خانه » جدیدترین » به کام پولدارها

به کام پولدارها

سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱  شماره ۱۶۷۴

نگاهی به ابهامات عرضه خودرو در بورس

زهرا مدنی: عرضه خودروها در بورس ادامه دارد و سیاست دولت بر این است که به مرور زمان و با حذف فرآیند قرعه‌کشی، تنها از طریق بورس، خودروها در بازار عرضه شود. اظهارنظرها در مورد این تصمیم متفاوت است. شورای رقابت که بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، فرآیند قیمت‌گذاری به آن واگذار شده، خواهان توقف عرضه برخی خودروها در بورس است. در نامه محمدرضا سیدنورانی، رئیس شورای رقابت به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس آورده شده: «پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ / ۷ / ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یکسال بوده است. بدیهی است با انقضا این، مدت مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است.
بر این اساس، مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸؛ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آنها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد قیمت این خودروها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد. فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.
شایان ذکر است شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده و در صورت تصویب مصوبه جدید در این زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.»
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز بر اختلاف نظر جدی با اعضای شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس اذعان دارد.
به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس جزئیات زیادی دارد و شورای رقابت هنوز وارد جزئیات نشده و کلیات را تصویب کرده است و احتمالاً این روند به طول خواهد انجامید.
وی در مورد توقف عرضه در بورس می گوید: سعی داریم دغدغه‌های شورای رقابت را حل کنیم به گونه ای که مقررات شورای رقابت هم نقض نشود ولی امیدواریم ظرف یکی دو هفته دیگر عرضه‌ها آغاز شود.
بنا بر اظهارات وی عرضه یکی دو تا از خودروها که شورای رقابت نسبت به آنها موضع داشته فعلاً متوقف شده اما در مورد سایر خودروها عرضه ادامه خواهد داشت.
به گفته مخالفان اساساً عرضه خودرو در بورس چندان رقابتی و کارساز و به نفع مصرف کننده نخواهد بود. زیرا این روند تنها باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد؛ مسئله‌ای که از اواخر پاییز و با عملی شدن عرضه در بورس، شاهد آن بودیم. بازار سهام نه تنها نوسان را در بازار خودرو کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش نوسانات قیمتی هم می‌شود. از سوی دیگر مشخص نیست چه تعداد از متقاضیان خودرو در ایران کد بورسی دارند که بخواهند مطالبات خود را طریق بازار سهام دنبال کنند؟ این روند عرضه خودرو از طریق بورس باعث افزایش قیمت خودرو و بدل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای صرف می‌شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: عرضه خودرو در بورس نمی‌تواند دغدغه مردم و نیازمندان واقعی خودرو را پاسخ دهد، چرا که این نوع عرضه بیشتر به نفع پولدارها است.
محمدحسن آصفری اظهار می کند: عرضه خودرو در بورس نشان داد این روش عرضه خودرو ‌نمی‌تواند از دغدغه مردم و نیازمندان واقعی به خودرو بکاهد، چرا که در بورس هرکسی که پول بیشتری بدهد، آن را از آن خود می‌کند.
وی تصریح می کند: در این مدت ثابت شده عرضه خودرو در بورس نتوانسته رضایت مردم را به همراه داشته باشد، به نظر می‌رسد بهتر است تولیدکنندگان خودرو تمام تولیدات خود را به صورت درصد از طریق قرعه‌کشی به مردم عرضه کنند و روال عادی قرعه‌کشی برای متقاضیان خود تداوم یابد.
نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای با بیان اینکه بورسی شدن خودرو منجر به گران‌تر شدن این کالا شده است، اضافه می کند: در این روش کسانی که پول‌‌دار تر هستندصاحب ماشین می‌شوند و در واقع باید گفت این روش بیشتر به سود پولداران است.
آصفری بر لزوم واردات خودرو تاکید کرده و می گوید: دولت باید اجازه دهد کسانی که می‌توانند با استفاده از ارز خارجی خود نسبت به واردات اقدام کنند تا بخشی از کمبود برطرف شود، متاسفانه رانت های موجود اجازه این کار را نمی‌دهد.
وی توضیح می دهد: واردات خودرو منجر به رقابتی‌شدن بازار خودرو، کاهش قیمت‌ها و بهتر شدن خدمات پس از فروش می‌شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی انحصار تولید ماشین را موجب عدم ساماندهی بازار خودرو دانسته و تاکید می کند: باید اجازه واردات داده شود تا انحصار تولید کارخانه تولید خودرو شکسته شده و قیمت‌ها کاهش یابد، متاسفانه منافع عده‌ای اجازه نمی‌دهد این اتفاق رقم بخورد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.