خانه » جدیدترین » تندباد بی کفایتی

تندباد بی کفایتی

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸    شماره ۱۱۳۹

تندباد بی کفایتی

شورای اسلامی کار شرکت هپکو همزمان با ادامه اعتراضات کارگران این شرکت بیانیه ای صادر کرد

احمد سیاری

روز گذشته برای چندمین روز متوالی کارگران شرکت هپکو دست به اعتراض و تجمع زدند. این بار اما نه در خیابان و یا جلوی استانداری، بلکه روی ریل های راه آهن. کارگران معترض هپکو اعتراضات خود را به وضعیت شرکت و حقوق معوقه شان از یکشنبه آغاز کرده اند. یکشنبه آنها به مقابل دفتر نمایندگان اراک رفتند، دوشنبه به جلوی استانداری و دیروز هم مسیر شمال جنوب ریل راه آهن را بستند. در یک سال اخیر بارها اخباری مبنی بر پایان بحران هپکو توسط مدیران این شرکت و البته مدیران دولتی منتشر شد. از ابتدای امسال بود که کارگران با تاکید بر اینکه تولید در هپکو خوابیده است خبر دادند که باز هم حقوق معوقه گریبان شان را گرفته است و اظهارات مدیران شرکت را نقض کردند.

اعتراضات کارگری هپکو صنفی است نه سیاسی
شورای اسلامی کار و پرسنل شرکت هپکو اما روز گذشته همزمان با حضور کارگران روی ریل های راه آهن، با صدور بیانیه ای اعتراضات کارگران این شرکت را صرفا یک اعتراض صنفی و خود جوش در راستای صیانت و حفاظت از بیت المال ایران اسلامی عنوان کرده و هرگونه رویکرد سیاسی در خصوص اعتراضات کارگران این شرکت را رد کرد.
در این بیانیه آمده است: همانگونه که استحضار دارید اجرای نادرست سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی، منجر به ورشکستگی و بروز مشکلات عدیده برای برخی از صنایع مادر ایران عزیزمان شده و شرکت هپکو بعنوان یکی از افتخارات صنعت کشور و نمونه ای بی بدیل در خاورمیانه هم از این تندباد بی تقوایی و سودجویی کلان در امان نمانده و ادامه وضع موجود قطعا آنرا به ورطه نابودی خواهد کشاند.
کارگران شریف این صنعت بعنوان فرزندان انقلاب، جلوگیری از غارت بیت المال را وظیفه شرعی و قانونی خود دانسته و در حفظ این ابزار استراتژیک در طول سال های دفاع مقدس و همچنین صنعتی مادر در عمران و آبادانی ایران اسلامی، از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. دغدغه فرزندان انقلابی هپکو بیان صریح مشکلات این صنعت با مسئولین انقلاب بوده و بر خلاف ادعای مدعیان دموکراسی در کشورهای غربی شاهدیم که بیان این مهم به برکت انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی ناشی از آن، با صدایی رسا و در نهایت آرامش انجام شده و با همت مسئولین مرتبط به نتیجه هم خواهد رسید، انشاءالله.
اما در کشاکش تلاشها برای رساندن مشکلات هپکو به گوش مسئولین کشور، برخی شبکه های معاند و معلوم الحال که بهیچ وجه خیرخواه این کشور نبوده و نیستند با انتشار مطالب موهن، خلاف واقع و متوهمانه در حال تلاش برای گره زدن این مشکلات صنفی به مسائل سیاسی و سوء استفاده از آن هستند و کما فی السابق در توهم نابودی ایران اسلامی به سر می برند.
لذا ضمن عذر خواهی از مردم شریف ایران اسلامی به دلیل مشکلات احتمالی بوجود آمده، استدعا دارد مانند گذشته از پیگیری اخبار از رسانه های معاند و وطن فروشان خارج نشین خودداری کرده و موارد مذکور را از رسانه ها و جراید معتمد ایران اسلامی پیگیری کرده و به لجن پراکنی این کاسبان نابودی ایران اسلامی توجه نکنند.
در این بیانیه همچنین با اشاره به درج مطلبی در یکی از روزنامه های استان از قول قائم مقام مدیر عامل هپکو مبنی بر تحریک کارگران این شرکت توسط سیاسیون آمده است: موکدا اعلام می گردد اعتراضات کارگری هپکو صرفا یک اعتراض صنفی و خود جوش در راستای صیانت و حفاظت از بیت المال ایران اسلامی بوده که به هیچ وجه جنبه سیاسی نداشته و اصولا کارگران هپکو ارتباط خاصی با اشخاص و تشکل های سیاسی نداشته اند و ادامه دار بودن اعتراضات به دلیل باقی ماندن مشکل اصلی هپکو -مبنی بر عدم تعیین تکلیف مالکیت و رونق تولید- طی سالیان گذشته بوده است و این را حق خود و دیگر کارگران این مجموعه می دانیم که نسبت به اعاده حیثیت از طریق مراجع قضایی ذیصلاح اقدام کرده و پیگیر اتهامات ایشان به کارگران هپکو باشیم.

راه حل های نمایندگان اراک
نمایندگان اراک در روزهای اخیر هر کدام با نوشتن نامه ای به رییس جمهور راه حل های پیشنهادی شان را برای حل شدن بحران هپکو به روحانی ارائه دادند. کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی پس از تجمع کارگران هپکو مقابل دفتر نمایندگان استان مرکزی و درخواست جهت تعیین تکلیف سهام شرکت و حقوق معوقه خود، طی نامه ای به رییس جمهور از وی خواست زمینه فسخ قرارداد واگذاری شرکت هپکو را فراهم کند.
وی در این نامه تصریح کرد: «با عنایت به اینکه این شرکت در فرآیند خصوصی سازی در طی حدود ۱۳ سال گذشته خسارات بسیاری دیده و به جای اینکه از مزایای مالکیت و مدیریت خصوصی بهره‌مند شود، متأسفانه مسیر قهقرایی طی نموده و با کاهش مستمر تولید و تعداد کارکنان از یک طرف و افزایش بدهی‌های بانکی و غیربانکی و زیان انباشته از طرف دیگر مواجه شده است.
همچنین با عنایت به اعلام انصراف سهامدار خصوصی عمده شرکت هپکو و ایجاد پیچیدگی زیاد در وضعیت مالی این شرکت به ویژه پس از تحقق افزایش سرمایه‌ آن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از طریق بورس اوراق بهادار، واگذاری مجدد سهام این شرکت به سهامدار خصوصی جدید در شرایط بن‌بست کنونی عملاً امکانپذیر نمی‌باشد.
لذا با عنایت به مراتب فوق به نظر می‌رسد منطقی‌ترین راهکار برای برون رفت از بن‌بست و شرایط بحرانی کنونی، فسخ قرارداد واگذاری سهام شرکت هپکو به سهامدار خصوصی کنونی و بازگشت سهام آن به دولت باشد تا ان‌شاءالله پس از طی یک دوره آرامش در این شرکت و تقویت شرایط تولید و فروش و بهبود شرایط مالی، زمینه واگذاری مجدد سهام آن فراهم گردد. علیهذا خواهشمند است اوامر مقتضی در این خصوص را حسب صلاحدید امر به ابلاغ فرمائید.»
سید مهدی مقدسی دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه ای به رییس جمهور واگذاری سهام هپکو به قرارگاه خاتم الانبیاء را خواستار شده است.
وی در این نامه آورده است: «شرکت هپکو که یکی از بنگاه های اقتصادی فعال استان مرکزی بوده است، پس از واگذاری های صورت گرفته دچار چالش و تنش های اقتصادی و اجتماعی گردیده تا جایی که ادامه فعالیت آن با ابهام مواجه است.
لذا پیشنهاد می گردد برای خارج شدن از این وضعیت دستور فرمایید نسبت به واگذاری سهام این شرکت به قرارگاه خاتم الانبیاء و یا به صورت تهاتر در قبال بدهی دولت به قرارگاه اقدام لازم به عمل آورند.
وی در ادامه تصریح کرده است: یقینا این واگذاری به منزله انجام فعالیت های اقتصادی جدید برای قرارگاه نبوده و تنها تکمیل کننده زنجیره سلسله فعالیت های ایشان و تسریع در تامین ماشین آلات، قطعات و اقداماتی که در اجرای پروژه های مهم زیرساختی از جمله راهسازی، معدنی، تجهیزات انرژی، نفتی و نیروگاهی بر عهده دارند خواهد بود.»
***
اما از راه حل های نمایندگان که بگذریم حالا کارگران هپکو از تمام وعده ها و پیشنهادات بی نتیجه خسته شده اند، آنها حقوق معوقه شان را می خواهد، کارشان را و شرکتی را که سال ها در آن زحمت کشیدند. اینکه رییس سازمان خصوصی سازی در بازداشت به سر ببرد یا مدیران دولتی برای هپکو دل بسوزانند دردی از کارگران دوا نمی کند، درد آنها را یک پیشنهاد منطقی و عملیاتی دوا می کند که منتج به رونق تولید دراین شرکت شود و الا با تزریق پول بانک ها و پرداخت موقتی حقوق تنها زخم این کارگران برای چند صباحی کوتاه التیام می یابد و دوباره روز از نو روزی از نو.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.