خانه » پیشنهاد سردبیر » تهدید زندگی کودکان توسط آلودگی هوا/کودکان را دریابیم

تهدید زندگی کودکان توسط آلودگی هوا/کودکان را دریابیم

یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵ شماره ۵۵۰
وقایع استان- روشنک مشتاق
حدود ۳۰۰میلیون کودک در نواحی با هوای مسموم‌کننده ساکن هستند و آلودگی هوا عامل اصلی در مرگ سالانه حدود ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال است. همچنین در جهان سالانه حدود یک میلیون کودک در اثر بیماری ذات‌الریه می‌میرند که بیش از نیمی از این آمار مستقیماً مرتبط با آلودگی هوا می باشد.
سیزدهمین هدف توسعه هزاره بهبود شرایط زیست محیطی و اقدام فوری برای مقابله با تغییرات آب و هوا و تاثیرات آن است. انتشار گــــازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسان عامل تغییرات اقلیمی است و همچنان در حال افزایش است. این گازها در حال حاضر به بالاترین سطح خود در طول تاریخ رسیده اند و انتشار جهانی دی اکسید کربن از سال ۱۹۹۰تقریبا ۵۰ درصد با افزایش همراه بوده است. غلظت دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن در جو به سطح بی سابقه ای در طی ۸۰۰ هزار سال گذشته رسیده است. غلظت دی اکسیــد کربن از زمان های ماقبل صنعتی تا ۴۰ درصد افزایش یافته و دلیل آن در درجه اول آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی و درجه دوم آلاینده های ناشی از تغییر دراستفاده زمین است. اقیــانوس حدود ۳۰ درصد دی اکسید کربن تولید شده توسط انسان را جذب کرده که موجب اسیدی شدن آن شده است. سطح زمین در سه دهه گذشته گرم تر از دهه های بعد از سال ۱۸۵۰ تا کنون بوده است. قطب شمال بین ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۲ شاد ۳۰ سال از گرم ترین دوران هایش طی ۱۴۰۰سال گذشته بوده است. در هر شرایطی با بدتر شدن اوضاع اولین افرادی که از این امور ضرر می بینند افراد ضعیف جامعه از جمله کودکان هستند. در این زمینه مدت هاست که یونیسف در سایت خود، آلودگی هوا را به بسیاری از کشورها هشدار می دهد.یونیسف دولت ها را ترغیب می کند که براى مبارزه با آلودگی هوا سرمایه گذاری کنند. یونیسف معتقد است که دانش مبارزه با آلودگی هوا موجود است. اما چرا بعضی از کشورها به آن توجه نمی کنند ، شگفت انگیز است.آلودگی هوا بیش از هر چیز زندگی کودکان را تهدید می کند.
گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با عنوان «هوا را برای کودکان پاک کنید» چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر کودکان به ویژه آسیب‌پذیرترین آنان، مورد بررسی قرار داده است.
در این گزارش حدود ۳۰۰ میلیون کودکی که در نواحی هوای مسموم‌کننده ساکن هستند؛ مورد بررسی قرار گرفتند. این گزارش اشاره دارد که کودکان به شیوه‌ای منحصر به فرد نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیر هستند چرا که در مقایسه با بزرگسالان تندتر نفس می‌کشند و در نتیجه به نسبت وزن بدن خود هوای بیشتری را وارد می‌کنند.
گزارش «هوا را برای کودکان پاک کنید» تأکید می‌کند آلودگی هوا عامل اصلی مشارکت‌کننده در مرگ سالانه حدود ۶۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال است و سلامت، جان، و آینده میلیون‌ها تن دیگر را تهدید می‌کند. آلودگی هوا عامل اصلی بسیاری از مرگ ومیرهای معمول هستند: ۳۶ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، ۳۵ درصد از ﺑﯿﻤــﺎری‌های ﻣﺰﻣـﻦ اﻧﺴـﺪادی رﯾـﻪ، ۳۴ درصد مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، و ۲۷ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی.

در رابطه با کاهش آلودگی هوا در سطح بین المللی چه تدابیری صورت گرفته است؟
«استنشاق زندگی» نهضت مشترک سازمان جهانی بهداشت و ائتلاف اقلیم و هوای پاک است که برای محافظت از سیاره زمین و سلامت ما در برابر آثار آلودگی هوا شهرها و افراد را بسیج می‌کند. جوامع نقشی نیرومند در تغییر چگونگی مشارکت افراد در آلودگی هوا ایفا می‌کنند. مشارکت خود در ایجاد آلودگی را از راه مدیریت زباله، پخت و پز و گرمایش پاک، جابه‌جایی آگاهانه، حفظ انرژی، و درخواست از رهبران محلی برای تغییر، کاهش. همچنین، تماس خود با آلودگی را با نظارت بر هوا، زمان‌بندی فعالیت‌های خارج از خانه، شناخت محیط پیرامونی، اجتناب از ترافیک سنگین، ارزیابی مخاطرات، و استفاده از محافظت مؤثر به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.