خانه » جدیدترین » تابستانِ سرد بازار

تابستانِ سرد بازار

چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱  شماره ۱۶۱۸

نگاهی به وضعیت فروش نوشت افزار در اراک در آستانه شروع به کار مدارس

عادله یوسفی راد: همه‌ساله با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی شهریور بازار لوازم‌التحریر رونق مضاعفی پیدا می‌کرد که این حلاوت بابت افزایش میزان فروش تا ماه‌ها، کام فروشندگان نوشت‌افزار را شیرین نگاه می‌داشت اما ظاهرا از هنگامی‌که کرونا پا به مدارس و جامعه گذاشته است اوضاع کاملاً متفاوت شده است.
دانش آموزان می‌گویند برای امسال نیاز به خرید چندانی ندارند و فروشندگان هم می‌گویند کرونا از سال گذشته تاکنون ضربه مهلکی به پیکره بازار خورده است.
یک فروشنده لوازم‌التحریر در این باره می‌گوید: هرچند که ما تا قبل از کرونا هم به دلیل گرانی بیش‌ازحد برخی اقلام و کاهش قدرت خرید مردم با مشکل مواجِه بودیم اما دیگر تا این حد متضرر نشده بودیم.
وی اذعان می‌کند: دو سال است بچه‌ها و دانش آموزان به‌جای خودکار، کیف و دفتر، گوشی، تبلت و اینترنت استفاده می‌کنند و لوازم‌التحریرهای دنیای آنلاین جای مداد و پاکن و خودکار را گرفته است. الان بیشترین فروش ما متمرکز بر روی ادارات دولتی و شرکت‌ها است که البته همان ادارات هم مصرفشان، کاهش‌یافته است.
این فروشنده لوازم‌التحریر اذعان می‌کند: البته نوشت‌افزار یک کالای مصرفی است، به‌طور مثال نیاز به خودکار تمام‌شدنی نیست اما اتفاق دیگری که رخ‌داده این است که قبلاً لوازم‌التحریر ارزان بود و مشتریان وقتی برای خرید می‌آمدند به خرید یک عدد خودکار یا مداد اکتفا نمی‌کردند و لذا از هر خودکار یا مداد یک جعبه ۱۲ عددی برمی‌داشتند اما در حال حاضر آن‌قدر این کالاها گران شده که همان خریداران عمده نیز حالا تکی خریداری می‌کنند.
وی با دستش به قفسه مدادهای رنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از والدین تا سه سال پیش وقتی به این مغازه می‌آمدند حداقل دو جعبه مداد رنگی می‌خریدند که دیگر تا پایان سال مجبور نشوند به بازار قدم بگذارند اما حالا یک جعبه مداد رنگی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است لذا برای خرید همین جعبه هم مشکل‌دارند و این پا و آن پا می‌کنند.
فروشنده دیگری می گوید: فروش ما متأسفانه نسبت به دو سال گذشته به یک‌سوم رسیده است و به دلیل افزایش قیمت دلار و کاغذ مشتری‌ها ریزش داشتند و لذا امسال هم با این طریقه واکسیناسیون امیدی به رونق بازار و جبران ضرر و زیان‌های رسوب‌کرده در این صنف نداریم.
وی می گوید: در دو سال اخیر قیمت کاغذ روند افزایشی عجیبی داشت که همین موضوع بر قیمت نوشت افزار تأثیر زیادی گذاشت. به عنوان نمونه در حوزه کاغذ باید بیان کنیم که در دو سال اخیر ۴۰۰ درصد گران شد.
بازار فروش نوشت افزار در اراک رونق ندارد
رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک گفت: بازار فروش نوشت افزار در آستانه بازگشایی مدارس باوجود حضوری شدن کلاس درس، به علت افزایش قیمت ملزومات دانش آموزان رونق ندارد.
محمد فیروزی بیان کرد: افزایش قیمت ملزومات دانش آموزان باعث شده تا خانواده ها رغبتی برای خرید لوازم التحریر برای سال تحصیلی جدید نداشته باشند.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر فروش کتاب درسی از صنف کتابفروشان به مدارس واگذار شده و این اقدام منجر به آسیب جدی به این صنف شده است.
رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک خاطر نشان کرد: در گذشته دانش آموزان هنگام خرید کتاب درسی از کتابفروش ها لوازم التحریر را همزمان از کتاب فروشی ها خرید می کرد اما از چندسال اخیر که آموزش و پرورش متولی توزیع کتاب درسی شده رونق از این مجموعه رفته است.
فیروزی افزود: با وجود پیگیری و مکاتبات فراوان با آموزش و پرورش و سازمان پژوهش کتاب های درسی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
وی متذکر شد: دانش آموزان در گذشته هنگام خرید کتاب درسی از کتابفروشی ها برای جلد اقدام می کرند و در کنار آن کتاب کمک آموزشی و کتاب مطالعه خریداری می کردند که اکنون این فرصت رونق از کتاب فروشی ها گرفته شده است.
رئیس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر اراک با بیان اینکه اکنون ۲۵۰ واحد کتاب و لوازم التحریر در کلانشهر اراک فعالیت دارند، گفت: شیوع کرونا در سه سال گذشته منجر به آسیب در همه بخش های اقتصادی شد که اصناف کتابفروش نیز در اراک با ۶۰ درصد آسیب و تعداد زیادی نیز مجبور به ابطال مجوز خود شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.