سعی بر این داریم که نقاط دارای ضعف عملیات را تکمیل و شیب و قوس‌های جاده را اصلاح کنیم و مجموعه‌ای قابل استفاده و ایمن داشته باشیم.
وضعیت کار ساخت شهر جدید امیرکبیر به کجا رسید؟
تاکنون تعداد هزار و ۱۵۳ واحد ویلایی در شهر جدید امیرکبیر پیش‌خرید و تحویل داده شده‌اند و در حال انجام عملیات زیرساختی نظیر آب‌رسانی، گازرسانی، برق‌رسانی، فاضلاب و تامین آب‌شرب این منطقه هستیم که امیدواریم این عملیات تا پایان شهریورماه پایان یابد. همچنین پروژه‌های روبنایی مانند ساخت مسجد، بازار، دبیرستان، مجموعه تفریحی و گردشگری و پاسگاه تکمیل شده و امید براین است تا پایان امسال قابلیت سکونت شود.
کار پروژه قطار شهری که قرار بود اجرایی شود به کجا رسید؟
مطالعات این پروژه انجام شده و به دنبال منابع اقتصادی برای این طرح هستیم ۶ کیلومتر از مسیر ریلی این طرح در پالایشگاه شازند واقع شده و زمانی حدود یک سال تا ۱۸ ماه برای متصل شدن این طرح به شهر مهاجران لازم است همچنین برای احداث این طرح در شهر جدید مهاجران به دنبال منابع اعتباری و بررسی‌های لازم هستیم.
یکی از پروژه‌هایی که بارها افتتاح و پس از مدتی متوقف شده پروژه فرودگاه اراک است با توجه به افتتاح و راه‌اندازی مجدد فرودگاه در چند ماهه اخیر چه برنامه‌ای برای این پروژه دارید؟
در امر پرواز کشور ما مشکلات بسیاری وجود دارد همچنین استان نیز دارای مشکلات خاصی بوده که نیازمند رسیدگی هستند، یکی از عواملی که سبب بی‌رونق ساختن خطوط هوایی استان شده است دارا بودن مسافتی کم با تهران است و این امر مانع جذب مسافران خطوط هوایی می‌شود، همچنین فرودگاه اراک فاقد ناو پیشرفته بوده و این بحث سبب متوقف شدن عملیات‌های مورد نظر می‌شود. خوشبختانه پروازهای اراک- عسلویه به مرحله اجرائی رسید و پیشرفت این طرح فراتر از تصورات ما بوده است و در یک هفته ۴ پرواز رفت و ۴ پرواز برگشت با ۹۵ درصد اشغال فضای هواپیما انجام می‌شود و این نیازمند حمایت و اطلاع‌رسانی مناسب است.
در تلاشیم که پرواز اراک به سمت عتبات‌ عالیات از نیمه دوم امسال اجرایی شود همچنین برنامه پرواز اراک به مشهد نیز به مرحله اجرایی رسیده است. خوشبختانه پروازهای اراک- عسلویه به مرحله اجرائی رسید و پیشرفت این طرح فراتر از تصورات ما بوده است و در یک هفته ۴ پرواز رفت و ۴ پرواز برگشت با ۹۵ درصد اشغال فضای هواپیما انجام می‌شود و این نیازمند حمایت و اطلاع‌رسانی مناسب است. در تلاشیم که پرواز اراک به سمت عتبات‌ عالیات از نیمه دوم امسال اجرایی شود همچنین برنامه پرواز اراک به مشهد نیز به مرحله اجرایی رسیده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.