خانه » جدیدترین » به همت دانشگاه علوم پزشکی اراک/پروژه تحقیقاتی جامع آلودگی هوای اراک کلید خورد

به همت دانشگاه علوم پزشکی اراک/پروژه تحقیقاتی جامع آلودگی هوای اراک کلید خورد

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۵   شماره ۳۳۴

 

گروه اجتماعی- وقایع استان:
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در نشست خبری هفته سلامت بر ضرورت رفع آلودگی هوای اراک به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم شهر اراک تاکید کرد و بیان داشت: پروژه تحقیقاتی جامع آلودگی هوای اراک کلید خورده و ارتباط آلودگی با انواع بیماریها ، بخش های دخیل در آلودگی ، همچنین راه های کاهش آلودگی در ظرف مدت یک سال آتی مشخص می شود.
دکتر حسن طاهراحمدی افزود: در سفر وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته قول مساعد برای ایجاد مرکز تحقیقات آلاینده های محیطی و ارتباط آن با حوزه سلامت داده شد و مطالبه جدی در سفر رئیس جمهوری به استاناین است که با توجه به اینکه در گزارش ۱۰۰ روزه پارسال هوای اراک کیفیت هوای ۳۷ روز آلوده گزارش شده بود ، این مرکز تحقیقاتی در کلانشهر اراک پابگیرد.
وی گفت: تا امروز هیچ بررسی جامع و کاملی که نشان دهد وسایل نقلیه، تالاب میقان و صنایع، منابع گرمایشی و سایر آلاینده ها در اراک هر کدام چه سهمی در آلایندگی این شهر دارند، وجود نداشته و تا زمانی که بررسی علمی و مستند انجام نشود هر صنعتی خود را از آلودگی مبرا می داند و خود را صنعت سبز معرفی می کند.
وی گفت: سلامت از حوزه های مهم و اولویت دار در جامعه است که غفلت از آن جبران پذیر نیست و سلامت نیروی انسانی که شاکله اصلی جامعه و محور توسعه را تشکیل می دهد، تهدید می کند.
دکتر طاهر احمدی افزود: تضمین سلامت ارتباط تنگاتنگی با ارتقاء آگاهی و اصلاح رفتارهای زیستی نادرست و تقویت فرهنگ خودمراقبتی دارد که در این راستا متولیان امر به سوی نخبگان و فرهیختگان، تشکل های مردمی و اصحاب رسانه دارند.
وی اظهار کرد: حوزه سلامت مقوله ای چند وجهی است که راهبری مسایل آن از عهده یک وزارتخانه خارج است و بدون حضور هدفمند بخش های مختلف جامعه و نهادهای فرهنگی و رسانه ها در استان مشکلات حوزه درمان قابل حل و پیگیری نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با یادآوری سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری به استان مرکزی مطالبه اولویت دار مردم استان را در این سفر، تسریع در ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) به عنوان خواسته ملی و استانی و ارتقاء کمی و کیفی امکانات حوزه سلامت و همچنین ساماندهی معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا عنوان کرد.
دکتر طاهراحمدی افزود: بیمارستان ولیعصر (عج) اراک مرکز مادر تخصصی درمان استان مرکزی است که برای نوسازی آن تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و نیاز است که برای پاسخگویی بهینه به نیازهای درمانی مردم ، این طرح درمانی در کوتاهترین زمان به سرانجام برسد.
وی اظهار کرد: بیمارستان آیت الله خوانساری اراک به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور، با کمبود تخت بستری ویژه بیماران سرطانی مواجه است و همیشه ۸۰ تا ۹۰ نفر در نوبت بستری در انتظار هستند و تکمیل طرح توسعه این بیمارستان با ۶۴ تخت از طرح های مهم حوزه سلامت استان است که باید با مساعدت خیران و دولت هرچه سریعتر جامه عمل بپوشد.
کاهش روغن و مواد قندی در مواد غذایی طی برنامه ای ۵ ساله
معاون غذا، دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: عامل تغذیه یکی از سرفصل های مهم در کیفیت زندگی هر انسان است و در برنامه نظام تحول سلامت نیز به شکل اصولی به آن توجه شده است.
دکتر مصطفی دلاور افزود: در اجرای این برنامه تلاش شده تا با کنترل مواد غذایی پرمصرف، شاخص هایی شامل نمک، چربی و قند در سبد غذایی مردم و عادات تغذیه آنان مورد کنترل قرار گیرند.
وی ادامه داد: برای کاهش مصرف روغن ترانس و مواد قندی در مواد غذایی برنامه ای ۵ ساله تدوین شده است.
دکتر مصطفی دلاور افزود: پیشگیری و کنترل دیابت با انتخاب آگاهانه فرآورده غذایی سالم امکان پذیر است
وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۲۰ محصول در این استان تولید شد که میزان شاخص های یاد شده در روند تولید آنها حتی از حد معمول استاندارد نیز کمتر بود و امسال با برنامه ریزی انجام شده ۱۰ درصد از مواد مصرفی قند در کلیه محصولاتی که در فرمولاسیون آنها قند وجود دارد به صورت اجباری کم می شود.
وی توضیح داد: علاوه بر کاهش مصرف روغن در فرآورده ها به ویژه با ترانس ۱۰ درصد، کاهش مصرف نمک نیز در برنامه غذایی امسال در دستور کار است و ظرف مدت پنج سال قند، نمک و چربی در روند تولید محصولات غذایی استان را به بالاترین استاندارد دنیا نزدیک می کنیم.
اتمام گام نخست ساخت بیمارستان ولیعصر(عج)
معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: مرحله نخست طرح نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک در گام های انتهایی انجام است و برای ساخت این مجموعه درمانی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.
دکترعلی ابراز افزود: یکی از منابعی که برای تامین مالی طرح بیمارستان ولیعصر (عج) دیده شده، ساختمان خوابگاه حضرت معصومه (س) است که سند آن گرفته شده و در مرحله فروش قرار دارد و منبع مالی دیگر این طرح درمانی نیز تسهیلات بانکی است که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز ۱۵۰ میلیارد ریال برای طرح نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک پیش بینی شده است که با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان مجلس به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی بیان کرد: از محل ارزش افزوده نیز برای طرح درمانی بیمارستان ولیعصر (عج)اراک ، ۳۰۰ میلیارد ریال قول اعتبار داده شده است.
معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شش بلوک زایمان در شهرستان های خمین، اراک، محلات، دلیجان، کمیجان و تفرش در سال گذشته به بهره برداری رسیده که در کیفیت درمان این مناطق نقش کلیدی دارد و در حال حاضر نیز تکمیل بلوک زایمان کمیجان در حال انجام است.
دکتر ابرازه افزود: طرح ساخت خوابگاه ۵۰۰ نفره مرکز دانشگاهی سردشت اراک نیز به اتمام رسیده و با تجهیز امکانات در مهرماه امسال دانشجویان حضرت معصومه (س) به آن منتقل خواهند شد.
وی، ساخت شش باب پایگاه اورژانس با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت اتاق عمل جراحی مغز و اعصاب، سه کلینیک ویژه درمان را از دیگر فعالیت های عمرانی در بخش درمان استان مرکزی عنوان کرد.
افزایش تخت های شیمی درمانی سرپایی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست خبری گفت: استان مرکزی به علت داشتن تجهیزات درمانی و اقامتی مناسب میزبان بیماران سرطانی سایر استانها از جمله همدان، قم و لرستان است و ۴۵ درصد بار مراجعان از سایر استانها را برعهده دارد.
دکترحسین سرمدیان افزود: امکانات درمانی و بستری استان مرکزی جوابگو بیماران این استان است اما بار مهاجران از سایر استانها به مرکز گسترده است به همین علت تفاهمنامه ای با وزارتخانه منعقد شده تا تخت های شیمی درمانی سرپایی افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد:در شش بیمارستان در استان مرکزی شامل ولیعصر(عج)، امیرالمومنین(ع)، طالقانی، امیرکبیر، تفرش و خمین برنامه پزشکان مقیم اجرائی شده و مراجعان در تمام طول شبانه روز می توانند از خدمات پزشکان استفاده کنند.
وی بیان کرد: پزشک اطفال مقیم، در بیمارستان امیرکبیر، متخصص زنان در بیمارستان طالقانی، متخصص بیهوشی و جراحی ارتوپد از دیگر خدمات مجموعه درمانی استان به بیماران را شامل می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با اجرای برنامه نظام تحول سلامت در استان مرکزی ۱۰ درصد میزان زایمان های سزارین در این استان کاهش یافته و در این زمینه موفق شده ایم روند کاهش زایمان به طریق سزارین را حفظ کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.