خانه » جدیدترین » تدابیر دولت در کاهش آسیب های اجتماعی

تدابیر دولت در کاهش آسیب های اجتماعی

شنبه ۹ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۷۳
****
دکتر کوروش محمدی
رییس انجمن آسیب‌های اجتماعی کشور
****
اهتمام دولت در موضوع کاهش آسیب های اجتماعی بسیار ستودنیست در برخی حوزه ها با کاهش آسیبهای اجتماعی و یا لااقل توقف و کندی سرعت رشد آنها روبرو هستیم اگرچه معتقدیم هنوز در این زمینه بسیار کار داریم. بزرگترین گام کشور که با تاکید و درایت مقام معظم رهبری و همت دولت یازدهم برداشته شد، حذف پدیده شوم انکار بود. این شفافیت و رفتار صادقانه باعث ورود جدی و بیشتر کارشناسان و نیروهای کارآمد به برنامه های کاهش آسیبها شد. ظرف دوسال گذشته آمار اعتیاد در برخی استانهای کشور با کاهش مواجه بوده هرچند کاهش چشمگیری نداشته و یا در برخی مناطق افزایش آمار را داریم اما این حرکت جرقه امیدی است که همت والای مسئولین ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی و پلیس مبارزه با مواد مخدر را به تصویر می کشد. با این حال در برخی استانها نیز بدون تغییر یا با رشدی بسیار ضعیف همراه بوده است. آمار طلاق در برخی استانها با کاهش و یا کندی میزان رشد مواجه بوده در حالیکه با تعامل سازنده دولت، سمن ها و قوه قضائیه شاهد انسجام و نشاط بیشتری در خانواده های ایرانی هستیم. در بحث حاشیه نشینی، بواسطه وجود خشکسالی و برخی سوء مدیریتهای ویرانگر در دوران تولد یارانه ها با افزایش قابل ملاحظه ای در کلانشهرها مواجه بوده ایم در حالیکه در یکسال گذشته سیاستهای حمایتی دولت مانع گسترش حاشیه نشینی و افزایش سکونت گاههای غیررسمی در حاشیه شهرها شده است. در زمینه ارتقاء شاخص های منزلت اجتماعی زنان در فاصله سالهای ۹۳ تا ۹۵ شاهد رشد ۳۰ درصدی بودیم. قطعا زنان جامعه اسلامی ما در مسیر رشد و شکوفایی بهتری نسبت به ۵ سال گذشته خود قرارگرفته اند اما همچنان تا رسیدن با جایگاه شایسته و آرمانی فاصله دارند. امیدواریم که لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» که به همت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و کارشناسان خبره این حوزه تدوین گردیده است، هرچه سریعتر به مجلس ارسال و مورد تصویب نمایندگان قرار گیرد. همچنین وضعیت تصدی گری و بکارگیری زنان در مناصب اجرایی و مدیریتی در ۴ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. شاخص امید به زندگی بهبودی و افزایش نشان می دهد و این موهبتی است که در سایه نظام جمهوری اسلامی به ملت هدیه شده است. آمارها نشان می دهند که جامعه ایرانی از سال ۹۴ خیزش قابل ملاحظه ای به سمت نشاط اجتماعی و شادی برداشته است که قطعا با تداوم برنامه های حمایتی و تقویت فضای مطلوب امنیتی، اجتماعی و حمایتی بزودی از جمع کشورهای افسرده جهان خارج خواهیم شد.
در یک سال گذشته در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی چون تکدی گری، کودکان کار و آسیبهای اجتماعی همچون کارتن خوابی اهتمام بسیار خوبی از دولتمردان بویژه در سازمان بهزیستی، سمن های فعال، انجمن ها و گروههای مردمی دیده ایم و امیدواریم این روند همچنان تداوم یافته و تقویت شود.
ما در بحث همبستگی و سرمایه اجتماعی نیاز جدی به تلاش و برنامه ریزی داریم و البته معتقدیم از پتانسیل لازم برای شکوفایی این مولفه ها در کشور برخورد هستیم.
ما حق را می گوییم و در بیان حقایق جامعه تعارفی هم با کسی نداریم، قطعا در زمینه آسیبهای اجتماعی با مشکلاتی مواجه هستیم و هرگز قابل انکار نیست اما انصافا در این دولت بود که ما و سایر کارشناسان کارآمد حوزه اجتماعی و دانشگاهی اجازه یافتیم که بدون مانع وارد میدان مبارزه با آسیبها شویم و بدون هیچگونه تعصبی و صرفا جهت رضای حق از رئیس جمهور و سایر دولتمردان بویژه از معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده بابت این تلاشهای ارزشمند و ایجاد فضای مناسب تعامل تشکر می کنیم.
کاستی ها در دولتها امری اجتناب ناپذیر است، اما اهتمام این دولت در زمینه کاهش آسیبها بسیار ستودنی است و باهیچ دوره ای قابل قیاس نیست. امیدواریم این مجموعه تلاشهای موثر و صادقانه تداوم یافته و همچنان بر آینده مدیریت کلان کشور سایه افکن باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.