خانه » پیشنهاد سردبیر » حسن یزدانی طلسم ۱۶ ساله طلا نگرفتن کشتی ایران در المپیک را شکست/طلایی از جنس شجاعت و غیرت

حسن یزدانی طلسم ۱۶ ساله طلا نگرفتن کشتی ایران در المپیک را شکست/طلایی از جنس شجاعت و غیرت

یکشنبه ۳۱ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۷

گروه ورزش-وقایع استان:
حسن یزدانی کشتی‌گیر با تعصب کشورمان با برتری مقابل حریف روسی به نشان خوش‌رنگ طلای المپیک دست یافت.
یزدانی با کسب این مدال طلا موفق شد پس از ۱۶ سال کشتی آزاد ایران را در المپیک صاحب مدال طلا کند. آخرین بار علیرضا دبیر در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی موفق شده بود مدال طلای کشتی آزاد را از آن خود کند.
۲ مدال برنز وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد نیز به جبرییل حسن‌اف از آذربایجان و سونر دمیرتاش از ترکیه رسید.
یزدانی پیش از صعود به فینال در دور نخست استراحت کرد، سپس حریفش از هائیتی را ۱۰ بر صفر مغلوب کرد. وی در ادامه سونر دمیرتاش از ترکیه را با نتیجه ۷ بر صفر شکست داد و به نیمه نهایی رسید. حسن یزدانی در دیدار قبل از فینال نیز موفق شد اوسر بایف از قزاقستان را ۱۰ بر صفر شکست دهد و مقتدرانه به فینال این رقابت‌ها برسد. کل رقابت‌های یزدانی تا قبل از فینال تنها نه دقیقه طول کشید تا انرژی وی برای فینال حفظ شود.
گدویف نیز ابتدا عبدالرحمانف از ازبکستان را ۱۰ بر ۵ برد سپس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل جردن باروز کشتی‌گیر نامدار آمریکایی با حساب ۳ بر ۲ به برتری دست یافت و در نیمه نهایی نیز جبرئیل حسن‌اف از آذربایجان ۵ بر ۴ برد و راهی فینال شد تا منتظر فینالی جذاب و دیدنی باشیم.
نکته قابل توجه در این وزن حذف ناباورانه جردن باروز آمریکایی بود که دو شکست را مقابل حریفانی از روس و ازبکستان متحمل شد. جردن باروز آزادکار وزن ۷۴ کیلوگرم آمریکا و دارنده مدال طلای جهان و المپیک پس از شکست ۵ بر ۴ برابر آنوار گدویف روسی در مرحله یک چهارم نهایی، در رسیدن به مدال برنز نیز ناکام بود.
این کشتی‌گیر آمریکایی در ادامه و در مرحله شانس مجدد با نتیجه سنگین و غیر قابل باور ۱۱ -۱ مقابل عبدالرحمان‌اف از ازبکستان از رسیدن به دیدار رده‌بندی باز ماند و وداع تلخی با المپیک ۲۰۱۶ داشت. پیش از شروع رقابت‌ها باروز منتظر دیدار با حسن یزدانی بود، اما قرعه مسابقات به گونه‌ای رقم خورد که تا فینال این دو کشتی‌گیر با یکدیگر رقابت نکنند. در حالی که همه منتظر رقابت این دو کشتی‌گیر در فینال بودند، باروز مقابل گدویف روس تن به شکست داد و نتوانست به فینال برسد تا فینال مهیج وی با حسن یزدانی شکل نگیرد.
اما آنوار گدویف در قدرت و صلابت از رقیب آمریکایی‌اش چیزی کمتر نداشت و حریف سرسختی برای یزدانی در فینال بود. فینال وزن ۷۴ کیلوگرم، فینال عجیب و قریبی بود و بارها و دقایق زیادی به دلیل بریدگی و خونریزی ابروی گدویف روس متوقف شد. در ۳۰ ثانیه نخست کشتی‌گیر روسیه با یک زیرگیری تکنیکی ۲ امتیاز پیش افتاد و بعد از آن کشتی به دلیل مصدومیت نماینده روس، قطع شد. در ادامه حریف روسی دو امتیاز دیگر به امتیازهای خود افزود و یکبار دیگر کشتی به دلیل خونریزی پیشانی‌اش به مدت ۵ دقیقه قطع شد.
در فاصله یک دقیقه و ۴۸ ثانیه به پایان وقت نخست کشتی دوباره آغاز شد و حسن یزدانی در حالی که پر تحرک نشان می داد یک مرتبه دیگر در فاصله ۴۰ ثانیه به پایان کشتی، این مبارزه به دلیل مصدومیت قبلی گدویف قطع شد و بعد از آغاز مجدد کشتی یزدانی یکبار دیگر در خاک قرار گرفت و در نهایت وقت نخست با نتیجه ۶ بر صفر به پایان رسید تا امیدها برای کسب نشان طلا کم‌رنگتر شود.
اما وقت دوم کاملا در دستان حسن یزدانی بود. وی بسیار دیدنی و بی‌نقص کشتی گرفت و عقب‌افتادگی وقت اول را با غیرت و صلابت جبران کرد. آزاد کار جوان جویباری تیم ملی در وقت دوم با یک زیرگیری بی نقص دو امتیاز گرفت که کشتی یکبار دیگر به دلیل خونریزی پیشانی گدویف قطع شد. بابک شادگان رئیس کمیته پزشکی به رئیس تشک نامناسب بودن شرایط کشتی‌گیر روس را برای ادامه کشتی گزارش داد اما این موضوع پذیرفته نشد. در فاصله یک دقیقه و ۳۰ ثانیه به پایان کشتی، یزدانی با یک زیرگیری به زیبایی چهارمین امتیاز خود را کسب کرد.
یزدانی در لحظات پایانی به آب و آتش زد و با دستانی پرکار و یورش های مثبت خود یکبار دیگر از این روس کشتی بلد دو امتیاز دیگر گرفت و کشتی با نتیجه ۶ بر ۶ به پایان رسید و به دلیل کسب امتیاز آخر دستان یزدانی به عنوان برنده بالا رفت و صاحب مدال طلای المپیک ریو شد. در پایان مسابقه اعتراض‌های مربیان روس نیز بی‌نتیجه ماند.
یزدانی با شجاعت و غیرت این مدال طلا را به دست آورد تا پس از ۱۶ سال طلسم طلا نگرفتن کشتی در المپیک را بشکند. طلایی که بسیار شیرین و دلچسب بود. یزدانی با ۲۲ سال سن عنوان جوان‌ترین طلایی کشورمان نیز شناخته شد.
حسن یزدانی دلاور کشتی آزاد ایران پس از کسب مقام قهرمانی در المپیک ریو، به خبرنگاران گفت: در المپیک همه با آمادگی بالا شرکت می کنند و خدارا شکر توانستم در تمام مسابقات خیلی خوب ظاهر شوم و حریفان را از پیش رو بردارم .حریف روسم در فینال بسیار قدرتمند بود و توانسته بود حریفان قوی را از پیش رو بردارد.
دارنده مدال طلا المپیک ریو، گفت: تازه به ۷۴ کیلوگرم آمدم و با هیچ کدام از حریفانم تا حالا کشتی نگرفته بودم به همین دلیل با شرایط آنها آشنایی کامل را نداشتم.
وی در خصوص عملکرد ضعیف داوران، اظهار کرد: متاسفانه در اتحادیه جهانی کشتی نماینده نداریم و به همین دلیل داوری ها به ضرر ما می شود و امیدوارم هرچه سریعتر صاحب کرسی شویم.
وی در رابطه با مصدومیتهای حریف روس در دیدار فینال، تصریح کرد: حریف روس هر بار الکی خود را مصدوم می کرد تا استراحت کند.
یزدانی،گفت:خدارا شاکرم که در آخرین لحظات قهرمان شدم اما به هرحال حرکات کشتی گیر روس کمی مرا عصبی کرده بود. رسول خادم از من خواستم عصبی نشوم و این کمک کرد تا به مقام قهرمانی برسم.
وی در رابطه با اینکه نتوانست با باروز کشتی بگیرد، اظهار کرد: قسمت نشد با باروز کشتی بگیرم اما درفینال کسی که او را برده بود را شکست دادم.
دارنده مدال طلای المپیک ریو، افزود: دو سال است برای مدال طلا المپیک تلاش می کنم و خوشحالم بعد از ۱۶ سال به این مهم رسیدم. دعای خیر مردم عزیز کشوم دلیل این مدال بود و آن را تقدیم به همه مردم می کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.