خانه » جدیدترین » بهره برداران غیرمجاز از منابع آبی استان جریمه خواهندشد

بهره برداران غیرمجاز از منابع آبی استان جریمه خواهندشد

یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ شماره ۱۴۰۸

تاکید مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی بر نظارت جدی در میزان برداشت از منابع آب

بهره برداران غیرمجاز از منابع آبی استان جریمه خواهندشد

شاهد کاهش ۸۰ درصدی ورودی مخازن سدهای استان مرکزی هستیم

مریم رسولی

آب مهمترین عامل محدودکننده حیات در مناطق خشک و نیمه خشک جهان و از جمله ایران بشمار می آید، از جمله عواملی که باعث کم آبی می شود؛ افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، توسعه صنعت، تغییرات و عدم ثبات شرایط جوی و الگوهای بارندگی، تداوم مدیریت سنتی در بخش کشاورزی، آلودگی های زیست محیطی منابع آبی، عدم توسعه فناوری استحصال و بازیافت آب، عدم توسعه فرهنگ عامه در حفاظت، بهره برداری و مصرف بهینه منابع آب نام برد، درسال جاری همان گونه که از آمارها پیداست، بارندگی ها بسیار پایین تر از حد نرمال بوده و پیش بینی می شود استان مرکزی سال سخت و خشکی را پیش رو داشته باشد.
در همین راستا وقایع استان با عزت اله آمره ای مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی پیرامون چگونگی مدیریت بحران به گفتگو پرداخته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در این باره اظهار کرد: حجم کل مخازن سدهای بزرگ استان (سد کمال صالح و سد الغدیر ساوه) ۳۷۲٫۶ میلیون متر مکعب بوده که از این حجم در حال حاضر ۲۸۲ میلیون متر مکعب پر می باشد و در مقایسه با سال گذشته با حجمی معادل ۳۵۴ میلیون مترمکعب، کاهش ۲۵ درصدی را نشان می دهد.
آمره ای گفت: درحال حاضر ظرفیت آب موجود در سد ساوه بـــا ورودی ۲.۵ متر مکعب و حجم ۲۰۶ میلیون متر مکعب، ۷۵ درصد کــل حجم سد می باشد.
وی تصریح کرد: در حالی که در سال گذشته دبی ورودی سد الغدیر ساوه ۱۸ متر مکعب در ثانیه بود و ۹۳ درصد ظرفیت ۲۶۷ میلیون متر مکعبی این سد را تامین می کرد.
وی افزود: سد کمال صالح نیز که وظیفه تامین آب شرب شهر اراک و صنایع منطقه را بر عهده دارد در وضعیتی مشابه باکاهش حجم روبرو گشته، در حال حاضر ورودی آب به این سد، ۱٫۵ متر مکعب و حجم آن ۷۶ میلیون متر مکعب می باشد در واقع می توان گفت ۸۰ درصد ظرفیت سد پر بوده و این در حالیست که سال گذشته سد کمال صالح با ورودی ۸ متر مکعب در ثانیه ۸۷ میلیون مترمکعب آب داشته و با ۹۳ درصد از ظرفیت خود آب مورد نیاز را تامین می کرده است.
وی گفت: سد ساوه علاوه بر تامین آب شرب وظیفه تامین آب سطح وسیعی از اراضی و باغات شهرستان ساوه را به عهده داشته و در طی دو سال گذشته با بارش های مناسب علاوه بر کنترل سیلاب های منطقه باعث ذخیره و تامین آب اراضی منطقه و تامین آب شرب شهر شده است به طوری که حداقل تنش در منطقه به وجود آمده است.
عزت اله آمره ای خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت حجم ذخایر سدها و لزوم تامین حداقل نیاز ذینفعان در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی و پیش بینی بارش ها، نیاز به بهره برداری و برنامه ریزی مناسب جهت ذخیره آب مورد نیاز جهت ماه های پایانی سال و حتی ابتدای سال آینده است.
وی در توصیه به کشاورزان ساوه، گفت: از کشاورزان دشت ساوه درخواست می شود جهت حفظ منابع آب و بهره برداری مستمر، از کاشت محصولات پر آب بر تابستانه جدا خودداری کرده و افرادی که در شبکه آبیاری حقابه ندارند مانند سال های گذشته در صورت نداشتن سایر منابع آب مطمئن، از کاشت محصولات خـودداری کنند زیرا شــــرکت آب منطقه ای هیچگونه برنامه یا تعهدی در قبال تامین آب به جز بـــرای حقابه بران نخواهد داشت .
آمره ای در ادامه بیانات خود گفت: از تمام شهروندان استان مرکزی نیز درخواست می شود حداکثر صرفه جویی در مصرف آب شرب را به عمل آورند تا از آبی با کیفیت و کمیت بالا برخوردار شوند.
مدیرعامل آب منطقه ای با اشاره به کاهش بارش ها و روشن شدن چاه ها و برداشت آب، افزود: لازم است سال جاری به دلیل شرایط موجود، نظارت ها را تشدید کرده و با توجه به تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۰، افرادی که اضافه برداشت آب داشته باشند، جریمه خواهند شد و نظارت بر میزان برداشت از آب نیز سختگیرانه تر شده و همچنین ممکن است در وضعیت آب روستاها شرایط سختی را تجربه کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.