خانه » جدیدترین » بنیادی برای مهرورزی

بنیادی برای مهرورزی

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ شماره ۱۷۷۲

گفت و گوی وقایع استان با رئیس اداره بهزیستی شهرستان دلیجان و مدیر بنیاد فرازانگان آوای مهر درباره لزوم اجرای طرح های پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی

زهرا مدنی: گاهی دوران سالمندی با اختلالاتی همچون افسردگی، اضطراب، احساس تنهایی، استرس و از این دست عوارض همراه است. فرد در دوران سالمندی با مشکلات روحی روبرو می‌شود و از طرف دیگر ضعف و مشکلات جسمی بیشتری را تجربه می‌کند و مجموعه این عوامل باعث می شود سالمندان از جامعه فاصله گرفته و دوری گزینند. باتوجه به رشد جمعیت سالمندان در کشور ایجاد دوران سالمندی سالم و با حداقل مشکلات ضروری می نماید. ارائه خدمات پیشگیری در سطوح مختلف به افراد سالمند در کاهش میزان اختلالات و معلولیت‌های دوران سالمندی تاثیرگذار است. بنیاد فرزانگان آوای مهر دلیجان یکی از نهادهایی است که در راستای انجام اهداف حوزه توانبخشی و ارتقا سطح زندگی سالمندان امسال دومین برنامه آموزشی پیشگیری از معلولیت‌های دوره سالمندی و همچنین طرح توانمندسازی تعداد ۲۵ نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی را با همکاری اداره بهزیستی آغاز کرده است.
رضا رحیمی رئیس اداره بهزیستی شهرستان دلیجان دراینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: بنیاد فرزانگان آوای مهر دلیجان تحت نظارت بهزیستی در ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ در محل مرکز توانبخشی امام حسین (ع) افتتاح و شروع به فعالیت نموده و تاکنون قریب به ۷۰۰ نفر از بـازنشستگـان و پیشکسوتـان و فـرهیختگـان شهرستان دلیجان عضو این بنیاد شده اند.
‌رحیمی در ادامه به اهداف این بنیاد اشاره کرده و افزود: این بنیاد به منظور پاسداشت حفظ جایگاه بازنشستگان و پیشکسوتان وتلاش برای توانمند سازی و نیازمندی های آنان از نظر معیشتی، بهـداشت و سلامـت جسمـی، روانـی و انجـام فعالیت های فرهنگی، معنوی و تفریحی راه اندازی شده است و انشاالله بتواند جهت پیشبرد اهداف این بنیاد تلاش کند.
وی عنوان کرد: از جمله اهداف این بنیاد می توان به ارتقا کیفیت جسمی و سلامت روانی از طریق برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه بهداشت و درمان، فراهم نمودن زمینه تعامل عاطفی، روانی و سلامت اجتماعی معنویی، فراهم سازی زمینه های اوقات فراغت و نشاط و شور اجتماعی در فضاهای ورزشی و ایجاد فضای مناسب برای حضور و مشارکت آنان در جامعه، ارائه خدمات رفاهی گردشگری در برنامه های مناسبتی، آموزش سبک زندگی سالمندی و برنامه های آموزشی و تفریحی، هنری، سیاحتی، فرهنگی و ورزشی ومذهبی، تشکیل حوزه های فعالیت در خصوص مشارکت اجتماعی بازنشستگان وپیشکسوتان اشاره کرد.
حمیدرضا شفیعی مدیر عامل بنیاد فرزانگان آوای مهر دلیجان نیز در خصوص طرح پیشگیری از آسیب های جسمی دوران سالمندی و میانسالی گفت: طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی، با هدف ایجاد پیش آگهی و ارائه خدمات پیشگیرانه در کاهش میزان بروز معلولیت های دوران سالمندی و در نهایت تغییر نگاه و رفتاردر گروه های هدف میانسال وسالمند برگزار می شود.
وی ادامه داد: این طرح با سر فصل های آموزشی پیشگیری از بیماریهای قلبی،عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، آرتروز، دیابت، سقوط برنامه ریزی شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: در اولین مرحله درسال قبل تعداد ۵۵۰نفر از افراد میانسال و سالمند دررده سنی ۴۵سال به بالا در سالن اجتماعات اداره بهزیستی، مرکز بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر و مساجد و کتابخانه عمومی فاضل نراقی تحت آموزش این طرح قرار گرفته اند. دومین مرحله نیز از مهرماه سال جاری در سطح شهر و روستا شروع شده و با عنایت به موضوع رشد پیری جمعیت و لزوم خود مراقبتی افراد میانسال از گروه ها، فرماندهان پایگاه های بسیج، هیات ها، مساجد، روسای کانون های بازنشستگان عزیز و مدیران ادارات، دهیاران و بهورزان دعوت می شود که با اعلام در خواست خود به بنیاد فرزانگان آوای مهر دلیجان، از مزایای این آموزش ها برای گروه های هدف خود بصورت رایگان بهرمند شوند.
شفیعی با اشاره به فعالیت های انجام شده به مناسبت هفته تکریم منزلت سالمندان درمهرماه سال جاری افزود: برنامه های متنوعی با همکاری اداره بهزیستی برگزار شد، از آن جمله می توان به دیدار و تقدیر از سالمندان و پیشکسوتان فعال در حوزه اجتماعی و همچنین دیدار با جانبازان و معلولین وخیرین؛ برگزاری مراسم صبحگاهی در پارک فجر و انجام تست قند و فشار خون و برگزاری کلاس آموزشی تغذیه و رژیم غذایی سالمندان؛ افتتاح طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت و بیماری دوران سالمندی درسال جاری در مسجد جامع دلیجان؛ همکاری در برگزاری جشن برای سالمندان مقیم مرکز نگهداری سالمندان حضرت ابوالفضل (ع)خاوه اردهال؛ برنامه تجلیل و تقدیر از سالمندان روشندل، برنامه نشست تخصصی کتابخوانی پیشکسوتان و فرهیختگان فعال کتابخوان در محل کتابخانه عمومی، بارگزاری محتویات موضوع سالمندی و مراقبت ها و ورزش های سالمندی در فضای مجازی در طول هفته اشاره کرد‌.
وی در پایان اشاره کرد: طرح توانمند سازی تعداد ۲۵نفر سالمندان تحت پوشش بهزیستی و در همین راستا طرح توانمند سازی و آگاه سازی زنان سرپرست خانوار در رده سنی ۲۵تا۴۵سال به تعداد ۲۰۰نفراز اقشار مختلف مردم با همکاری اداره بهزیستی نیز از دیگر برنامه هایی است که در بنیاد آغاز کرده ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.