خانه » جدیدترین » تحلیل فنی بازی آلومینیوم اراک و پدیده مشهد در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال کشور

تحلیل فنی بازی آلومینیوم اراک و پدیده مشهد در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال کشور

آب یخ بر پیکر ایرالکو

مهرداد یاری

معلوم نیست چه سری وجود دارد که آلومینیوم همچنان در برابر تیم های پایین جدولی امتیاز از دست می دهد پدیده مجموعا ۵ امتیاز دارد که دو امتیاز آن را از آلومینیوم گرفته است یعنی آلومینیوم در دو بازی رفت و برگشت مقابل پدیده چهار امتیاز از دست داده است! خط دفاع آلومینیوم در این دیدار بسیار دور از انتظار و ضعیف عمل کرد و از آنچه تا کنون از آنها دیده بودیم بسیار فاصله داشت و توسط تیم قعر جدولی پدیده به دفعات مورد هجوم قرار گرفت و بسیار آسیب پذیر نشان داد، خط حمله همچنان کم اثر است و در زدن گل با مشکلات فراوان روبرو است باید موقعیت های زیادی ساخته شود تا بلاخره یکی را گل کنند در صورتی که در اوایل فصل از چند موقعیت معدود، تیم به گل می رسید و پیروز می شد و… بارها نوشتیم که تیم باید تغییر کند این درست نیست که همه تاکتیک های تیم در همـه بازی های لیگ و حذفی یکسان باشد این موضوع آنالیز تیم را برای حریفان ساده می کند حالا کار به جایی رسیده که پدیده نود دقیقه به نقاط ضعف آلومینیوم یورش می برد و به دو گل می رسد و موقعیت های خطرناک زیادی را به وجود می آورد! شانس آورده ایم که عقابی همچون حسین پورحمیدی درون دروازه ایستاده وگرنه یک فاجعه بزرگ رخ می داد و پدیده، آلومینیوم را در اراک گلباران می کرد. متاسفانه این یکنواختی در ذهنیت بازیکن ها هم تاثیر گذاشته است و هفته به هفته شاهد افـت کیفی بازیکن های قابل اتکای تیم هستیم. کیفیت بازی محمد علینژاد را با ابتدای فصل مقایسه کنید همچنین بازیکن هایی مثل رامتین سلیمان زاده، وحید محمدزاده، امیرمحمد هوشمند، پوریا آریاکیا و … که همگی دچار افت شده اند در این بین صرفا همچنان می شود به بازی خوب حسین پورحمیدی، مصطفی احمدی و اسماعیل شریفات تکیه کرد.

این چه خط دفاعی بود که ما در این دیدار داشتیم؟ گل اول پدیده یکی از بدترین گل هایی بود که آلومینیوم در این فصل خورده است شکاف به آن بزرگی در عمق دفاع چگونه به وجود آمد؟ خط دفاع آلومینیوم بدترین نمایش ممکن را از خود نشان داد هماهنگی آن ها شکل بدی داشت، فرم بازی شان ثباتی نداشت و در کنترل یار مستقیم شان نا توان بودند. سه بازیکن خط دفاع، توجه خود را معطوف به یک مهاجم حریف کرده و به سمت چپ متمــایل شده اند و امیرمحمد هوشمند که گویا اصلا توجهی به وضعیت مدافعین تیمش نداشت همچنان در سمت راست خط دفاع در حال قدم زدن بود و هافبک هایی که با خط دفاع خود فاصله خیلی زیادی داشتند! شکافی ده پانزده متری که حتی مدافعین حریف را هم برای نفوذ به آن ترغیب می کند. خیلی ساده و با کمترین زحمت پدیده توانست یک موقعیت عالی بسازد و به گل برسد چنان شکاف بزرگی بود که مهاجم پدیده برای زدن ضربه نهایی می توانست از هر روشی استفاده کند و از دست حسین پورحمیدی هم هیچ‌ کاری بر نمی آمد حتی کسی نبود که برای کمندانی مزاحمتی ایجاد کند. البته نه مدافعین و نه کادر فنی هیچ‌ کدام متوجه این شکاف بزرگ نشدند و پدیده چند بار دیگر هم توانست از این وضعیت استفاده کرده و موقعیت گل بسازد اما در دفعات بعدی این پورحمیدی بود که با درخشش خود تیمش را نجات داد. تمام بازیکن های خط دفاعی باید بدانند که حرکت این خط چه رو به جلو و عقب چه به راست و چپ باید منظم و هماهنگ انجام شود یعنی وقتی سه بازیکن خط دفاع حتی به اشتباه به سمت چپ شیفت شده اند و عمق دفاع پوشش مناسبی ندارد هوشمند نباید سمت راست ایستاده و نظاره گر بازی باشد عمق دفاع مهم ترین بخش یک خط دفاعی است و جناحین زمین مناطق کم ارزش تر بازی هستند او باید به سلیمان زاده نزدیک تر می شد. هافبک ها باید مدام فاصله خود با خط دفاعی را بررسی کنند و در فاز دفاعی از آن ها دور نشوند.

هنگامی که آلومینیوم در امور دفاعی وضعیت درخشانی داشت اشاره می کردیم که تیم ساختار دفاعی خوبی دارد اما حالا نه تنها مدافعین حتی هافبک های تیم هم در امور دفاعی عملکرد ضعیفی دارند. پدیده در نیمه نخست هم چند ضد حمله ترتیب داد که بسیار خطرناک بودند اما به واسطه ضعف تکنیکی بازیکن های شان همه آن ضد حملات بی ثمر شدند این وضعیت باید برای کادر فنی زنگ خطر را به صدا در می آورد و عناصر دفاعیش را کمی عقب نگه می داشت به طور مثال آلومینیوم در این دیدار مدافعین کناری اش را با یک حالتی از افراط مدام جلو‌ می کشید و در همان دو سه پاس اولی که در خط دفاع رد و بدل می شد همزمان آریاکیا و هوشمند هم راستای احمدی قرار می گرفتند و به مرور جلو‌ می رفتند ( البته این کار در صورت داشتن امکانات مورد نیاز مشکلی ندارد ) و‌ از بخت بد پدیده هم همان فضا را هدف قرار داده بود در حالی که هوشمند نمی توانست با سرعت به عقب برگشته و جای خالی اش را پر کند.

همچنین هنگام ضد حملات پدیده هافبک های تیم با تاخیر به عقب برگشته و فضاها را با تاخیر پر می کردند این تاخیر کمکی به تیم نمی کند چرا که این بازگشت ها به زمین خودی باید چنان سریع باشند که توپ به مناطق خطر نزدیک نشود. نبود محمود قاید رحمتی به شدت در میانه میدان مشهود بود هافبکی پر تحرک و بسیار جنگنده که می تواند فضای زیادی را پوشش داده و نظم خوبی به بازی بدهد اما در نبود او فاصله زیادی بین خط دفاع و هافبک به وجود می آید که این فاصله خط دفاع را نیز به هم می ریزد چون وقتی یک بازیکن از حریف در آن فضا قرار بگیرد یک نفر از خط دفاع باید آن را پوشش دهد که همین خودش یک شکاف در خط دفاع ایجاد می کند.

پدیده هر موقعیتی که ساخت در هر مورد هم ضربه اول را مهاجم های این تیم می زدند و بدبختانه هم ضربه دوم را! این بسیار نامتعارف است که یک دروازبان در یک بازی دو دبل سیو داشته باشد پورحمیدی هرگاه یک ضربه را دفع کرد برای دفع ضربه دوم هم به سرعت وارد عمل شد. حتی در صحنه ای که شوت مهاجم پدیده به تیر دروازه برخورد کرد باز هم این دیگر مهاجم پدیده بود که به توپ سرگردان ضربه زد و باز هم پورحمیدی دو واکنش داشت هر چند که با خوش شانسی آن توپ ها تبدیل به گل نشد حتی یارگیری ها تا آنجا بد انجام می شد که مهاجم پدیده در حضور مدافعین آلومینیوم اقدام به زدن برگردون کرد و نزدیک بود پوشکاش فصل را در این دیدار ببینیم. آنچه عجیب است اینکه چرا چند هفته است کسی بازیکن صاحب توپ حریف را تحت فشار قرار نمی دهد؟ رقبا به سادگی پاس ارسال می کنند و شوت می زنند شوتی که بازیکن پدیده در دقیقه ۷۶ زد دقیقا مشابه همان شوت و از همان منطقه ای بود که هفته قبل سروش رفیعی از آنجا اقدام به شوتزنی کرد و هر دو شوت هم بسیار خطرناک بودند و حسین پورحمیدی با دو فوق واکنش آن ها را مهار کرد.

در صحنه گل دوم هم پدیده گلی را به ثمر رساند که قبل از آن بارها هشدارش را داده بود در طول بازی بارها ضربات سر اول را مهاجم های پدیده زده بودند به ویژه موقعیتی که در دقیقه ۵۲ به وجود آوردند و پورحمیدی آن را مهار کرد. در صحنه گل دوم هم سر اول و هم سر دوم را بازیکن های پدیده زدند و هم ضربه سوم که منجر به گل شد را نیز آن ها زدند! این صحبت ها ایراد گرفتن نیست اشتباهات به شدت فاحش خط دفاعی است که هر تیمی را در شرایط بدی قرار می دهد خط دفاعی آلومینیوم باید یک بازنگری در نوع بازی خود داشته باشند و راه جدیدی را برای نحوه دفاع کردن شان بیابند کادر فنی هم باید بداند که آنالیز کردن آلومینیوم برای همه تیم ها کار ساده ای شده است و از یکجایی به بعد در روند تیم دیگر پیشرفتی دیده نمی شود.

درمورد فاز هجومی تیم هم دو نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه شود اول اینکه هافبک های آلومینیوم هنگامی که توپ به پشت محوطه جریمه حریف می رسد به جای اینکه در یک موقعیت مناسب برای شوتزنی قرار گرفته باشند عموما در کناره های محوطه جریمه منتظر صاحب توپ شدن هستند البته این ضعف کلی تیم و تاکتیک های هجومی آن است که در همه دیدارها توپ عموما در کانال های کناری در حرکت است تا در کانال های مرکزی. به همین خاطر هم هنگامی که‌ ما انتظار شوتزنی داریم کسی در منطقه مناسب برای شوت زدن حضور ندارد در دیدار مقابل پدیده صرفا علینژاد بود که دو شوت از پشت محوطه زد اولی با فاصله کم به بیرون رفت‌ و دومی به شکل تماشایی به تیر افقی دروازه برخورد کرد. اما نکته دوم این است که وقتی تیم حریف با نفرات زیاد درون محوطه جریمه خودش تجمع کرده یکی از بهتـرین راه ها برای گلزنی گرفتن خطای پنالتی است دقیقا همان کاری که آریاکیا انجام داد آلومینیوم این همه بازیکن تکنیکی دارد که در چنین دیدارهایی باید بارها دست به دریبل بزنند تا خط دفاعی حریف به هم بریزد مانند همان کاری که علینژاد در دقیقه ۵۲ انجام داد از خط دفاع پدیده می شد باز هم پنالتی گرفت. بازی از نظر جذابیت برای هواداران بسیار دیدنی و هیجان انگیز بود اما از بعد فنی بسیار آزاردهنــده و ناراحت کننده. انتظار می رفت که آلومینیوم در این مقطع از فصل به واسطـــه داشتن بازیکن هـــای خوب بتواند امتیــازات خوبی جمع کند و از بقیه تعقیب کننده هایش فاصله بگیرد اما حالا تساوی پشت تساوی و فاصله ها کم و کمتر می شود تحسین آلومینیوم در محافل فوتبالی کمرنگ شده و حالا نگاه ها به سمت عملکرد عالی مس در رفسنجان رفته است. با وجود تمام ضعف ها نمی شود از بازی خوب مصطفی احمدی گذشت او در حفظ توپ بسیار خوب عمل کرد و توانست چندین پاس قطری با کیفیت و دقیق برای فرار بازیکن های کناری فرستاد همچنین ارسال خوب او از نقطه کرنر بود که با ضربه سر تماشایی امیر نوری همراه شد و گل اول آلومینیوم به ثمر رسید‌.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.