خانه » جدیدترین » تحلیل فنی بازی آلومینیوم اراک و مس رفسنجان در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران

تحلیل فنی بازی آلومینیوم اراک و مس رفسنجان در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران

دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰   شماره ۱۵۳۷

در اتوبان ناکامی

مهرداد یاری

حالا دیگر خوشبین ترین هوادارهای آلومینیوم هم پذیرفته اند که کسب سهمیه در این فصل از طریق جایگاه تیم ها در جدول، امری نشدنی و بسیار دور از دسترس است اتفاقی که در عین ناباوری رخ داد و با روند خوبی که در نیم فصل اول طی شده بود تصور نمی شد تیم دچار چنین افت شدیدی شود و در ۱۰ دیدار متوالی نتواند به پیروزی دست پیدا کند آلومینیوم طی این ده هفته از ۳۰ امتیاز ممکن فقط ۶ امتیاز به دست آورده است و حالا در رتبه نهم جدول قرار دارد! این واقعیتِ بسیار تلخی است که چنین تیم توانمندی حالا به چنان دردی دچار شود که حتی در بازی هایی که تیم برتر میدان است هم نهایتا تن به شکست می دهد این تیم ضعیف و کم خطر کجا و آن آلومینیومی که دروازه اش باز نمی شد و باخت نداشت کجا؟ قطع به یقین این تیم به یک تغییر عمیق در نگرش خود و یک شارژ روحی و روانی نیاز دارد چون پیروز نشدن در بند بند وجود بازیکن ها رخنه کرده و جزیی از باورشان شده است. از نظر فنی نیز خیلی وقت است کــه می گوییم باید دست به تغییر زد چرا که آلومینیوم تیم تکراری شده و آنالیز کردن این تیم کار راحتی است و حریفان هر کدام به طریقی راه باز کردن دروازه را پیدا می کنند. در مقابل کنترل کردن خط حمله آلومینیوم هم کار راحتی شده چرا که همواره از طریق راه های تکراری می خواهند موقعیت بسازند و اگر هم بتوانند موقعیتی ایجاد کنند خودشان زحمت می کشند و خرابش می کنند. در این دیدار نکات زیادی برای مطرح کردن وجود داشت اما ما به بازگو کردن چند مورد بسنده می کنیم.
۱- ناتوانی در خلق موقعیت: نوشتن درمورد ضعف شدید در خلق موقعیت دیگر به یک عادت هفتگی تبدیل شده است چرا که هر چه جلو‌ می رویم اوضاع بدتر می شود به جز دیدار مقابل پرسپولیس هفته ها است که تیم هم در خلق موقعیت ضعیف ظاهر می شود و هم در استفاده از آن ها. در دیدار مقابل مس این شرایط بسیار بدتر شد و با اینکه توپ و میدان بیشتر در اختیار آلومینیوم بود اما خلق موقعیتی شکل نمی گرفت یکی از مهم ترین دلایل این موضوع کُند بـودن بازیکن ها در لحظه تصمیم گیری است در این دیدار چند مورد پیش آمد که مهاجم آماده فرار کردن در فضای پشت مدافعین حریف است اما بازیکن صاحب توپ با اینکه به دقت شرایط را تحت نظر دارد انقدر در پاس دادن تعلل می کرد که یا موقعیت از دست می رفت یا مهاجم در موقعیت آفساید صاحب توپ می شد که واضح ترین مثال آن صحنه ای است که آل کثیر در نیمه دوم در شرایط آفساید به توپ رسید! مورد بعدی کُند بودن پاس های رد و بدل شده در میانه میدان و یک سوم دفاعی حریف است منطقه ای که برای وادار کردن حریف به اشتباه کردن یا با هدف بر هم زدن نظم دفاعی حریف باید انتقال توپ به صورت عمودی یا انتقال آن از راست به چپ محوطه جریمه و برعکس آن با سرعت انجام شود تقریبا در تمام طول بازی تیم مس با تعداد نفرات زیاد در حال دفاع کردن بود اما بازیکن های آلومینیوم همچنان با یک صبر و سکته خاصی توپ را در زمین می چرخاندند به همین دلیل نیز مس تقریبا در همه طول بازی به صورت منظم و دقیق توانست دفاع کند و به آلومینیوم برای خلق موقعیت فضای زیادی نداد. از طرفی آلومینیوم همچنان با تعداد نفرات کم در خط حمله حاضر می شود یا به عبارت دیگر تنها مهاجمین آلومینیوم هستند که کار گل زدن را در جریان بازی بر عهده گرفته اند در حالی که امروزه روش مرسوم این است که گاهی حتی مدافعین آخر تیم هم که یارگیری با آن ها انجام نشده به تور زده و گل بزنند یا در روند خلق موقعیت موثر واقع شوند.
۲- پس از شکست مقابل پرسپولیس تصور می شد کادر فنی زنگ خطر را متوجه شده و برای کسب پیروزی در برابر مس دست به تغییرات تاکتیکی بزنند به ویژه که کادر فنی مس بسیار با علم و اهل تاکتیک هستند و قطعا بهتر از دیگر حریفان برای دیدار مقابل آلومینیوم خود را آماده می کنند! با نمایش خوبی که امید سینک در دیدار قبل مقابل پرسپولیس ارائه داد تصور می شد در این دیدار از ابتدا به بازی گرفته شود چرا که او شاید می توانست ضعف آلومینیوم در گردش توپ در کانال های مرکزی را بهبود بخشیده و تیم مس را دچار مشکل کند او‌ در دیدار برابر پرسپولیس نشان داد که در سرعت دادن به انتقال توپ نیز توانا است. وقتی هر چه بازیکن تعویض می کنید اما تیم تان ده هفته نتیجه نمی گیرد یعنی چاره کار صرفا در تعویض بازیکن نیست و شما باید به طور کلی ذهنیت و تاکتیک های تیم تان را تغییر دهید بازیکن ها از بس وظایف تکراری داشته اند که دیگر رغبتی برای انجام دادن صحیح وظایف شان نشان نمی دهند و بهتـرین بازیکن های تیم حالا از معمولی بازی کردن هم عــاجز شده اند.
قبلا هم گفته ایم که برای پیروز شدن به حمله کردن نیاز دارید و برای گل زدن به بازیکن هایی که بتوانند به درستی جابجا شوند و درست به توپ ضربه بزنند در بازی مقابل مس باز هم این آریاکیا بود که توان و شجاعت لازم را داشت و یک شوت خوب زد شاید بهتر آن باشد که این بازیکن به خط حمله اضافه شود تکنیک و جسارت آریاکیا قطعا او را به مهاجم خوبی تبدیل می کند.در نیمه اول هنگام در اختیار داشتن توپ قاید رحمتی و احمدی در کنار سلیمان زاده و محمدزاده می ماندند تا مدافعین کناری تیم با خیال آسوده جلو‌ کشیده و نفوذ کنند اما این جلو‌ کشیدن خیلی سریع انجام می شد در حالی که باید با اندکی تاخیر این کار را انجام می دادند تا هم بازیکن های خودی در شرایط صحیح پـــاس دادن قرار بگیرند و هم مــدافعین حریف در پیش بینی حرکت آن ها کار سختی داشته باشد.
۳- مس با نفرات زیاد در حمله شرکت می کرد: مسی ها چه زمانی که با صبر و حوصله توپ را پیش می آوردند و چه هنگامی که ضد حمله می زدند با تعداد نفرات زیاد وارد یک سوم دفاعی آلومینیوم می شدند و اتفاقا در صحنه گل نیز تعداد مهاجم های مس زیاد بود. از طرفی آنها در دفاع کردن نیز با تعداد بالا در زمین خودشان حاضر می شدند به طور کلی مس تیمی بود که با سرعت در زمین بالا و پایین می شد اما راه ضربه زدن به این تیم تدارک دیدن ضد حملات سریع و برق آسا است کادر فنی آلومینیوم باید از بالا کشیدن مس با نفرات زیاد بهره برده و از خالی بودن خط دفاع آن ها هنگام ضد حملات نهایت استفاده را می برد اتفاقی که در دقیقه ۳۰ افتاد و بازیکن های آلومینیوم به خوبی توپ را منتقل کرده و نهایتا توانستند یک کرنر بگیرند اما وضعیت در جریان بازی باید بیشتر انجام می شد.
۴- استحکام دفاعی آلومینیوم کم بود: در برابر تیمی مثل مس بازی کردن با دو مدافع کناری با میل تهاجمی بالا وقتی که برنامه دقیقی برای آن ها تعیین نشده است باعث خالی شدن دفاع می شود به نظر می رسد آلومینیوم نیاز دارد که در یکی از دو سمت خط دفاعیش از یک مدافع کناری ایستا بهره ببرد بازیکن های مس هرگاه اراده کردند از یک توپ موقعیت بسازند توانستند این کار را بکنند و موقعیت های خطرناکی نیز ساختند. از طرفی نظم خط دفاعی آلومینیوم به هم خورده است و با ساده ترین جابجایی ها به یکباره بین مدافعین مرکزی یک شکاف ایجاد می شود. در صحنه گل واقعا پذیرفتنی نیست که در زمان ارسال کرنر بازیکن حریف پشت محوطه جریمه یارگیری نشده باشد و آن گونه با فراغ بال به توپ برسد و شوت بزند!
مشکلات آلومینیوم در برابر مس رفسنجان صرفا مربوط به این دیدار نیست و مدت ها است که وجود دارند به همین دلیل نیز با اشاره های کوتاه برخی از آن ها را بازگو کردیم. پرداختن دقیق به این مشکلات به یک‌ گزارش اختصاصی و مفصل نیاز دارد که به زودی به طور ویژه ای به آن خواهیم پرداخت.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.