خانه » جدیدترین » تصمیم های خوب اجراهای بد

تصمیم های خوب اجراهای بد

پنجشتبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹  شماره ۱۳۸۰

استاندار مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی از آخرین وضعیت هپکو و آذرآب گفت

تصمیم های خوب اجراهای بد

استاندار مرکزی گفت: تصمیمات خوبی برای حل مشکلات شرکت‌هایی نظیر هپکو، آذراب و چند واحد دیگر استان اتخاذ شده است اما روند اجرای تصمیمات با کندی و تعلل مواجه است. سیدعلی آقازاده در گفت‌وگویی تلویزیونی که در اولین روز از ایام الله دهه فجر انجام شد، به دو بال هم‌طراز صنعتی و کشاورزی در این استان اشاره کرد و گفت: استان مرکزی همزمان با تولیدات صنعتی در تولیدات کشاورزی برای داخل و خارج کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. صادرات پسته زرندیه به ارزش ریالی افزون بر ۲۰ میلیون دلار به دنیا و تصاحب کردن بازار انار جهان، خودکفایی در تولید گندم و صادرات آن به استان های دیگر، از ظرفیت های استان مرکزی است. این استان همچنین در تولید شیر، گوشت قرمز و سفید، فرآورده‌های دامی رتبه بین چهارم تا هفتم کشور را کسب کرده است.
وی بیان کرد: تولیدات صنعتی استان مرکزی حتی در شرایط تحریمی به بیش از ۹۵ کشور دنیا صادر شده است در حالی که این میزان در اوایل انقلاب به ۳۰ کشور و در سال های گذشته نیز به ۸۰ کشور خارجی صادر شد، اما میزان صادرات تولیدات استان در سال جاری بی نظیر بوده است.
آقازاده افزود: استان مرکزی اولین تولیدکننده گل و گیاه در کشور است که در این زمینه با استان مازنداران در رقابت تنگاتنگ بوده و در حوزه تولید ماهیان زینتی نیز با وجود اینکه در مرکز ایران بوده و از منابع آبی لازم برخوردار نیست، دومین استان کشور است. هنر مردم استان مرکزی این است که با کمترین منابع آبی بیشترین بهره وری و تولید را برای استان به ارمغان می‌آورند.
استاندار به ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی در استان اشاره کرد و افزود: مرمت و بازسازی کاروانسراهای تاریخی و ابنیه کهن استان موجب شده است که این منطقه از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار شود.
وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی آماده خیز بزرگ اقتصادی است، اظهار کرد: گرچه خیز اقتصادی در استان شکل گرفته اما چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده جهش واقعی در تولید و اقتصاد است و در واقع در طول هشت سال اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات خوبی در حوزه اقتصادی صورت گرفته است. صادرات غیرنفتی استان مرکزی در سال گذشته به یک میلیارد دلار افزایش یافت. میزان تولیدات صنعتی نیز در طول سال های اخیر به هشت الی ۱۰ برابر رسیده است.
آقازاده توجه دولت و مشارکت بخش خصوصی را موجب رشد شاخص‌های اقتصادی استان مرکزی دانست و افزود: بیش از پنج هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری امسال در ستاد اقتصادی استان مصوب شده و با بهره برداری از این طرح‌های اقتصادی افزون بر پنج هزار شغل ایجاد می‌شود.
استاندار افزود: در دهه فجر امسال با وجود جنگ اقتصادی و تحریم‌ها، میزان سرمایه‌گذاری دولت در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی بالغ بر سه هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان بوده که با افتتاح آن افزون بر ۲۵۰۰ اشتغال مستقیم و ثابت ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: امسال نرخ تورم در کشور ۳۲.۵ درصد بوده است، اما این نرخ در استان به ۲۸.۸ درصد رسیده است، چرا که استان مرکزی تولیدکننده بسیاری از کالاها و موادغذایی نظیر مرغ، تخم مرغ و … است و به دلیل کاهش هزینه‌های ترابری و حمل و نقل، قیمت بسیاری از کالاها به نسبت کشور پایین‌تر است.
به گفته آقازاده، استان مرکزی بین چهار استان اول کشور از نظر پایین بودن نرخ بیکاری قرار دارد و این نرخ در استان به ۸.۲ درصد رسیده است و به دلیل تعدد واحدهای صنعتی و کارگری در برخی از شهرهای استان مثل ساوه، زرندیه، محلات بعضا با کمبود نیروی کار مواجه هستیم، البته این بدان معنا نیست که نیروی بیکار نداریم.
وی به مشکلات محیط زیستی استان مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: مردم استان مرکزی به دلیل صنعتی بودن از هوای آلوده رنج می برند و بنده از مردم این استان بابت آلودگی هوای استان عذرخواهی می‌کنم اما در طول هشت سال اخیر با اتفاقاتی که افتاده میزان آلودگی شهر اراک براساس آمارهای موجود کاهش یافته و شرایط آلودگی هوای مرکز استان هر سال بهتر از سال قبل می شود.
استاندار مرکزی در ادامه به محدودیت در برگزاری آیین‌های دهه مبارک فجر در استان مرکزی با توجه به شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: استان مرکزی زادگاه امام راحل است و همه ساله در ۱۲ بهمن آیین‌های ویژه‌ای در شهرستان خمین زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود اما امسال به دلیل شرایط کرونایی این آیین ملی با محدودیت‌های کرونایی و با گلباران بیت تاریخی امام (ره) انجام شد.
وی، استان مرکزی را مهد پرورش مفاخر و مشاهیر گرانقدر دانست و افزود: استان مرکزی پروژه دهنده سرمایه‌های فقهی، ادبی، سیاسی، هنری، فرهنگی، علمی و … است و بنا بر آماری که عمومیت دارد افزون بر ۲۵ درصد از مفاخر ایران طی ۲۰۰ سال گذشته متعلق به این استان هستند.
وی به صنعتی بودن استان مرکزی نیز اشاره کرد و افزود: این استان از دهه ۴۰ بدلیل مجاورت با استان تهران، شرایط اقلیمی، زیرساختی و جغرافیایی به عنوان قطب صنعتی در کشور شناخته شد و هم اکنون حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری های صنعتی و اقتصادی در این استان با فعالیت بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ شکل گرفته و امروز به پایتخت صنعتی ایران معروف است.
آقازاده، از پتروشیمی و پالایشگاه شازند به عنوان دو واحد از بزرگترین صنایع نفتی کشور و دو صنعت مهم استان یاد کرد و افزود: امروز بیش از ۲۰ درصد از فرآورده‌های مورد نیاز نفتی کشور مثل بنزین و گازوییل در این پالایشگاه شازند تولید و برای نیاز مردم کشور تامین می شود.
وی گفت: شرکت آلومینیوم سازی اراک، کارخانجات نورد و لوله صفا در ساوه، ماشین سازی، آذراب، واگن پارس، هپکو و … از جمله صنایع بزرگ استان به شمار می‌روند که هم‌اکنون در حال فعالیت بوده و سهم عمده‌ای در تولیدات کشور دارند. البته در برخی صنایع مادر استان مشکلاتی وجود دارد که با اتخاذ سازوکار مناسب از سوی دولت و تلاش دلسوزانه جامعه کارگری باقیمانده مشکلات این واحدهای تولیدی و صنعتی در حال برطرف شدن است.
وی به دیدار امروز خود با معاون اقتصادی رییس جمهور برای حل مشکلات شرکت‌هایی نظیر هپکو، آذراب و چند واحد دیگر اشاره کرد و گفت: تصمیمات خوبی برای حل مشکلات این واحدها اتخاذ شده است اما روند اجرای تصمیمات با کندی و تعلل مواجه است که این روند به دستگاه های زیرمجموعه ملی و وزارتخانه‌ای بر می‌گردد. دولت با اقتدار و تمام توان بدنبال حل این مشکلات است. بنده به عنوان یک کارشناس در حوزه مشکلات شرکت هپکو عرض می‌کنم که وضعیت شرایط هپکو نسبت به دو سال پیش بسیار بهبود یافته است و امیدواریم از سال ۱۴۰۰ شاهد رونق تولید و تولید انبوه در این کارخانه بزرگ باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.