خانه » پیشنهاد سردبیر » حضور دوباره سیدمهدی مقدسی در دفتر روزنامه وقایع استان/دست رد آقای نماینده به سینه اشخاص

حضور دوباره سیدمهدی مقدسی در دفتر روزنامه وقایع استان/دست رد آقای نماینده به سینه اشخاص

شنبه ۱۵ آبان شماره ۴۵۶

وقایع استان
سمیه انصاری فر

سیدمهدی مقدسی در حالی برای بار دوم از زمان نمایندگی در مجلس به دفتر روزنامه وقایع استان آمد که در روزهای اخیر این نماینده پرتلاش و منضبط استان در مجلس از سوی برخی بداخلاقان که به گفته مقدسی بدنبال برآورده شدن مطالبات شخصی خود هستند تا مطالبات مردم، مورد حمله قرار گرفته است. البته این فشارها از سوی افراد معدود بر نمایندگان حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان که با حمایت قاطع مردم این سه شهرستان به مجلس راه یافتند تاثیری نخواهد گذاشت و سیدمهدی مقدسی به همراه دکتر علی اکبر کریمی مصمم در صدد حفظ انسجام میان خود با سایر نمایندگان استان هستند تا پس از سالها با این اتحاد و هماهنگی مثال زدنی مطالبات مردم استان را به بهترین نحو برآورده نمایند.

مجلس جایگاه خدمتگذاری است
مقدسی همچون بار نخست حضورش در دفتر با گرمی و صمیمیت خود به بیان دیدگاه هایش پرداخت. نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در ابتدای صحبت هایش از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت گفت و با اشاره به نطق دفاع خود در مجلس بیان داشت: من اعتقاد داشتم که باید از وزرای پیشنهادی دفاع شود و دفاع من از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در همین راستا بود که البته دفاع موثری هم واقع شد.
مقدسی افزود: برای برخی ممکن است حضور در مجلس جاذبه ظاهری داشته باشد ولی جایگاه مجلس جایگاه خدمتگزاری و بسیار ارزشمند است، مجلس در راس امور و جایگاه رفیعی در قانون و نظام دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که نمایندگان در وهله اول با عملکرد، رفتار، دقت عمل و مطالعاتشان شان آن را حفظ کنند.
عضو کمیسیون صنعت مجلس بیان داشت: در سه ماهه اول شروع بکار مجلس در تمام جلسات کمیسیون ها و فراکسیون ها یک ثانیه غیبت هم نداشتم و سعی کردم در مباحث کمیسیون ها و فراکسیون ها به صورت جدی حضور پیدا کنم و فقط یک نماینده نباشم بلکه اگر مطالعات و اشرافی بر روی مسائل مختلف داشتم به نمایندگان دیگر نیز منتقل کنم و در جلسات همیشه این موضوع را مدنظر داشته باشم که ما واقعا می توانیم در مجلس تاثیر گذار باشیم.

نمایندگان با تشکیل اتاق فکر تاثیر بیشتری در مجلس خواهند داشت
سیدمهدی مقدسی در ادامه به تحقق یکی از شعارهای انتخاباتی اش اشاره کرد و گفت: من همانطور که در شعارهای انتخاباتی ام نیز اذعان داشتم همچنان به تشکیل اتاق های فکر معتقدم، نمایندگان اراک با مطالعه دقیق، مشورت و کسب نظر افراد صاحب نظر و برخورداری از نظرات کارشناسان تاثیرگذار خواهند بود. در این مدت از نظرات افراد مختلفی در اتاقهای فکر برای این تاثیرگذاری استفاده کردم و این روند با توجه به اهمیت و تاثیرش ادامه خواهد داشت.
وی افزود: اگر همه نمایندگان همزمان این همفکری را داشته باشند آن وقت مجلس تنها ۲۷۸ نماینده نیست بلکه ضرب در تعداد افراد صاحب نظر و دلسوز این جامعه هستند. هم اکنون اتاق های فکر ما در استان فعال هستند و تاکنون نظرات آن ها در حوزه های چون محیط زیست، صنعت، کشاورزی، فرهنگ، بهداشت و درمان انتقال و انعکاس داده شده است یا توسط خودم در کمیسیون ها، جلسات و نطق ها بیان شده و یا اگر فرصتی نبوده از دیگر نمایندگان موافق یا مخالف خواسته ام تا نقطه نظرهایی که در اصلاح لوایح و طرح ها موثر بوده است را مطرح کنند.
مقدسی ادامه داد: مجلس زمانی برای نماینده ارزشمند است که جایگاهی برای خدمت رسانی صادقانه باشد و دغدغه های مردم با تمام وجود مورد توجه قرار بگیرد، مجلس باید در راس امور باشد و این در گرو رفتار و منش نمایندگان است. ما باید با صلابت و اعتقاد قدم هایی را برداریم تا شان مجلس حفظ شود.
داشتن تریبون در مجلس اتفاقی نیست
نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به اینکه تا کنون پنج بار در مجلس سخنرانی داشته است افزود: این در حالیست که برخی از نمایندگان حتی یکبار این فرصت را بدست نمی آورند، داشتن تریبون مجلس نیز اتفاقی نیست بلکه نماینده باید اطلاعاتش را کامل کرده و مطلب جمع آوری نموده و حرفی برای گفتن داشته باشد. من سعی می کنم در این مسیر حرف، نگاه مردم و دغدغه و مطالباتشان را به گوش مسئولین برسانم.

اتحاد نمایندگان برای برخی ناخوشایند است
مقدسی به تخریب ها و حملات برخی افراد به نمایندگان مجلس بویژه انسجام بین آنها اشاره کرد و گفت:یکی از مسائلی که دیده می شود این است که برخی از افراد خیلی اتحاد و انسجام نمایندگان برایشان خوشایند نیست؛ من اعتقاد دارم تضارب آرا یک امر منطقی است؛ ولی ما نمایندگان مجلس بایستی انسجام داشته باشیم، خوشبختانه هم اکنون مجمع نمایندگان استان از اتحاد و انسجام خوبی برخوردار است و همه نمایندگان معتقدند این رویه تا کنون اثرگذار بوده است و امیدوار به ادامه آن هستند، در شهر اراک نیز همانطور که برخی از افراد این وحدت و انسجام را زیر سوال می برند پاسخ من این است که در کنار وجود تضارب آرا که یک امر طبیعی و منطقی است برای پیگیری مطالبات مردم به طور قطع باید وحدت و انسجام داشته باشیم بنابراین بسیاری از مکاتبات و مراجعات با آقای دکتر کریمی است و این بسیار موثر بوده، ما نمایندگان مردم هستیم و می بینیم که مردم از این وحدت و همدلی در پیگیری مطالباتشان خوشحال هستند. برایم عجیب است که چرا برای برخی اتحاد و انسجام مورد پسند نیست و سعی می کنند به اشکال مختلف آن را زیر سوال ببرند. اختلاف سلیقه و تضارب آرا وجود دارد ما اندیشه های خود را مطرح می کنیم؛ ولی وقتی نیت ما خدمتگزاری است در کنار هم بودن برای مردم زیبنده و برای پیگیری مطالبات آن ها موثرتر است.

من وامدار مردم و شهدا هستم نه شخص یا گروه خاصی
مقدسی با صراحت بیان کرد: من در ایام انتخابات هم اشاره کردم که وامدار مردم هستم، مردم را ولی نعمت خود می دانم و وامدار فرد یا گروه خاصی نیستم. برخی از افراد فکر می کنند نمایندگان مجلس باید وامدار آنها باشند در حالی که ما وامدار مردم و شهدا هستیم. مطالبات شخصی برای نمایندگان مردم اولویت ندارد و مطالبات مردم در اولویت ما است. تاکید می کنم شهدا بر گردن ما دین دارند و تا همیشه وامدار مردم خواهیم بود و آنچه که رسالت داریم در این راستا انجام خواهیم داد.
سیدمهدی مقدسی به سفر اخیر رییس جمهور به استان اشاره نمود و بیان کرد: استاندار و سایر مسئولین گزارشی ازسفر دولت ارائه داده اند ولی آنچه مشخص است در کنار پیگیری های مسئولان استان و مواردی که به صورت مصوبه درآمده است، ما به عنوان نمایندگان مجلس در چندین جلسه حضوری با دکتر نوبخت و وزرای مختلف سایر درخواست ها و مطالبات را به صورت مکتوب و شفاهی عنوان کردیم. البته در سفر تامین تمام خواسته ها به یکباره امکان پذیر نیست ولی اختصاص ۹۱۲ میلیارد تومان اعتبار می تواند در رفع مشکلات استان در حوزه های زیرساختی موثر باشد. ضمن اینکه ما تنها پیگیر مصوبات نیستیم و مطالبات دیگر استان را پیگیری می کنیم تا به وضعیت مطلوب مورد نظرمان برسیم.

اقدام برای تسریع در اجرای مصوبات سفر دولت ضروری است
وی تاکید کرد: باید همه دستگاه ها بسیج شده و قدم های لازم را بردارند، اولین قدم هم مبادله موافقت نامه های لازم برای اجرای مصوبات است و کمترین انتظار از مسئولین استان مبادله هر چه سریعتر موافقت نامه ها و آغاز عملیات اجرایی است. از سویی دیگر انتظار می رود مسئولین و بویژه استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه لیست مصوبات و پروژه ها را سریعتر اعلام کنند تا برنامه ریزی توسط مسئولین امر راحت تر انجام شود. مقدسی افزود: در مذاکراتی که با وزرا و معاونین رییس جمهور داشتیم مقرر شده وزرای دولت در کنار مصوبات سفر از اختیارات خود برای پیگیری مطالبات استفاده کنند و با قولی که استاندار دادند پیگیر حضور وزرا و معاونان در استان برای پیگیری مصوبات دولت خواهیم بود.
نماینده مردم اراک در مجلس به تاثیرگذاری نمایندگان در ابعاد ملی هم اشاره نمود و گفت: نمایندگان باید در بحث ملی هم تاثیرگذار باشند، ما نمایندگان کل کشور هستیم و علاوه بر تعهداتی که به مردم حوزه انتخابیه خود داریم باید به تعهدات مان نسبت به مردم کشور هم توجه کنیم.

نظارت نمایندگان بر حسن اجرای قوانین بیشتر باشد
وی افزود: من معتقدم باید نظارت نمایندگان در این دوره بیش از ادوار گذشته باشد، بدلیل اینکه ما قانون کم نداریم بلکه قوانینی داریم که خوب اجرا نشده اند و در نتیجه وظیفه داریم به آنها ورود پیدا کنیم و نظارت لازم را بر حسن اجرای قوانین داشته باشیم. از سویی دیگر من به نمایندگی از مجلس برای ایفای نقش نظارتی خود بر اجرای قوانین در سراسر کشور اعزام می شوم، از جمله بازدیدی که از شرکت سایپا داشتم و یا بازدیدی که هفته گذشته از گلپایگان به عنوان نماینده مجلس از صنایع آنجا داشتم در همین راستا بوده است.

عدم پاسخگویی فردی نمایندگان برای حفظ انسجامشان است
بحث های مطرح شده در ماههای اخیر در خصوص مجمع نمایندگان استان بحثی بود که مقدسی در ادامه به آن اشاره کرد. وی گفت: مجمع نمایندگان نظرات مشورتی را به استانداری می دهد، من هم نظرات خود را در مجمع مطرح می کنم و رییس مجمع هم از طریق مشورت با سایر نمایندگان نظر نهایی مجمع را اعلام می کند. عدم پاسخگویی فردی نمایندگان در خصوص اتفاقات روی داده در استان به معنی بی پاسخ بودن آنها نیست بلکه هدف حفظ انسجام نمایندگان و مجمع بوده است و در زمان مورد نیاز نظر مجمع درباره موضوعات مختلف رسانه ای خواهد شد، یادآوری می کنم دوره ریاست مجمع شش ماهه است و رییس دوره هم در حال حاضر آقای حسینی است.

مکاتبه با تولیت آستان قدس رضوی برای حل بحران کمباین سازی
مشکلات صنایع همواره دغدغه هر دو نماینده اراک بوده است. مقدسی درباره آخرین پیگیریهای خود برای رفع مشکلات صنایع بیان کرد:برخی مصوبات نیازمند مجوز برای تامین اعتبار هستند که تمام این موارد از قبیل دو خطه کردن راه آهن مطرح شده اند تا سالیان سال بتوانند اعتبار مورد نیاز را در اختیار داشته باشند. در بحث کارخانجات،تمام واحدهای صنعتی برای ما مهم هستند. نامه ای برای تولیت آستان قدس رضوی درباره شرکت کمباین نوشتم که طی تماس با من در روز چهارشنبه اعلام کردند در حال پیگیری مشکلات این شرکت هستند. در کمباین سازی با تزریق منابع سهامداران شاهد رونق آن خواهیم بود، بنده امیدوارم با کمک آستان قدس رضوی به نتیجه مطلوب برسیم.
وی افزود: بنده و آقای دکتر کریمی پیگیر مسائل کارخانجات هستیم تا تحولی ایجاد شود.در کارخانه آونگان از مسئولین استان انتظار دارم برای برون رفت از وضعیت فعلی، در حالیکه زمانی بیش از ششصد نفر نیرو در این کارخانه وجود داشت و در حال حاضر با ۵۰ نفر نیرو در حال کار است، وقت ویژه ای گذاشته و پیگیر مشکلات آنها باشند. مشکلات این کارخانه با هماهنگی با سایر مسئولین استان حل خواهد شد.

وضعیت سهامدار شرکت هپکو تعیین تکلیف شود
عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان داشت: شرکت هپکو فرآیند قانونی برطرف شدن مشکل سهامدار آن طولانی شده و از این بابت ما از سازمان خصوصی سازی شدیدا گله مند هستیم، سهامدار به تعهدات خود عمل نکرده و سازمان خصوصی سازی باید تکلیف آن را مشخص کند تا مشکلات کارگران آن برطرف شود؛ در غیر اینصورت تذکر لازم را به وزیر مربوطه خواهیم داد. زیبنده نیست بعد از مدتها که سازمان خصوصی سازی پی به عدم عمل به تعهدات سهامدار برده، پیگیر آن نشده و تکلیف آن را مشخص نکرده است.
وی تاکید کرد: از وزیر محترم صنعت و معدن مجدد خواسته شده که اقدام به تزریق وام های مصوب برای کارخانجات استان نظیر آذرآب نمایند. مصوبه ای تیرماه تصویب شده ولی اجرایی نشده و خواستار تسریع در این موارد هستیم. پرداخت سریعتر وجوه به کارخانجات باعث برون رفت از وضعیت کنونی خواهد شد. در کنار این موارد، مسئولین استان قول دادند در خصوص جذب منابع بیشتر تلاش بیشتر ی نمایند، انتظار داریم این روند شتاب بیشتری پیدا کند، خوشبختانه در فضای عمومی وزارت صنعت و معدن اعلام کرده پرداخت وجوه به صنایع در حال انجام است ولی در استان، ما به این قانع نیستیم و انتظار بیشتری داریم.

مصوبات کنونی دولت برای وضعیت کشاورزان خنداب راهگشا نیست
مقدسی به مشکلات کشاورزان خندابی هم اشاره کرد و گفت: در بحث کشمش کشاورزان خنداب مصوباتی برای مشوق های صادراتی داشتیم که بنظر من اصلا راهگشا نیست. قبلا با معاونین رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی صحبت کردیم ولی مصوبه اخیر باید اصلاح و کمکی به کشاورزان شود. اگر ما به باغداران مانند صادرکنندگان مشوق های لازم را بدهیم آنها برای تولید بیشتر رغبت پیدا خواهند کرد.
مقدسی در ادامه در پاسخ به سوال ما درباره تعامل با استاندار در تغییر و تحولات صورت گرفته در حوزه مدیریت استان بیان داشت: تغییر و تحولات در درجه اول وظیفه قانونی دولت است ولی اگر قرار باشد تفکیک قوا لحاظ شود، نمایندگان هم از ابزار نظارتی خود استفاده خواهند کرد و حتی وزیر را در جایی که کم کاری مشاهد شود به استیضاح خواهند کشید. تا الان هم تعامل منطقی بین نمایندگان و دولت وجود داشته و در کنار مسئولیت های هر دو طرف تعامل هم وجود خواهد داشت چرا که تعهد اخلاقی ما تعامل با مسئولین است و به همین جهت نظرات نهایی خود را از طریق مجمع برای مشورت ارائه می دهیم.

اولویت مجمع نمایندگان استفاده از نیروی بومی است
مقدسی افزود: اولویت مجمع نمایندگان استان بطور طبیعی نیروهای بومی است، منتها بدلیل نبود بانک اطلاعاتی از نیروهای توانمند بومی نتوانسته ایم از تمام این نیروها استفاده کنیم که باید در آینده این مشکل برطرف شود. از سویی دیگر محدودیتهای قانونی هم داریم، به عنوان نمونه برای اداره کل ورزش و جوانان استان چندین گزینه وجود داشت که بدلیل اینکه در عین شایستگی استخدام این وزارتخانه نبودند امکان استفاده از آن را نداشتیم. به هر صورت اولویت ما نیروهای بومی است و همان طور که اشاره کردم نظرات نهایی نمایندگان با اجماع در مجمع از طریق رییس اعلام خواهد شد و بقیه اظهار نظرها صحت ندارد.
مقدسی در ادامه به مشکلات دیگر عدم استفاده از نیروهای بومی در مدیریت استان هم اشاره می نماید و می افزاید: در وزارت خانه ها برخی قوانین و سیاست های خاص وجود دارد، نظیر وزارت راه و شهرسازی که سیاست وزارت خانه استفاده از نیروی غیر بومی در کل کشور است برخلاف خواست ما که اصرار ما استفاده از نیروهای بومی در اداره راه و شهرسازی استان است.
مقدسی به تغییرات فرمانداران هم اشاره کرد و گفت: فرماندار کمیجان بازنشسته شدند و در حال حاضر آقای سلیمانی سرپرست هستند. من و دکتر کریمی در خصوص هر گونه تغییری در حوزه مدیریتی اراک از جمله فرماندار، نظرات مشورتی مان را ارائه خواهیم داد.

از عملکرد مدیریت شهری رضایت کامل ندارم
مدیریت شهری همواره بحث جذابی برای هر دو نماینده اراک بوده است چرا که هر دو سابقه مدیریت شهری دارند. مقدسی در ارزیابی خود از شهرداری و شورای شهر بیان داشت: به عقیده من شهردار منتخب شورای شهر و در نهایت مردم است. ما کارهای انجام شده را نادیده نمی گیریم و سپاسگذار هستیم ولی اگر بعنوان یک کارشناس مدیریت شهری از من سوال شود رضایت کامل ندارم.
وی افزود: شهرداری و شورا باید از نیروهای فکری و صاحب نظر بیشتر استفاده کند و اولویت را در اجرای پروژه های شهری لحاظ کنند.
مقدسی به اهمال شهرداری در اجرای پروژه ۵۵ متری هم اشاره کرد و ابراز داشت: امیدوارم بعد از سیزده سال شاهد عملیاتی شدن پروژه ۵۵ متری در اراک باشیم، اخبار خوبی از شهردار در این باره شنیده ایم که امیدواریم این بار عملیاتی شود.

طرح های شهرهای اطراف را الگو قرار دهید، سفر به کشورهای اروپایی پیشکش
نماینده مردم اراک به شورای شهر و شهرداری بار دیگر پیشنهاد داد از فرصت پیش آمده و حضور دو نماینده آشنا به مدیریت شهری در استان استفاده کنند و تاکید کرد: کمتر پیش میاید دو نماینده شهر دارای سابقه مدیریت شهری باشند، بنده و آقای کریمی به شورای شهر پیشنهاد دادیم از این فرصت استفاده کنند و ارتباط و تعامل بیشتری برقرار نمایند، بنده وقتی شهرداری اراک را با قزوین مقایسه می کنم که جمعیت کمتری از اراک دارد متاسف می شوم. خواهش می کنم مسئولین شهری سفر به کشورهای دیگر پیشکش حداقل به شهرهای هم جوار بروند و طرح های بهتری را در شهر اجرا کنند. ما با شرایط ایده آل بسیار فاصله داریم و انتظار شهروندان بسیار بیشتر از این است.
وی در پایان به مصوبات در نظر گرفته شده برای زنان سرپرست خانوار هم اشاره نمود و گفت: در کمیسیون های اجتماعی و فرهنگی وضعیت زنان سرپرست خانوار به عنوان یک دغدغه مورد توجه قرار دارد، پیشنهاداتی ارائه شده و به زودی به صحن خواهد آمد. اگر طرح افزایش مقرری زنان سرپرست خانوار به صحن بیایند یقینا به قانون تبدیل خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.