خانه » جدیدترین » به یاد استاد

به یاد استاد

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹  شماره ۱۳۳۹

خیابانی در اراک به نام محمدرضا شجریان نامگذاری شد

به یاد استاد

فاطمه چاپاری

با پیشنهاد «انجمن موسیقی استان مرکزی» به شورای شهر اراک مبنی بر نامگذاری یکی از معابر یا میادین پرتردد شهر به نام استاد شجریان، از میان سه خیابان میثم، خیابان روبروی فرهنگسرای آیینه و دوازده متری ملک، مورد آخر موردپذیرش قرارگرفت و با تصویب شورای پنجم به نام استاد محمدرضا شجریان نامگذاری شد. پیش از این ما شاهد نامگذاری یک خیابان به نام شخصیت های مطرح در عرصه موسیقی در شهر اراک نبوده ایم، انجمن موسیقی استان علت این اتفاق را تاثیر گذاری استاد شجریان چه در علم موسیقی و چه در میان تمام اقشار مردم می داند، به طوری که تا به حال هیچ هنرمندی در عرصه موسیقی تا به این اندازه مشهور و اثرگذار نبوده است.
کامبیز عباسی رییس انجمن موسیقی استان در این باره به وقایع استان می گوید: محمدرضا شجریان درواقع پلی است میان نسل کهن موسیقی فاخرایرانی و نسل جدید و مورد پذیرش همه اهالی عرصه موسیقی باهرسلیقه ونگرش خاص فردی.
وی افزود: استاد شجریان از افراد تکرار ناشدنی عرصه موسیقی وگنجینه ای بزرگ در عرصه موسیقی بودند و انتقال علم وتجربه ازموسیقی کهن ایرانی به نسل جدید را بر عهده داشتند. ضمن اینکه از اخلاق هنری بسیار برجسته ای نیز برخــوردار بوده اند، لذا بزرگداشت این هنرمند برعهده متولیان فرهنگ وهنراست.
رییس انجمن موسیقی استان بیان کرد: امروزه موسیقی جزءلاینفک زندگی روزمره مردم شده و خواسته یا ناخواسته بر منش و فرهنگ مردم تاثیرگذاراست و از آن گریزی نیست. حال این وظیفه متولیان هنراست که فرهنگ بومی راگرامی بدارند و نام و یاد آن ها را در ذهن ها زنده نگه دارند هر چند که هنرمند نمی میرد همیشه درذهن ها خواهد ماند ولی اینکه ارج نهاده شود بسیارمهم و یک ضرورت است.
عباسی در پایان افزود: نامگذاری معابر و میادین شهری، شبکه ای نمادین از معناها در حافظه شهروندان می سازد که این خود برآمده از بستر زندگی و روابط اجتماعی و فرهنگی افراد آن جامعه می باشد، عجین بودن زندگی مردم جامعه امروز با هنر موسیقی غیرقابل انکار است،با این حال همه فاکتور ها در نامگذاری یک معبر برای تناسب بین معبر و نامی که برای آن در نظر گرفته شده باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین سعید نادری سخنگوی شورای پنجم شهر در مورد روند انتخاب این معبر و نامگذاری آن گفت: از بین سه خیابان پیشنهادی که از طرف انجمن موسیقی مطرح شده بود، این خیابان در نتیجه رای گیری و خرد جمعی انتخاب شد.
وی دلایل این انتخاب را این گونه شرح می دهد: اول اینکه این خیابان از مکان های پرتردد شهر است که بیشتر مولدین علم موسیقی یعنی آموزشگاه های آزاد هنری، در آن مشغول به فعالیت هستند و همچنین نزدیک ترین خیابان به خانه هنرمندان می باشد. و بعد با توجه به این که نام قبلی این خیابان به نام سیدجمال الدین اسد آبادی بوده، اما مردم با این نام ارتباط نگرفته و همچنان از عرض این معبر برا نام بردن آن استفاده می کردند،تغییر نام این معبر را مقتضی بود،چرا که عرض معبر نمی تواند نام رسمی برای یک خیابان باشد. با توجه به شهرت استاد شجریان در میان مردم و تناسب این نام با معبر با توجه به وجود بیشتر آموزشگاه های موسیقی در آن، این انتخاب صورت گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.