خانه » جدیدترین » به همت انجمن صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی برگزار شد:/ نخستین همایش استانی ایمنی، بهداشت و محیط زیست استان مرکزی

به همت انجمن صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی برگزار شد:/ نخستین همایش استانی ایمنی، بهداشت و محیط زیست استان مرکزی

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۲۰

گروه اجتماعی:
نخستین همایش استانی ایمنی، بهداشت و محیط زیست استان مرکزی به همت انجمن صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی برگزار شد.
در این همایش رییس هیأت مدیره انجمن صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی در این همایش با تاکید بر اینکه در استان مرکزی با توجه به ظرفیت بالای صنعتی استان توجه به مقوله HSE ضروری است، گفت: این انجمن آمادگی دارد در راستای ایمنی، بهداشت و محیط زیست محیط کار با بنگاه‌های تولیدی همکاری کند.
ابوالفضل تکلو افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور میباشد لزوم توجه به سلامت محیط کارگری و همچنین افزایش سطح ایمنی محیط های کاری و پیشگیری و کنترل عوامل زیان آور محیط کار و همچنین اهتمام به محیط زیست از اهداف کلان این همایش میباشد.
وی افزود: این همایش با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اداره کل محیط زیست، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت توزیع برق برگزار شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی ابراز امیدواری کرد: با همکاری تمامی ارگان های ذیربط در زمینه سلامت بتوانیم گامی بلند در جهت تحقق اهداف مشترک که همان سلامت جامعه کــارگری، کاهش میزان حــوادث و بیماری های ناشی از کار و رسیدن به محیط زیست پایدار و سالم دست یابیم.
وی تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران و بکارگیری مسئولان ایمنی در کارگاه‌ها و مدل خود بازرسی در حوزه ایمنی، اهمیت و تأثیر روش‌ها و سیستم‌های مدیریتی در ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها و روش‌ها و تجربیات عملی در کنترل عوامل زیان‌آور محیط کار در حوزه بهداشت، اهمیت و تأثیر روش‌ها و سیستم‌های مدیریتی در ارتقاء سطح ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها و روش‌ها و تجربیات عملی در کنترل عوامل زیان‌آور محیط کار را از محورهای برگزاری این همایش عنوان کرد.
کاهش ۱۸٫۵ درصدی حوادث ناشی از کار
مدیرکل بازرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: بر اساس آمار و اطلاعات پزشکی قانونی حوادث ناشی از کار در ۶ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۸٫۵ درصد کاهش یافته است.
محمد اصابتی در اولین همایش استانی ایمنی، بهداشت و محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: در سال ۹۲ تعداد فوت ناشی از کار در هر روز بر اساس آمار ۵٫۵ نفر بوده است که با فعالیت‌های انجام شده در راستای پیشگیری از حوادث این آمار در سال ۹۳ به ۵ نفر در روز کاهش یافت.
وی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های ناشی از حوادث کار در ۶ ماهه سال جاری به ۴٫۵ نفر کاهش یافته است، افزود: بر اساس آمار تعداد فوتی‌ها در ۱۶ استان کاهش، در ۶ استان تغییری نداشته و در ۹ استان هم افزایش داشته است.
مدیرکل بازرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در استان مرکزی نیز علیرغم داشتن ۲۴ هزار کارگاه دارای کد تأمین اجتماعی و ۳۰۰ هزار کارگر آمار حوادث ناشی از کار در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشته است.
مهندس اصابتی در ادامه با بیان اینکه در جهان به طور متوسط روزانه ۶ هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند، گفت: آمار بیماری‌های ناشی از کار ۶ برابر حوادث ناشی از کار است.
وی شناخت عوامل ایجاد حادثه، ایجاد بستر مناسب برای تعالی سازمان و فراهم کردن شرایط ایمنی محیط کار، آموزش کارکنان، ایجاد زمینه‌های پیشگیری و کاهش زیان‌های مستقیم و غیرمستقیم را از عوامل موثر در پیشگیری از حوادث کار عنوان کرد.
مدیر کل بازرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس آمار حوادث ناشی از کار در سال ۸۲ تقریباً ۳۲ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان و ۴۵ درصد بخش صنعت بوده است که در چند سال اخیر آمار حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان به بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته و آمار حوادث در صنعت به کمتر از ۳۲ درصد کاهش یافته است.
مهندس اصابتی تاکید کرد: ۶۵ درصد حوادث ناشی از کار در حوزه صنعت نیز مربوط به سقوط کارگر از ساختمان و سقوط اشیاء است که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بر اساس آمار در جهان تنها ۱۵ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به حوزه ساختمان است و باید برای کاهش ۴۵ درصدی حوادث در این بخش اقدامات موثری انجام شود.
مدیرکل بازرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نگاه دولت بر کاهش حوادث ناشی از کار با رویکرد استفاده از ظرفیت تشکل‌ها است و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که ظرفیت بسیار خوبی دارند می‌توان در راستای کاهش آمار حوادث ناشی از آنها بهره برد.
مهندس اصابتی در تشریح آیین‌نامه ایمنی در امور پیمانکاری و آیین‌نامه بکارگیری مسئولان ایمنی کارگاه‌ها گفت: تلاش وزارتخانه بر ایجاد ظرفیت اشتغال بهتر مسئولین ایمنی است.
آمار حوادث ناشی از کار در ایران ۴ برابر کشورهای همجوار است
مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمار حوادث ناشی از کار در ایران چهار برابر کشورهای همجوار است.
رسول یاراحمدی افزود: گزارش تمام حوادث ناشی از کار تدوین و در قالب کتاب درس‌آموزی از حوادث کار در مرحله چاپ است.
وی از تدوین نقشه راه برای بهداشت، سلامت و ایمنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: ۵۰ کمیته تخصصی زیرمجموعه این نقشه راه عضویت دارند.
مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تاکنون برای ۳۶ سازمان استانی شناسنامه HSE صادر شده است و شناسنامه‌ها هر سه ماه یک‌بار به ‌روزرسانی می‌شوند.
وی با بیان اینکه HSE مقوله‌ای سیستماتیک و نظام یافته است که از همگرایی و هم‌افزایی تبعیت می‌کند، تصریح کرد: HSE در صنعت نقش تنظیم‌کنندگی دارد و در فرآیند تولید نقش بسزایی ایفا می‌کند که در حال حاضر به صورت پایلوت در چهار سازمان استانی و دو شهرک صنعتی در تهران شناسنامه HSE اجرایی شده است.
مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بر ضرورت افزایش همگرایی و هم‌افزایی در امور ایمنی واحدهای صنعتی تاکید کرد.
یاراحمدی با اشاره به اهمیت و جایگاه HSE گفت: HSE (امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی) به دلیل نقش حفاظتی و صیانتی جزو لاینفک تولید است و باید همزمان با طراحی و آغاز فعالیت تولیدی لحاظ شود.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت HSE یک شاخص رقابتی در عرصه مدیریتی است، بیان داشت: در گذشته HSE یک مقوله سمبولیک بود، ولی اکنون به عنوان یک رشته تخصصی و رسمی در هشت دانشگاه تدریس می‌شود.
مدیرکل دفتر امور ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه HSE نقش فرهنگ‌سازی و بستر‌سازی دارد، گفت: HSE مقوله‌ای متشکل از سلامت، ایمنی، محیط زیست و انرژی است که در روند تولید برای کاهش حوادث و حفظ سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.
افزایش ایمنی بنگاه‌های اقتصادی نقش مهمی در صیانت از نیروی کار دارد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در ادامه با تاکید بر اولویت قرار گرفتن ایمنی در واحدهای تولیدی گفت: افزایش سطح ایمنی بنگاه‌های اقتصادی تأثیر بسزایی در صیانت از نیروی کار دارد.
ناصر شیخی اظهار کرد: صیانت از نیروی انسانی به عنوان گرانبهاترین سرمایه بنگاه‌های اقتصادی در کاهش تبعات حوادث ناشی از کار برای جامعه نقش بسزایی دارد.
وی ادامه داد: عدم مدیریت ایمنی باعث به خطر افتادن جان نیروی انسانی می‌شود و علاوه بر آسیب به فرد و به خانواده، به دولت و اجتماع نیز آسیب می‌رساند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر نقش و اهمیت آموزش در کاهش حوادث ناشی از کار گفت: کاهش حوادث ناشی از کار از محورهای اصلی برنامه‌های وزارتخانه در آغاز کار بوده و آیین‌نامه‌هایی نیز در این حوزه تبیین و ابلاغ شده است.
شیخی در ادامه از وقوع ۴۴۳ مورد حادثه ناشی از کار در ۸ ماهه سال جاری خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۶ مورد منجر به فوت شده است.
وی با بیان اینکه این آمار نسبت به ۸ ماه سال گذشته کاهش داشته است، بیان کرد: از مجموع ۴۹۸ مورد حادثه ناشی از کار در سال گذشته ۳۷ مورد منجر به فوت، ۱۸ مورد قطع عضو، ۳۵ مورد نقص عضو، ۱۷۰ مورد شکستگی، ۱۵۲ مورد مصدومیت و… شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نبود حفاظ ماشین‌آلات را یکی از دلایل عمده حوادث در محیط کارگاهها عنوان کرد و ادامه داد: برای ارتقاء سطح بازرسی‌های دوره‌ای، این اداره کل تلاش دارد علاوه بر استفاده از متخصصان ایمنی از خود کارگران و کارفرمایان برای این مهم استفاده کند، چرا که دخیل کردن کارگران و کارفرمایان می‌تواند در حفظ ایمنی و کاهش حوادث نقش داشته باشد.
شیخی با اشاره به آیین‌نامه بکارگیری مسئولین ایمنی کارگاه‌ها تصریح کرد: این آیین‌نامه از ابتدای امسال ابلاغ شده و در استان مرکزی اقداماتی در مورد اطلاع‌رسانی و اجرایی کردن آن انجام شده است.
وی در تشریح اقدامات انجام شده در مورد آیین‌نامه تایید صلاحیت امور پیمانکاری نیز اظهار کرد: در سال ۹۲، ۱۵ مورد تایید صلاحیت انجام و در سال ۹۳ نیز ۳۹ مورد و در ۸ ماهه سال جاری ۸۶ مورد تایید صلاحیت امور پیمانکاری انجام شده است.
دخالت سیاست مداران علت آمار بالای حوادث کار
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این مراسم علت آمار بالای حوادث ناشی از کار در کشور را کافی نبودن برخوردهای قانونی و دخالت سیاست مداران در مسائل صنایع و سلامت عنوان کرد.
حسن طاهراحمدی افزود: یکی از وزارتخانه‌هایی که بیشترین نقش را در حفظ و حراست محیط زیست انسان‌ها دارد، وزارت بهداشت و درمان به عنوان پرچمدار حفظ سلامت در جامعه است.
وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۱۳ هزار کارگاه تولیدی و واحد صنعتی کوچک و بزرگ و بیش از ۶۷ هزار نفر شاغل در واحدهای تولیدی فعالیت دارند گفت: تامین و کنترل دوره‌ای سلامت شاغلان در واحدهای تولیدی از رسالت‌های مهم حوزه سلامت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: در سال ۹۳ حدود ۶۵ درصد از این شاغلین مورد معاینات دوره‌ای قرار گرفتند که این رقم از متوسط کشوری بیشتر است.
طاهراحمدی با اشاره به پایین بودن شاخص بازرسی‌های دوره‌ای از واحدهای تولیدی استان نسبت به متوسط کشوری اظهار داشت: نیروی انسانی سالم محور توسعه پایدار و موفقیت در اهداف و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه به دلیل کمبود نیروی کارشناس روند بازرسی‌های دوره‌ای از واحدهای صنعتی کند است، افزود: هم‌اینک ۲۰ نیروی انسانی در حوزه بازرسی کار فعالیت دارند که به زودی به ۶۰ نفر افزایش می‌یابد.
رعایت مباحث ایمنی بستری برای توسعه پایه
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مرکزی نیز در این همایش تحقق و رسیدن به توسعه پایدار در واحدهای تولیدی را در گرو رعایت مباحث ایمنی دانست و گفت: بنگاه‌های اقتصادی زمانی به توسعه پایدار می‌رسند که مباحث ایمنی، زیستی و محیط زیست را رعایت کنند.
محمود نعمتی افزود: در کنار توسعه کمی باید به توسعه کیفی هم توجه داشت که ایمنی و بهداشت از شاخص‌های توسعه کیفی به شمار می‌رود.
وی افزود: در بنگاه‌های اقتصادی ایمنی باید به عنوان مسئله اصلی مد نظر قرار گیرد و این همایش برای تبیین همین مسئله ایمنی و بهداشت برگزار شده است.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مرکزی با بیان اینکه بر اساس آمار اداره کل محیط زیست استان مرکزی ۸۴ واحد آلاینده هزینه آلایندگی پرداخت می‌کنند، ادامه داد: با رعایت مباحث محیط زیست و مسائل ایمنی، بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از این لیست خارج شوند.
ضرورت نگاه ویژه به HSE
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در ادامه با اشاره به فعالیت ۳ هزار واحد صنعتی و ۵۰۰ واحد معدنی در استان گفت: این ظرفیت صنعتی حساسیت برای نگاه ویژه به HSE ایجاد می‌کند.
مجید حاجی‌پور افزود: در سازمان صنعت و معدن با توجه به رویکرد HSE برگزاری دوره‌های آموزشی در اولویت قرار گرفته و برگزاری سمینارها و همایش‌های تخصصی در دستور کار است.
وی با بیان اینکه برنامه ایجاد شبکه و تیم‌های HSE در سازمان در دستور کار است بیان کرد: بحث قانون ایمنی در معادن هم تایید شده و تمام معادن بالای ۲۵ نفر دارای مسئول فنی و ایمنی هستند.
فوت سالانه ۷۵۰ نفر بر اثر برق گرفتگی
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مرکزی نیز با بیان اینکه بعد از حادثه سقوط بیشترین آمار حوادث ناشی از کار به علت برق گرفتگی می باشد افزود: سالانه ۷۵۰ نفر به علت برق گرفتگی جان خود را از دست می دهند.
مهندس محمداله داد افزود: در استان مرکزی ۵ حادثه فوت در سال جاری رخ داده است و تلاش شرکت بر کاهش این تعداد است.
وی با اشاره به اینکه پیمانکاران این صنعت مستلزم رعایت نکات ایمنی هستند،گفت: این شرکت درراستای کاهش حوادث جمع آوری کابل ها و سیم های بدون روکش را در دستور کار قرار داده و در سال گذشته ۳هزار ۵۰۰ کیلومتر را جمع آوری و نوسازی کرده است.
***
گفتنی است هیئت مدیره این دوره انجمن صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار استان مرکزی شامل مهندس فراهانی مشاور ایمنی و بهداشت ، مهندس بوجاری مدیر HSE شرکت واگن پارس، مهندس فرجی مدیر ایمنی و بهداشت آونگان، مهندس ابراهیمی مدیر HSE اداره راه آهن اراک، مهندس تلخابی مدیر HSE شرکت آذرآب و همچنین مهندس مختاری مشاور ایمنی و حفاظت فنی و اینجانب مدیر ایمنی و بهداشت سازمان خدمات موتوری شهرداری اراک. همچنین بازرسین انجمن شامل مهندس نعمتی از ماشین سازی اراک و مهندس کرامتی از شرکت گام اراک است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.