خانه » پیشنهاد سردبیر » به بهانه خبرهای این روزهای پیرامون اداره کل فرهنگ و ارشاد استان/ضد و نقیض

به بهانه خبرهای این روزهای پیرامون اداره کل فرهنگ و ارشاد استان/ضد و نقیض

پنجشنبه ۱۳ آبان ۹۵ شماره ۴۵۵
وقایع استان:
هر بار سخن از فرهنگ و هنر این استان به میان می آید؛ داد منتقدین و اهالی هنر بلند می شود که فرهنگ و هنر این استان مورد بی مهری و کم توجهی مسئولان است. جدای از کمبود اعتبار، بی میلی برخی از هنرمندان و حتی کم کاری برخی از اهالی فرهنگ، این بخش به دلیل آشفتگی در ساختار سازمانی خود نیز گاه با آسیب هایی رو به رو است، هرچند با تمام دغدغه ها این حوزه همچنان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، اما گاه برخی حاشیه ها در دستگاه متولی این امر یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد بر این دغدغه ها سایه افکنده است. همیشه صحبت پیرامون اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بوده است از مدیریت آن گرفته تا معاونت های مختلف، پس از تغییر معاونت مالی این اداره کل در چند هفته گذشته، این روزها صحبت از تغییر معاونت فرهنگی و هنری و شایعه های پیرامون آن شنیده می شود.جریان از جایی آغاز شد که روز دوشنبه همین هفته خبری در فضای مجازی و گروه های فرهنگی مبنی بر برکناری مهدی قاسمی معاون فرهنگی و هنری این اداره کل دست به دست شد. البته بعد از این خبر، سخن از انتصاب مجید طبیب زاده بعنوان سرپرست این معاونت اعلام شد که حکم ابلاغ وی نیز همان روز زده شد.
از همان لحظه انتشار این خبر واکنش ها به این خبر ناگهانی آغاز شد. برخی این تصمیم را یک تصمیم شتابزده می دانستند و برخی از انتخاب حقیقی حمایت کردند. همان روز مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان در گفتگو با وقایع استان خبر برکناری را تکذیب و گفت: قاسمی دوران خدمتش تمام و بازنشسته و آقای طبیب زاده جایگزین وی گردیده است.هر کدام از موافقان و مخالفان این اتفاق شروع به پخش دیدگاه های خود در فضای مجازی و گروه های فرهنگی و هنری کردند و برخی اعتقاد داشتند این گفته مدیرکل صحت ندارد و قاسمی هنوز بازنشسته نشده است.
اما اظهارنظرها از زمانی بیشتر و متناقض تر شد که طبیب زاده با وجود اعلام حکم سرپرستی اش از سوی مدیرکل، در فضای رسانه ای از قبول این وظیفه امتناع کرد و دلیل آن را دلخوری معاون قبلی از این تصمیم عنوان نمود؛ ولی در این میان عده ای سخن دیگری را مطرح کردند مبنی بر اینکه در واقع این تغییر از ابتدا غیرقانونی بوده است زیرا مهدی حقیقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان استعفا داده و با استعفای وی نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد موافقت شده است و با مشخص شدن وضعیت وزیر فرهنگ و ارشاد تصمیم گیری در مورد این پست برای استان مشخص می شود. آن ها معتقد بودند یک مدیر استعفا داده نمی تواند عزل و نصبی در زیرمجموعه خود داشته باشد. به دلیل شفاف سازی و اطلاع دقیق از آنچه این روزها بر مجموعه ارشاد می گذرد وقایع استان با حقیقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قاسمی معاون سابق فرهنگی و هنری ارشاد و طبیب زاده رییس سابق اداره فرهنگی اداره کل و سرپرست فعلی معاونت فرهنگی و هنری ارشاد گفتگویی پیرامون وقایع و گفته های چند روز اخیر داشته است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا شایعه بازنشستگی خود را تکذیب می کند یا نه، گفت: مسئله استعفا صحت ندارد و همانطور که می بینید من هنوز روی صندلی ام نشسته ام.
مهدی قاسمی نیز در خصوص اعلام بازنشستگی وی از سوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به وقایع استان، گفت: من هم اکنون چند روز است که در مرخصی هستم و شنبه نیز بعنوان معاون فرهنگی و هنری اداره کل در سرکار خود حاضر خواهم شد.
مجید طبیب زاده نیز در خصوص عدم قبول حکم سرپرستی معاون فرهنگی و هنری گفت: جدای از دلخوری آقای قاسمی از این تصمیم مسئله اصلی عدم پذیرش من این بود که هم اکنون اختلاف نظر درون سازمانی میان مدیرکل و معاون فرهنگی و هنری این اداره کل پیش آمده و من علاقه ای به ورود اینگونه اختلاف نظرها ندارم و ترجیح دادم که این سمت را قبول نکنم.
تمام گفته ها و شنیده های این روزها پیرامون اتفاق های مطرح شده فقط این نگرانی را بیشتر می کند که چرا فرهنگ و هنر این شهر که هم اکنون در تمامی زمینه ها دچار چالش و بحران است به جای هم اندیشی میان مدیران بالادستی و دغدغه مندی برای ارتقا سطح آن دچار تصمیم ها و حرف و حدیث هایی شده است که بیشتر از یک اختلاف نظر می آید، چرا در طی سال های اخیر این اتفاق ها بیشتر از اندیشه های سازمانی موثر بر فرهنگ و هنر این شهر سایه افکنده است، یک مدیر چرا در دوران مدیریت خود چندین بار معاون های خود را تغییر می دهد و آیا این تغییرهای مستمر که از مدیرکلی تا معاونت در اداره فرهنگ و ارشاد استان شیوع پیدا کرده آسیبی جدی به این حوزه می زند یا خیر؟ آیا این مسئله باعث نمی شود که برنامه های دراز مدت که هر کدام از مدیران یا معاونین دارند در میانه راه ابتر بماند.
خالی بودن سالن های تئاتر، دلخوری هنرمندان بومی موسیقی از وضعیت کنونی کنسرت ها، فعالیت ضعیف انجمن هایی چون شعر جوان و تجسمی، مهاجرت هنرمندان مطرح، نبودن امکانات زیرساختی مناسب فرهنگی و هنری همه و همه بحران هایی است که این روزها اهالی فرهنگ و هنر با آن رو به رو هستند و از مدیران و متولیان فرهنگی انتظار نگاهی متفاوت تر دارند.
هرچند این روزها در رده های بالای وزارت نیز با تغییراتی رو به رو هستیم ولی به نظر می رسد فرهنگ و هنر هنوز به جایگاه شایسته خود و ضرورت اهمیتش میان متولیان و حتی خود اهالی فرهنگ و هنر نرسیده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.