خانه » پیشنهاد سردبیر » ترک های ماندگار/تنها ۳۰ درصد از واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده اند

ترک های ماندگار/تنها ۳۰ درصد از واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده اند

پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۵۳

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

روستاها یکی از عوامل مهم در توسعه پایدار هستند و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی نقش کلیدی دارند و باید به این ظرفیت و پتانسیل توجه ویژه ای شود. ایجاد شرایط و امکانات مطلوب زندگی در این مناطق می تواند موجب مهاجرت معکوس شود و توسعه روستایی را به همراه داشته باشد. یکی از عوامل مهم در این مسیر ایجاد مسکن مناسب روستایی است از این جهت که نواحی روستایی با توجه به ماهیت خود وابستگی بسیاری به مسکن دارد زیرا علاوه بر سرپناه بودن مکانی برای فعالیت های اقتصادی روستایی نیز هست. داشتن مسکنی متناسب با نیاز همواره یکی از دغدغه‌های جدی همه مردم بوده است. به همین دلیل هم مسئله مسکن مناسب و تهیه سرپناه برای اقشار مختلف مردم، مطالبه‌ای عمومی از همه دولت‌ها بوده است. تجربه زلزله های اخیر در مناطق مختلف کشور نشان داده درصد آسیب پذیری روستاها و خسارت های جانی و مالی ناشی از آن ضرورت وجود سکونت گاه امن و مقاوم سازی شده را بیشتر از قبل کرده است هر چند که مدت هاست طرح مقاوم سازی مسکن روستاییان آغاز شده ولی آنچــه از شــواهد به نظر می رسد این است کـه این طرح روند کندی را طی می کند.
طبق آمار رسمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کشور ۵ میلیون ۳۷۰ هزار واحد روستایی وجود دارد که بیش از ۳میلیون و ۲۰۰ هزار واحد روستایی غیر مقاوم و نیازمند بهسازی و نوسازی هستند. علاوه بر آن طبق سرشماری سال ۹۵ در حال حاضر کمبود ۶۸۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور وجود دارد. این کمبود مسکن به همراه ۳ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی غیر مقاوم نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در این بخش است. به‌طوری‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند، هدف‌گذاری ساخت و مقاوم‌سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در حالی است که بدون احتساب واحدهای که در سال‌های آتی فرسوده خواهند شد، بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فعلی به همراه تأمین کمبود ۶۸۰ هزاری مسکن، ۱۸ سال زمان خواهد برد.
طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در کشور از سال ۷۳ و در قالب برنامه‌های توسعه آغاز شد و طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۵ باید تعداد واحدهای مقاوم سازی شده در روستاها به ۷۵ درصد افزایش پیدا کند. چندی پیش معاون روستایی بنیاد مسکن درباره روند این طرح به رسانه ها گفته بود: با توجه به کند بودن روند مقاوم سازی، از اول برنامه چهارم توسعه قرار شد هر ساله ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم سازی شود که تاکنون براساس برنامه برای ۲ میلیون واحد تسهیلات تأمین شده که از این تعداد یک میلیون و ۷۶۰ واحد روستایی منجر به عقد قرارداد با بانک‌ها شد و عملیات ساخت و بهره برداری از یک میلیون و ۵۵۰ واحد به پایان رسید.
به گفته وی، این درحالی است که سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد حادثه دیده نیازمند بازسازی در روستاها وجود دارد که از سال ۸۴ به بعد نیز ۳۶۰ هزار واحد درقالب بازسازی مناطق حادثه دیده مقاوم سازی شده‌اند.
مهدیان با اشاره به وجود پنج میلیون و ۳۸۰ واحد روستایی موجود در کشور براساس آخرین سرشماری‌های موجود، گفت: تاکنون از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مقاوم سازی شده‌اند که با توجه به احداث و بهسازی برخی واحدهای روستایی توسط خود روستاییان، حدود ۴۰ درصد منازل روستایی کشور مقاوم سازی شده‌اند.
استان مرکزی نیز در اجرای این طرح همچون کل کشور به دلایل مختف خیلی شرایط مطلوبی ندارد و تنها ۳۰ درصد از مسکن روستایی استان مقاوم سازی شده است. به گزارش وقایع استان به نقل از فارس مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی،اظهار کرد: در حال حاضر مسکن روستایی استان مرکزی از نظر ایمنی از وضعیت خیلی خوبی برخوردار نیست و تنها حدود ۳۰ درصد این مسکن‌ها مقاوم‌سازی شده‌اند.
محمدرضا رضا فرح افزود‌: اطلاعات و سطح آگاهی روستاییان نسبت به مقاوم‌سازی مسکن‌های خود بسیار کم است و مسئولین و به‌خصوص اصحاب جراید می‌توانند نقش بسزایی در افزایش ایمنی واحدها داشته باشند.
وی با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن در راستای مقاوم‌سازی مسکن روستایی بیان کرد:‌ بنیاد مسکن در راستای اجرای برنامه‌های مقاوم‌سازی مسکن‌ روستایی اقدام به مقاوم‌سازی مسکن روستایی کرده که تابه‌حال ۳۶ هزار واحد از ۱۰۰ هزار واحد روستایی در دستور مقاوم‌سازی است.
رضا فرح ادامه داد: از این تعداد واحد مسکونی، ۳۲ هزار واحد پایانه کار دریافت کرده‌اند و حدود ۶۰ هزار مسکن نیز در مراحل مختلف کاری هستند.
وی تصریح کرد:‌ این واحدهای احداثی در مقابل زلزله کوچک خسارتی نمی‌بیند و در زلزله‌های سطوح بالا نیز حداقل خسارت جانی را به همراه ندارند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی اضافه کرد: از مردم استان مرکزی و روستانشینان خواستاریم تا با مراجعه به بنیاد مسکن شهرستان‌های خود از تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته‌شده در راستای مقاوم‌سازی مسکن اقدام کنند.
رضا فرح خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی در اختیار افراد قرار می‌دهد، ۱۸ میلیون تومان برای ساخت زمین‌های عادی و ۲۰ میلیون تومان برای خانه‌های فرسوده تخریب‌شده است و این تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه تسهیلات موجود بسیار مناسب و خوب است و روستاییان باید از این فرصت استفاده کنند، افزود: متأسفانه استقبال مردم برای مقاوم‌سازی منازل روستایی مطلوب نیست؛ ازنظر تأمین اعتباری برای پرداخت تسهیلات موجود محدودیتی وجود ندارد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی بیان کرد:‌ ساز و کارهایی برای نظارت و ساخت این مسکن‌ها تعریف‌شده و این مسکن‌ها اصولی و فنی زیر نظر ناظرین ساخته می‌شوند.
رضا فرح با اشاره به اینکه برای این واحدها از مصالح بتنی استفاده می‌شود، ادامه داد: درحالی‌که نوع سازه خیلی مهم نیست، رعایت مشخصات فنی برای هر سازه‌ای اهمیت دارد و باید این مسکن‌ها به‌منظور استحکام لازم زیر نظر مهندسین ساخت احداث شود.
وی تصریح کرد: ایران روی گسل قرار دارد و باید به همین منظور آمادگی زلزله داشته باشیم و به‌نوعی با زلزله زندگی کنیم و با بروز این رخداد، وحشت‌زده عمل نکنیم.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز بیشتر در حاشیه شهر و روستا دیده می‌شود، اضافه کرد:‌ متأسفانه ساخت‌وساز مسکن‌های غیرمجاز در حاشیه شهر و روستاهای استان مرکزی بسیار زیاد شده است.
رضا فرح خاطرنشان کرد:‌ ساخت‌وساز غیرمجاز مسکن در روستاهای حاشیه شهر بسیار بالا است و این ساختمان‌ها از استحکام و مقاومت استاندارد برخوردار نمی‌باشند.
وی گفت:‌ مسئولیت ساخت و تعمیر ۴۰ مسکن روستای زلزله‌زده سرپل ذهاب کرمانشاه به عهده بنیاد مسکن استان مرکزی است و در این مأموریت، ۲ هزار و ۵۰۰ واحد احداث و حدود ۷۰۰ واحد تعمیر می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی با اشاره به اینکه حدود یک ماهی است که عملیات آواربرداری در مناطق زلزله زده توسط این بنیاد آغازشده است، اظهار کرد:‌ بیش از ۶۰ درصد عملیات آواربرداری مناطق در اختیار بنیاد مسکن استان مرکزی انجام‌شده است و پیش‌بینی می‌شود این عملیات کمتر از یک ماه دیگر اتمام یابد.
رضا فرح افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود ساخت واحدهای مسکونی واگذارشده به استان مرکزی در مدت‌زمان ۱۸ ماه انجام شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.