خانه » پیشنهاد سردبیر » حذف مدیران شایسته بومی در سایه منافع حزبی/تنها ایـرادشان سیاسی نبودنشان است

حذف مدیران شایسته بومی در سایه منافع حزبی/تنها ایـرادشان سیاسی نبودنشان است

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی:
بسیاری اوقات، در محافل مختلف، واژه مدیران اتوبوسی را شنیده ایم، مدیرانی که پس از انتصاب مدیری در استان و ایالتی، بدون بلیط در ایستگاه مدیریت پیاده می شوند و صاحب منصب و کرسی می شوند. مدیرانی که اغلب بر پایه مهر ورزی مدیر بالاتر مسافر این اتوبوس که مدیر بالاترش نیز به همین ترتیب مسافر یک اتوبوس بالاتر از خود است، می شوند و در نهایت با عملکردی آزمون و خطا گونه با تجربه ای جدید به مقصد جدید سفر می کنند و عایده ای آنچنانی هم ندارند.
مدیرانی که شاید اغلبشان چندان پیرو اصول و تعاریف آکادمیک مدیریت گزینش نشده و مدیریت آنها از نوع انتخاب استراتژی موج سواری، تغییر رنگ و اندکی آویزان است. عمده مزیت این عده مدیر شاید هوشیاری در تغییر رنگ و جناح سیاسی قبل از هر انتخابات است که برایشان پله هایی از صعود را ساخته است و در عوض شهرها و دیارها را با چالش هایی روبرو کرده است. چالش هایی که اغلب در بحث بومی و غیربومی بودن مدیران است.
در استان عالم پرور مرکزی نیز سالهای سال است که فعالان اجتماعی ، سیاسی و … متفق القول بر بکارگیری نیروها و مدیران بومی تاکید دارند ولی متاسفانه اغلب با وجود مدیران موفق و باسابقه در استان همچنان مدیران غیر بومی به آنها ترجیح داده می شوند و مدیران بومی در رخت خانه نشینی فقط نظاره گراوضاع و احوال این دیارند و تصمیم مدیران برای انتصاب این مدیران سفری که گاه با قطار، گاه با اتوبوس و اکنون با آژانس به استان می آیند، سالهاست که این استان عالم پرور را به آزمایشگاهی برای آزمون و خطای مدیران رده پایین از شهرهایی دیگر، تبدیل کرده است.
استفاده از مدیران بومی مطالبه همیشگی مردم
مردم استان مرکزی نیز همواره بر اساس تجربه های موفق استانداران، فرمانداران و مدیران بومی به شدت خواهان نیروهای بومی هستند و استفاده از ظرفیت مدیران بومی از اصلی ترین مطالباتشان از دولتها و مدیران ارشد بوده است که نگاهی به گذشته و موفقیت مدیران بومی، خود بیانگر حقانیت این خواسته مردم است و عدم استفاده از نیروهای غیربومی باعث می شود که حس مثبتی در مردم ایجاد شود.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب استاندار بومی، آرزوی دیرین مردم این استان تحقق شیرینی داشت و برای اندک زمانی اتوبوس مدیران غیر بومی در میان راه باز ماندکه این خود شیرینی بی نظیری از جنس ایجاد فرصت برای مدیران بومی را برای مردم استان بدنبال داشت و انتصاب مدیران بومی شتاب خوبی گرفت
توفیق دولت در انتخابات در گرو استفاده از مدیران بومی
ولی متاسفانه با باند بازی و جناحی شدن انتصابها و افزایش مخالفان مدیران بومی و افزایش تعداد مدیران غیر بومی کام مردم استان برای محرومیت از داشتن مدیری از جنس خودشان تلخ شد و مدیرانی که قرار بود اتوبوسی و به قول امروزی ها یهویی بیایند و در راه مانده بودند، اکنون با حذف مدیران بومی تک تک، سر و کله شان پیدا شده و گویی با آژانس خود را از میان راه به استان می رسانند.
که این حذف مدیران بومی، مخالف خواست مردم و ناخوشایند فعالان اجتماعی ، سیاسی و… شهر است و همچنان مردم امید دارند، مدیران ارشد و مسئولین دولت یازدهم با بکارگیری مدیران بومی پایبندی خودرابه آرمانها وشعارهای انتخاباتی خود یکبار دیگر نشان دهند، چرا که توفیق جریان همسو با دولت در انتخابات پیش رو، تا حد زیادی در گرو استفاده از مدیران بومی است.
و اگر میزان سخاوت در سپردن امور به مردم استان بیشتر شود وضعیت سیاسی نیز بهتر شده چون اعتقاد به دموکراسی و تصدی مردم بر امور خود در دولت‌ها نسبت مستقیمی با توفیقات سیاسی و بهبود وضعیت دارد و بهانه کمبود نیروهای بومی همسو با دولت اعتدال اصلا بهانه خوبی برای دولت نبوده و چرا که دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید رای چشمگیری را داشته است که کمبود نیروی بومی همسو با دولت توجیح خوبی نیست.
بومی گزینی اولویت انتخاب مدیران
بر اساس نظر کارشناسان حوزه مدیریت، مدیران سرمایه های راهبردی هر سازمان به شمار می آیند و برای انتخاب مدیر شایسته باید انتخاب مدیران براساس اصول حاکم بر شایسته سالاری انجام شود و افراد برای احراز پست های مدیریت حرفه ای باید از مسیر ارتقای شغلی عبور کنند .
برخی از صاحبنظران معتقدند برای انتخاب، انتصاب و تغییر مدیران برای تصدی یک پست مدیریتی کلان درسطح استان، علاوه بر دو معیار تعهد وتخصص می بایست بومی گزینی نیزبه عنوان مهمترین اولویت وارجحیت های انتخاب مدیران مد نظر قرار گیرد چرا که مدیران بومی بدون فرصت سوزی وآزمون وخطا می توانند از انباشت تجربه خود ازنخستین روزآغاز فعالیت باتوجه به شناختی که ازفرهنگ، آداب، عقاید و جغرافیای منطقه و… دارند،کارخود راباقوت وقدرت شروع نمایند واز اتخاذتصمیمات نادانسته وتنش زا اجتناب کرده واین باعث می شودکه آسیبهای مدیریتی رابه حداقل ممکن کاهش دهد.
جناح بازی مانع پیشرفت
طی سالهای اخیر علاوه بر نقش روابط در تعیین مدیران، رقابتهای سیاسی نیز در انتخاب مدیران نقش تعیین کننده داشته و هر گروه و حزبی سعی کرده یکی از اعضای خود را برای مدیریت در نظر بگیرد، که این امر نیز مشکلاتی را برای بخشهای فرهنگی، اقتصادی و عمرانی ایجاد کرده چرا که مدیر سیاسی شناختی به حوزه عمران، اقتصاد و فرهنگ ندارد و انتصابش در این حوزه ها به دلیل آشنا نبودن ضربه هایی را به این بخش ها می زند، و حتی گاهی مدیران ضعیف تنها به دلیل برخی رقابتهای سیاسی و تعصب های گروهی روی کار می آیند که نتایج عملکرد ضعیف و غیر اصولی آنان سالها نیازمند ترمیم و جبران است.
این تعصبات و جناح بازی ها و به دنبال منافع حرکت کردن برخی احزاب کوچک و بزرگ اکثرا باعث ایجاد فرصت سوزی هایی در حیطه مدیریتی شده و مدیرانی که با مهرورزی و حمایت احزاب روی کار می آیند، پس ازصرف وقت وهزینه ی مردم، با اندوختن کوله باری ازتجربه استان راترک کرده و تجربه های خود را به استانهای دیگر می برند و تنها ثمر این کشمکش های سیاسی انباشت تجربه مدیران بومی است.
ضرورت برچیده شدن بساط مدیران اتوبوسی
اما نکته قابل توجه و ضرورت امروز جامعه بهره گرفتن از تجربیات، ناکامی ها و اشتباهات گذشته و استفاده بهینه از مدیران بومی و برچیدن بساط مدیران مقطعی یا اتوبوسی و بلای مدیران غیر متخصص و سفارشی است.
چرا که استان مرکزی که مهد پرورش نخبگان است واغلب نخبگان کشوری در بخشهای مختلف سیاسی، دینی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی در این استان پرورش یافته و فرزندان برومند آن در خارج از استان مدیرانی توانمند و جسوری هستند و آوازه ی آنها ملی است، می بایست از نیروهای بومی خود در استان بهترین استفاده را کند تا با دیدن سکانداری یک مدیر از جنس مردم، احساس آرامش به مردم و احساس امید به جوانان و دانش آموختگان استان برگردد و جامعه از حالت سکون خارج شده و نخبه پروری در آن رواج پیدا کند.

شماره ۳۱۰    تاریخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۱

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.