خانه » پیشنهاد سردبیر » تزریق هزار میلیاردی/دومین نشست مشترک وزیران اقتصادی دولت، استاندار و نمایندگان استان برای بررسی مشکلات صنایع اراک برگزار شد

تزریق هزار میلیاردی/دومین نشست مشترک وزیران اقتصادی دولت، استاندار و نمایندگان استان برای بررسی مشکلات صنایع اراک برگزار شد

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶   شماره ۶۸۸

علی امیدی: عصر روز شنبه استاندار، نمایندگان اراک، خنداب و کمیجان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای بار دوم جهت بررسی مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ اراک بویژه «هپکو» و «آذرآب» دور یک میز نشستند، نشستی که در آن علاوه بر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی، روسای سازمان خصوصی‌سازی، امورمالیاتی و تامین‌اجتماعی نیز حضور داشتند. در این جلسه محمد شریعتمداری وزیر صنعت بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی نظارت خود را تا عمل به تعهدات و پرداخت حقوق کارگران توسط شرکت های دارای مشکل انجام می دهد. شریعتمداری افزود: مشکلات مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، فعال تر کردن تولید و ایجاد بازار داخلی از طریق بخش راه و شهرسازی و عدم لحاظ کردن چک برگشتی و بدهی های معوق در دریافت اعتبار ضمانت نامه و سرمایه در گردش از سوی بانک های عامل باید در اولویت قرار بگیرد. دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی درباره این نشست بیان داشت: زمینه پرداخت حدود یک هزار میلیارد ریال تسهیلات طرح رونق تولید به ۲ شرکت هپکو و آذر آب اراک فراهم شد. کریمی با اشاره به معوقات حقوق کارگران شرکت هپکو و آذرآب اظهار داشت: پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به هر یک از شرکت‌های آذرآب و هپکو سال گذشته در ستاد تسهیل تصویب شده بود که به سبب موانع بانکی این تسهیلات در اختیار این شرکت‌ها قرار نگرفته بود. وی افزود: در نشست مذکور مقرر شد در نخستین فرصت این تسهیلات در اختیار شرکت‌های آذر آب و هپکو قرار گیرد. این نماینده مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه تغییر مدیریت شرکت آذر آب یکی از خواسته‌های مهم کارگران این شرکت است با پیگیری نمایندگان مجلس و تصمیماتی که در این نشست اتخاذ شد امید است در نخستین فرصت مدیریت این شرکت مورد بازنگری قرار گیرد و مدیری کار آمد و برخوردار از صلاحیت تعیین شود تا با انگیزه و دلسوزی لازم منافع صنعت، شرکت و کارگران را پیگیری و برای برطرف کردن این مشکلات تلاش کند.

ادامه از صفحه اول: کریمی برطرف کردن تنگناهای پیش روی کارگران هپکو، آذر آب را یکی از دغدغه ها و مطالبات مهم نمایندگان این حوزه انتخابیه دانست و گفت: نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب و مسئولان استانی استان بر این باورند که درنخستین فرصت به صورت قانونی و با برگزاری مجمع عمومی شرکت آذرآب در ترکیب هیات مدیره و مدیر عامل این شرکت تغییرات ایجاد و افرادی توانمند در این شرکت مستقر شوند. وی ادامه داد: تقسیط بدهی‌های شرکت‌های آذرآب و هپکوی اراک به سازمان تامین اجتماعی و برطرف کردن موانع اخذ خدمات بیمه‌ای کارگران این شرکت‌ها، تعیین و تکلیف حقوق معوقه کارگران، تقسیط دوباره بدهی‌های مالیاتی آنها، ترخیص بخشی از مواد اولیه شرکت آذرآب از گمرک برای برطرف کردن مشکلات این شرکت از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در این نشست بود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این نشست تصمیم گیری‌های محلی به منظور برطرف شدن مشکلات شرکت‌های هپکو و آذر آب به استانداری استان مرکزی واگذار شد.
کریمی عنوان کرد: نشست روز گذشته نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب با وزیر صنعت و معدن تجارت در ادامه پیگیری‌ها برای برطرف شدن مشکلات شرکت‌های هپکو و آذرآب که برای کارگران این شرکت‌ها رخ داد با هدف اتخاذ تصمیمات فوری برای برطرف کردن مشکلات این شرکت‌ها برگزار شد. وی اضافه کرد: تنگناهای پیش روی کارگران شرکت‌های هپکو و آذر آب در روزهای اخیر، لزوم حمایت از مجاهدان سنگر تولید ملی را دو چندان کرد و مسئولان همواره در کنار کارگران هستند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کارگران در چارچوب قانون و منطق حق دارند تا مطالبات صنفی و انتقادات خود را به گوش مسئولان برسانند. کریمی تصریح کرد: نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت به عنوان نماینده مردم همواره تلاش کرده‌اند صدای رسای کارگران و عموم مردم باشند و انتقال این خواسته‌ها را با مکاتبات و ارایه در نشست‌ها و سخنرانی‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند.
سیدمهدی مقدسی دیگر نماینده اراک، خنداب و کمیجان نیز با اعلام این خبر که شش نفر از نمایندگان استان در خصوص حوادث کارگری اخیر با دادن تذکـــری کتبی در مجلس به وزیر کشور از وی خواسته اند به منظور بررسی ابعاد این حادثه هیاتی را به اراک اعزام نماید افزود: در این تذکر خواسته شده است تا مصوبات جلسه اول مهر ماه که با حضور وزرای صنعت،اقتصاد،کار و استاندار مرکزی و سایر مسئولین ذیربط پیرامون رفع مشکلات شرکتهای آذرآب و هپکو برگزار شد به فورت عملیاتی شود. وی افزود: دغدغه تولید و کارگران دغدغه نمایندگان مجلس است و اعلام کرده ام نمایندگان زادگاه امیرکبیر هستیم و با غیرت امیرکبیر مشکلات را پیگیری خواهیم کرد.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در گفتگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به حوادث اخیر شرکت‌های آذرآب و هپکو اراک گفت: مشکلاتی که برخی از شرکت های استان با آن مواجه هستند قریب به یک سال‌ونیم است که هم در سطح مدیریت استان و هم در سطح کلان کشور توسط وزرای مربوطه پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به مشکلات دو شرکت مهم اراک که کارگران آنها اعتراضات خود را به خیابان ها کشاندند، گفت: طبق گزارشاتی که از سوی مدیریت شرکت آذرآب اعلام شده است کارگران این واحد صنعتی بیکار نیستند و وضعیت این شرکت مانند برخی از شرکت‌ها نیست که کار نداشته و تعطیل باشد. وی درخصوص مطالبات کارگران این شرکت گفت: بخشی از این مطالبات نگرانی کارگران از آینده شغلی است و اینکه وضعیت اشتغال آنها در آینده چگونه خواهد بود و بخش دیگری از مطالبات مربوط به معوقات گذشته است. آنها درخواست پرداخت حقوق و مزایای گذشته خود را دارند و برخی کارگران نیز خواستار تغییر مدیریت شرکت هستند.
عبداللهی در ادامه با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات معوقه کارگران این شرکت گفت: این طور نیست که گفته می‌شود حقوق چندماهه این کارگران پرداخت نشده است. بنا بر آخرین اخبار واصله برخی در حد ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان (کمتر یا بیشتر) طلب دارند. البته مطالبات کارگران کمتر از کارکنان شرکت بوده و به ترتیب در حال دریافت هستند. وی با اشاره به برخی مشکلاتی که برای کارفرما بوجود آمده است، گفت: کارگر و کارفرما باید همدیگر را درک کنند و اگر قرار است به صرف وجود معوقات در حقوق و مزایا کارگران دست از کار بکشند و تولید در کارخانه متوقف شود، حتی اگر کوه احد هم مملو از اسکناس و دلار شود بالاخره یک روز تمام می‌شود.
حجت‌الاسلام عبداللهی برطرف شدن نگرانی ها در خصوص آینده شغلی کارگران را منوط به فعال بودن کارخانه و تولید دانست و تصریح کرد: امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است و فعال بودن تولید گامی در جهت تحقق منویات رهبری است. وی بر پیگیری مطالبات بر مبنای قانون و ارائه راهکار قانونی تاکید کرد و گفت: نباید پیگیری مطالبات به خیابان کشیده شده و منتهی به راه‌بندان، مسدود شدن خیابان‌ها و مزاحمت برای مردم شود، اینگونه اقدامات به صرف هیچ کس نبوده و به صلاح هم نیست.
وی گفت: به اعتقاد تمامی کارشناسان حوزه کار استان موضوع شرکت آذرآب بحث لاینحلی نبوده و قابل حل است چرا که کارخانه یک کارخانه ورشکسته نیست و تولید در آن جریان دارد، اما به شرط آنکه کارگران مشغول به ادامه کار شوند و اعتماد و تعامل تقویت شود. مدیریت هم باید درصدد بر طرف کردن مشکلات و پرداخت مطالبات کارگران در سایه کار و تلاش باشد تا نظر کارگران هم جلب شده و بی‌اعتمادی ایجاد نشود.
وی رسیدن بی اعتمادی به اوج خود را زمینه ساز بروز حوادث چهارشنبه و پنج شنبه گذشته دانست و افزود: آن چیزی که شایسته کارگران ما نبود بالاخره از طریق کارفرما انجام شد و با گفتار، کردار و رفتار خود و برخی از حرکات ناشایست موجب تشدید نارضایتی کارگران شد و آن مشکلات بوجود آمد.
حجت‌الاسلام عبداللهی ضمن توصیه کارگران به صبر و بردباری گفت: کارگران افتخار کشور هستند و علیرغم مشکلات موجود در سنگر تولید مجـاهدت می کنند. کارگران شرکت آذرآب هم در دوران دفاع مقدس و هم پس از آن نقش بسزایی در رشد انقلاب داشتند و انتظار می رود همانگونه که صبورانه در دوران دفاع مقدس تلاش کردند امروز هم صبور باشند تا مشکلات رفع شود. اگر آن روز جان خود را برای دفاع از انقلاب تقدیم کردند امروز هم با صبر و بردباری اجازه بدهند که مشکلات آنها از مجاری قانونی برطرف شود. وی با اشاره به ماموریت ذاتی پلیس برای برقراری امنیت پایدار در جامعه گفت: ایجاد نظم در جامعه ماموریت ذاتی پلیس است. نباید اعتراضات به خیابان کشیده شود و نظم جامعه به هم بخورد. این طور نیست که بخواهیم مطالبات خود را از طریق بی انضباطی و برهم زدن نظم عمومی جامعه پیگیری کنیم.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: به کارگران شرکت آذرآب این اطمینان را می‌دهیم پیگیری مطالبات آنها از طریق قانون محقق خواهد شد و یقین بدانند که مشکلات آنها با ادامه کار در شرکت برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.