خانه » پیشنهاد سردبیر » حال و روز خراب پایتخت صنعتی و افزایش شیب اعتراضات کارگری/چرخ دنده های خرد شده صنعت

حال و روز خراب پایتخت صنعتی و افزایش شیب اعتراضات کارگری/چرخ دنده های خرد شده صنعت

گروه اجتماعی- هورا نورمحمدی
پایتخت صنعتی کشور که روزی مامن واحدهای صنعتی بود و سرچشمه امید و محور تولید اینروزها حال و روز خرابی دارد و تحریم های بین المللی، افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی، بوروکراسی اداری، کمبود نقدینگی، رکود در بازار، بی تدبیری در راه اندازی برخی صنایع در مناطق فاقد زیرساخت های لازم یا صدور مجوزهای بی رویه برای بخش صنعت و عدم همکاری سازمان های بیمه گر و … بخش تولید وصنعت استان مرکزی را دستخوش تغییرات تا مرز ورشکستگی نموده است تا جایی که در حال حاضر ۳ هزار واحد این قطب صنعتی کشور با خطر تعطیلی مواجه هستند، و بنا به گفته کارشناسان امر تنها ۴۰ درصد از شرفیت واحدهای صنعتی استان فعال است و ۶۰ظرفیت غیر فعال نیازمند تدبیر ویژه برای فعالیت است.
و به طور خلاصه صنایع استان وضعیت ناخوشی دارند و واحدهای صنعتی مستقر در این دیار در حالی روزهای پاییزی را سپری می کنند که سالهاست با طوفان و بحران هم نفس بوده و هم نفسی نیافته اند و اکنون زوزه های طوفانهای بحرانی در گوشه گوشه کارگاه های کوچک و بزرگ شان به گوش می رسد .
طوفان بحرانی برخی از واحدهای صنعتی استان این روزها انگار فقط زورش به کارگران رسیده و بسیاری از کارگران را با خود برده است به طوری که تعداد زیادی از واحدهای صنعتی بحران زده به دلیل مشکل نقدینگی حقوق کارگران را پرداخت نکرده‌ و یا مجبور به تعدیل گسترده نیروها شده‌اند.
موج اعتراض های کارگران کمباین
برگزاری ۱۰ روز تجمع اعتراضی روزهای شهریوری کارگران شرکت کمباین سازی اراک به دنبال اخراج تعداد زیادی از کارگران شرکت، بیانگر سر باز کردن زخم کهنه واحدهای صنعتی و هشدار و زنگ خطری به منظور ضرورت نجات صنایع تولیدی است.
اگر چه کارگران شرکت کمباین سازی اراک در اجتماعات اعتراضی خود غیر بومی بودن مدیرعامل و سهامداران شرکت را از دلایل اخراج کارگران عنوان کرده اند و شاید اغلب مشکلات امروز این کارخانه به دلیل خصوصی سازی بوده باشد ولی حفظ اشتغال و فعال کردن ظرفیت نیمه فعال و تعطیل واحدهای صنعتی می بایست به عنوان یکی از الزامات مورد توجه قرار گیرد.
اعتراض کارگران آونگان به تعویق ۱۱ ماهه حقوق
اما با توجه به اینکه رکود، کمبود نقدینگی ، سود بالای تسهیلات و نبود سرمایه در گردش مشکل همه واحدهای تولیدی در کشور و بالطبع آن استان است در روزهایی که مسئولین و مدیران استان به دنبال راهکاری برای ارایه تسهیلات و رفع مشکل واحد کمباین سازی هستند، جمعی از کارگران آونگان که راه چاره مشکل خود را در اعتراض و تجمع در جلو استانداری دیده بودند، صبح روز سه شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن ۱۱ ماه حقوق و معوقات خود با بنری در جلوی استانداری تجمع کردند.
به دنبال افزایش این اعتراض ها و مشکلات بخش صنعت استان، معاون سیاسی و امنیتی و رئیس شورای اطلاع رسانی استانداری مرکزی از بررسی چالشهای واحدهای صنعتی استان مرکزی از جمله هپکو و واگن پارس با حضور معاون وزیرکشور خبر داد.

پر کردن ظرفیت های خالی صنعت نسخه پیشنهادی استاندار در شرایط پساتحریم
استاندار مرکزی نیز در باره مشکلات و حال روز ناخوش صنایع استان در جلسه شورای اداری و حضور رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت حال واحدهای صنعتی استان نسخه پیشنهادی در این شرایط پسا تحریم را پر کردن ظرفیت های خالی صنعت استان عنوان کرد و پرکردن ظرفیتهای خالی را تکلیف جدی برای رفع مشکل صنایع و کاهش بیکاری برشمرد.
محمود زمانی قمی با اشاره به اینکه استان مرکزی آماده می‌شود به فوری‌ترین مسائل جامعه که اشتغال، اقتصاد و معیشت است، بپردازد تصریح کرد: شرایط موجود شرایطی است که باید برای عبور از معضل بیکاری تصمیمات جدی اتخاذ شود، اختیارات کنونی کفاف غلبه بر مشکلات پیش رو را نمی‌دهد، باید اختیارات ویژه‌ای برای مدیران استانی به ویژه مدیران ارشد استانی در نظر گرفته شود.
ضعف مدیریتی یکی از دلایل بحران صنعت
بنا به نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در بررسی بحران صنعت قبل از واکاوی دخالت‌های دولت و قوانین نامتناسب جاری کشور ، باید در ضعف مدیریت این بخش بررسی شود، که با نگاهی به عملکرد برخی مدیران این حوزه می توان به خوبی این ضعف مدیریتی را مشاهده کرد و برخی تعطیلی ها و تعدیل ها بیانگر ضعف مدیران نالایق است.
با توجه به اینکه اغلب واحد های تولیدی استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده و جزو صنایع کوچک و متوسط هستند، بنابراین در برابر تصمیمات اقتصادی به شدت آسیب پذیر می باشند و هر تصمیم مثبت تاثیر گسترده و هر تصمیم غیرکارشناسی لطمات وسیع بر حوزه صنعت استان وارد می کند.
قفلهای بسته منظر شاه کلید
اگر چه مشکلات اقتصادی در اثر تحریم های ظالمانه و بعضا سوء مدیریت در سال های پایانی دولت دهم بستری را برای یکی از وعده های انتخاباتی دولت یازدهم با عنوان رونق اقتصاد و فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل کشور فراهم کرد ولی اکنون در حالی که دو سال از روی کارآمد دولت یازدهم میگذرد، تعداد واحد های تعطیل و نیمه تعطیل در استان به شدت افزایش یافته و روند نگران کننده تعطیلی واحد های صنعتی و تولیدی ادامه دارد و دولت نتوانسته وضعیت قرمز صنایع را تغییر دهد.
و با وجود اینکه شتاب بخشی برای سوق دادن سرمایه ها در مسیر توسعه اقتصادی و گسترش صنایع کوچک از سوی دولت مورد توجه جدی قرار گرفته اما فعالان و صنعتگران این حوزه در استان مرکزی با چالش هایی مواجه اند که رفع نواقص موجود در ارایه تسهیلات بانکی و افزایش سرمایه در گردش از جمله مهمترین مطالبات آنان است که امید میرود دولت تدبیر امید برای حل بحران در پایتخت صنعتی کشور در کنار توجه ویژه ای که به سرمایه گذاران خارجی دارد نگاهی اندک به سرمایه گذاران داخلی که ثمره عمرشان راکد و تعطیل مانده داشته باشد و در اولین گام برنامه سفر به استان را برنامه ریزی و با بررسی مشکلات برخی صنایع استان گام اساسی برداشته و با تدبیر و تصمیم های کارشناسی قفلهای بسته کارگاه ها و کارخانجات تولیدی استان را باز کند.

شماره ۳۱۰  تاریخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.