خانه » پیشنهاد سردبیر » تکلیف ما چیست؟

تکلیف ما چیست؟

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸   شماره ۱۲۰۲

کارگران هپکو از وعده های بی سرانجام مسئولان، مدیران سیاسی و واگذاری های غیر اصولی خسته شده اند

تکلیف ما چیست؟

افسون نباتی

در روزهای گذشته بار دیگر کارگران هپکو نسبت به عدم تحقق وعده های مسئولان در مقابل استانداری مرکزی دست به تجمع زدند. کارگران علیرغم اعتراض به عدم پرداخت حقوق آبان و آذرماه، با در دست داشتن دست نوشته هایی با مضمون «مدیر تولید؛ آری، مدیر سیاسی؛ خیر/ واگذاری اصولی؛ آری، واگذاری سیاسی؛ خیر و…» اعتراض خود نسبت به نوع نگاه سیاسی مسئولان به هپکو و فعل و انفعالات حول واگذاری آن را اعلام کردند.
۱۸ آذرماه سال جاری بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به مسئله هپکو ورود پیدا کرد و با تشکیل جلسه با حضور مسئولان استانی و چند تن از وزیران وعده های جدیدی برای بهبود شرایط هپکو به صورت مصوبه مطرح شد. تعیین تکلیف سهام هپکو ظرف ده روز یکی از اصلی ترین مصوبات این جلسه بوده است.
روز دوشنبه ۲۵ آذرماه تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی کار هپکو برای پیگیری مصوبات جلسه مذکور به سازمان خصوصی سازی مراجعه کردند که پس از کش و قوسی دو روزه در دیدار با رییس سازمان وعده هایی چون پرداخت حقوق آبان ماه تا ۳۰ آذر و پرداخت حقوق آذرماه تا ۱۵ دی را دریافت کردند.
ابتدای دی ماه نیز وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد خرید ۳۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری با شرکت هپکو در راستای حمایت از تولید داخلی خبر داد.
هپکو دیگر نیازمند مسکن و آرامبخش مقطعی نیست، بلکه هپکو دارویی می خواهد کارگشا، چاره ساز و دایمی تا حال آن بهبود یابد و همچون سالیان نه چندان دور صدای تولیدات هپکو در شهر و کشور بپیچد.
رییس شورای اسلامی کار هپکو درباره تجمع اخیر کارگران هپکو مقابل استانداری به ایسنا گفت: مهمترین مطالبه و دلیل تجمع کارگران هپکو تعیین تکلیف مصوبات جلسه دو هفته پیش پیرامون وضعیت هپکو با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سه وزیر صمت، کار و راه و شهرسازی، مدیران بانک‌ها و رییس سازمان خصوصی سازی است. در این جلسه وعده دو هفته‌ای برای تعیین تکلیف سهامداری شرکت و تامین اعتبار ۳۶۰ دستگاه ماشین‌آلات از طریق وزارت راه و شهرسازی داده شد که امروز پایان دو هفته است و هیچ یک از وعده‌ها عملیاتی نشده است.
ابوذر جعفری تصریح کرد: در حال حاضر کارگران دو ماه حقوق معوقه(آبانماه و آذرماه) دارند و با ارتباطی که با سازمان خصوصی‌سازی گرفته شد، مشخص شد که هیچ برنامه‌ای برای پرداخت حقوق کارگران ندارند ولی همچنان بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی و بحران در شرکت، کارگران را به آرامش دعوت می‌کنند.
وی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی در جلسه‌ای که با شورای کار هپکو در هفته گذشته داشت، قول شنبه ۳۰ آذرماه را برای پرداخت حقوق کارگران داد که عملیاتی نشد، گفت: در حال حاضر روغنی در جایگاه مدیریت عامل هلدینگ هپکو و غلامی و زندی اعضای هیات مدیره هپکو اراک هستند و باید دید که وعده‌های داده شده به کجا می‌رسد و چه نتیجه‌ای خواهد داشت.
یکی از کارگران شرکت هپکو نیز به خبرنگار روزنامه وقایع گفت: در این مدت ۳ یا ۴ ماهه اخیر ما کارگران با قطعاتی که از قبل در انبارهای شرکت موجود بود ۱۰ دستگاه غلتک را تولید کرده و به وظیفه ذاتی خود که کار و تولید است پرداختیم؛ اما متاسفانه در این مدت از برج ۸ تاکنون مدیران شرکت نتوانسته اند این ۱۰ دستگاه غلتک را به فروش برسانند.
یکی دیگر از کارگران ابراز کرد: اگر مدیران شرکت از فروش این چند دستگاه ناتوان نبودند الان با آورده فروش آنها، حداقل ۹ میلیارد تومان درست مطابق حقوق معوقه دو ماهه کارگران عاید شرکت شده بود و امروز دیگر خبری از اعتصاب نبود.
وی افزود: مدیران شرکت وقتی خودشان هنوز بلاتکلیف هستند چطور می توانیم از آنها انتظار تعیین تکلیف تولید و کار کارگر را داشته باشیم؛ لذا با اعتصاب مسالمت آمیز مقابل استانداری حرفمان را به گوش مسئولان در کمال آرامش رساندیم و انتظار می رود مسئولان فکری برای رفع این مشکلات داشته باشند.
یکی دیگر از کارگران هپکو با اشاره به اینکه دو ماه است حقوقی کارگران دریافت نکرده اند، گفت: تقریبا سه ماه تا پایان سال باقی مانده و با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان ما علی رغم اینکه تولید داشته ایم و به وظیفه خود عمل کرده ایم هنوز حقوقی دریافت نکرده ایم، تکلیف ما و خانواده هایمان چیست و واقعا مسئولان خودشان را لحظه ای جای کارگر بگذارند آیا واقعا می شود بدون پول حتی یک هفته هم زندگی کرد!؟
در ادامه ابوالفضل رنجبر نایب رییس شورای کارگری شرکت هپکو نیز به خبرنگار وقایع استان بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی قول داد که شنبه حقوق واریز می‌شود اما این قول اجرایی نشد و امروز مطالبه اصلی ما حقوق و سپس وضعیت مدیریتی شرکت است.
وی افزود: وقتی کارگران برای مطالبه حقوق معوقشان با مدیران شرکت صحبت می کنند پاسخ آنها این است که حقوق‌تان را از سازمان خصوصی سازی مطالبه و دریافت کنید و با توجه به این موارد واقعا چه کسی پاسخگوی مشکلات کارگری است؟
رنجبر اظهار کرد: در تاریخ ۹۸/۸/۱۸ آقای روغنی گفتند تمام قراردادهای شرکت هپکو در حد کاغذ است و هیچ قراردادی برای آن نهایی نشده است و امروز هم ما استنباطمان بر این است که هیچ قراردادی برای شرکت هپکو نهایی نشده است.
وی گفت: گلایه اصلی ما این است که چرا هیچ‌کدام از وعده‌های مسئولان عملیاتی نمی‌شود. در جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس جمهور موضوعاتی چون تعیین تکلیف سهام شرکت طی دو هفته مصوب شد، اما تاکنون روی اجرا به خود ندیده است.
وی بیان کرد: سوال ما از مجموعه استان این است که چرا مدیری که از نظر سازمان خصوصی‌سازی مورد تایید نیست، دو شغله است و بدهکاری مالیاتی دارد برای این شرکت معرفی شده است. این شخص حدود ۴ ماه است که به عنوان مدیرعامل هلدینگ هپکو انتخاب شده، اما اتفاقی نیفتاده است و حتی برای پرداخت حقوق مهرماه، دو میلیارد تومان از شرکت آلومینیوم‌سازی قرض گرفته شد که این شرایط نشان از ضعف مدیریتی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز در این خصوص اظهار کرد: مصوبات جلسه‌ای که پیرامون وضعیت هپکو با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، ۲۳ آذرماه ابلاغ شد و به جد پیگیری تحقق این مصوبات هستیم.
سعید فرخی افزود: قول پرداخت حقوق کارگران هپکو برای روز شنبه را صالح رییس سازمان خصوصی‌سازی داد، هرچند از ابتدا به نظر می‌رسید که برای ۳۰ آذرماه امکان دریافت تسهیلات و پرداخت حقوق وجود نداشته باشد و سازمان علیرغم تلاش انجام شده موفق به دریافت تسهیلات نشده است. در شرایط کنونی پرداخت حقوق فقط از طریق تسهیلات ممکن است به هرحال پیگیریم و امیدواریم کارگران صبوری کنند تا این اتفاق رقم بخورد.

هپکو را سیاسی ننگرید
در واکنش به شروع دوباره تجمع اعتراض هپکویی ها، سایت دیار آفتاب نوشت: «هپکو صندلی های مجلس نیست که بتوان با بازی رسانه ای و تیترهای جذاب و ثبت نام های دقیقه نودی حال و روزش را جا آورد. هپکو سهام دار می خواهد آن هم سهام داری که هم پول دارد، هم برنامه، هم سبقه مناسب صنعتی و هم ظرفیت جهاد. هپکو در این روزها کلاف سر به گم شده ای را می ماند که عده ای در این اوج نابسامانی، سعی بر ایجاد به هم ریختگی های درونی و بیرونی، ذهنی و عینی اش دارند چرا که در بحبوحه همین به هم ریختگی ها است که صندلی های قدرت و ثروت شکار شدنی است!»
این سایت خبری در ادامه می نویسد: «هپکو به چند قراردادی که تامین سرمایه در گردش مورد نیازش هنوز در هاله ای از ابهام است، حال خوب نمی گیرد. هپکو نیازمند تدبیری است که منفعت جمع را در پی داشته باشد و نه منفعت حزب و فرد. باید گفت وقتی امروز هپکو پر از تناقض ها است و پر از معادلاتی که گویا طراح و پاسخ دهنده اش عده ای خـــاص هستند چگــونه می خواهد از چارچوب بحران خارج شود. چگونه می خواهد نبرد اقتصادی به راه بی اندازد و علیه رکود قیام کند. چگونه می خواهد تن آسیب دیده اش را به سیاست و بانیانش تکیه و اعتماد را محور امور قرار دهد.»
دیار آفتاب در ادامه می آورد: « هپکو را به دست دل سوزان بسپارید که کار و تلاش را مقدم بر پول و حقوق بدانند. نشود طوری که دوباره بخواهیم به دنبــال ماشین های میلیاردی ای که با سرمایه هپکو خریداری کردند بگردیم. نشود که دوباره دغدغه حقوق های ۲۰۰ میلیونی شان را داشته باشیم. همین طور که حواستان هست که هپکو را اقتصادی واگذار می کنید و نه سیاسی؛ یقه گیر دو بزرگوار قبلی نیز باشید و با چرتکه اندازی حساب و کتاب هایشان همه چیز را شفاف کنید. هپکو صندلی های مجلس نیست که بتوان با بازی رسانه ای و تیتر های جذاب و ثبت نام های دقیقه نودی حال و روزش را جا آورد. هپکو سهام دار می خواهد آن هم سهام داری که هم پول دارد، هم برنامه، هم سبقه مناسب صنعتی و هم ظرفیت جهاد. همین و تمام.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.