خانه » پیشنهاد سردبیر » جان پناه های امن

جان پناه های امن

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹  شماره ۱۳۵۴

بررسی وضعیت بازگشایی گرمخانه ها در وضعیت شیوع ویروس کرونایی اراک در گفتگوی وقایع استان با فرمانداراراک، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی و معاون خدمات شهری شهرداری اراک

جان پناه های امن

هستی امیدیانی

گرمخانه واژه ای بود که سابقا برای مددسرا ها استفاده می شد، مکان هایی که با شروع فصل سرما با توجه به اقلیم هر شهر، شروع به فعالیت می کنند تا پناهگاه و وعده ای غذای گرم برای افراد بی‌ خانمان و کارتن خواب،  با هزینه های دولتی یا گروه های اجتماعی، فراهم آورند. با افزایش قیمت مسکن ونظر به مشکلات اقتصادی و معیشتی، انتظار می رود دامنه اقشاری که نیاز به مراجعه به این مراکز را دارند گسترده تر شده باشد که این موضوع حمایت از این اقشار را از سوی ارگان های مربوطه به منظور جلوگیری از بروز آسیب های بیشتر می طلبد .

امسال با تداوم وضعیت کرونا گویا از سوی مسولان مربوطه چه رویکردهای جدیدی در خصوص این بازگشایی ها اتخاذ شده تا خطرات موجود برای مراجعین را به حداقل برساند چرا که در صورت فراهم نیامدن امکانات لازم برای برقراری پروتکل های بهداشتی، این اقدام نه تنها کمک کننده نخواهد بود بلکه تاثیرات سو در جامعه را به دنبال خواهد داشت؛ درهمین خصوص وقایع استان گفتگویی با حسین بختیاری فرمانداراراک، محمد عسگری معاون خدمات شهری شهرداری اراک و زهرا امینی مدیر کل بهزیستی استان مرکزی داشته که مشروح این گفتگو را در ذیل می خوانید.

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: وظیفه اداره کل بهزیستی استان ارجاع به گرمخانه می باشد و مسئولیت گرمخانه با شهرداری  است، اما ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی از قبیل معاینه ودر صورت نیاز بستری مراجعین صورت خواهد گرفت به همین منظور پیگیری، خرید واستقرار دستگاه تب سنجی ویژه بیماران مراجعه کننده به شلتر، لوازم گند زدایی، ضدعفونی کردن مرکز و… انجام شده است همچنین رعایت فاصله گذاری بین فردی  و همچنین رعایت فاصله گذاری  تخت ها در خوابگاه مقیمان واستفاده از ماسک و مواد ضد عفونی در مراکز نیز صورت می گیرد.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا کلیه مراکز سرپناه تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان با رعایت پروتکل های بهداشتی فعال بوده اند که با توجه به تعطیلی برخی از مراکز ماده ۱۵ درسه ماهه اول سال ۹۹ آمار پذیرش مراجعین به شلتر ها در برخی از ماه ها افزایش داشته است.

زهرا امینی تصریح کرد: در حال حاضرظرفیت سرپناه بانوان در اراک ۳۰ نفر و مردان هم ۳۰ نفراست همچنین شلترمردان در ساوه ۳۰ نفرمی باشد که با میانگین سنی ۴۵ تا ۵۵ سال می باشند.

محمد عسگری معاون خدمات شهری شهرداری نیز در خصوص بازگشایی گرمخانه ها در گفتگو با وقایع گفت: درپاسخ به این سوال که باز شدن گرمخانه ها خبر خوبی هست یا  نه  باید بگویم؛ شهرداری اصراری به بازگشایی گرمخانه ها ندارد، هرچند بنظر ما هم یکی از الزامات شهر، مخصوصا در این فصول، وجود مددسرا ها است. حتی ما پیشنهادات و برنامه هایی داشتیم برای استفاده از زیر پل ها به عنوان فضای مکث، به عنوان گرم خانه موقت، برای استفاده نیازمندان به این امر. هرساله در ماه های آبان و آذر بازگشایی گرمخانه صورت می گرفت چرا که  این یکی از دغدغه های شهرداری بوده و سال های گذشته هم برای فراهم آوری بستر آن تلاش کردیم.

عسگری خاطر نشان کرد: اما با توجه به شرایط جدید کرونایی، به نظرما بسته بودن گرم خانه ها بهتر خواهد بود چرا که کنترلی روی افراد کارتون خواب و یا  بی خانمان نبوده و زمان مراجعه اطلاعی نداریم  این افراد کجا و با چه کسانی در ارتباط بوده اند. و این بنظر احتمال  شیوع کرونا را افزایش  می دهد و ممکن است خطر ابتلا به کرونا این افراد را بیشتر تهدید کند. وی افزود: اما شهرداری تابع تصمیمات  فرمانداری و استانداری است، چون گروهی از مراجعین ما جز این اقشار نیستند؛ جوان، شاغل و یا از مهاجرینی هستند که فقط برای محل خواب به ما مراجعه می کنند. که اتفاقا این دسته از افراد، در سال های گذشته از مراجعین ثابت ما بوده اند.

وی تصریح کرد: اکثر اقشاری که گرمخانه برای آن ها تدارک دیده شده شب ها بخاطر اعتیاد و قوانین گرمخانه در این خصوص، به دلیل  ترس از شناسایی و یا حتی منظم بودن زمان ورود و خروج مقرر شده، به گرمخانه مراجعه نمی کنند.

معاون خدمات شهری شهردار اظهار کرد: به محض ابلاغ بازگشایی گرمخانه ها، شهرداری متقابلا اعلام کرد با فراهم کردن دو مساله حداقلی که هر سال  مطرح بوده است، مانعی وجود نخواهد داشت. این دو مساله شامل، پیش بینی یک پزشک یا پرستاراز طرف سازمان بهزیستی مطابق آیین نامه است و حضور نیرو انتظامی در محل برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی.

وی افزود: اگر بازگشایی بدون موارد مذکورصورت بگیرد شهرداری نمی تواند تبعات آن را بپذیرد. چراکه در صورت وقوع  اتفاقاتی مثل سرقت و یا درگیری با احتمال خطرات جانی، نگهبان مددسرا به علت آنکه از اختیارات او خارج است نمی تواند در درگیری ها  ورود کند. به همین منظور حضور نیرو های انتظامی در محل الزامیست.

عسگری در ادامه خاطر نشان کرد: امادگی پذیرش تا ظرفیت موجود رو خواهیم داشت. اما هیچ وقت تا سقف ظرفیت پذیرش نداشته ایم؛ تعداد مراجعین، طبق تجربه سال های گذشته حدودا ۱۰ تا ۱۲ نفر بوده است  و پس از شیوع کرونا و تعطیلی گرم خانه ها با توجه به گرانی مسکن و دیگر عوامل اطلاعی نداریم این تعداد افزایش داشته یا کاهش.

وی افزود: آمار دقیقی بابت تعداد افراد فاقد سرپناه  در اراک، در دست نیست و اگر اماری منتشر شود از نظر ما درست نخواهد بود، چون مرجعی برای شناسایی و تهیه امار در این خصوص وجود ندارد. اما در خصوص زباله گردهایی که اوایل سال  توسط شهرداری  شناسایی شد، چیزی حدود ۲۰۰ – ۲۳۰ نفر بود که  الان به  بالای ۶۰۰ نفر رسیده. که بخشی از این افراد ممکن است نیاز داشته باشند به  مددسراها مراجعه کنند ولی به خاطر باری که به همراه دارند مراجعه نمی کنند، چون  نمی توانند بار حاصل از تفکیک زباله های خود را رها کنند.

عسگری ادامه داد: شهرداری  هم نمی تواند هیچ باری از این افراد تحویل بگیرد. زیرا زباله جزو اموال شهرداری محسوب شده و خرید و فروش آن جرم تلقی می گردد و در نتیجه از نظر ما خرید و فروش آن مثل خرید و فروش اموال دزدی است . شهرداری حتی میتواند این افراد را تحت پیگرد قانونی قرار بدهد ولی به دلایل و مسایل اجتماعی که وجود دارد تا کنون به این قضیه ورود نکرده ایم یا  زباله گردی را دستگیر و تحویل مراجع قضایی داده شود. چرا که برای افراد زیادی محل تامین معیشت خانواده هایشان است.  اما همچنان زباله را از زباله گرد تحویل یا خریداری نخواهیم کرد.  مقصد جمع آوری های این افراد در نهایت فروش  به ضایعاتی ها است.

وی در پایان بیان داشت:  با تمام این تفاسیر و اصرار مجدد بر لزوم  همکاری دستگاه انتظامی و حضور پزشک در محل،  باز هم شهرداری، در صورت  صدور دستوری اداری از جانب  فرمانداری، بازگشایی ها را انجام خواهد داد. هرچند تبعات آن بدون فراهم اوری این موارد،  به احتمال زیاد گریبانگیر اجتماع خواهد شد.

حسین  بختیاری فرماندار اراک نیز گفت: ما همواره در پنج ماهه پایانی سال که هوا در اراک سرد هست بازگشایی مددسرا ها را در دستور کار خود داشته ایم. صرف نظر از علت، ما افراد را هدایت می کردیم به سمت مددسرا ها. که  مراجعه  افراد  با گرم تر شدن هوا به مرور کمتر می شود و خب طبیعتا با نبود متقاضی  مددسرا ها بسته می شود  تا اواخر  آبان ماه سال بعد.

وی بیان داشت که امسال غیر از بحث بهداشت عمومی، ما باید موارد بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کرونا را هم کنترل کنیم. که با نظارت بهداشت حتما انجام خواهد شد و پروتکل ها به مسولین اجرایی در مددسرا ، حتما ابلاغ و آموزش داده خواهد شد که موظف  به رعایت آن هستند و تمامی پروتکل هایی که در محل ها و اماکن عمومی و جمعی  الزامیست در این مکان ها هم رعایت خواهد شد. افرادی که وارد می شوند بایستی حتما دوش بگیرند و تعویض لباس صورت بگیرد و بهداشت  پتو و تخت ها هم مطرح هست.

بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا در مددسرا ها مواردی وجود دارد که  نیاز به رسیدگی  داشته باشد  گفت: در بازدید های به عمل آمده توسط فرمانداری، مواردی شناسایی و مشاهده شد که واقعا نیاز به ساماندهی دارند.

وی افزود:  فعلا دو شلتر برای بانوان و آقایان وجود دارد در کوی امام علی  و ایت الله غفاری که هنوز ظرفیت برای پذیرش دارند در حالی که افراد مراجعه نمی کنند لذا ما در تلاشیم که این افراد را برای مراجعه به مددسرا ها تشویق و هدایت کنیم. بعنوان مثال  مددسرا زنانه به علت آنکه استقبالی از آن صورت نگرفته است فعلا در اختیار موسسه خیریه ای برای کمک به سرپرستی و نگهداری از کودکان کار؛ بنام مرکز آرامش کودکان آفتاب  قرار گرفته است. اما در جلسه هفته آینده با مسئولین شهرداری، بهزیستی، شورای شهر در نظر داریم  مکان جدیدی برای بانوان یا کودکان کار تخصیص بدهیم.

بختیاری  تصریح کرد: نزدیک ترین کلانتری در محل، پوشش انتظامی را در این خصوص انجام خواهد  داد. ولی چون  تعداد مراجعین محدود هست، برای استقرار دائم پزشک در اختیار مددسرا ها قرار نمی دهند. اما بهداشت به این مراکز سر خواهد زد طبق برنامه . شهرداری هم وعده غذای گرمی رو توزیع می کند. شهرداری، استانداری،  بهزیستی و بهداشت همواره همراه و همکار بوده اند در این مسیر. ولی باز هم با این تلاش ها استقبال کمی از این مراکز هست. ما پیگیر هستیم و دوست داریم مراجعان افزایش پیدا کنند. حتی ما در تلاشیم به منظور تشویق  افرادی که به جمع آوری زباله اشتغال دارند محلی را برای تحویل بار این افراد پیش بینی کنیم، تا با خیال آسوده به مددسراها  مراجعه کنند. ما باید به فکر تمام افراد مراجعه کننده باشیم؛ از کارگرانی که محل خوابشان تا کنون در ساختمانی که کار می کردند بوده است، تا زباله گردها و بی خانمانان. تا همه بتوانند فصل سرما را پشت سر بگذارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.