خانه » جدیدترین » توفیق اجباری

توفیق اجباری

سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱  شماره ۱۶۲۸

گفت و گوی وقایع استان با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی درباره هفته جهانی کودک

عباس لعل بار: ۸ نوامبر مقارن با ۱۶ مهرماه به عنوان روز جهانی کودک شناخته شده و در ایران این روز آغاز هفته ملی کودک نیز محسوب می شود و هر ساله نهادهای فرهنگی مختلف به مناسبت بزرگداشت آن برنامه هایی را در سطح کشور به اجرا می رسانند که هدف از برگزاری آن ها توجه به دغدغه های کودکان و برخورد متناسب با این نیازها است.
به گزارش وقایع استان، کودکان از حساس ترین گروه ها در هر جامعه‌ای به شمار می روند، بنابراین نباید از نیازهای آنها به سادگی عبور کرد و روز کودک در سراسر جهان فرصت و انگیزه‌ای برای توجه به حقوق کودکان است.
شاید خیلی از ما تعریف مشخصی برای مفهوم کودکی در ذهن نداشته باشیم به این معنا که به چه کسی می گوییم کودک؟ این سوال پاسخ های متفاوتی دارد و به طور کلی می توان از لحاظ فیزیک جسمانی، قوانین حاکم بر کشورها و همچنین از لحاظ روانشناسی به پاسخ به آن پرداخت.
از لحاظ جسمانی می توان گفت انسانی (دختر یا پسر) که به بلوغ جسمی رسیده است از مرحله کودکی خارج شده و از نظر حقوقی، در کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد، کودک به هر انسانی که زیر هجده سال تمام باشد گفته می‌شود؛ مگر اینکه مطابق قانون حاکم بر آن شخص، سن کمتری برای رشد او مقرر شده باشد و در اکثر کشورهای جهان هرگاه صحبت از کودک چه دختر و چه پسر می شود یک فاکتور سنی در نظر گرفته می شود. برای مثال در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا وقتی انسانی هنوز به سن ۱۸ سالگی کامل نرسیده است نمی تواند در انتخابات شرکت کند یا ارثیه خانوادگی دریافت کند و…
به گفته محققان کودک از لحاظ روانشناسی یعنی فردی که هنوز هوش هیجانی کافی برای زندگی را به دست نیاورده است به زبان ساده تر فرد در دوران کودکی یک سری مهارت های رفتاری، اخلاقی و اجتماعی را کسب می کند و آماده ورود به دنیای بزرگسالی خواهد شد، بنابراین باید گفت تنها بلوغ جسمانی را نمی توان معیار بزرگسالی دانست چرا که افراد با بلوغ فکری از نظر ذهنی و عاطفی از دنیای کودکی خارج شده و آمادگی مواجهه با دنیای پیچیده اجتماعی را خواهند داشت.
هوش هیجانی مقوله ای اکتسابی است و ممکن است یک انسان ۱۱ ساله با یادگیری فاکتورهای آن از دوران کودکی خارج شود و یک انسان ۳۰ ساله ای که فاکتورهای هوش هیجانی را به خوبی آموزش ندیده همچنان مانند یک کودک در مواجهه با دنیای اجتماعی پیرامون خود دچار مشکل باشد. در جوامعی که امکانات آموزشی، فرهنگی و رفاهی خوبی وجود دارد، افراد در سن پایین تری به بلوغ فکری دست می یابند و وارد دنیای بزرگسالی خواهند شد اما در کشورهایی که از نظر رفاهی و آموزشــی در وضعیت مطلوبی بــه سر نمی برند افراد از نظر سنی رشد پیدا می کنند در حالی که از نظر فکری در سنین کودکی خود متوقف شده اند و این امر مشکلات بسیاری را برای جامعه پدید می آورد. این موضوع نشانگر اهمیت توجه به نیازهای کودکان و همچنین امکانات و نحوه آموزش ها در این سنین است که روزجهانی و هفته ملی کودک فرصتی برای توجه به این امر می باشد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با محوریت کتاب مفاهیم مورد نیاز کودکان را به آنان منتقل می کند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی می گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قدمت چند ده ساله عمده فعالیت خود را به تربیت کودکان و کشف استعدادهایشان اختصاص داده است و به واسطه هنر در راه تحقق هدف خود قدم برداشته است. ما سعی داشته ایم از طریق برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی و به زبان کودکان و نوجوانان و همچنین با محوریت کتاب های نگارش شده، مفاهیم مورد نیاز کودکان را به طور غیرمستقیم به آنان منتقل کنیم.
جهانبخش قنبری در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: در حال حاضر۵۰ مرکز ثابت و سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح شهرستان های استان مرکزی وجود دارد که در حال خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان هستند و نیاز است امکانات این مراکز متناسب با نیاز کودکان بروزرسانی شود.
وی با بیان اینکه هفته کودک فرصتی برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی و خواسته‌های کودکان است، می افزاید: ۱۶ مهرماه روز جهانی کودک در ایران به عنوان روز آغازین هفته ملی کودک شناخته می شود که امسال برگزاری برنامه های این هفته با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در سراسر کشور آغاز شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با بیان اینکه در این هفته دستگاه های مختلف فرهنگی به طور مستقل و مشترک برنامه هایی را به این مناسبت برگزار می کنند ادامه می دهد: برنامه‌های یک روز شهر در اختیار کودکان با همکاری پلیس راهور، برگزاری پارلمان کودک با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک، همایش دوچرخه سواری، همایش پسران نوجوان، گلباران قبور شهدای کودک و تریبون کودک در راستای درمیان گذاشتن دغدغه های کودکان با پدر و مادرشان، با همکاری صدا و سیما از مهمترین برنامه‌های هفته کودک استان مرکزی است.
قنبری توضیح می دهد: در این هفته کانون پرورش فکری و دیگر نهادهای فرهنگی ویژه برنامه هایی برای کودکان مراکز شبهه خانواده، کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت، کودکان بستری در بیمارستان ها و کودکان مدارس استثنایی پیش بینی شده و همچنین به علت تقارن هفته ملی کودک و هفته روستا ما یک روز از هفته را به برگزاری ویژه برنامه برای کودکان روستایی اختصاص داده ایم.

فرهنگسرای شهر در اختیار اکران فیلم‌های کودک و نوجوان
وی عنوان می کند: از دیگر برنامه‌های این هفتــه می توان به نصب بنر با شعار حقوق کودکان، مشاوره کودکان و نوجوانان، ارسال پیامک‌های آموزشی در فضای مجازی، اجرای برنامه تئاتر درمانی، مشاوره‌های گروهی، بازدید رایگان از موزه‌ها و اهدای کتاب و محصولات فرهنگی اشاره نمود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی خاطرنشان می کند: اهدای کتاب به جامعه هدف، در اختیار گذاشتن سالن فرهنگسرای شهر برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان، افتتاح اتوبوس مدرسه شهروندی و خدمت‌رسانی در این هفته، اجرای دیوارنگاره با شعارهای حقوق کودک در شهر از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت گرامیداشت هفته کودک برگزار خواهد شد.
قنبری با اشاره به حضور سفیر قصه‌گو از کانون پرورش فکری در ویژه‌برنامه جشن بیان می کند: توانمندسازی والدین در راستای رشد و تکامل کودکان و ارائه مشاوره‌های ویژه از اولویت‌های این کانون است.

اجرای طرح قطار صلح کودک در اراک
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک نیز با اذعان به اهمیت دوران کودکی در یادگیری مهارت های شهروندی و تاثیر آن در جامعه شهری هفته کودک را فرصتی برای توجه به این امر عنوان کرده و اظهار می کند: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک طرح‌های مختلف آموزشی، تفریحی و تشویقی را برای کودکان در نظر گرفته است که با همکاری اداره شهر دوستدار شهرداری اراک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طول هفته اجرا خواهد شد.
علیرضا شعبانی می افزاید: نمایش فیلم و انیمیشن برای کودکان، برگزاری غرفه‌های نمایشگاهی در محل مصلای شهر و یکی از بوستان‌های اراک، فضاسازی شهر، اجری برنامه‌های آموزشی در حوزه مدیریت شهری و برگزاری جشن برای کودکان در مدارس و مهدهای کودک از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.
وی خاطرنشان می کند: نیروهای شهرداری در حال آماده‌سازی اتاق مادر و کودک در ترمینال مسافربری شهر اراک هستند که کارهای پایانی آن در حال انجام است و امیدواریم در هفته کودک آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد، همچنین در حال پیگیری برای ایجاد اتاق‌های مادر و کود در سطح بوستان‌های شهر نیز هستیم.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک با اشاره به برگزاری طــرح قطار کودک، بیــان می کند: با توجه به مجاورت راه آهن با کوی ولی‌عصر (عج) شهر اراک در نظر داریم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کودکان ساکن در این منطقه را برای شرکت در تور و سوار شدن در قطار دعوت به عمل آید تا ضمن آشنایی کودکان با فضای قطار برنامه‌های نمایشی، قصه‌گویی و عروسک‌گردانی همراه با پذیرایی اجرا خواهد شد تا یک روز شاد و مفرح برای این کودکان رقم بخورد.
شعبانی در پایان اشاره می کند: برنامه ویژه‌ای برای مادران به همراه کودکان در نظر گرفته شده است که در طول هفته در پارک بانوان اجرا خواهد شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.